Роберт Шеклі " Запах думки"

Опис документу:
Урок із зарубіжної літератури

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Роберт Шеклі «Запах думки». Роздуми автора про майбутнє людини та людства. Гуманістичний зміст оповідання – віра в перемогу людського розуму.

Мета:

  • Навчальна: допомогти учням усвідомити гуманістичний зміст оповідання, його виховне значення;

  • Розвивальна: розвивати навички сприйняття інформації , переказувати, коментувати художній твір, висловлювати свої думки та враження;

  • Виховна: виховувати вміння проявляти стійкість в життєвих випробуваннях, силу духу, життєлюбство, оптимістичне світобачення.

Теорія літератури: наукова фантастика, утопія, антиутопія.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

  1. Організаційний момент.

(показ «Космічної фантазії» релаксація)

Учитель. «Кожна наша думка буквально творить наше майбутнє» - говорить американська письменниця, авторка книг під загальною тематикою «Допоможи собі сам» Луіза Хєй. Читаючи оповідання Роберта Шеклі « Запах думки», не можеш не погодитися із цим твердженням. Його герой Кліві зусиллям думки та за допомогою своєю спостережливості розгадав таємницю незнайомої планети і став діяти за її правилами. Що це за правила і що трапилося з Кліві ми зараз послухаємо.

Домашнім завданням вам було підготувати переказ оповідання і зараз ми перевіримо як ви готувалися вдома.

До дошки я запрошую Ткаченка Данила, Юйкову Каріну, Самойленка Владислава – вам необхідно намалювати малюнок, що передає зміст епізоду оповідання «Запах думки» (за вашим вибором).

Переказувати оповідання буде Коваленко Дарина, підготуватись Кайолі Олегу.

(учні переказують)

(прослуховування учнів, що малювали малюнки)

Додаткові запитання:

  • Чому саме цей епізод ви намалювали?

  • Чи уявляєте ви себе на місці Кліві, як би ви діяли?

  • За допомогою чого тварини на планеті Сергон орієнтуються?

Переказати епізод оповідання, уявивши себе головним героєм Басавро Микита, Павлюк Карина.

  1. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку

  2. Формування вмінь і навичок.

  3. Експрес-тестування

1. Зореліт летів крізь колонізоване скупчення:

а) Верон;

б) Галун;

в) Сергон;

г) Альфа;

2. Зореліт здійснив вимушену посадку, тому що не працювала:

а) система охолодження та ізоляції;

б) система опалення;

в) система навігації та міжзоряного зв’язку;

г) система постачання пального;

3. Приземлившись, корабель:

а) залишився неушкодженим, але без зв’язку;

б) перегрівся й вибухнув;

в) розвалився на частини;

г) не мав пального для подальшого польоту;

4. На незнайомій планеті тварини, які населяли планету, були:

а) такими ж, як на Землі;

б) без очей і без вух;

в) усі синього кольору;

г) ручними і лагідними;

5. Кліві підібрав біля корабля:

а) контейнер із провізією;

б) поштову сумку;

в) аварійний довідник;

г) рушницю;

6. Головному герою довелось захищатися:

а) від роботів цієї планети;

б) від рослин, які пожирали все живе;

в) від людей - мешканців цією планети;

г) від хижих звірів;

7. У чому виявляється Кліві, відданість професії:

а) йому вдалося зберегти сумку з поштою;

б) від зібрав усі залишки зорельота;

в) він намагався налагодити зв’язок, щоб попередити про небезпеку;

г) герой про всяк випадок у першу чергу заховав пошту у надійному місці;

8. Лерой провів на планеті З-М-22:

а) один день;

б) три дні;

в) тиждень;

г) місяць;

9. Головний герой уникав небезпеки:

а) сховавшись у кущах;

б) сховавшись у печері;

в) уявляючи себе різними об’єктами;

г) пірнувши в озеро;

10. Опинившись у безвихідній ситуації (коли його оточили звірі), Кліві уявив себе:

а) вогнем;

б) водою;

в) снігом;

г) піском;

11. Стихія яка загасила вогонь уяви героя – це:

а) природний дощ;

б) сезонний ураган;

в) пожежогасильна установка зорельота;

г) замах думки хижаків;

12. Передача думок на відстані, читання чужих думок називається:

а) депортацією;

б) антипатією;

в) телепатією;

г) телепортацією;

5. Спостереження над художнім текстом твору.

Прокоментуйте уривки з оповідання Шеклі «Запах думки»

  1. Що таке справжні негаразди, Лерой Кліві зрозумів, коли спрямував свій пошто літ – 243 крізь неколонізоване зоряне скупчення Сергон. Раніше йому доводилося мати справу лише зі звичайними проблемами міжзоряного поштового перевізника: Старий корабель, поїдені іржею труби, не вивірені астронавігаційні прилади. Але цього разу, знімаючи параметри курсу, він зауважив, що в кораблі стає надто спекотно.

  2. Так і мало бути, хіба завдяки своєму розуму й умінню пристосуватися людина не була завжди і скрізь царем природи? Те саме й тут. Кліві тріумфально перестрибнув через вузенький струмок у трьох милях від нього підпалив групу кущів, розгорівся, викинув струмінь полум’я…

  3. Тут він відчув на собі першу краплю води. Він ще горів, але одна крапля перетворилася на п’ять, потім на п’ятнадцять, потім на п’ятсот. Його прибило водою, а його пожива – трава й кущі – незабаром наскрізь промокли. Він почав гаснути. Це не чесно…

  1. Інтерактивний прийом «Армрестлінг»

Завдання для гравців

  1. Із названих якостей людей виділіть ті, що були притаманні Кліві: мудрість, мужність, щедрість, винахідливість, тактовність, витримка, відповідальність, ввічливість, чуйність, доброта, цілеспрямованість, хитрість, дисциплінованість, жорстокість, боягузливість, почуття гумору, пунктуальність.

  1. Запишіть пропущені у висловлюванні слова з довідки:

«хіба завдяки своєму …………………. й умінню …………………….. людина не була завжди і скрізь ………………… ?» ( Р.Шеклі).

Довідка: розуму, хитрості, винахідливості, працювати, пристосуватися, викручуватися, царем ситуації, королем становища, царем природи…

  1. Охарактеризуйте Кліві, як гарного працівника

  1. Доведіть, що оповідання Р.Шеклі «Запах думки» є наукова фантастика.

  1. Як ви вважаєте оповідання Р.Шеклі «Запах думки» - це утопія чи анти утопія? Чому?

  1. Вам пощастило – ви переможець без запитання.

6. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

Визначте головну думку оповідання «Запах думки»

Очікувана відповідь: утвердження сили людської думки здатної знайти вихід із будь-якої ситуації.

Уславлення сили духу, творчої уяви, кмітливості людини, що здатна здолати всі перешкоди на своєму шляху.

Ніколи не можна втрачати самовладання, слід боротися за своє життя та здоров’я.

  1. Складання паспорта-анкети героя твору

Паспорт-анкета героя оповідання Р. Шеклі «Запах думки»

Ім’я героя

Лерой Кліві

Твір в якому він діє, автор

«Запах думки» Р.Шеклі

Професія

Поштар, командир пошто літу – 243

Місце, де відбуваються події

Зоряне скупчення Сергон

Екстремальна ситуація

Аварія, посадка на незнайому планету, зустріч із хижаками

Дії героя

Не розгубився, аналізує ситуацію, шукає вихід із скрутного становища

Риси характеру героя

Відважний, сильний духом, спостережливий, розумний, із багатою уявою, винахідливий

  1. Домашнє завдання

Скласти пам’ятку, або написати лист пораду тому, хто опинився в нестандартній ситуації.

Або скласти план-характеристику Лероя Кліві

  1. Підбиття підсумків уроку

(З’являється хлопчик у костюмі робота)

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

  • Я прилетів до вас із планети Сергон, щоб дізнатися чи сподобалося вам оповідання «Запах думки»?

  • Як ви вважаєте, чому оповідання має саме таку назву?

  • Я хочу запросити до себе Ряскевича Володимира, щоб він спробував себе у ролі жителя планети Сергон. Я зав’яжу йому очі, адже мешканці планети не мали очей.

  • Володимире, ти повинен зараз відгадати, що саме зараз я хочу з’їсти, а допоможе тобі і вам саме запах думки (можна дістати апельсин).

  • Я дякую вам за гостинність. У вашій школі я зустрівся з дуже цікавою людиною, пропоную переглянути відео.

  1. Учитель сьогодні на уроці працювали і отримали оцінки:

Кайола Олег

Коваленко Даринка

Ткаченко Данило

Юйкова Каріна

Ряскевич Володимир

Чудинович Анна

Піменова Анастасія

Басавро Микита

Бут Олексїй

Кайола Стас


Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з ФРАНЦУЗЬКОЇ МОВИ залишилося:
0
4
міс.
1
2
дн.
0
6
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!