і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
Предмети »

Різноманітність тварин у природі

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Департамент освіти і науки Київської обласної адміністрації

КВНЗ КОР «Академія неперервної освіти»

Відділ початкової освіти

Методична розробка

навчального заняття

з природознавства

Автор: Кубіцька Кароліна Юріївна

вчитель початкових класів

Балико-Щучинської загальноосвітньої

школи І-ІІ ступенів

Кагарлицького району

Керівник: Ткаченко А.О.

Біла Церква

2016

Автор: Кубіцька Кароліна Юріївна

вчитель початкових класів

Балико-Щучинської загальноосвітньої

школи І-ІІ ступенів

Кагарлицького району

Навчальний предмет: Природознавство

Клас: 3

Розділ: Рослини, тварини і середовища їх існування

Тема: Різноманітність тварин у природі

Мета: сформувати в учнів уявлення про тварин; розширити поняття «комахи», «звірі», «птахи», «риби», «плазуни», «земноводні»; учити розрізняти тварин цих груп; формувати вміння визначати істотні ознаки тварин, знаходити зайвий об’єкт серед їх сукупності, класифікувати, розвивати уяву. Розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки. Виховувати допитливість, пізнавальний інтерес, любов до природи, турботливе ставлення до тварин, прагнення дітей до самоствердження й самореалізації у пізнавальній діяльності.

Тип уроку: Комбінований

Обладнання: Підручник з природознавства, авт..Грущинська І., ілюстрації до казки «Рукавичка», малюнки тварин, картки з завданнями, підручник, робочий зошит, кросворд, схеми.

Хід уроку

І. Організаційна частина

Любі діти, у наш клас,

Завітали гості милі.

Привітайте в добрий час,

Гостей усмішкою й миром.

Усміхніться всім навколо:

Небу, сонцю, добрим людям.

І тоді, обов’язково,

Наш урок, цікавим буде.

  • Доброго дня!

Наш урок повчальний,

Буде дуже незвичайний.

Гостей у нас багато,

Спробуйте усіх впізнати!

Цікавинки, запитання,

Різні є для вас завдання.

Тож умощуйтесь зручніше,

І працюйте веселіше.

Ледарів у нас не має,

Хто руки не піднімає!?

Вирушаємо у путь,

Нас цікаві справи ждуть.

  • Сьогодні , діти, ми з вами помандруємо у стару, добру казку «Рукавичка». (Слайд 3)

Не урок , а справжнє свято,

Бо полинем у світи.

Мандруватимем завзято.

Юний друже, я і ти.

У поході будь уважним,

Добре думай, не спіши !

Знай , що вчитись завжди важко,

Легше буде у житті!

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

  1. Фронтальне опитування.

  • Скажіть, будь-ласка, а яка сьогодні погода?

  • Який зараз місяць?

  • Що вам відомо про назву місяця?

  • Які зміни відбулися в природі?

  1. Перевірка домашнього завдання.

Але, щоб потрапити до казки , де і буде відбуватися вся наша історія, нам потрібно повторити, що ми вивчали на минулому уроці.

Опрацювавши статті в підручнику на с.131-133, ви можете дати відповіді на запитання. (Слайд 4,5)

  • Що належить до природи, крім рослин?

  • Що спільного між рослинами і тваринами?

  • Яке значення мають тварини в природі й житті людини?

  • Що таке вид?

  • Якщо в природі зникнуть всі тварини, до чого це призведе?

  • Чим рослини відрізняються від тварин?

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Відгадування загадок.

Коло бабусі, сидить у кожусі,

Проти печі гріється,

Без водички гріється. (Кіт) (Слайд 6)

Голодна – мукає, сита – жує,

Всім дітям молоко дає.(Корова) (Слайд 6)

Дуже довга в неї шия,

Ще й смугаста, як змія.

Через це, через паркан

Заглядає наче кран. ( Жирафа) (Слайд 7)

Хто у Африці живе,

Цілий день банан жує?

Дражнить всіх мале звірятко.

Хто це, діти? (Мавпенятко) (Слайд 7)

Вірно людям я служу,

Їм дерева стережу,

Дзьоб міцний і гострий маю,

Шкідників ним здобуваю. (Дятел) (Слайд 8)

  1. Практична робота учнів.

Гра «Напиши потрібне слово» (Слайд 9)

  • До слова тварини дописати їх ознаки.

(літають, бігають, плавають, стрибають, повзають)

ІV. Повідомлення теми та мети уроку.

  • Діти, скажіть, хто є героями казки «Рукавичка».

  • Так, це тварини.

  • Сьогодні ми ознайомимось із різноманітністю тварин у природі. Навчимося розрізняти тварин за видами.

V. Вивчення нового матеріалу.

1. Розповідь учителя.

- А тепер почнемо нашу казку.

По ялинку внучка з дідом

Йшли по лісі навмання.

А за ними бігло слідом

Довговухе цуценя. (Слайд 10)

Задивилась, мабуть, внучка

На ялинку, на сосну,

І зронила якось з ручки

Рукавичку хутряну.

Рукавичка невеличка

На снігу собі лежить.

Раптом мишка, тишком – нишком

З нірки вибігла й біжить. (Слайд 11)

  • Ну й хатинка!

  • Ну й дивинка!

Відгукнися – хто тут є? –

Тільки голосу з хатинки

Щось ніхто не подає.

Влізла мишка в рукавичку

І сама в ній стала жить.

Раптом зайчик-побігайчик

З-під ялиноньки біжить. (Слайд 12)

  • Ну й хатинка! Ну й дивинка!

Відгукнися – хто тут є? –

Чує зайчик – із хатинки

Хтось там голос подає:

- Є тут мишка-гострозубка.

Ну, а ти хто? Що за гість?

-А я – зайчик-побігайчик,

Довгі вуха, куций хвіст!

Ти впусти мене до хатки,

Хочу я там побувати!

  • Але до хатки ніхто не міг просто так потрапити. Кожній тваринці потрібно буде виконувати якісь завдання. А нам потрібно, їм допомагати.

2. Поділ тварин на групи. Робота на дошці.

  • Отже, зайчикові треба назвати всіх тварин. Давайте йому допоможемо. (Слайд 13)

  • А тепер давайте їх поділимо на групи і запишемо. (Слайд 14)

  • Ви зайчикові допомогли, тому він потрапляє до рукавички.

Вліз і зайчик в рукавичку,

Стали вдвох у хатці жить.

Раптом білка – стриб із гілки! (Слайд 15)

Та по стежечці біжить.

  • Ну й хатинка! Ну й дивинка!

Відгукнися – хто тут є? –

Чує білочка - з хатинки

Хтось там голос подає:

- Є тут мишка-гострозубка.

Є тут зайчик - куций хвіст!

-А я білка – тепла шубка,

Невеличка я на зріст!

Ви впустіть мене до хатки,

Хочу я там побувати!

  • Та ми ж знаємо, що потрапити до хатки можна лише виконавши потрібне завдання.

  • Потрібно за малюнками написати вид тварин.

Дятел, снігур, ластівка,голуб, синичка, лелека, сова.

Птахи(Слайд 16)

Карась, короп, щука, сом, лин.

Риби(Слайд 17)

Жук, мураха, метелик, коник, бабка.

Комахи(Слайд 18)

Вовк, вуж, їжак, заєць, лось, миша.

Звірі(Слайд 19)

Крокодил, гадюка, черепаха, ящірка.

Плазуни(Слайд 20)

Тритон, жаба.

Земноводні(Слайд 21)

Влізла й білка в рукавичку,

Стали втрьох у хатці жить. (Слайд 22)

  1. Розгадування кросворду.

Глядь, поглядь, аж ось лисичка

Попід соснами біжить. (Слайд 23)

  • Ну й хатинка! Ну й дивинка!

Відгукнися – хто тут є? –

Чує лиска - із хатинки

Хтось там голос подає:

- Є тут мишка-гострозубка.

Є тут зайчик - куций хвіст!

Є тут білка – тепла шубка.

Ну, а ти хто? Що за гість?

Хто ж не зна, мене, лисичку,

І вигадливу, й метку.

Ви впустіть мене до хатки,

Хочу я там побувати!

-Щоб потрапити до нас,

Відгадай кросворд ураз.

Кросворд «Тварини» (Слайд 24,25)

1. Смугаста кішка в лісі живе. (Тигр)

  1. Птах з великими очима, гострими кігтями, загнутим носом. (Сова)

  2. Червонясту шубку має,

По гілках вона стрибає,

Горішки й шишучки збирає.(Білка)

  1. Хижий звір з темним хутром у білу смужку, впадає в сплячку. (Борсук)

  2. Прийшла кума з довгим віником, на бесіду з милим півником. (Лисиця)

  3. Тварина багата і рогів багато. (Олень)

7. У лісі біля пня, біготня і метушня: народ робочий весь день клопоче.
(Мурашки)

Т

В

А

Р

И

Н

И

  1. Фізкультхвилинка. (Слайд 26,27)

Влізла й лиска в рукавичку,

Примостилась у кутку.

Ще й кабан прибіг ікластий,

І куниця, й їжачок.

Тут і голці ніде впасти!

Скільки сміху й балачок!

В рукавичці стало тісно,

Що не можуть усі влізти.

Вийшли друзі по порядку.

Й почали робить зарядку.

Хто ж це, хто ж це вже втомився

І наліво похилився?

Мабуть, всім нам треба встати,

Фізкультпаузу почати.

Гуси-лебеді летіли

І на землю тихо сіли.

Поклювали, походили,

Знялися і полетіли.

А внизу трава низенька-низенька,

Дерева — високі-високі.

Вітер дерева колише, гойдає,

То вправо, то вліво їх нагинає.

Пави тут поважно походжають

І на папуг поглядають.

А гуси летять-відлітають.

А діти тихенько за парти сідають.

VI. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.

  1. Гра «Упізнай тваринку»

  • Зробивши зарядку, звірі знову залізли до рукавички, але залишили для вас завдання. Вони хочуть перевірити чи вмієте ви перетворюватися на тварин? (Слайд 28)

  • А тепер, спробуйте перетворитися на кого-небудь. Покажіть цю тваринку, а потім, не називаючи її, розкажіть про неї: яка вона, де живе, що любить. Хто перший упізнає, про кого йдеться, буде показувати наступну тваринку. (Слайд 29-34)

  1. Вправа «Людина і тварини»

  • Послухайте казку.

Це було дуже давно. Жив чоловік зовсім один. А одного разу до нього прийшли тварини і сказали:

  • Годуй нас, а ми будемо виконувати різну роботу.

  • Хто ви? І що ви вмієте робити? – спитав чоловік.

( Учитель дає учням малюнки із зображенням тварин. Учні розповідають, що вміють робити тварини (Наприклад: собака, кішка, корова, коза, бджола, кінь)).

  1. Робота над загадками.

Боюсь я вовка і лисицю,

Боюсь мисливської рушниці.

Тому, від страху перед ними,

Я сплю з відкритими очима. (Заєць) (Слайд 35)

Сірий, зубастий,

По полю блукає,

Ягнят шукає. (Вовк) (Слайд 35)

В теплій шубі він лежить,

Цілу зиму міцно спить.

А пробудиться від сну -

Зустрічатиме весну. (Ведмідь) (Слайд 36)

Живу в норі, у теплому кублі,

Щоб зайти до хатки,

Витираю лапки. (Борсук) (Слайд 36)

Червонясту шубку має,

По гілках вона стрибає.

Хоч сама мала на зріст,

Та великий має хвіст.

Як намисто оченята.

Хто це? Спробуй відгадати ('Білка) (Слайд 37)

Ходить по городу, великого роду,

Ноги, як лопати, а сліду не знати. (Гусак) (Слайд 37)

Я великий і красивий,

Як біжу я – в’ється грива. (Кінь) (Слайд 38)

Які ноги, такий ніс.

По болоту ходить скрізь.

Хату на хаті має,

Жабам рахунок знає. (Лелека) (Слайд 38)

Хто в червонім фартушку,

Пострибав по сніжку.

Чи впізнали ви цю пташку,

Що шукає годівничку? (Снігур) (Слайд 39)

  1. Бесіда про Червону книгу України. (Слайд 40)

Рукавичка невеличка

На снігу собі лежить.

А з барлогу на дорогу

Вийшов заспаний ведмідь.

-Що за зборище зібралось?

Що за хата? Хто тут є?

Хто здіймає сміх та галас,

Зовсім спати не дає?

- Є тут мишка-гострозубка.

Є тут зайчик - куций хвіст!

Є тут білка – тепла шубка.

Що малесенька на зріст.

Ще й лисиця є, сестриця,

І вигадлива й метка,

Є кабан, їжак, куниця.

Ну, а це хто нас ляка?

-Я ведмідь, я хочу спати,

Сміху – жартів не люблю!

Сяду я на вашу хату –

Всіх вас разом роздавлю!

Злий ведмідь гарчить, лютує,

Топче всі кущі підряд.

Що робити?! Хто врятує

Переляканих звірят?!..

  • Діти, чи правильно веде себе ведмідь?

  • Ось послухайте віршик.

Світ прекрасний навколо тебе -

Сонце ясне і синє небо,

Птахи і звірі, гори і ріки -

Нехай він буде таким навіки!

Нехай людина добро приносить -

Бо світ навколо любові просить.

- Як ви гадаєте, про що зараз піде мова?(Про охорону тварин)(Слайд 41)

- А для чого треба охороняти тварин?

Тварини приносять велику користь людині: як джерело харчування (м'ясо, молоко, яйця); як джерело естетичної насолоди (метелики, співучі птахи, рибки); джерело для наукових досліджень; джерело для народної медицини.

- З кожним роком тварин стає все менше і їх обов'язково треба охороняти.

Що таке Червона книга

Природа рідна - наша втіха,

То ж нехай вона не знає лиха!

А що таке Червона книга

Для чого вона потрібна

В Червону книгу ми занесли

Світ неповторний та чудесний,

Що поступово вимирає,

Давно рятунку в нас благає.

Ми всі господарі природи,

Тож збережемо її вроду.

Сьогодні всі люди планети називають Землю нашою спільною домівкою. Природа - це джерело краси, природа викликає в нас різні почуття - радість, здивованість, а іноді печаль. Коли ви бачите взимку голодних пташок, зламану гілку, поранену тваринку, які виникають почуття? (сум, жаль, біль). Отже - природа - джерело доброти. Будьте до неї уважнішими, вона вам обов'язково віддячить.

VIІ. Узагальнення та систематизація знань учнями. (Слайд 42)

  • Доки наші звірі в рукавичці, ми з вами попрацюємо.

  1. Робота з підручником.

Опрацювання статей в підручнику на с.133-135.

  1. Робота в зошиті.

  1. Заповнити таблицю «Різноманітність тварин у природі».

  2. Намалювати свою улюблену тваринку.

  1. Тест. (Слайд 43)

1 .Істотна ознака комах:

а) крила

б) вісім ніг

в) шість ніг

г) хутро

д) вуса

е) пір'я

2. У риб тіло вкрите:

а) м'яким хутром

б) слизькою лускою

в) пір'ям

г) вологою шкірою

3. Тварин, які частину життя проводять у воді, а частину - на суходолі,
називають:

а) рибами

б) птахами

в) земноводними

г) звірами

4. Тіло птахів вкрите , а звірів

VIІІ. Підсумок уроку.

  1. Розповідь вчителя. (Слайд 44)

А тим часом дід та внучка

Вже ялинку принесли.

Так у внучки змерзла ручка,

Що аж зашпори зайшли.

-Рукавичка де ж поділась?

Загубила!.. Ай-ай-ай!

Побіжи, мій песик милий,

Рукавичку відшукай!

Песик дівчинку послухав,

Хвіст - угору, в землю – ніс,

І примчався скільки духу

На те саме місце в ліс.

Рукавичка, як живая, (Слайд 45)

Ходить ходором, тремтить.

А до неї підступає

Розлютований ведмідь.

Як загавкав пес на нього –

Аж ведмідь оторопів,

Зразу втік і до барлога

Причвалав і захропів.

Тут звірята всі зраділи,

Стали песика хвалить,

Що прогнав ведмедя сміло,

Не злякався ні на мить.

Каже песик: - Дуже прошу

Інше мешкання знайти.

Треба дівчинці хорошій

Рукавичку віднести.

-А хіба ж це рукавичка?! –

Загукали всі. – Невже?!

В нас нема такої звички

Забирать собі чуже!

Всі ми підемо з тобою

Рукавичку повернуть! –

І веселою юрбою

Звірі вирушили в путь.

До дівчатка за хвилинку

Рукавичку віднесли,

І всі разом повертаючись,

Танцювати почали.

  1. Домашнє завдання.

Опрацювати статті в підручнику. Підготувати розповідь про улюблену тваринку. (Слайд 46)

Список використаних джерел

  1. Гідьберг Т.Г Природознавство: підручник для 3-го класу загальноосвітніх навчальних закладів /Т.Г.Гільберг, Т.В.Сак. – К.: Генеза, 2013.- 160с.

  2. Грицюк О.І. Практичне використання інтерактивних методів навчання на уроках у початковій школі // Початкове навчання та виховання. — 2011. — № 27 (283).

  3. Дівакова І. Інтерактивні технології навчання у початкових класах. Тернопіль: Мандрівець 2008 р.

  4. Досяк І.М. Нестандартні уроки з використанням інноваційних технологій.1-4 класах/І.М. Досяк.-К.:Вид.гр. «Основа», 2007 р.

  5. Собко В.Г. Стежинами Червоної книги. - К.: Урожай, 1993. - 176 с.

  6. Тименко В.П. Кожний урок нестандартний / Володимир Тименко // Початкова школа. – 1991. - №1. с. 18 – 23.

  7. www.uman-nvk1.edukit/ck.ua

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

  • Додано
    02.04.2018
  • Розділ
    Природознавство
  • Клас
    3 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    565
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    2
  • Номер матеріала
    KM083518
  • Вподобань
    0
Курс:«Інтернет-ресурси для опитування і тестування»
Левченко Ірина Михайлівна
24 години
1000 грн
490 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

«Методичний
тиждень 2.0»
Головний приз 500грн
Взяти участь