і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень».
Головний приз 500грн + безкоштовний вебінар.
Взяти участь

Різноманітність птахів. Птахи-символи України.

Курс:«Протидія шкільному насильству»
Черниш Олена Степанівна
72 години
3600 грн
1080 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №BG990836
За публікацію цієї методичної розробки Петрів Ірина Богданівна отримав(ла) свідоцтво №BG990836
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема : Різноманітність птахів. Птахи-символи України.

Мета:

  • навчальна: продовжити ознайомлення учнів з різноманітністю птахів; охарактеризувати окремі види птахів; з’ясувати роль птахів у природі та житті людини; збагачувати відомостями про птахів–символів українського народу та їх символічний зміст;

  • розвиваюча: розвивати пізнавальний інтерес учнів до вивчення традицій українського народу;розвивати уяву, вміння висловлювати власні думки; удосконалювати вміння працювати з додатковою літературою індивідуально та в групах;

  • виховна: виховувати у дітей глибокі почуття любові до рідної землі, її культури, побуту, символів і звичаїв; пізнавальний інтерес до історії української нації, бажання примножувати родинні традиції, берегти свою національну символіку та культуру; почуття патріотизму;бережливе ставлення до природи; формувати культурні та моральні цінності, використовуючи творчі види діяльності учнів.

  • Тип уроку: комбінований урок.

Обладнання: стенд «Світ пернатих», відео «Птахи – символи України», плакат «Птахи на дереві», «Потаємний сундучок»,макет «Жар-птиці», яйце, гусяче перо; малюнки, опудала птахів,запис співу солов’я.

Хід урок

I.Організаційний момент.-Доброго дня! Продзвенів дзвінок-це значить, що ми готові до нових відкриттів.

Вправа «Казковий птах».

-Діти, хоча за вікном вже панує зима, ми з вами спробуємо перенестися до казкового саду,який неможливо уявити без його мешканців – диво-птахів!

А ось і один з них.(Макет «Жар-птиці»). Жар-птиця пропонує вам по одному чарівному перу ,яке завжди приносить удачу та щасливу долю.Воно підкаже, що на вас чекає сьогод­ні або найближчим часом. Ці побажання чарівно вплинуть на ваш на­стрій, підбадьорять, нададуть упевненості.

(Додаток 1)

Приємно бачити, що у вас гарний настрій, сподіваюсь він не залишить нас упродовж усього уроку.

Девізом нашого уроку є такі слова: «Почую – не забуду, побачу – запам’ятаю, зроблю – зрозумію».

II. Актуалізація опорних знань учнів.

- Яку тему ми вивчали на минулому уроці ?(Різноманітність птахів:надряд Безкільові та надряд Пінгвіни).Для того, щоб не забути, запам’ятати та повторити вивчений матеріал пограємо у гру«Збери колекцію пташок». (Лелека,голуб,зозуля, сокіл,соловей,ластівка).(Додаток 2)

З протилежної сторони пташки написане запитання,на яке вам потрібно дати відповідь.( Додаток 3)

III.Мотивація навчальної діяльності.

-Ви вже знаєте місце птахів серед інших живих організмів, основні ознаки класу, особливості зовнішньої будови. Маєте певний обсяг знань про їх розмноження та розвиток, річний цикл.

Сьогодні ми з вами продовжуємо ознайомлюватися з різноманітністю птахів. Вони належать до найчудовіших істот живої природи і чарують нас розмаїттям свого оперення, цікавою поведінкою та чудовим співом.Птахи користуються великою популярністю в українському народі. Про них складають вірші,пісні,загадки, легенди, казки.Птахи,якими ви поповнили свою колекцію, є народними символами України.

Чимало є птахів-символів України. А якщо себе запитати,чи багато ми про них знаємо?

Якщо державні символи України назве без проблем кожен і зможе пояснити їх значення, то про народні символи переважна більшість забуває, а якщо і згадає, то пояснити, що вони означають, зможе далеко не кожен.Тому ви отримали випереджувальне завдання:підготувати повідомлення про птахів-символів України.

Щоб дізнатися,до якого надряду вони належать,пропоную виконати вправу «Загадковий диктант».(Діти вибирають правильні твердження.Якщо завдання виконане вірно,то з перших літер можна прочитати назву надряду).(Додаток 4)

Отже,сьогодні ми вивчатимемо представників надряду Кілегруді.

IV.Повідомлення теми,мети та завдань уроку.(Запис співу птахів).

Цих птахів ми з вами бачимо кожен день. Але дуже часто забуваємо , що вони такі ж живі істоти, як і ми з вами, але набагато слабші за нас. І тому потребують нашої допомоги, піклування і охорони. А щоб краще це робити , ми з вами сьогодні повинні ознайомитися з різноманітністю цих тварин , з’ясувати особливості їх будови , де вони живуть, чим живляться.

V.Вивчення нового матеріалу.

-Надряд Кілегруді- найчисленніша група птахів,які вміють літати,мають кіль і пневматичні кістки.

У розкритті теми нам допоможуть учні груп:«Творча»та «Народознавча»,які отримати випереджувальне завдання і працювали згідно з планом.

Одночасно з повідомленнями учнів ми,користуючись підручником, продовжимо заповнювати таблицю «Різноманітність птахів», розпочату на попередньому уроці.(Додаток 5)

1.-Перший ряд ви легко відгадаєте за предметом у моїй руці (гусяче перо).

Так, це перо птаха ряду гусеподібні, а саме гуски. Такими перами писали в давнину.До гусеподібних відносять диких гусей,качок та лебедів.

Група« Народознавча».Загадка.

Тендітна шия, ніжний стан,

Ця птаха білокрила,

Нехай шипить, а не співа,

Все ж людство полонила.

Група « Творча».

Символом кохання і вірності є лебедина подружня пара, бо лебеді є моногамними птахами і паруються на все життя. Краса лебедів надихала українців на створення поетичних легенд, казок, пісень, художніх полотен .

Краса цього птаха широко використовується у фольклорі, особливо в описах жіночої і дівочої краси. Біла лебідка завжди символізує відродження, чистоту, мудрість, ясновидіння, досконалість.Цікаво, що лебідь символізував і козака, чоловіка взагалі («Де йшла дівка за яриною, де ярина лелії, за нею іде козаченько, як лебідь біліє»).

Доповнення вчителя: А втративши свою пару, лебідь, проспівавши прощальну пісню, каменем падає на землю, розбиваючись насмерть. «Лебедина вірність» стала зразком любові і відданості закоханих, породила безліч поетичних, музичних та інших мистецьких творів, а сам вислів став крилатим.

Робота з підручником. (Заповнення таблиці «Різноманітність птахів». )

2.-А зараз мова піде про ряд птахів, серед яких є птах, найбільше оспіваний у піснях і легендах.Ви назвете цього птаха,розгадавши ребус.(Додаток 6)

Так,це лелека.Лелекоподібні-це великі птахи з довгою шиєю та довгими ногами,з видовженим дзьобом,схожим на долото.У цих птахів немає голосових зв'язок ,але вони можуть видавати характерні звуки,клацаючи дзьобом.

Група« Народознавча».

ПОВІР’Я

  • З давніх часів вважалося, що лелека є провісником щастя і добробуту. Селяни вірили, що в дім, на якому з’явилося його гніздо, прийде щастя і злагода, в сім’ї припиняться сварки, діти ростимуть здоровими, у господаря буде добрий урожай на полі.

  • За розорену оселю лелеки можуть помститися – підпалять стріху або принесуть змію у двір.

  • Тому, хто урятував або оберіг чорногуза,  птах віддячиться сторицею – людину будуть супроводжувати щастя і удача.

  • Чорногузи розуміються на людях – селяться лише в добрих і працьовитих.

  • Того, хто зруйнує гніздо чи підніме руку на самого птаха, переслідуватимуть злидні і невдачі.

Група « Творча».

Існує така прикмета : багато пташенят у лелеки – на хороший урожай. В українських міфах вважається, що лелека розуміє людську мову, так як сам раніше розмовляв. Лелека - символ поваги до батьків, символ мандрівників, символ сімейного благополуччя і щастя, а так само загальний символ нашої Батьківщини.

Доповнення вчителя.Давній зв’язок лелеки з людиною відображений у народній творчості та прізвищах.Так, в Україні є прізвища Чорногуз і Лелеченко; річки та струмки Бузьків Яр, Гайстрова Струга, Лелечий потік, Лелечиха, Чорногузка; села Боцянівка, Лелеківка, Чорногузи. Білий лелека зустрічається на гербах чотирьох українських міст.

Робота з підручником. (Заповнення таблиці «Різноманітність птахів». )

3.-Щоб дізнатися представника наступного ряду,по якому і названий цей ряд птахів,виконаємо вправу« Потаємний сундучок».(Вчитель зачитує твердження від складного до простого,поки діти не вгадають біологічного об’єкта.)

(Додаток 7)

Про кого йде мова? Так, про журавля.Представниками журавлеподібних є:сірий журавель,степовий журавель,дрохва.

Робота з підручником. (Заповнення таблиці «Різноманітність птахів». )

4.-Представники наступного ряду кілегрудих – денні хижі птахи (яструби,шуліки,орли,беркути,соколи). Їх використовують у полюванні.

Група « Творча». Герб України-тризуб-це силует сокола,що стрімголов падає вниз.(Додаток 8)

Що таке тризуб? Що він символізує?Які державні символи ви знаєте? Що ви можете про них розповісти?

Робота з підручником. (Заповнення таблиці «Різноманітність птахів». )

5.Вправа«Вгадай предмет». -Цей предмет допоможе назвати наступний ряд кілегрудних. Він надзвичайно важливий для птахів.

1. Він є предметом давньої суперечки про першість виникнення.

2. З ним пов'язаний музей у м. Коломиї та велике релігійне свято.

3. Ось є про нього загадка: Розколеш лід – візьмеш срібло, розколеш срібло – візьмеш золото.

То що ж це?Так,яйце. Який ряд кілегрудих дає найбільше яєць?

Так,ряд куроподібні (фазани,павичі,куріпки,перепели,глухарі,тетеруки,рябчики та інші).

Робота з підручником. (Заповнення таблиці «Різноманітність птахів». )

6.-Найчисленніша група птахів-це горобцеподібні.До неї належать:ластівки,дрозди,синиці,солов’ї,ворони,шпаки,сороки,горобці.

Група« Народознавча».Легенда про солов’я.(Додаток 9)

Група « Творча». Ластівка- символ весни і відродження, добра і щастя. Вона - Божа пташка, а тому, вбити її - великий гріх; зруйнувати гніздо-накликати на себе велику біду. Благословенний той дім, на якому поселиться ластівчина сім'я.Божа благодать на ластівці через те, що в час, коли іудеї розпинали Христа, ластівки крали в них цвяхи.Тож ластівка-співучасниця долі людини.

7.-Я хочу сьогодні згадати про голуба, який символізує прагнення всіх народів планети жити без воєн, у дружбі та злагоді. Ця тема дуже актуальна на сьогоднішній день у зв’язку із ситуацією в Україні.

Ці птахи є символом любові й ніжності. Тому люди з турботою ставляться до них, сподіваючись,що вони принесуть добро й мир у нашу країну.Вони належать до ряду голубоподібних.

Ми заслухали останнє повідомлення про ряди кілегрудих і тепер можемо завершити таблицю «Різноманітність птахів».

Робота з підручником. (Заповнення таблиці «Різноманітність птахів». )

VІ.Узагальнення знань.

-З яким птахом ви себе асоціюєте?Прошу скласти сенкан,використовуючи свої асоціації.(Додаток 10)

VIІ.Рефлексія. На аркуші паперу учень обводить свою ліву руку. Кожен палець – це певна позиція, з приводу якої необхідно висловити свою думку.

Великий – для мене було важливим і цікавим…

Вказівний – з цього питання я отримав конкретну рекомендацію…

Середній – мені було важко (мені не сподобалось)…

Безіменний – моя оцінка психологічної атмосфери…

Мізинець – для мене було недостатньо…

VIIІ.Підсумок уроку.-Народні символи – це те, що найбільше любить і шанує народ. Про народні символи складено багато пісень і легенд. Їх вишивають на сорочках та рушниках. Народні символи - це наші святині, це наші обереги. Обов’язок кожного українця – знати, примножувати, не забувати і передавати нащадкам традиції, звичаї свого народу. Дорогі діти, запам’ятайте, я хочу, щоб ви виросли хорошими людьми, цінували традиції свого народу, любили свій рідний край, свою Батьківщину. Ми з вами повинні пам’ятати про народні символи України, щоб творити її майбутнє.

ІХ.Домашнє завдання.

-Підготувати презентацію на тему «Птахи Червоної книги України».

Додаток 1

    Тобі сьогодні особливо пощастить!

    Життя готує тобі приємний сюрприз!

    Усе складається для тебе найкращим чи­ном!

    Сьогодні твій день, щасти тобі!

    У тебе є все, щоб насолоджуватися жит­тям!

    Усі твої бажання та мрії реалізуються, повір у це!

    Сьогодні з тобою спокій і радість!

    Сьогодні щасливий день!

Додаток 2

Додаток 3

1.Як можна пояснити іншу назву птахів-«пернаті»?Яких переваг надає птахам пір’я ?

2.Які ознаки будови й життєдіяльності птахів поєднують їх з рептиліями?

3.Доведіть,що пінгвіни добре пристосовані до плавання і пірнання.

4.Якщо страус-це птах,то чому ж він не літає?

5. Чому шия та нижні кінцівки в африканського страуса довгі, а в пінгвіна короткі?

6.Назвіть представників безкільових птахів?

Додаток 4

Крило птаха-це видозмінена передня кінцівка.

Пір’я в ему не змінюється в залежності від умов навколишнього середовища.

Імператорський пінгвін може голодувати до 9 тижнів під час висиджування яйця і виносити холод до – 60˚ С.

Літати не можуть пінгвіни,але чудово плавають та пірнають,ловлячи рибу.

Ему вміють плавати.

Голод для птахів є небезпечнішим,ніж холод.

Пінгвіни можуть залишатися під водою протягом хвилини.

Розмір яйця африканського страуса дорівнює приблизно 20-25курячим яйцям і важить 1,65-1,78кг..

Самки ему кричать тихіше,ніж самці.

У гніздових птахів новонароджені пташенята голі,сліпі,нездатні пересуватися й самостійно їсти.

Дзьоб-роговий чохол ,що вкриває кістки щелеп.

Пінгвіни мають зуби.

Імператорський пінгвін не влаштовує гнізда, а тримає яйце на лапах, прикриваючи його шкірною складкою черева – своєрідною сумкою.

Додаток 5

Таблиця «Різноманітність птахів»

Ряд

Представники

Середовища

існування

Особливості будови(дзьоб,ноги)

Додаток 6

Додаток 7

  • Навколо дзьоба розміщені терморецептори, що дозволяють виявити, який бік яйця недостатньо зігрітий.

  • Яйця цього птаха можуть багато годин залишатися у гнізді без нагляду, оскільки ембріони дуже стійкі до холоду і в очікуванні тепла можуть впадати в заціпеніння.

  • За один день він здатен пролетіти до 800 км.

  • Для нього характерні довгі ноги,шия і дзьоб,короткий хвіст.

  • Він є героєм українських казок.

Додаток 8

Додаток 9

Легенда про солов’я

Розповідали старі люди, що колись давно ця гарна пташка не жила на наших землях. Гніздилася в далеких краях і не знала дороги на Україну. Але що були солов'ї дуже співучі, то літали по всьому світу і збирали пісні всіх народів для індійського царя. Залетів один соловейко на Україну і сів спочити у якомусь селі. Всі люди і той час були в полі і село було німе. – Що то за люди тут живуть? - подумав соловей. - Ні тобі пісні, ані музики не чути. Але зайшло сонечко, і люди гуртом повертали додому. То тут, то там чулися пісні. Але пісні були сумними. Тяжка праця за день забрала багато сил. Тут соловей заспівав і звеселив їх. Забули люди про втому і так заспівали своєму заморському гостю, що він і не повірив. З усіх земель злетілися солов'ї до царського саду, співаючи йому принесені ними пісні. Але все те було вже знайоме цареві, і він сердився. Аж ось під вікнами заспівав соловей з України, і цар втратив спокій. Таких пісень він ще не чув - і велів тому солов'ю співати день і ніч ... Зачудовані солов'ї навесні гуртом полетіли на Україну, щоб слухати наші пісні, перекладати їх на пташину мову і нести в далеку Індію. Саме у нас вони висиджують пташенят, щоб від самого народження вони чули найкращі у світі пісні. Український народ дуже співучий. Давня легенда розповідає про пташку, пісні якої стали перекладом на пташину мову пісень нашої Батьківщини. Ця пташка - соловей.

Додаток 10

Структура сенкану:

1 строфа – іменник(назва птаха);

2 строфа – 2-3 прикметники;

3 строфа – 2-3 дієслова, які найкраще окреслюють та розкривають діяльність;

4 строфа –фраза, яка найкраще передає власне ставлення до себе;

5 строфа – синонім до іменника.

17

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Ознайомлюю учнів з різноманітністю птахів та характеристикою окремих їх видів,зі значенням птахів у природі та житті людини.Подаю відомості про птахів–символів українського народу та їх символічний зміст. Виховую у дітей глибокі почуття любові до рідної землі, її культури, побуту, символів і звичаїв української нації, бажання примножувати родинні традиції, берегти свою національну символіку, культуру, почуття патріотизму та бережливе ставлення до природи.
  • Додано
    28.02.2018
  • Розділ
    Біологія
  • Клас
    7 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    402
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    0
  • Номер матеріала
    BG990836
  • Вподобань
    0
Курс:«Google сервіси в роботі вчителя»
Левченко Ірина Михайлівна
16 годин
800 грн
240 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №BG990836
За публікацію цієї методичної розробки Петрів Ірина Богданівна отримав(ла) свідоцтво №BG990836
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Шкільна міжнародна дистанційна олімпіада «Всеосвiта Осінь – 2018»

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

Схожі матеріали
Урок 12
28.02.2018
247
0
Урок 11
28.02.2018
272
0
Урок 10
28.02.2018
306
0
Урок 8
28.02.2018
291
0