Роль художніх засобів у творі. Портрет, пейзаж, діалоги у творі

Опис документу:
Цей конспект допоможе навчити виділяти риси характеру Федька та коментувати їх, аналізувати роль художніх засобів у творі, знаходити портрет, пейзаж, діалоги; вміти сформулювати основну думку оповідання і висловити своє ставлення до зображуваного; виховувати порядних, чесних людей, які вміють постояти за себе.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Роль художніх засобів у творі. Портрет, пейзаж, діалоги у творі

Мета: навчити виділяти риси характеру Федька та коментувати їх, аналізувати роль художніх засобів у творі, знаходити портрет, пейзаж, діалоги; вміти сформулювати основну думку оповідання і висловити своє ставлення до зображуваного; виховувати порядних, чесних людей, які вміють постояти за себе.

Тип уроку: застосування знань, умінь і навиків.

Хід уроку

І. Мотивація навчання

1. Притча про двох вовків.

Колись давно старий індіанець відкрив своєму онукові одну життєву істину.
У кожній людині йде боротьба, дуже схожа на боротьбу двох вовків. Один вовк представляє зло - заздрість, ревнощі, жаль, егоїзм, амбіції, брехню ... Інший вовк представляє добро - мир, любов, надію, істину, доброту, вірність ...

Маленький індіанець, зворушений до глибини душі словами діда, на кілька миттєвостей задумався, а потім запитав:

- А який вовк в кінці перемагає?

Старий індіанець ледь помітно посміхнувся і відповів:

- Завжди перемагає той вовк, якого ти годуєш.

Проблемне питання: Як ця притча пов’язана з твором В.Винниченка?

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання

2. Гра «Так-Ні»

Чи правильнее твердження?

1. Серед дітей Федько був перший по кмітливості і винахідності. (Так).

2. Між Федьком і Спіркою виникла сварка і бійка через повітряного змія. (Так).

3. Батько Федька працював водієм автобуса. (Ні).   

4. Федько не любив брехати і видавати товаришів. (Так).

5. Толя був сином господаря, в якого працював батько Федька.(Ні).          

6. Мати Федькова називала Толю дитиною благородною і ніжною. (Так).

7. Толя вирішив вийти на вулицю у дощову погоду, щоб купити смачних цукерок. (Ні). 

8. За умови переходу Федьком по кригах на той берег річки Толямав віддати йому свій ножик із кістяною ручкою. (Так).

9. Федько змусив Толю стрибати по кригах. (Ні).    

10. Федько врятував Толю. (Так).

11.Толя допоміг Федькові вибратися на берег. (Ні). 

12. Федько пожалів Толю, жертвуючи собою. (Так).

ІІІ. Повідомлення теми, мети

ІV. Сприйняття матеріалу

1. Робота з текстом

- Знайти і зачитати опис Федька і Толі.

- Які художні засоби використовує автор в цих описах?

Зразок виконання завдання:

Опис Федька.

Епітети: халамидник, ловкий.

Порівняння: як Соловей-розбійник.

Стилістично забарвлені слова: халамидро, босявка, зараза, сибіряка…

Толя

- Це була дитина ніжна, делікатна, смирна.

- Чистенький, ніжний, з щічками, як проскура.

- Чистенький, чепурненький, він зовсім не мав нахилу до Федькових забав.

- Благородна дитина.

Епітети: чистенький, делікатний, смирний

Порівняння: щічки, як проскура

- Знайдіть і зачитайте опис річки. Прокоментуйте художні засоби.

Опис річки.

А крижини сунули та сунули. Іноді вони розривалися й між ними робилась чорна, страшна латка води. у тій воді плавала солома й трісочки. І солома, і трісочки крутились і десь зникали, – так вертіло там воду.

Повтори: сунули та сунули.

Епітети: чорна, страшна латка води.

Бесіда.

- Чи вдало використав письменник художні засоби у творі?

- Які художні засоби використали б ви, якби були письменником?

- На вашу думку, на чиєму боці автор твору? ( На боці Федька, бо він з любов’ю пише про нього. Автор на боці гордих, неординарних, кмітливих героїв, які вміють захистити власну честь, стати на бік правди й справедливості).

- А, може, ви хочете мене щось запитати стосовно твору? ( Хто із героїв вам сподобався і чому? Ваше ставлення до героїв? Що ви відчули після прочитання твору).

- Пригадайте епізод, коли Федько зняв Толю з крижини і як повівся Толя у цій ситуації?(Не подав палицю Федькові, не допоміг вибратися на крижину).

- Як би повівся кожен з вас на місці Федька після зізнань Толі? ( Обурився. Перестав спілкуватися з ним. Не хотів би мати такого друга).

– То який же Федько насправді?

(Федько – дитячий отаман. У ньому відвага, життєвий азарт, винахідливість, надійність - це малий бешкетник. У нього безліч вад і недоліків. Та в нього є чому вчитися не лише дітям, а й дорослим. Автор не тільки показав Федька як розбишаку, а й зумів показати честь, совість, велич душі хлопчика. Натура Федька повна суперечностей і протиріч, у яких загартовується людське Я. Такі люди як Федько - велика рідкість. Це люди особливі, спонукати їх до вчинку може щось дуже важливе, наприклад, велика сердечна доброта, вроджений потяг захищати слабшого і безпомічного. )

2. Слово вчителя.

На противагу ньому у творі дається образ Толика. Перед нами два світи, два полярні табори. З одного боку – вуличний хлопчик Федько з хворим, виснаженим роботою батьком «типографчиком» та змученою знервованою матір’ю. А з другого – «ніжна, делікатна, смирна» та «чистенька і чепурненька» дитина Толя, його «благородний» і багатий «папа» та «чула і делікатна» мама.

Характери хлопців – теж повна протилежність. Автор постійно порівнює двох героїв, протиставляє їх.

3.Словникова робота.

Такий художній засіб у творі називається контраст.

Контраст = антитеза = протиставлення – стилістична фігура, авторський прийом.

(запис у зошитах)

Які епізоди їх найповніше розкривають?
(
Спершу учні зачитають і прокоментують уривок, що розповідає про перехід Федьком весняної ріки. Наприклад, від слів: «Федько стрибнув на лід...» до слів «...що говорити такому зайдиголові». Вони відмітять відвагу, сміливість, завзяття, вправність, відчайдушність, кмітливість малого «шибеника» у нерівній боротьбі зі стихією.
Заздрість на Федькову перемогу і пихата самовпевненість штовхають у ту ж боротьбу і Толю, та на малодуху, слабосилу, пещену панську дитину чекає поразка.)

Висновок. Основна роль художніх засобів не «прикраси», а яскраве, образне і точне відтворення життєвих явищ.

4. Аналіз твору

Отже, тема цього оповідання: показ щирого, відкритого, відвертого, незрадливого, винахідливого хлопчика, схильного до бешкітливості, геройських вчинків та протиставлення його жорстокості дорослих, потворному і злочинному суспільству, яке калічить дитячі душі.

Проблематика твору: любов і ненависть, порядність і лицемірство, добро і зло, моральний вибір (між цілісним, благородним, моральним світом, бідняцької дитини і підступною хитрою егоїстичнодворушницькою поведінкою, малолітнього «панича-негідника».

- Спробуйте знайти всі елементи сюжету в оповіданні.

Експозиція : розповідь про Федька, батьків , складність характеру хлопчика та стосунки з дітьми.

Зав`язка: льодохід на річці, суперечка Федька і Толі.

Розвиток дії: Федько спритно по крижинах переходить річку. Толя теж намагається перейти, але ледве не гине.

Кульмінація: Федько рятує Толю, бере на себе його провину.

Розв`язка: смерть Федька.

V. Підсумок уроку

1. Слово учителя

Так як же два вовки пов’язані із твором “Федько-халамидник»?

2. Незакінчене речення

Твір В.Винниченка навчив мене …

VІ. Домашнє завдання

Написати фанфік на продовження твору

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
1
міс.
2
2
дн.
0
3
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!