Рослини навесні. Охорона рослин.

Опис документу:
Продовжувати формувати уявлення про рослини, з’ясувати причини весняних змін у житті рослин; розвивати спостережливість, логічне мислення, зв’язне мовлення учнів, стимулювати допитливість та інтерес до пізнання природи весною описами її об’єктів та явищ (у народній творчості – загадки, прикмети, вірші, легенди), активізувати знання (в грі, навчанні); виховувати дбайливе ставлення до природи.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема. Рослини навесні. Охорона рослин.

Мета: продовжувати формувати уявлення про рослини, з’ясувати причини весняних змін у житті рослин; розвивати спостережливість, логічне мислення, зв’язне мовлення учнів, стимулювати допитливість та інтерес до пізнання природи весною описами її об’єктів та явищ (у народній творчості – загадки, прикмети, вірші, легенди), активізувати знання (в грі, навчанні); виховувати дбайливе ставлення до природи.

Обладнання: плакат на дошці кольорово-розмальований „Книга – вікно в світ”, книга великого розміру „Книга природи”, грамзапис, ілюстрації весняних квітів, таблички зі словами, тести.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Форма проведення: урок-презентація книги „Книга природи”.

ХІД УРОКУ

І. Організаційна частина.

1. Вступне слово вчителя.

Урок ознайомлення з навколишнім світом

розпочинаємо ми з вами,

Займемось сьогодні серйозними ділами,

розкриємо віконце в чудовий світ природи,

То ж часу не втрачаєм, сідаємо зручненько

і швидко до роботи ми з вами приступаєм.

- Діти, давайте прочитаємо вислів на дошці (діти читають: „Книга – вікно в світ”).

- Як ви його розумієте?

Коли відкрити віконце, то за ним можна побачити багато дивного, нового, а кожна нова книга ознайомить з чимось новим, збагатить кожного новими знаннями.

- Сьогодні, діти, ми прочитаємо ось цю незвичайну книгу „Книгу природи”, тобто у нас сьогодні урок-презентація нової книги.

- Я що ж таке презентація?

- Щоб дати відповідь на це запитання звернемося до „Великого тлумачного словника сучасної української мови”.

ПРЕЗЕНТАЦІЯ – публічне представлення чого-небудь нового, що недавно з’явилося, було створено.

2. Повідомлення теми уроку

- А чому ж присвячена ця книга?

- Вона присвячена флорі.

- А що ж таке флора?

- Знову звернемося до „Великого тлумачного словника сучасної української мови”.

ФЛОРА – сукупність усіх рослин на планеті.

- Виходить, що тема сьогоднішнього уроку „Рослини весною і їх охорона”.

ІІ. Основна частина.

- Давайте перегорнемо сторінки цієї книги.

1. Перша сторінка Бюро погоди.

- Давайте послухаємо нашого чергового синоптика. (Настала весна. Триває четвертий тиждень квітня. За цей тиждень переважала ясна погода, опади випадали у вигляді дощу (опадів не було), переважали вітри, було тепло).

- Дякую за прогноз. Давайте підсумуємо: від чого залежать зміни в природі? (Всі зміни в природі залежать від висоти сонця на небозводі).

- Прогноз погоди – надзвичайно важлива річ. Він попереджає людей про такі явища, як дощ, гроза, хуртовина, буран, навіть землетрус. Від цих попереджень залежить і життя людей, і планування польових робіт у господарстві. Вранішній прогноз погоди допоможе вам вирішити, як одягатися вранці, виходячи з дому.

- А чи можна передбачити погоду без радіо чи телебачення?

- Люди спостерігають за змінами в природі довгими роками і бачать, як ці зміни передвіщають погоду. Найбільш точно передбачають старі люди, бо вони прожили більше і більше спостерігали за природою.

2. Друга сторінка Народний календар.

- А зараз, діти, звернемося до наступної сторінки нашої книги. Вона починається народними прикметами щодо завбачення погоди.

- Прочитайте їх.

  • Якщо сонце піднімається вранці з-за хмар, то буде хороший день.

  • Якщо вранці багато роси, то вдень буде дуже жарко.

  • Птахи настовбурчили пір’я – буде негода.

- А які народні прикмети знаєте ви?

  • Дуб раніше від клена лист розпустив – на сухе літо.

  • Як цвіте черемшина, то холодає.

  • Багато було пролісків – гарно вродить картопля.

  • Квіти пахнуть здалека – на вітер.

  • Якщо з берези тече багато соку – літо буде дощовим.

ЗАПАМ’ЯТАЙТЕ!

6 березня – починається сокорух у кленів і беріз.

14 березня – завжди вважається „точним” літопокажчиком. Який день, таке й літо. (Свято Явдохи, в цьому році в цей день був мороз і було тепло – літо буде помірне).

18 квітня – цвіркуни прокидаються.

25 квітня – останній день, коли ведмідь вилазить із барлоги, де проспав усю зиму.

8 травня – приліт зграй співочих птахів.

24 травня – якщо цього дня вогко, то літо дощове, і навпаки.

26 травня – з’являються комарі, починається збір лікарських трав.

- Яка пора року зображена на цій сторінці? А щоб ви не помилились вам допоможе загадка.

Загадка.

Де пройде чарівниця,

Там усе оживає:

Розцвітають бруньки,

Земля свої квіти викидає,

Сонечко припікає,

Зеленіє трава.

Скажіть, хто це така?

(Весна)

- Що це за три брати навесні землю прикрашають? Відгадайте ребуси.

- То коли приходить березень? Коли всміхаються, кивають голівками, рученятами усі дерева, кущі, трави. Коли прокидається берізка і дає нам цілющий сік.

- А коли гостює квітень? Коли квітів багато, як море безкрає.

- А де шукати травень. Серед трав зелених і рясних.

- Весна – гарна пора року. Люблять її діти й дорослі: за весняну пісеньку струмочків, за веселий спів птахів, за ніжні проліски, за килим із шовкової травиці, за ласкаве сонячне проміння, за повітря, напоєне запахом молодого листя.

3. Третя сторінка Новинка-цікавинка.

- Давайте пригадаємо, в якому стані перебували рослини взимку? (В стані спокою).

- А зараз? Як ви думаєте? (Із змінами в природі оживають і рослини).

- Ви спостерігали, які ж дерева пробуджуються найпершими? (Верба, клен, береза).

- Квітки верби мають приємний запах і багаті на солодкий нектар, клени приваблюють нас своєю красою. А от березу називають деревом чотирьох справ: перша – світ осіяти,

друга - крик втихомирити,

третя – хворих зцілювати,

четверта – дотримуватися чистоти.

- В давнину, коли не було електрики, селянські хати освітлювалися скіпою (лучиною). А скіпу брали березову – вона гарно горить, майже без кіптяви. Це - перша справа. Всім відомий вислів: скрипить, як немазане колесо. Він залишився з того часу, коли єдиним транспортом був віз. А змазували колеса дьогтем, виготовленим з кори берези. Це – друга справа. А хворих чим лікували? Відваром з березових бруньок. Вони заспокоювали біль, загоювали рани. Це – третя справа. Ну, а четверта пов’язана з постійним прагненням людини до чистоти. Які найкращі банні віники? Ну звісно ж березові. Але це не все. Всі ви знаєте, що за чудовий напій березовий сік. Але таке задоволення коштує рослині дуже дорого. Через рану в живі тканини дерева можуть проникнути шкідливі мікроорганізми. Дерево може захворіти і загинути... То я думаю, що краще відмовити собі в задоволенні, аніж поранити білокору красуню. Не занапастити, а повсюди, де можна, потрібно садити берези.

- Відкрийте свої підручники на ст.. 117. Прочитайте другий абзац зверху і дайте відповіді на запитання:

1 в. – Які кущі зацвітають до появи листя? (До появи листя зацвітають верболіз і ліщина).

2 в. – Які дерева зацвітають до появи листя? (До появи листя зацвітають вільха, осика, тополя).

- А ось погляньте навесні у лісі цвіте отруйне вовче лико. Його рожево-лілові квіточки щільно сидять на голій стеблині і схожі на квіти бузку. Запах квіток, хоч і приємний, але може спричинити запаморочення, якщо їм занадто нанюхатись. Назва вовче лико виникло тому, що кора дуже легко відділяється від деревини і здирається довгими пасами. Одна з легенд розповідає, що якось у лісі скликали велику нараду звірів, щоб дати назви всім лісовим рослинам. Вовк запізнився на цю раду. Коли захеканий прибіг і побачив, що розпочали без нього, то від люті став здирати кігтями кору з найближчого чагарнику. З того часу і назвали цю рослину – вовче лико (вовчі ягоди).

А зараз рівненько сідаймо

І квіточок по черзі вибираймо.

Я – перший розцвітаю серед гаю

Я білий, наче сніг, я колір маю.

Хто ? Відгадайте!

Ви мене не ображайте,

Не зривайте, не топчіть,

Хочу довго – довго жить.

Тож хто я? (Підсніжник)

- Наукова назва походить від двох грецьких слів, які в перекладі означають „молочно-квітковий”. Така назва зумовлена білим кольором його квіток. Підсніжник використовують як лікарську рослину від нервових хвороб та у хірургії.

На лісовій галявині,

Погляньте, любі дітки,

Мов зірочки блакитні

Розквітли гарні квітки. (Проліска)

- Пролісок та підсніжник – одні з перших весняних квітів.

- А хто з вас знає легенди про ці квіти?

Пролісок.

Т. Белозєров

Плакала Снігуронька

В лісі за зимою.

Плакала, зажурена,

Ставши всім чужою.

Там, де йшла і плакала,

Гинули морози,

Виростали проліски –

Снігур чині сльози.

Легенда

про підсніжник.

Адама і Єву вигнано із раю.

І сніг їм душі обпікає.

Ідуть обоє в холод – безнадія

Сніжинками їх не зігріє.

І плаче Єва, сльози проливає:

І вже сніжинка квіткою зростає.

Підсніжник білий – радість і надія –

З-під снігу весело біліє,

А Єва хмиз пішла збирати,

Щоб вогнище могло палати,

Отак та квітка сніжно-біла

Вселила Адаму і Єві надію.

На стеблині волохатій

Шість пелюсток лілуватих.

Гарна квітка – навіть в сні

Усміхається весні.

Хто я? (Сон-трава)

- Наукова назва походить від латинського слова, що в перекладі означає „дзвонити”. Пов’язано це з тим, що квіти сон-трави ніби дзвони розхитуються під поривами вітру.

Існує легенда про мисливця, котрий побачив, як ведмідь лизав корінь сон-трави, після чого солодко заснув. Мисливець і собі спробував полизати, і також заснув. але я застерігаю вас не повторити дослід мисливця, бо рослина містить отруйні речовини, проте після висушування вони зникають.

Лікувальну силу маю,

Жовтим цвітом розцвітаю.

Називають – ключ весни.

Як я звуся? Ти скажи! (Первоцвіт)

- Наукова назва походить від латинського слова, яке в перекладі означає „перший”. Одна з легенд твердить, що квіти первоцвіту – це ключі богині весни Фреї. Вона мала чудове намисто – веселку. Коли богиня нахилялася і намисто торкалося землі, з нього випадали ключі. Ними Фрея відкривала землю. Тоді вона вкрилася квітами первоцвіту.

- По узліссях і перелісках цвіте медунка. ЇЇ називають квіткою-загадкою?

- А чому? Може з вас хто знає?

- Бо її квіти бувають і блакитні, і сині, і фіолетові, і пурпурові. Молода квітка – пурпурова, потім вона – фіолетова, потім голубіє, а постаріє квітка – стане синьою. А коли ви подорослішаєте і в старших класах будете вивчати хімію, то дізнаєтеся, яка речовина фарбує квітку в різний колір.

- А ось дивіться, через торішнє листя пробиваються фіалочка, ряст, жовті зірочки: зацвіла гусяча цибулька.

- Трохи пізніше, в кінці квітня, на початку травня в лісі ми почуємо голоси птахів (грамзапис). І побачимо ще одну квіточку, яка росте в затінку.

Із зеленої сорочки,

Що зіткав весною гай.

Білі дивляться дзвіночки,

Як зовуть їх – угадай. (Конвалії)

- У перекладі з латинської мови назва конвалії означає – „Лілія долин, що цвіте в травні”. Стародавні германці й скандинави вважали конвалію квіткою сонця, що сходить. Про неї існує багато легенд.

- Діти хто з вас знає легенди про конвалію?

У народів Західної Європи існувала думка, що конвалії – це помешкання крихітних лісових чоловічків – ельфів.

Інші вважали, що це намисто красуні Білосніжки, яке вона загубила, коли втікала від злої мачухи.

Дехто казав, що конвалії – це ліхтарики гномів. Є така українська легенда, ніби квіти конвалії виросли там, де плакала дівчина, не дочекавшись козака з походу.

- Конвалія добре відома, як лікарська рослина. З давнини ї по наш час вона широко використовується в медицині.

- Ранньоквітучі рослини мають видозмінені підземні органи – цибулини, кореневища, бульби, де відкладаються поживні речовини (особливо багато цукру). Завдяки цим поживним речовинам рослини починають і рости, і цвісти рано.

- Дуже багато духмяних речовин з квітів, про які ми говорили, використовують в промисловості при виготовленні кремів, мила, парфумів.

- Отже, давайте підсумуємо. Які ж зміни відбуваються в житті рослин з приходом весни?

Починається сокорух у кленів і беріз.

Набухання бруньок.

Цвітіння кущів, дерев.

Цвітіння первоцвітів.

Поява листя.

4. Фізкультхвилинка.

1. Сонечко прокинулось.

(Діти повільно піднімаються, потягуються.)

В різні боки повернулось.

(Руки в боки, повороти.)

Потім весело всміхнулось.

(Посміхнутися один одному).

Кругом себе обернулось.

(Покрутитися).

2. Стали квіти оживати,

(Піднімаються, ворушать пальчиками).

Пташки пісеньку співати

(Потирають руку об руку, ніби щебечуть).

Діти стали танцювати,

Миле сонечко вітати.

(Руки вгору, крутять ними).

І тихесенько за парти сідати

Й до роботи приступати.

(Сідають на свої місця).

5. Четверта сторінка Червона.

- Якого кольору ця сторінка?

- Про що свідчить червоний колір?

- Червоний колір – це сигнал, який попереджає про небезпеку, що нависла над великим багатством природи. Це лише одна сторінка із „Червоної книги”. У нашій країні „Червона книга” видана в 1980 р. Рослини і тварини, занесені до неї, охороняються законом, їх не можна знищувати. Щороку книга поповнюється новими видами рослин і тварин. Ця книга звертається до людей зі словами: „Зупиніться! Подумайте, що робите і до чого це приведе!”

- Які ж рослини потрапили вже сюди? (Сон-трава, підсніжник, пролісок, вовчі ягоди, конвалія, ряст).

Вчитель.

В Червону книгу і на нашу сторінку

Ми занесли

Світ неповторний і чудесний,

Що поступово вимирає,

Давно рятунку в нас благає!

Дитина.

Квіточку кожну,

Кожну травинку

Плекай, бережи

Іншим малятам,

Усім своїм друзям

Теж накажи.

- Пам’ятайте самі й іншим пояснюйте, що зриваючи багато лісових квітів, ми нівечимо природу. А її треба любити та охороняти.

У квітки живая душа,

Така, як твоя і моя.

Я жити хочу, й хочеш ти.

А квітка хоче рости і цвісти.

Не топчім, не зриваймо квіток,

Цих природи синів і дочок.

Бо поки буде матінка-природа,

В нас буде сила і життя, і врода.

- А тепер давайте пограємо в гру „Як зберегти природу”.

- Робіть те, що я скажу.

- Якщо ти не нариваєш великих букетів квітів, то сплесни у долоні над головою.

- Якщо ти ніколи не залишаєш сміття в лісі, то тупни ногою.

- Якщо ти не ламаєш гілочок дерев, то підстрибни.

- Якщо ти саджаєш і доглядаєш квіти, дерева, кущі, то підніми руку.

- Якщо тобі подобаються квіти – посміхнись.

- Якщо ти переконаний, що треба кожній людині піклуватись про природу, про все живе – простягни руки своїм сусідам і візьми їх за руки.

- Давайте ось так, як ви дружно взялись за руки, ми будемо єдині у прагненні зберегти нашу природу – матінку.

6. П’ята сторінка Поетична мандрівка по весні.

- Весна... Прекрасна пора року. Поети писали про цю пору вірші, художники – картини, композитори – музику. Послухайте мелодію П.І. Чайковського із циклу „Пори року. Квітень” і скажіть:

- Який настрій викликає ця мелодія?

- Весна... Яка ця пора року? Охарактеризуйте весну:

1 варіант – прикметниками

2 варіант – дієсловами

А зараз ми поп’ємо водички

Із поетичної кринички.

Конвалії

М. Познанська

Із зеленої сорочки,

Що зіткав весною гай,

Білі дивляться дзвіночки.

Як зовуть їх – угадай.

Це конвалії у гаї

На галявині цвітуть.

І ніде, ніде немає

Кращих квіточок, мабуть.

В них так пахощів багато,

Цвіту свіжого, роси.

Хай ростуть, не буду рвати –

Шкода їхньої краси!

Крокус

К. Переліска

Гарно, тепло у садку,

Снігу вже немає...

Із-під листя у кутку

Крокус виглядає.

Наче золотом горять

Пелюстки жовтенькі,

І листочки мерехтять,

Ніжні, зелененькі.

Фіалки

А фіалочки синенькі,

Наші квіти запашні,

Розцвітають всі раненько

Скрізь під лісом навесні.

Вітер пестить їх, гойдає,

Бджоли мед із них беруть.

Соловейко їм співає,

На віночки діти рвуть.

ІІІ. Узагальнення знань.

Шоста сторінка Підсумкова.

1. Розгадування кросворда.

ф

і

а

л

к

а

п

р

о

л

і

с

к

а

к

о

н

в

а

л

і

я

р

я

с

т

м

е

д

у

н

к

а

1.У затіку дібров зростаєш, 3. Лікарська рослина цвіте навесні

Лілову чисту вроду маєш, У травні знайдеш ти її в гущині.

І ніжний запах неземний Схилили голівки біленькі дзвіночки,

Даруєш лісу щовесни. Ховають від сонця пахучі віночки.

(Фіалка) (Конвалія)

2. Я найперша зацвітаю 4. Коли квітує квітка ця чубата,

Синім цвітом серед гаю. Не можна всидіти у хатах -

Відгадайте, що за квітка, Пливе п’янкий медовий аромат

Бо мене не стане влітку. Амброзія, ваніль, лукум-рахат.

(Проліска) (Ряст)

5. Богиня Флора роздавала

Всім квітам різні кольори,

А ця рослина забажала

Їх мати два, а може, й три.

Поглянь на неї –

Диво й годі,

В мініатюрі це – букет:

Розквітлі квіти ще рожеві.

А вже зів’яли – фіолет.

(Медунка)

- Що таке флора?

- Які ж зміни відбуваються в житті рослин навесні?

2. Тест „Рослини навесні”.

1. Визнач правильну відповідь. Що пробуджує рослини від зимового сну?

а) дзюркотання весняних струмочків;

б) спів пташок;

в) тепле сонячне проміння.

2. Визнач правильне твердження. Першими навесні пробиваються крізь торішнє листя...

а) кульбаба, подорожник, ромашка;

б) лобода, нарцис, тюльпан;

в) проліски, ряст, медунка.

3. Виберіть, у яких рослин спочатку з’являються квіти, а потім листя?

а) каштан;

б) малина;

в) ліщина.

4. Визначте, які ранньоквітучі рослини потребують охорони:

а) підсніжник;

б) кульбаба;

в) нарцис.

5.Визначте, які ранньоквітучі рослини ростуть у нашій місцевості:

а) підсніжник;

б) айстра;

в) троянда.

IV. Домашнє завдання.

Сьома сторінка Будиночок.

- Що означає будиночок?

У зошиті: записати назви ранньоквітучих рослин;

перевірити весняні прикмети.

У підручнику: опрацювати статтю.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Створення та ведення власного блогу на платформі WordPress»
Левченко Ірина Михайлівна
24 години
490 грн
328 грн