і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
Предмети »

Різноманітність птахів. Птахи-символи України.

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема : Різноманітність птахів. Птахи-символи України.

Мета:

  • навчальна: продовжити ознайомлення учнів з різноманітністю птахів; охарактеризувати окремі види птахів; з’ясувати роль птахів у природі та житті людини; збагачувати відомостями про птахів–символів українського народу та їх символічний зміст;

  • розвиваюча: розвивати пізнавальний інтерес учнів до вивчення традицій українського народу;розвивати уяву, вміння висловлювати власні думки; удосконалювати вміння працювати з додатковою літературою індивідуально та в групах;

  • виховна: виховувати у дітей глибокі почуття любові до рідної землі, її культури, побуту, символів і звичаїв; пізнавальний інтерес до історії української нації, бажання примножувати родинні традиції, берегти свою національну символіку та культуру; почуття патріотизму;бережливе ставлення до природи; формувати культурні та моральні цінності, використовуючи творчі види діяльності учнів.

  • Тип уроку: комбінований урок.

Обладнання: стенд «Світ пернатих», відео «Птахи – символи України», плакат «Птахи на дереві», «Потаємний сундучок»,макет «Жар-птиці», яйце, гусяче перо; малюнки, опудала птахів,запис співу солов’я.

Хід урок

I.Організаційний момент.-Доброго дня! Продзвенів дзвінок-це значить, що ми готові до нових відкриттів.

Вправа «Казковий птах».

-Діти, хоча за вікном вже панує зима, ми з вами спробуємо перенестися до казкового саду,який неможливо уявити без його мешканців – диво-птахів!

А ось і один з них.(Макет «Жар-птиці»). Жар-птиця пропонує вам по одному чарівному перу ,яке завжди приносить удачу та щасливу долю.Воно підкаже, що на вас чекає сьогод­ні або найближчим часом. Ці побажання чарівно вплинуть на ваш на­стрій, підбадьорять, нададуть упевненості.

(Додаток 1)

Приємно бачити, що у вас гарний настрій, сподіваюсь він не залишить нас упродовж усього уроку.

Девізом нашого уроку є такі слова: «Почую – не забуду, побачу – запам’ятаю, зроблю – зрозумію».

II. Актуалізація опорних знань учнів.

- Яку тему ми вивчали на минулому уроці ?(Різноманітність птахів:надряд Безкільові та надряд Пінгвіни).Для того, щоб не забути, запам’ятати та повторити вивчений матеріал пограємо у гру«Збери колекцію пташок». (Лелека,голуб,зозуля, сокіл,соловей,ластівка).(Додаток 2)

З протилежної сторони пташки написане запитання,на яке вам потрібно дати відповідь.( Додаток 3)

III.Мотивація навчальної діяльності.

-Ви вже знаєте місце птахів серед інших живих організмів, основні ознаки класу, особливості зовнішньої будови. Маєте певний обсяг знань про їх розмноження та розвиток, річний цикл.

Сьогодні ми з вами продовжуємо ознайомлюватися з різноманітністю птахів. Вони належать до найчудовіших істот живої природи і чарують нас розмаїттям свого оперення, цікавою поведінкою та чудовим співом.Птахи користуються великою популярністю в українському народі. Про них складають вірші,пісні,загадки, легенди, казки.Птахи,якими ви поповнили свою колекцію, є народними символами України.

Чимало є птахів-символів України. А якщо себе запитати,чи багато ми про них знаємо?

Якщо державні символи України назве без проблем кожен і зможе пояснити їх значення, то про народні символи переважна більшість забуває, а якщо і згадає, то пояснити, що вони означають, зможе далеко не кожен.Тому ви отримали випереджувальне завдання:підготувати повідомлення про птахів-символів України.

Щоб дізнатися,до якого надряду вони належать,пропоную виконати вправу «Загадковий диктант».(Діти вибирають правильні твердження.Якщо завдання виконане вірно,то з перших літер можна прочитати назву надряду).(Додаток 4)

Отже,сьогодні ми вивчатимемо представників надряду Кілегруді.

IV.Повідомлення теми,мети та завдань уроку.(Запис співу птахів).

Цих птахів ми з вами бачимо кожен день. Але дуже часто забуваємо , що вони такі ж живі істоти, як і ми з вами, але набагато слабші за нас. І тому потребують нашої допомоги, піклування і охорони. А щоб краще це робити , ми з вами сьогодні повинні ознайомитися з різноманітністю цих тварин , з’ясувати особливості їх будови , де вони живуть, чим живляться.

V.Вивчення нового матеріалу.

-Надряд Кілегруді- найчисленніша група птахів,які вміють літати,мають кіль і пневматичні кістки.

У розкритті теми нам допоможуть учні груп:«Творча»та «Народознавча»,які отримати випереджувальне завдання і працювали згідно з планом.

Одночасно з повідомленнями учнів ми,користуючись підручником, продовжимо заповнювати таблицю «Різноманітність птахів», розпочату на попередньому уроці.(Додаток 5)

1.-Перший ряд ви легко відгадаєте за предметом у моїй руці (гусяче перо).

Так, це перо птаха ряду гусеподібні, а саме гуски. Такими перами писали в давнину.До гусеподібних відносять диких гусей,качок та лебедів.

Група« Народознавча».Загадка.

Тендітна шия, ніжний стан,

Ця птаха білокрила,

Нехай шипить, а не співа,

Все ж людство полонила.

Група « Творча».

Символом кохання і вірності є лебедина подружня пара, бо лебеді є моногамними птахами і паруються на все життя. Краса лебедів надихала українців на створення поетичних легенд, казок, пісень, художніх полотен .

Краса цього птаха широко використовується у фольклорі, особливо в описах жіночої і дівочої краси. Біла лебідка завжди символізує відродження, чистоту, мудрість, ясновидіння, досконалість.Цікаво, що лебідь символізував і козака, чоловіка взагалі («Де йшла дівка за яриною, де ярина лелії, за нею іде козаченько, як лебідь біліє»).

Доповнення вчителя: А втративши свою пару, лебідь, проспівавши прощальну пісню, каменем падає на землю, розбиваючись насмерть. «Лебедина вірність» стала зразком любові і відданості закоханих, породила безліч поетичних, музичних та інших мистецьких творів, а сам вислів став крилатим.

Робота з підручником. (Заповнення таблиці «Різноманітність птахів». )

2.-А зараз мова піде про ряд птахів, серед яких є птах, найбільше оспіваний у піснях і легендах.Ви назвете цього птаха,розгадавши ребус.(Додаток 6)

Так,це лелека.Лелекоподібні-це великі птахи з довгою шиєю та довгими ногами,з видовженим дзьобом,схожим на долото.У цих птахів немає голосових зв'язок ,але вони можуть видавати характерні звуки,клацаючи дзьобом.

Група« Народознавча».

ПОВІР’Я

  • З давніх часів вважалося, що лелека є провісником щастя і добробуту. Селяни вірили, що в дім, на якому з’явилося його гніздо, прийде щастя і злагода, в сім’ї припиняться сварки, діти ростимуть здоровими, у господаря буде добрий урожай на полі.

  • За розорену оселю лелеки можуть помститися – підпалять стріху або принесуть змію у двір.

  • Тому, хто урятував або оберіг чорногуза,  птах віддячиться сторицею – людину будуть супроводжувати щастя і удача.

  • Чорногузи розуміються на людях – селяться лише в добрих і працьовитих.

  • Того, хто зруйнує гніздо чи підніме руку на самого птаха, переслідуватимуть злидні і невдачі.

Група « Творча».

Існує така прикмета : багато пташенят у лелеки – на хороший урожай. В українських міфах вважається, що лелека розуміє людську мову, так як сам раніше розмовляв. Лелека - символ поваги до батьків, символ мандрівників, символ сімейного благополуччя і щастя, а так само загальний символ нашої Батьківщини.

Доповнення вчителя.Давній зв’язок лелеки з людиною відображений у народній творчості та прізвищах.Так, в Україні є прізвища Чорногуз і Лелеченко; річки та струмки Бузьків Яр, Гайстрова Струга, Лелечий потік, Лелечиха, Чорногузка; села Боцянівка, Лелеківка, Чорногузи. Білий лелека зустрічається на гербах чотирьох українських міст.

Робота з підручником. (Заповнення таблиці «Різноманітність птахів». )

3.-Щоб дізнатися представника наступного ряду,по якому і названий цей ряд птахів,виконаємо вправу« Потаємний сундучок».(Вчитель зачитує твердження від складного до простого,поки діти не вгадають біологічного об’єкта.)

(Додаток 7)

Про кого йде мова? Так, про журавля.Представниками журавлеподібних є:сірий журавель,степовий журавель,дрохва.

Робота з підручником. (Заповнення таблиці «Різноманітність птахів». )

4.-Представники наступного ряду кілегрудих – денні хижі птахи (яструби,шуліки,орли,беркути,соколи). Їх використовують у полюванні.

Група « Творча». Герб України-тризуб-це силует сокола,що стрімголов падає вниз.(Додаток 8)

Що таке тризуб? Що він символізує?Які державні символи ви знаєте? Що ви можете про них розповісти?

Робота з підручником. (Заповнення таблиці «Різноманітність птахів». )

5.Вправа«Вгадай предмет». -Цей предмет допоможе назвати наступний ряд кілегрудних. Він надзвичайно важливий для птахів.

1. Він є предметом давньої суперечки про першість виникнення.

2. З ним пов'язаний музей у м. Коломиї та велике релігійне свято.

3. Ось є про нього загадка: Розколеш лід – візьмеш срібло, розколеш срібло – візьмеш золото.

То що ж це?Так,яйце. Який ряд кілегрудих дає найбільше яєць?

Так,ряд куроподібні (фазани,павичі,куріпки,перепели,глухарі,тетеруки,рябчики та інші).

Робота з підручником. (Заповнення таблиці «Різноманітність птахів». )

6.-Найчисленніша група птахів-це горобцеподібні.До неї належать:ластівки,дрозди,синиці,солов’ї,ворони,шпаки,сороки,горобці.

Група« Народознавча».Легенда про солов’я.(Додаток 9)

Група « Творча». Ластівка- символ весни і відродження, добра і щастя. Вона - Божа пташка, а тому, вбити її - великий гріх; зруйнувати гніздо-накликати на себе велику біду. Благословенний той дім, на якому поселиться ластівчина сім'я.Божа благодать на ластівці через те, що в час, коли іудеї розпинали Христа, ластівки крали в них цвяхи.Тож ластівка-співучасниця долі людини.

7.-Я хочу сьогодні згадати про голуба, який символізує прагнення всіх народів планети жити без воєн, у дружбі та злагоді. Ця тема дуже актуальна на сьогоднішній день у зв’язку із ситуацією в Україні.

Ці птахи є символом любові й ніжності. Тому люди з турботою ставляться до них, сподіваючись,що вони принесуть добро й мир у нашу країну.Вони належать до ряду голубоподібних.

Ми заслухали останнє повідомлення про ряди кілегрудих і тепер можемо завершити таблицю «Різноманітність птахів».

Робота з підручником. (Заповнення таблиці «Різноманітність птахів». )

VІ.Узагальнення знань.

-З яким птахом ви себе асоціюєте?Прошу скласти сенкан,використовуючи свої асоціації.(Додаток 10)

VIІ.Рефлексія. На аркуші паперу учень обводить свою ліву руку. Кожен палець – це певна позиція, з приводу якої необхідно висловити свою думку.

Великий – для мене було важливим і цікавим…

Вказівний – з цього питання я отримав конкретну рекомендацію…

Середній – мені було важко (мені не сподобалось)…

Безіменний – моя оцінка психологічної атмосфери…

Мізинець – для мене було недостатньо…

VIIІ.Підсумок уроку.-Народні символи – це те, що найбільше любить і шанує народ. Про народні символи складено багато пісень і легенд. Їх вишивають на сорочках та рушниках. Народні символи - це наші святині, це наші обереги. Обов’язок кожного українця – знати, примножувати, не забувати і передавати нащадкам традиції, звичаї свого народу. Дорогі діти, запам’ятайте, я хочу, щоб ви виросли хорошими людьми, цінували традиції свого народу, любили свій рідний край, свою Батьківщину. Ми з вами повинні пам’ятати про народні символи України, щоб творити її майбутнє.

ІХ.Домашнє завдання.

-Підготувати презентацію на тему «Птахи Червоної книги України».

Додаток 1

    Тобі сьогодні особливо пощастить!

    Життя готує тобі приємний сюрприз!

    Усе складається для тебе найкращим чи­ном!

    Сьогодні твій день, щасти тобі!

    У тебе є все, щоб насолоджуватися жит­тям!

    Усі твої бажання та мрії реалізуються, повір у це!

    Сьогодні з тобою спокій і радість!

    Сьогодні щасливий день!

Додаток 2

Додаток 3

1.Як можна пояснити іншу назву птахів-«пернаті»?Яких переваг надає птахам пір’я ?

2.Які ознаки будови й життєдіяльності птахів поєднують їх з рептиліями?

3.Доведіть,що пінгвіни добре пристосовані до плавання і пірнання.

4.Якщо страус-це птах,то чому ж він не літає?

5. Чому шия та нижні кінцівки в африканського страуса довгі, а в пінгвіна короткі?

6.Назвіть представників безкільових птахів?

Додаток 4

Крило птаха-це видозмінена передня кінцівка.

Пір’я в ему не змінюється в залежності від умов навколишнього середовища.

Імператорський пінгвін може голодувати до 9 тижнів під час висиджування яйця і виносити холод до – 60˚ С.

Літати не можуть пінгвіни,але чудово плавають та пірнають,ловлячи рибу.

Ему вміють плавати.

Голод для птахів є небезпечнішим,ніж холод.

Пінгвіни можуть залишатися під водою протягом хвилини.

Розмір яйця африканського страуса дорівнює приблизно 20-25курячим яйцям і важить 1,65-1,78кг..

Самки ему кричать тихіше,ніж самці.

У гніздових птахів новонароджені пташенята голі,сліпі,нездатні пересуватися й самостійно їсти.

Дзьоб-роговий чохол ,що вкриває кістки щелеп.

Пінгвіни мають зуби.

Імператорський пінгвін не влаштовує гнізда, а тримає яйце на лапах, прикриваючи його шкірною складкою черева – своєрідною сумкою.

Додаток 5

Таблиця «Різноманітність птахів»

Ряд

Представники

Середовища

існування

Особливості будови(дзьоб,ноги)

Додаток 6

Додаток 7

  • Навколо дзьоба розміщені терморецептори, що дозволяють виявити, який бік яйця недостатньо зігрітий.

  • Яйця цього птаха можуть багато годин залишатися у гнізді без нагляду, оскільки ембріони дуже стійкі до холоду і в очікуванні тепла можуть впадати в заціпеніння.

  • За один день він здатен пролетіти до 800 км.

  • Для нього характерні довгі ноги,шия і дзьоб,короткий хвіст.

  • Він є героєм українських казок.

Додаток 8

Додаток 9

Легенда про солов’я

Розповідали старі люди, що колись давно ця гарна пташка не жила на наших землях. Гніздилася в далеких краях і не знала дороги на Україну. Але що були солов'ї дуже співучі, то літали по всьому світу і збирали пісні всіх народів для індійського царя. Залетів один соловейко на Україну і сів спочити у якомусь селі. Всі люди і той час були в полі і село було німе. – Що то за люди тут живуть? - подумав соловей. - Ні тобі пісні, ані музики не чути. Але зайшло сонечко, і люди гуртом повертали додому. То тут, то там чулися пісні. Але пісні були сумними. Тяжка праця за день забрала багато сил. Тут соловей заспівав і звеселив їх. Забули люди про втому і так заспівали своєму заморському гостю, що він і не повірив. З усіх земель злетілися солов'ї до царського саду, співаючи йому принесені ними пісні. Але все те було вже знайоме цареві, і він сердився. Аж ось під вікнами заспівав соловей з України, і цар втратив спокій. Таких пісень він ще не чув - і велів тому солов'ю співати день і ніч ... Зачудовані солов'ї навесні гуртом полетіли на Україну, щоб слухати наші пісні, перекладати їх на пташину мову і нести в далеку Індію. Саме у нас вони висиджують пташенят, щоб від самого народження вони чули найкращі у світі пісні. Український народ дуже співучий. Давня легенда розповідає про пташку, пісні якої стали перекладом на пташину мову пісень нашої Батьківщини. Ця пташка - соловей.

Додаток 10

Структура сенкану:

1 строфа – іменник(назва птаха);

2 строфа – 2-3 прикметники;

3 строфа – 2-3 дієслова, які найкраще окреслюють та розкривають діяльність;

4 строфа –фраза, яка найкраще передає власне ставлення до себе;

5 строфа – синонім до іменника.

16

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Ознайомлюю учнів з різноманітністю птахів та характеристикою окремих їх видів,зі значенням птахів у природі та житті людини.Подаю відомості про птахів–символів українського народу та їх символічний зміст. Виховую у дітей глибокі почуття любові до рідної землі, її культури, побуту, символів і звичаїв української нації, бажання примножувати родинні традиції, берегти свою національну символіку, культуру, почуття патріотизму та бережливе ставлення до природи.
  • Додано
    28.02.2018
  • Розділ
    Біологія
  • Клас
    7 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    1405
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    8
  • Номер матеріала
    BG990836
  • Вподобань
    0
Курс:«Створення та ведення власного блогу на платформі Blogger»
Левченко Ірина Михайлівна
36 годин
1400 грн
590 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

«Методичний
тиждень 2.0»
Головний приз 500грн
Взяти участь
Схожі матеріали
Урок 12
28.02.2018
428
0
Урок 11
28.02.2018
413
0
Урок 10
28.02.2018
541
0
Урок 8
28.02.2018
411
0