До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
6
міс.
0
4
дн.
1
3
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!

Роздатковий матеріал на тему «Складні випадки правопису м’якого знака (на матеріалі поеми Т.Г.Шевченка “Сон” (“У всякого своя доля...”)»

Опис документу:
Роздатковий матеріал на тему «Складні випадки правопису м’якого знака (на матеріалі поеми Т.Г.Шевченка “Сон” (“У всякого своя доля...”)» Матеріали рекомендуються для нестандартного і цікавого уроку. Завдання: складіть літературне ґроно до прізвища “Шевченко”, акцентуючи увагу на рисах характеру, які найбільше притаманні автору цієї політичної сатири і співзвучні з літерами його прізвища, використовуючи орфоргаму “м’який знак” .

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Роздатковий матеріал на тему «Складні випадки правопису м’якого знака (на матеріалі поеми Т.Г.Шевченка “Сон” (“У всякого своя  доля...”)»

Словниковий розподільний диктант з ключем
Завдання: розподілити у дві колонки слова відповідно до написання з м’яким знаком чи без нього, підкресливши першу літеру кожного слова, по вертикалі прочитаєте,  “закодовані” слова-ключі.

Написання слів з м’яким знаком 

Написання слів без м’якого знака

Схвальний 

камінчик

Асфальтований 

ослінчик

Рибацький

меншовик

Кишенька

егоїстичний

Ангельський

духмяний

Злість 

ідентичнний

Модельований 

янтарний

Ключ:  І колонка -“сарказм”; ІІ колонка – “комедія”.
     

-Як розшифрувати “закодовані” слова?

(За жанром цей твір – комедія, у якій використано гостровикривальний  сатиричний прийом – сарказм).

Лексична робота. Робота з тлумачним словником.

Сарказм – зла, уїдлива, докульна, викривальна насмішка, вищий ступінь іронії; вияв зневаги й ненависті до зображуваного.

Кого з героїв комедії саркастично викриває поет? 

Мовознавчий коментар (метод ПРЕС).

Пояснення написання слів з м’яким знаком за допомогою опорної таблиці. 
 Диктант з коментуванням (речення попередньо записані на дошці)
Завдання: розставити розділові знаки, вставити замість крапок пропущені літери, прокоментувати правопис м’якого знака у словах та розстановку розділових знаків; зробити  синтаксичний розбір речень. 
1.Латану свитину з каліки знімают...   бо нічим обут....
Княжан недорослих.

2.Чи бог бачит...  із-за хмари        Наші сл...ози  горе?

3. А меж ними і землячки           

Де-де проглядают...

По-московс...ки так і ружут...    

Сміют...ся та лают...
Бат..ків своїх.
Бесіда (“вільний мікрофон”).
     Яка особливість даних речень? 
     Яка тема об’єднує ці речення? 

Самостійна робота   (з роздатковим матеріалом).

Завдання: списати речення, вставляючи пропущені літери, пояснити написання слів з ь.

1.Тихесен...ко вітер віє,  

Степи, лани мріют...

Меж ярами над ставами  

Верби зеленіют...

2.Людей не чут..., не знат... і сліду  

Людс...кої страшної ноги.

3.Цар цвен...кає;            

А диво-цариця.

Мов та чапля меж прахами,  

Скаче, бад...орит...ся.

Літературне  ґроно (робота в групах)

Завдання: складіть літературне ґроно до прізвища “Шевченко”, акцентуючи увагу на рисах характеру, які найбільше  притаманні автору цієї політичної сатири і співзвучні з літерами його прізвища, використовуючи орфоргаму “м’який знак” .

ШЕВЧЕНКО




Висновки: отже ці риси характеру притаманні Т.Г.Шевченку, автору комедії “Сон”.

Тести (індивідуальна робота).

1.У якому рядку всі слова з ь написані правильно?
а) Ненависть, людськість, льодовий;
б) хто-небудь, сопільчин, галці;
в) стілчик, не виспавшись, калинонька.
2.Якому правилу відповідають наведені приклади правопису ь: станьте, галька?
а) Перед буквами, що позначають тверді приголосні;
б) у кінці слова;
в) перед ї, йо та я, ю, є, що позначають два звуки.
3.У якому рядку  у словах не вживається ь?
а) Поставте, редці, вірте;
б) пончик, камінчик, мізинчик;
в) менший, мисці, кінский.
4. Укажіть іменники, від яких можна утворити прикметники із суфіксом -зьк-
а) Прилуки, Овруч;
б) козак, кріпак;
в) Кривий Ріг, Онега;
5. Укажіть іменники, від яких можна утворити прикметники із суфіксом -ськ-
а) Рига, Прага;
б) Чернівці, Лашківці;
в) чех, Хотин.
6. Укажіть іменники, від яких можна утворити прикметники із суфіксом -цьк-
а) Сиваш, Золотоноша;
б) чумак, козак;
в) латиш, киргиз.
Відповідь:1а; 2а; 3б; 4в; 5в; 6б.

Завдання диференційованого характеру:

1.Виписати з поеми Т.ГШевченка “Сон” 5 речень, у яких є слова з орфограмою “Правопис м’якого знака;  зробити синтаксичний розбір одного речення.
2.Написати твір-роздум на тему  “У всякого своя доля” (використати слова з ь).

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Сучасні проблеми адаптації та соціалізації особистості»
Левченко Вікторія Володимирівна
36 годин
590 грн
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.