До ЗНО з БІОЛОГІЇ залишилося:
0
6
міс.
0
2
дн.
2
1
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!

Рекорди у Всесвіті й на Землі

Опис документу:
Всесвіт • Найяскравіші зірки: Сиріус, Канопус, Альфа Центав-ра, Толиман, Арктур, Вега, Капела, Ригель, Порціон, Ахернар, Акрукс, Альтаїр, Бетельгейзе. • Найбільше сузір’я: Гідра, назване на ім’я міфічного чудовиська. Воно складається з 68 зірок, видимих неозброєним оком, і займає близько 3 % площі зо-ряного неба.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Рекорди у Всесвіті й на Землі

Всесвіт

  • Найяскравіші зірки: Сиріус, Канопус, Альфа Центав-ра, Толиман, Арктур, Вега, Капела, Ригель, Порціон, Ахернар, Акрукс, Альтаїр, Бетельгейзе.

  • Найбільше сузір’я: Гідра, назване на ім’я міфічного чудовиська. Воно складається з 68 зірок, видимих неозброєним оком, і займає близько 3 % площі зо-ряного неба.

  • Мю Цефея: найбільша зірка, у 2 400 разів більша за Сонце.

  • Галактика М31: найвіддаленіший з об’єктів, який легко спостерігати неозброєним оком на відстані 2,5 млн світлових років.

  • Галактика М33: на відстані 2,6 млн світлових ро-ків.

  • Сиріус: найяскравіша зірка на небі, відстань 8,6 млн світлових років.

  • Велика Магелланова Хмара: друга за наближенням галактика, відстань — 169 000 світлових років.

  • Ета Кіля: найважча зірка, важча за Сонце у 200 ра-зів.

  • Південний Хрест: найменше сузір’я.

  • Проксима Центавра: найближча до нас зірка, від-стань 4,2 світлових років.

  • Альфа Центавра: друга за наближеністю до нас

  • найближча з видимих неозброєним оком зірка від-стань — 4,4 світлових років.

  • Карликова галактика Стрільця: найближча галактика, відстань 50 000 світлових років.

  • Найбільші з видимих зірок порівняно із Сонцем: — Мю Цефея — у 2 400 разів — Фау Цефея В — в 1 600 разів — Антарес — в 1 000 разів — Бетельгейзе — у 800 разів — Рас-Альгеті — в 600 разів

  • Найменші зірки: «білий карлик» діаметром 10 000 км — чайна ложка речовини, з якої він скла-дається, важить цілих 5 тонн.

  • Нейтронна зірка діаметром 25 км: чайна ложка речовини важить 1 млрд тонн.

  • Найбільш стислі об’єкти у Вселеної «чорні діри»:виникають у результаті вибухів наднових зірок. Одна з подвійної зірки в сузір’ї Лебедя X1 безсумнівно є «чорною дірою».

Земля

Великі винаходи китайців

  • Магнітний компас: IV ст. до н. е. (у Європі відомий XI ст.)

  • Папір: II ст. до н. е. (у Європі в перші виготовлена XII ст.)

  • Корабельне кермо: I ст. н. е. (запозичене європей-цями в 1180 р.)

  • Висячий міст: I ст. н. е. (уперше побудований у США у 1801 р.)

  • Котушка для волосіні: III ст. (у Європі відома XVII ст.)

  • Парасолька: IV ст. (у Європі відомий з XVIII ст.)

  • Сірники: VI ст. (у Європі виготовлялися з XIX ст.)

  • Друкарство: VIII ст. (у Європі розпочали друкувати XIV ст.)

  • Гральні карти: IX ст. (у Європі відомі з XIII ст.)

  • Паперові гроші: IX ст. (виготовлені у Швеції 1661 р.)

  • Порох: IX ст. (у Європі відомий з XIII ст.)

  • Ракета: XII ст. (у Європі виготовили в XIV ст.)

  • Перші у світі механічні годинники в 725 р. змайстрував буддійський чернець І Син. У них використовувалося водяне колесо. Воно поверталося в міру того, як одна із чаш, припасованих до його лопат, наповнювалася водою. Але ці годинники досить швидко вийшли з ладу. У 1092 р. китайський майстер Си Сун побудував годинники, схожі на попередні, висотою 12 м. Вони пропрацювали 50 років.

Перший фотоапарат

  • Найбільш рання з фотографій, що дійшли до нас, була зроблена в 1827 р. французом Ньєпсом.

  • Найперша із успішних фотографій була зроблена в 1837 р. Дагером. Їх робили на мідних пластинках і закріплювали розчином звичайної солі.

  • Вільм Тальбо в 1835 р. виготовив перший знімок негативно-позитивним способом.

  • Француз Баярд придумав спосіб перенесення позитивного зображення на папір — 1839 р.

  • Перша фотографія була зроблена в 1861 р. шотланд-ським фізиком Д. Максвеллом.

  • У 1888 р. американець Д. Істмен винайшов фото-камеру «Кодак». Він же придумав фотоплівку, яку можна було заряджати в спеціальні касети.

  • У 1891 р. американський винахідник Т. Едісон створив апарат, який назвав «кінетоскоп».

  • У 1895 р. два брати — французи Луї та Огюст Люм’єр продемонстрували публіці кілька коротких фільмів.

  • Найшвидша камера, здатна зафіксувати найбільш стрімкий рух, — це електронно-оптичний перетворю-вач «Імакон». За одну секунду «Імакон» спроможний зробити мільярд знімків!

Електричні засоби зв’язку

  • У 1838 р. С. Морзе розробив телеграфний код —абетку Морзе.

  • У 1878 р. американський винахідник А. Белл перший у світі зателефонував своєму асистентові й сказав: «Уотсоне, зайдіть, ви мені потрібні».

  • У 1877 р. Т. Едісон винайшов фонограф — перший прилад для запису звуку.

  • У 1901 р. італійський винахідник Г. Марконі наді-слав сигнал — три крапки, що позначають в абетці Морзе латинську букву «S»,— за 3 520 км, через весь Атлантичний океан.

  • У 1926 р. шотландський винахідник Д. Логі Бер першим продемонстрував телевізійний апарат.

«Залізні коні» залізниць

  • У 1804 р. англійським інженером Р. Тревитиком був продемонстрований перший чотириколісний локомотив, він проїхав порожнім зі швидкістю 8 км/год.

  • У 1829 р. був створений паровоз Джорджом і Ро-бертом Стефенсонами — «Ракета», він рухався зі швидкістю 46,7 км/год.

  • Нійбільш великим, важким і потужним паровозом в історії був «Великий хлопчик», побудований в 1941 р. у США, довжиною в 40 м він важив понад 600 т і легко тягнув потяг загальною вагою в 3600 т по горах. «Великому хлопчикові» було потрібно до 22 т вугілля в годину, рухаючись на повній швидко-сті, він витрачав 50 т води.

  • Світовий рекорд швидкості серед паровозів був установлений 3 липня 1938 р. Рекордсменом став локомотив з обтічним корпусом — «Меллард». На дистанції близько 400 км він розвивав швидкість до 201,16 км/год.

  • У 1987 р. у Японії під час випробувального заїзду, поїзд на магнітній подушці розвинув швидкість 400 км/год.

  • Французький швидкісний поїзд (TGV) є найшвидшим у світі залізничним засобом пересування — у 1990 р.розвинув швидкість 515 км/год. Поїздом керує ЕОМ, комп’ютер регулює роботу гальм, кондиціонерів повітря.

Велетні морських трас

  • Нафтові танкери — найбільші транспортні засоби у світі. Рекордсменом серед них є танкер «Вікінг Єго-ви». Його довжина становить близько півкілометра, на його палубі можна розмістити чотири великих футбольних поля.

  • Найбільшим було п’ятищоглове вітрильне судно «Франс» — довжина його сталевого корпуса ста-новила 127 м. Після спуску на воду в 1911 р. він проплавав 11 років.

  • Найбільший океанський лайнер: «Гранд Принцеса»,може перевозити до 2 600 пасажирів.

  • Найбільший підводний човен: російська субмарина «Тайфун», вона оснащена балістичними ракетами.

Від першого велосипеда

  • У 1817 р. барон фон Дрез уперше приїхав на своєму винаході — двоколісному сидячому самокаті, на-званим ним дрезиною.

  • У Парижі в 1861 р. батько й син Мишо створили велосипед, прилаштувавши педалі до переднього колеса, який прозвали «костотрясом».

  • У 1870 р. англійський винахідник Д. Старлі винай-шов велосипед, переднє колесо якого мало діаметр 1,5 м і було більше від заднього, за що його прозвали «пенні-фартинг».

  • У 1885 р. англійський винахідник Д. Старлі у свого «ровера» через ланцюгову передачу з’єднав педалі із заднім колесом.

  • У 1888 р. Джон Бойд Данлоп з Белфаста запропо-нував використати шини, накачані повітрям.

  • Рекордна швидкість: 105 км/год належить так зва-ному «лежачому» велосипеду обтічної форми, на якому велосипедист обертає педалі, перебуваючи в положенні лежачи.

  • Перший в історії успішний політ на апараті, керо-ваному мускульною силою людини, був проведений 12 червня 1979 р. американським велосипедистом Б. Аллеом. Його аероплан «Легкий Альбатрос» з роз-махом крил в 29 м, що важив усього 25 кг, за 2 години 49 хв перетнув протоку Ла-Манш.

До першого автомобіля

  • Паровий візок Кюньо, створений у 1769 р. могли везти чотири чоловіки зі швидкістю 5 м/год.

  • У 1885 р. німецький інженер Карл Бенц побудував триколісний екіпаж з бензиновим мотором.

  • В автівці Бенца, побудованій у 1885 р., мотор зна-ходився під сидінням.

  • У 1886 р. німецький винахідник Г. Даймлер побудував мотоцикл із бензиновим двигуном.

  • У 1890 р. французькі майстри Р. Паньяр й Е. Левассор поставили на свою машину мотор Даймлера.

  • У 1895 р. на французький «Пежо» уперше були встановлені гумові шини.

  • У 1898 р. на першому «Рено» на зміну ланцюговій передачі прийшов кардановий вал.

Найшвидші автомобілі

  • Перший світовий рекорд швидкості був установлений біля містечка Ашер під Парижем в 1898 р., через 13 років після винаходу автомобіля.

  • Перший рекордсмен з електродвигуном «Жанто» був виготовлений у березні 1899 р. графом Гастоном де Шесселу-Лоба. Його швидкість була 93,7 км/год.

  • Грудень 1899 р. Камиль Женази став першим водієм, що перевищив швидкість в 100 км/год на електро-мобілі «Жаме-Контант».

  • У 1902 р. перший рекордсмен з паровим двигуном«Серполле» досяг швидкості 120 км/год. «Морс» — автомобіль із бензиновим двигуном — розвинув швидкість 124,1 км/год.

  • У 1927 р. швидкості в 300 км/год досяг автомобіль «Сонячний промінь», винайдений англійцем Генрі Сегрейна.

  • У 1937 р. автомобілем «Удар блискавки» був уста-новлений останній «бензиновий» рекорд — досяг швидкості 501,4 км/год.

  • У 1939 р. автомобіль «Рейлтон» першим перевищив швидкість 600 км/год.

  • У 1964 р. автомобіль «Дух Америки» з реактивним двигуном встановив новий рекорд швидкості понад 800 км/год.

  • У 1970 р. американець Гару Габелік на автомобілі «Блакитне полум’я», оснащеному реактивним дви-гуном, перевищив швидкість в 1 000 км/год.

  • У 1983 р. англійський водій Ричард Нобле роз-винув на своєму автомобілі «Траст-2» швидкість в 1019 км/год. «Траст-2» був обладнаний реактив-ним двигуном з літака-винищувача й спалював 4,5 л палива в секунду. Його тверді колеса були зроблені з алюмінію.

Подорож повітрям

  • Першим літальним апаратом були повітряні кулі,наповнені теплим повітрям. Вони були запущені 15 червня 1783 р. французами — братами Жозефом й Етьеном Монгольф’є. Їхня куля здійнялася на ви-соту 1 800 м. У кошику були три пасажири — вівця, півень, качка.

  • 21 листопада 1783 р на повітряній кулі полетіли люди — де Розьє й Д’Арланде, вони стали першими повітроплавцями.

  • У 1849 р. з пагорба був запущений планер, побудо-ваний Д. Кейли.

  • У 1857 р. Фелікс дю Тампль побудував літак із двигуном, дію якого було засновано на принципі годинникового механізму.

  • У 1884 р. російський винахідник А. Можайський побудував важкий літак з паровим двигуном.

  • У 1890 р. французький інженер К. Адер на своєму аеро­ плані з паровим двигуном «Еоле» пролетів 50 м. Він нагадував величезного кажана й був некерований.

  • У 1891 р. німець Лилиенталь зробив безліч керованих польотів на планерах.

  • Американець С. Ланглі в 1903 р. побудував аероплан з бензиновим двигуном.Німець Карл Ятхо був одним з перших авіаторів усвіті. Він літав на некерованому аероплані, що на-гадує повітряного змія на висоті 60 м.

  • Історичний політ аероплана «Флаер-1» братів Райт відбувся в піщаних дюнах біля Кити-Хаук (США). Їхній літак, що пілотував Орвилл, протримався в повітрі 12 с і пролетів усього 36 м. Це був перший усвіті керований повітряний політ на апараті із двигуном.

Перші вертольоти

• У 500 р. н.е. китайці винайшли «літаючу дзиґу».

• Над створенням літального апарата, подібного до вертольота, працював Леонардо да Вінчі, великий італійський художник, учений й інженер епохи Відро-дження. Він назвав свій літальний апарат гелікоптер, від грецьких слів «гвинт» й «крило».

• У 1784 р. у Франції була продемонстрована модель вертольота конструктора Б’єнвеню, що фактично була вдосконаленою китайською «дзиґою».

• У 1909 р. Ігор Сикорський побудував вертоліт.

• У 1923 р. автожир, створений іспанцем Хуаном де ла Сьерва, став попередником сучасних вертольотів.

• У 1928 р. Сьєрва на своєму автожирі пролетів Ла-Манш.

• У 1936 р. першим вертольотом, що відповідає всім вимогам, став «Фокке-Анхеліс» Fa-61, сконструйо-ваний Генріхом Фоці.

• У 1939 р. вертоліт VS-300, сконструйований Іго-рем Сикорським, став прообразом всіх наступних моделей гвинтокрилих машин. Він запропонував використати два несучих гвинти, які оберталися б у різних напрямках.

• У 1941 р. вертоліт провів у повітрі 1 годину й побив рекорд тривалості польоту.

Найшвидший реактивний літак

Першим літальним апаратом, швидкість якого 1 126 км/год перевищувала швидкість звуку, став аероплан Х-1, або «Чарівна Гленніс», оснащений реактивним двигуном.

• 3 жовтня 1967 р. американський льотчик Вільям Найт пролетів на літаку Х-15 з ракетним двигуном зі швидкістю 7 274 км/год.

• Літак Х-15 може літати вище за реактивних літаків у шарах тропосфери. 22 серпня 1963 р. він досяг висоти 107 960 м.

• Найбільш швидкісним літальним апаратом з реак-тивним двигуном є американський розвідувальний літак «Локхід» SR-71, або «Чорний дрізд», з макси-мальною швидкістю польоту 3 911 км/год.

• 1 вересня 1974 р. літак зробив найшвидший в історії переліт через Атлантичний океан від Нью-Йорка до Лондона за 1 годину 55 хв.

• У 1990 р. США замінив «Чорний дрізд» на більш швидкий літак — «Аврору», що може літати на висоті 30 км зі швидкістю 7 000 км/год.

Література

1. Энциклопедический словарь юного астронома — М., 1989.

2. Энциклопедический словарь юного физика.— М., 1989.

3. Энциклопедический словарь юного техника.— М., 1989.

4. Детская энциклопедия «Хочу все знать».— М., 2000.

5. Ресурси Інтернет.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Воркшоп як інноваційна освітня технологія»
Швень Ярослава Леонідівна
36 годин
590 грн