Ренесанс. Бароко. Класицизм.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Урок 9 клас


Тема: Ренесанс. Бароко. Класицизм.
Мета: дати поняття про зміни в культурному житті та мистецтві, пов’язані з епохою Ренесансу, бароко, класицизму; виявити, як вплинули ці зміни на подальший розвиток культури.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу. Лекція з випереджувальними завданнями.

Хід уроку

І. Організаційна частина.

ІІ. Оголошення теми та мети уроку.

ІІІ. Вивчення нової теми.

  1. Лекція.

У ХІV-XVI ст. у суспільному та культурному житті Європи відбулися істотні зміни, які що дістали назву Ренесанс або Відродження. Вперше цей термін запровадив Джорджіо Вазарі, італійський митець і біограф ХVI ст., він вживається для визначення перехідної епохи в історії європейської культури від Середньовіччя до Нового часу. В епоху Відродження у свідомості людей з’являється нове світорозуміння. Воно формує менталітет, принципи людської поведінки, способи життя і творчості – як наукової, так і художньої. Ренесансний світогляд відрізняється від світогляду попередніх культурних епох тим, що поряд з Богом було поставлено людину, яка урівнювалась з ним здатністю до творчості. Творчість позначила всі сторони людського життя і стала духовною суттю епохи.

В основі світогляду Ренесансу – гуманізм, тобто, усвідомлення величі та безмежних можливостей людини, визнання її цінності як особистості, її права на вільний розвиток і виявлення своїх здібностей.

В суспільстві зароджується новий клас – буржуазія, який прагне створити власну ідеологічну систему, міста починають визначати спрямованість розвитку культури.

Культуру Відродження умовно поділяють на чотири періоди:

  1. Проторенесанс – кінець ХІІІ – початок ХІV ст.

  2. Раннє Відродження (кватроченто) – кінець ХІV-XV ст.

  3. Високе Відродження (чінквеченто) – XV – 40-і рр. XVI ст.

  4. Пізнє Відродження – XVI-XVII ст.

Загальний інтерес до релігії в цей час зменшується, розвивається світське мистецтво і раціоналістичне наукове мислення. Це супроводжується підвищеним інтересом до історії античності та її культурної спадщини. Спочатку процес торкався лише літератури та філософії, згодом ідеї Ренесансу приходять в архітектуру та образотворче мистецтво.

Ренесанс охопив майже всі країни Європи, але в одних він почався раніше, в других пізніше, і виявив себе по-різному. Першою на шляху Відродження була Італія, де античні традиції ніколи не вмирали остаточно. Іноді батьківщину Ренесансу визначають ще точніше: це м. Флоренція в Середній Італії.

Митці Відродження

Сандро Ботічеллі (використовував як античну, так і християнську міфологію) Найвизначніші картини « Народження Венери», «Весна»;

Мазаччо – художник мужнього стилю, зміг розробити і втілити закони тримірності простору, лінійної та повітряної перспективи;

Донателло – Відродив тип округлої скульптурної статуї як самостійний вид мистецтва, не прив’язаний до архітектури (статуя Давіда).

Бароко

Стиль бароко сформувався раніше в Італії – там митці були тісніше пов’язані з папським Римом і іншими центрами духовної і світської влади, а стара аристократія і церква були зацікавлені в мистецтві, яке могло б служити ореолом їх могутності і величі. Цим пояснюється парадність і піднесеність італійського бароко.

Дехто вважає, що основи бароко заклав ще Мікеланджело, який любив вільно поводитись з пропорціями – в барочній архітектурі такий підхід стає одним з правил. В перекладі з італійської бароко означає: «чудернацький», «вигадливий», «дивний». Архітектурні ансамблі стають асиметричними, в планах споруд з’являються вигнуті лінії й овали, на фасадах багато відверто декоративних деталей ( інколи вони зовсім ховають під собою ті частини будови, що мають конструктивне навантаження). Велику роль у зовнішньому вигляді пам’яток стилю бароко відіграє скульптура, пластичний орнамент та монументальний живопис.

В епоху бароко набула особливої популярності та одержала новий розвиток паркова архітектура, склалися різні типи парків.

Крім спільних для всіх європейських країн архітектурних рис, пам’ятки стилю бароко мали свої особливі риси в кожній країні.

Класицизм

У ХVІІ ст. разом з бароко в європейському мистецтві виникає й активно розвивається стиль класицизм. Цей стиль проіснував до початку ХІХ ст. і справляв вплив на всі види мистецтва.

Як цілісна система смакових уподобань він сформувався у Франції при королівському дворі і звідти розповсюдився серед аристократичних кіл всієї Європи. При французькому дворі натуралістичні та ірраціональні крайнощі культури бароко було засуджено як «італійське божевілля», від якого необхідно звільнитися.

Класицизм базується на такому принципі відбору, узагальнень і оцінки життєвих явищ, який визнає прагматичний розум єдиним мірилом усього сущого. Культу державних, громадянських чеснот приносилися у жертву почуття та особисті інтереси людини. Художня доктрина класицизму спиралася на інтерпретовану раціоналістичну філософію Рене Декарта, який вважав єдиним критерієм істини розум, стверджуючи перевагу духу і мислення над матерією.

Художня культура класицизму була суворо регламентованою: митці повинні були дотримуватись певних вимог та правил. Головним їх завданням вважалося наслідування досконалих історичних зразків, за які служили твори античного мистецтва. Тому більшість сюжетів мистецьких творів класицизму базується на мотивах античної міфології та історії.

У різних видах класицистичного мистецтва дія нормативних принципів проявлялась по-своєму.

ІУ. Підсумок уроку.

Запитання

  1. Хто першим ввів термін «Ренесанс»?

  2. Коротко охарактеризуйте світогляд епохи Відродження

  3. Заповніть таблицю «Періоди епохи Відродження».

Продовжить речення:

  1. З стильовим напрямом бароко пов’язані такі зміни в мистецтві: … .

  2. Вперше риси стилю бароко з’явились в … .

  3. Характерні риси бароко в архітектурі: … .

  4. Для епохи класицизму характерні такі зміни в світогляді: ... .

  5. В основі доктрини класицизму лежить філософська думка … яка проголошувала … .

  6. Головні сюжети мистецтва класицизму - … .

  7. Архітектура класицизму наслідувала … .

  8. Архітектурні пам’ятки класицизму: … .

У. Домашнє завдання.

Вивчити матеріал, виконати практичне завдання.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з ХІМІЇ залишилося:
0
4
міс.
2
0
дн.
2
2
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!