Родинно-побутові пісні

Опис документу:
У презентації поданий ілюстрований та теоретичний матеріал з теми "Родинно-побутові пісні"

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися
Опис презентації окремими слайдами:
вид народних ліричних пісень, у яких порушується тема кохання та сімейних стосунків Пісня — душа моя, вона і серце звеселяє, і жалю завдає, і до по...
Слайд № 1

вид народних ліричних пісень, у яких порушується тема кохання та сімейних стосунків Пісня — душа моя, вона і серце звеселяє, і жалю завдає, і до помсти кличе Т. Шевченко

Пісні про кохання Пісні про родинне життя Пісні про трагічні сімейні обставини Г Р У П И П І С Е Н Ь
Слайд № 2

Пісні про кохання Пісні про родинне життя Пісні про трагічні сімейні обставини Г Р У П И П І С Е Н Ь

Особливості пісень - Розкриття світу особистих переживань людини; - багатоваріантність; - оригінальність; - наявність етнонаціональних ознак; - від...
Слайд № 3

Особливості пісень - Розкриття світу особистих переживань людини; - багатоваріантність; - оригінальність; - наявність етнонаціональних ознак; - відтворення історичного приватного життя; - майже відсутнє зображення дій, вчинків; - зосередження уваги на відтворенні внутрішнього світу людини; - важлива не сюжетність, а драматично- емоційна напруга, викликана якимось епізодом, випадком із життя.

Закоханість; переживання розлуки; туга й сум за коханою людиною; родинні взаємини; становище невістки в чужій родині; розчарування жінки в її надія...
Слайд № 4

Закоханість; переживання розлуки; туга й сум за коханою людиною; родинні взаємини; становище невістки в чужій родині; розчарування жінки в її надіях на подружнє життя. Основні мотиви «…є душею народу, безмежним полем, заквітчаним людськими надіями, чистими поривами до щастя і чистою сльозою на віях дівочих...». М.Стельмах

Поетика (з грец.майстерність творення) — це особливості художньої форми фольклорного чи літературного твору, тобто особливості його будови (компози...
Слайд № 5

Поетика (з грец.майстерність творення) — це особливості художньої форми фольклорного чи літературного твору, тобто особливості його будови (композиції), художніх засобів, віршування та ін. П О Е Т И К А Форма української ліричної пісні: • лаконізм, стислість, простота вислову; • традиційні художні засоби; • стабільність віршового розміру; • відносно проста мелодія; • особлива мелодійність, задушевність, лірична тональність; • наявність різноманітних повторів (рефрен, тавтологія, анафора, епіфора); • поширена форма монологу й діалогу.

Тема пісні – оспівування палкого кохання козака до дівчини, з якою в силу обставин прийшлося розлучитися на деякий період. Ідея пісні – утвердження...
Слайд № 6

Тема пісні – оспівування палкого кохання козака до дівчини, з якою в силу обставин прийшлося розлучитися на деякий період. Ідея пісні – утвердження думки про те, що справжнє щире кохання не здатне розлучити людей за будь-яких обставин. Настрій пісні – сумний. Жанр – родинно-побутова пісня. Інтимна лірика Художні особливості твору Метафори: «серденько мре», «очі вкоротили вік», «очі навчились заводить людей». Епітет: «пісня люба... мила», «очі дівочі темні... ясні». Повтори: «...очі, очі, очі...». Порівняння: «темні, як нічка», «ясні, як день». Звертання: «Ви ж мені, очі...». . Місяць на небі, зiроньки сяють

Терен — символічна рослина і в літературі, і в фольклорі. Це символ перешкод, страждання. Дівчина полюбила того, хто, можливо, не вартий її кохання...
Слайд № 7

Терен — символічна рослина і в літературі, і в фольклорі. Це символ перешкод, страждання. Дівчина полюбила того, хто, можливо, не вартий її кохання, бо поїхав "іншої шукати ". А може, це тільки ревнощі, і дівчина вірить, виглядає милого. Любов — це віра й надія, щастя й нещастя, і хоч у пісні співається, що "хто з любов'ю не знається, той горя не знає ", усе ж без любові, навіть нерозділеної, людині не можна, вона не пізнає справжнього щастя.

Тема пісні – оспівування нещасливого кохання, через яке страждає дівчини, бо її милий поїхав «другої шукати». Ідея пісні – засудження зради у кохан...
Слайд № 8

Тема пісні – оспівування нещасливого кохання, через яке страждає дівчини, бо її милий поїхав «другої шукати». Ідея пісні – засудження зради у коханні, яка робить двох близьких людей чужими і нещасливими. Основна думка: Хто з любов’ю не знається, / Той горя не знає. Жанр: пісня, інтимна лірика. Художні особливості пісні Повтори: «Цвіте терен», «нехай їде», «очі, мої». Метафори: «Очі не дрімали», «очі наробили», «очі полюбили». Риторичні запитання: Що ви наробили / Що всі люди обминали, / А ви полюбили? Звертання: Очі мої, очі мої, / Що ви наробили...

Тема пісні –зображення нещасливого кохання, смутку, страждань дівчини за коханим козаком. Ідея пісні – уславлення кохання, яке допомагає самоутверд...
Слайд № 9

Тема пісні –зображення нещасливого кохання, смутку, страждань дівчини за коханим козаком. Ідея пісні – уславлення кохання, яке допомагає самоутвердитися.

Основна думка: «Не бачу я миленького — і діла не маю!» Жанр: пісня, інтимна лірика. Римування: паралельне. Художні особливості твору Метафори: «шум...
Слайд № 10

Основна думка: «Не бачу я миленького — і діла не маю!» Жанр: пісня, інтимна лірика. Римування: паралельне. Художні особливості твору Метафори: «шумлять верби», «плачуть карі очки», «серденько поникло». Епітет: «карі очки». Повтори: «нема... козаченька», «рости, рости», «ждала, ждала...», «болять, болять», «...миленький», «карі очки». Звертання: «рости, рости, дівчинонько». Зменшувально-пестливі форми: «миленький», «дівчинонько», «очки», «козаченька», «зелененькі огірочки», «жовтенькі квіточки», «серденько». Риторичні оклики: «Нема ж того козаченька, що я полюбила!», «Рости, рости, дівчинонько, на другу весну!», «Полюбила козаченька я, й місяцю стоя!», «Зелененькі огірочки, жовтенькі квіточки!», «Нема мого міленького, плачуть карі очки!».

Сонце низенько, вечір близенько Тема: присягання у вірній любові одне до одного двох закоханих. Ідея: уславлення почуття, яке є смислом життя двох ...
Слайд № 11

Сонце низенько, вечір близенько Тема: присягання у вірній любові одне до одного двох закоханих. Ідея: уславлення почуття, яке є смислом життя двох люблячих сердець. Основна думка: вірність у коханні — основа родинного затишку. Жанр: пісня, інтимна лірика. Твір побудовано на діалозі двох закоханих. Художні особливості пісні Повтори: «Ой прийди, прийди». Метафора: «Спішу до тебе, / Моє серденько». Звертання: «Серденько моє». Епітет: «Кохання вірно, чесно, примірно». Римування: паралельне.

Тема: зображення страждань дівчини через те, що її залишив коханий заради іншої, висловлення проклять з приводу цього Ідея: засудження тієї, яка ро...
Слайд № 12

Тема: зображення страждань дівчини через те, що її залишив коханий заради іншої, висловлення проклять з приводу цього Ідея: засудження тієї, яка розлучила коханих Основна думка: Щоб ті трави повсихали, що так рано цвіли, / Щоб ті люди щастя не мали, що нас розлучили. Жанр: родинно-побутова пісня, інтимна лірика. Світи, світи, місяченьку, та й на мій перелаз

Повтори: «Світи, світи...», «прийди, прийди...», «я бо до тебе», «щоб ті...», «мій миленький» Звертання: «Світи, світи, місяченьку», «прийди, прийд...
Слайд № 13

Повтори: «Світи, світи...», «прийди, прийди...», «я бо до тебе», «щоб ті...», «мій миленький» Звертання: «Світи, світи, місяченьку», «прийди, прийди, мій миленький», «я б з тобою мій міленький» Контраст: «...сухі дуби цвіли — зелені пов'яли» Художні особливості твору

Тема: розповідь про примхливого козака, який за велінням батьків хотів обрати для одруження виключно багату дівчину. Ідея: засудження тих, хто в лю...
Слайд № 14

Тема: розповідь про примхливого козака, який за велінням батьків хотів обрати для одруження виключно багату дівчину. Ідея: засудження тих, хто в людині цінує не зовнішню і внутрішню красу, а багатство; висміювання примхливості, жаги до збагачення, жадності. Основна думка: Не журися, дівчинонько, рута зелененька, / Цей покинув, другий буде — ще ж ти молоденька! Жанр: родинно-побутова пісня, інтимна лірика. Композиція Пісня — це діалог між бідною дівчиною і вимогливим козаком. Експозиція: Сватай мене, козаченьку, люблю тебе дуже. Зав'язка: Ой коли б ти, дівчинонько, трошки багатенька. Кульмінація: «Не журися, дівчинонько, рута зелененька... / Цей покинув, другий буде кращий» Розв'язка: «Молодая дівчинонька та вже й заміж пішла... / Старий козак, як собака, й досі не женився». Лугом іду, коня веду, розвивайся, луже

Художні особливості Звертання: «...розвивайся, луже», «Сватай мене, козаче», «Ой коли б ти, дівчинонько...», «Ой коли б я, козаченьку, «Бодай же ти...
Слайд № 15

Художні особливості Звертання: «...розвивайся, луже», «Сватай мене, козаче», «Ой коли б ти, дівчинонько...», «Ой коли б я, козаченьку, «Бодай же ти, козаченьку», «Бодай же ти, дівчинонько», «Не журися, дівчинонько» Повтори: «Ой коли б...», «Цей покинув, другий буде...», «Старий козак, як собака» Метафора: «Слава не пропала». Епітет: «бита доріженька». Порівняння: «Старий козак, як собака Зменшувально-пестливі слова: «козаченьку», «дівчинонько», «багатенька», «зелененька», «молоденька», «доріжечки»

За городом качки пливуть Тема: зображення різної долі під час сватання бідних і багатих дівчат. Ідея: засудження соціальної нерівності, яка є переш...
Слайд № 16

За городом качки пливуть Тема: зображення різної долі під час сватання бідних і багатих дівчат. Ідея: засудження соціальної нерівності, яка є перешкодою до щасливого подружнього життя, возвеличення справжньої дівочої краси. Жанр: соціальна, родинно-побутова пісня, інтимна лірика. Композиція Експозиція: Вбогі дівки заміж ідуть, / А багаті плачуть. Зав'язка: Чи чула ти, дівчинонько, / Як я тебе кликав, / Через твоє подвір'ячко / Сивим конем їхав?. Кульмінація: Нащо мені на подвір'ї / Воли та корови, / Як не буде в моїй хаті / Любої розмови. Розв'язка: Оце вдова своїй доні / Весілля справляє.

Художні особливості твору Протиставлення: «Вбогі дівки заміж ідуть, / А багаті плачуть. / Вбогі дівки заміж ідуть, / А багаті дівки сидять». Повтор...
Слайд № 17

Художні особливості твору Протиставлення: «Вбогі дівки заміж ідуть, / А багаті плачуть. / Вбогі дівки заміж ідуть, / А багаті дівки сидять». Повтори: «Вбогі дівки заміж ідуть», «А багаті...», «Нехай знають...» Риторичне запитання: «Чи чула ти, дівчинонько?..». Риторичні оклики: «Темна нічка — петрівочка — / Вийти боялася!», «Бо я хлопець молоденький / Не зрадив нікого!», «Хоче собі багатую / Невістку шукати!», «Як не буде в моїй хаті / Любої розмови!». Епітет: «люба розмова». Метафора: «скрипка витинає». Звертання: «Чи чула ти, дівчинонько?», Світи, світи, місяченьку, та й на мій перелаз «Ой не бійся, дівчинонько

Традиційні образи, символи, художні засоби у піснях Образ Символи Художні засоби Милий Мила Козак Дівчина Багатий Бідний Багата Бідна Місяць (свідо...
Слайд № 18

Традиційні образи, символи, художні засоби у піснях Образ Символи Художні засоби Милий Мила Козак Дівчина Багатий Бідний Багата Бідна Місяць (свідок кохання) Терен (страждання) Ніч (час зустрічі) Дуб (сила, могутність, вірність) Очі (винуватці) Поетични й паралелізм Порівняння Постійні епітети Риторичні питання Повтори Антитеза Зменшено-пестливі слова звертання Висновок: у ліричних родинно-побутових піснях відбиваються романтичні почуття, присутній сентиментальний пафос і традиційна, характерна для народної творчості символіка

1. Ой коли б я, козаченько, була багатенька, / Наплювала б я на тебе й на твого батенька. 2. Очі мої, очі мої, / Що ви наробили, / Що всі люди обми...
Слайд № 19

1. Ой коли б я, козаченько, була багатенька, / Наплювала б я на тебе й на твого батенька. 2. Очі мої, очі мої, / Що ви наробили, / Що всі люди обминали, / А ви полюбили? 3. Пісня та мила, пісня та люба — / Все про кохання, все про любов, / Як ми любились та й розійшлися, / Тепер зійшлися навіки знов. 4. Ти ж обіцяла / Мене любити, / Ні з ким не знатись / Для мене жити. 5. Ой очі, очі, очі дівочі, / Темні, як нічка, ясні, як день, / Ви ж мені, очі, вік вкоротили, / Де ж ви навчились зводить людей? 6. Вбогі дівки заміж ідуть / 3 чорними бровами, / А багаті дівки сидять / 3 кіньми та волами.

7. Щоб ті трави повсихали, що так рано цвіли, / Щоб ті люди щастя не мали, що нас розлучили. 8. Нема ж того козаченька, що я полюбила! / Ой немає к...
Слайд № 20

7. Щоб ті трави повсихали, що так рано цвіли, / Щоб ті люди щастя не мали, що нас розлучили. 8. Нема ж того козаченька, що я полюбила! / Ой немає козаченька — поїхав на Десну... 9. Ой як впускала, / Той цілувала. / Як випускала, / Тяжко вздихала. 10. Не журися, дівчинонько, рута зелененька: / Цей покинув, другий буде, другий буде кращий. 11. Ой не хоче твоя мати / Мене, бідну знати, / Хоче собі багатую / Невістку шукати! 12. Нехай їде, нехай їде, / Нехай не вернеться, / Не дасть йому Господь щастя, / Куди повернеться.

Відповіді: Лугом іду, коня веду, розвивайся, луже Цвіте терен, цвіте терен Місяць на небі, зіроньки сяють Сонце низенько Місяць на небі, зіроньки с...
Слайд № 21

Відповіді: Лугом іду, коня веду, розвивайся, луже Цвіте терен, цвіте терен Місяць на небі, зіроньки сяють Сонце низенько Місяць на небі, зіроньки сяють За городом качки пливуть Світи, світи, місяченьку, та й на мій перелаз В кінці греблі шумлять верби, що я посадила Сонце низенько Лугом іду, коня веду, розвивайся, луже За городом качки пливуть Цвіте терен, цвіте терен

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
4
міс.
0
8
дн.
0
4
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!