Родинне дерево нашої мови

Опис документу:
Пропонується блок з двох уроків. Перший урок досліджує нашу мову як складову загальної мовної системи. Учні в результаті повинні дійти висновку, що українська мова є частиною спільної мовної системи. Тип уроку - урок-експертиза.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Блок уроків за темою : « Історія, що оживає в слові»

Урок 1 « Родинне дерево нашої мови»

Мета: формувати загально пізнавальні вміння, аналізувати походження слів, повторити історичний принцип словотворення, систематизувати накопичені знання із теми «Лексика», спонукати учнів до глибшого пізнання мови, пробуджувати почуття патріотизму.

Тип уроку: нетрадиційний урок ( урок- експертиза)

Методи навчання: евристичний( частково- пошуковий), методи мотивації, метод розповіді( «малювання словом»), ілюстрації, презентації, практичні методи навчання.

Хід уроку:

I.Організаційний етап.

Доброго дня, шановні ліцеїсти. Сьогодні ми з вами спробуємо знайти і зрозуміти місце нашої мови серед інших мов світу. Погляньте на тему нашого уроку. « Родинне дерево нашої мови». Яке ж воно? Чи глибоке в нього коріння? Чи багато гілок- мов є на ньому? Чим живиться воно?

II. Мотиваційний етап.

- З яким настроєм ви прийшли на цей урок?

-Що ви очікуєте від нього?

-Що дасть вам цей урок?

III. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів

- До якої мовної групи належить наша мова?

 - Які ще мови входять до нашої групи?

  • Які види словників ви знаєте?

IV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу

Сьогодні ми з вами не просто клас, а експертна рада з питань етимології. Кожен з вас буде експертом з певної галузі.

Завдання№1

(На проекторі демонструється презентація)

Прошу вас прокоментувати епіграф до уроку.( Учні коментують вислів Ліни Костенко: « Нації вмирають не від інфарктів. Спочатку їм відбирає мову»

Завдання№2

Перед вами на парті лежать назви всіх словянських мов, адже наша з вами рідна мова належить саме до словянських мов. На дошці напис «слов’янські мови». Учитель викликає 3 учнів-«експертів», що беруть на першій парті назви мов і «сортують» їх( учні виходять за бажанням, витягують назву мови та кріплять її на дошці).

Слов’янські мови:

східні: українська, російська, білоруська;

західні: польська, чеська, словацька, верхньо-і нижньолужицька;

південні :болгарська, македонська, сербсько-хорватська, словенська. Ці мови однієї мовної групи, отже, вони мають спільні риси, спільну лексику та синтаксис. Дуже легко довести це рідство простим дослідним шляхом. Прочитайте слово, що написане на ваших аркушах.( Усіма слов’янськими мовами написане слово «друг», що звучить однаково або має спільний корінь)

Хто з вас вивчав хоча б одну з цих мов? Я пропоную вам зараз поглянути на фотографії, що я підібрала до уроку і прочитати, що на них написано ( відеопрезентація, що складається зі слайдів, на яких розміщені фотографії з написами з різних слов’янських мов. ( Серед учнів обираються експерти, що читають та перекладають ці написи. Фото назв різних закладів польською, чеською, болгарською, сербською.)

( Сербська мова)

Книжкова крамниця, фотокопіювання.

( Болгарська мова)

Не заходь! Небезпечно для життя

( Чеська мова)

Увага! Трамвай

( Польська мова)

Увага! Свіжопофарбоване

Отже, ми з вами самі упевнилися в тому, що наші мови споріднені.

Завдання №3

Зараз ми переглянемо уривок з польського кінофільму відомого режисера Ежи Гоффмана «Вогнем і мечем». Фільм створювався польською мовою і був тільки згодом озвучений українською кіностудією. Спробуйте і ви себе зараз у ролі кіноозвучувачів. ( Учням демонструється уривок з кінофільму польською мовою, учні його озвучують, потім переглядають українською).

Висновок: ми ще раз з вами упевнилися, що спільне історичне минуле вплинуло на розвиток словянских мов і ми з вами навіть без перекладача можемо знайти спільну мову з будь-яким словянським народом.

На сьогодні ми закінчуємо урок, але не ставимо крапку в дослідженні мов.

VI. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок

Подумати і дати відповіді на питання:

1. Що нового дізнався на уроці?

2. Чи настрій однаковий на початку уроку та наприкінці?

3. Яке речення могло б стати гаслом сьогоднішнього уроку?

4 Який висновок можна зробити, осмисливши інформацію, отриману на уроці?

Домашнє завдання:

Дібрати фотоматеріали, що могли б проілюструвати вивчений матеріал.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
3
міс.
0
9
дн.
0
7
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!