і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень».
Головний приз 500грн + безкоштовний вебінар.
Взяти участь

«Реалізація здоров’язбережувальних технологій на заняттях з вокалу»

Курс:«Google сервіси в роботі вчителя»
Левченко Ірина Михайлівна
16 годин
800 грн
240 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №XH117963
За публікацію цієї методичної розробки Чепурнова Ольга Анатоліївна отримав(ла) свідоцтво №XH117963
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Бібліотека
матеріалів
Отримати код

Методична розробка «Реалізація здоров’язбережувальних технологій на заняттях з вокалу»

Проблема здоров’я молодого покоління стосується не тільки медичних працівників, батьків, громади, а й педагогів. Розв’язання цієї проблеми багато в чому залежить від залучення до методичної системи здоров’язбережувальних технологій.

Сучасною вокальною педагогікою накопичено достатньо відомостей про здоров’язбережувльні технології, основними показниками яких являється особистісна спрямованість й інтенсивність, що не надає додаткового навантаження на нервову систему юного вокаліста та прискорює його творчий розвиток.

Музикотерапія (звукотерапія).

З давніх часів люди стали помічати дію тих чи інших звуків на людину та його організм. Поступово ці знання збиралися і систематизувалися. Їх ще й зараз не так вже багато, але достатньо для того, щоб звукотерапія стала окремим напрямком у медицині, хоча ще й малодослідженим. Довгий час вважалося, що роль музики зводиться тільки до її психоемоційного впливу на орган слуху. Однак, кожна реакція супроводжується певними біологічними змінами. Реакція задоволення, наприклад, тягне за собою розширення кровоносних судин і виділення ендорфінів - опіоідоподобних речовин, що підвищують гостроту приємних відчуттів і надають знеболюючу дію. Реакція неприйняття викликає судинний спазм і підвищення артеріального тиску. Від темпу звучання музики буде залежати ваш стан. Якщо композиції більш спокійні - людина розслабляється, а в більшості випадків засинає. Якщо ж звучить музика швидка - з'являється бажання потанцювати, відчувається прилив нових сил.

Однак, вплив музики не обмежується психоемоційним впливом. В результаті численних дослідів вдалося установити, що музика здатна проникати в організм не тільки через орган слуху, але й через шкіру. Адже музика має хвильову природу, а в шкірі знаходяться віброрецептори, що сприймають звукові хвилі в широкому діапазоні. При впливі на віброрецептори звукових хвиль певної частоти «запускається», зокрема, противобольова система, знімається втома, підвищується працездатність людини. Ефективність музикотерапії обумовлюється також і, як доводять останні дослідження, біорезонансною сполучуваністю музичних звуків з вібраціями окремих органів і систем організму. За спостереженнями вчених і лікарів вібрації музичних звуків активізують вегетативні механізми вищої нервової діяльності, викликають особливі вібраційні відповіді у підсвідомості хворої людини. Таким чином, музикотерапія (звукотерапія) - це система психосоматичної регуляції функцій організму людини.

Лікувальні можливості музики покладені в основу діяльності Інститутів музичної терапії 15 зарубіжніх країн, у тому числі - Англії, Франції, Німеччини, Австрії, США та ін. Музикотерапія у світі стає визнаною наукою

Дихання.

Кожна людина, при народженні, одержує від природи дорогоцінний дар: особливої якості музичний інструмент - голос. Необхідно лише навчитися правильно володіти цим інструментом.

Оздоровча користь співу велика. Секрет благотворного впливу співу в тому, що воно вимагає нижнього діафрагмального дихання, яке є природним і дуже корисним для здоров'я. Такий спосіб дихання дозволяє раціонально функціонувати легеням, максимально збагачує кров киснем, активізує роботу черевної порожнини, викликає приплив крові до внутрішніх органів.

Діафрагма людини - найважливіший дихальний м'яз. Діафрагма виконана у вигляді плоскої мембрани, натягнутої горизонтально всередині тіла. Вона є кордоном між черевною та грудною порожниною. При скороченні і розслабленні дихальна мембрана здійснює регулювання обсягу грудної порожнини. Крім того, дихальна мембрана бере участь у підтримці нормального постійного тиску в черевній області та стабільної анатомічної взаємодії органів.

Крім масажу органів черевної порожнини діафрагма виконує ще одну функцію. Вона як потужний насос, як «друге серце», допомагає «розганяти» кров по всьому організму, покращуючи її мікроциркуляцію. Ось чому поліпшується кровонаповнення судин, а потім відбувається і відновлення судинного русла артерії, вен, капілярів і, як наслідок, наступає потепління кінцівок, зникає шум у голові та вухах.

Є підстави вважати, що нижньореберно - діафрагмальне дихання створює оптимальні умови для діяльності діафрагми. При цьому типі дихання площа прикріплення діафрагми збільшується, внаслідок чого її тонус підвищується. Більшість співаків співають на цьому типі дихання. Спів без техніки правильного дихання веде до гіпертонусу допоміжної мускулатури шиї і верхніх відділів грудної клітини і порушення змикання зв'язок.

У залежності від віку дітей, слід у доступній формі надати відомості про будову голосового апарату, потім, використовуючи нескладні прийоми оволодіння нижньореберно - діафрагмальним диханням, домогтися від кожного вихованця правильного їх виконання.

Доцільно на заняттях з вокалу також використання вправ дихальної гімнастики, які не тільки відновлюють дихання і голос, але й взагалі надзвичайно благотворно впливають на організм в цілому

Спів і здоров'я (вокалотерапія).

Голосовий апарат людини - незвичайний музичний інструмент: ніщо не може зрівнятися з ним по багатству тембру і тонкощі вираження музичних відтінків. Але головне - це «розмовляючий» музичний інструмент. Якщо слово адресується до свідомості людини, то тембр голосу - безпосередньо до його почуттів. Звук, що зароджується під час співу, тільки на 15-20% йде у зовнішній простір. Інша частина звукової хвилі поглинається внутрішніми органами, приводячи їх у стан вібрації.

У голосоутворюючому комплексі довільному контролю підлягає лише лицьова мускулатура і видима частина артикуляційних органів. Вся інша, власне голосоутворююча частина, регулюється глибинними структурами центральної нервової системи і надійно захищена від втручання «грубих рук свідомості». Ці відчуття, що не виникають у повсякденному житті, носять спеціальну назву: «віброрецепція» (відчуття вібрації в різних відділах голосоутворюючого тракту), «барорецепція» (відчуття підвищеного повітряного тиску в повітряносних порожнинах) і «пропріорецепція» (відчуття, що надходять від працюючої мускулатури, що бере участь у голосоутворенні прямо чи опосередковано). Протягом чотирьох століть існування мистецтва співу і вокальної педагогіки виникли спеціальні назви цих відчуттів: «резонанс», «опора дихання», «опора звуку», «голос в масці», «спів на позіху», «звучання в куполі» та інші, які вживаються для роботи над голосом в цілях його розвитку та охорони. Такого роду роботу над голосом можна проводити не тільки для співу, але й для охорони і розвитку мовного голосу: усунення нерівномірності розвитку голосового апарату і голосової функції, а також профілактики їх захворювань.

У процесі співу беруть участь не тільки голосові зв'язки, а і весь організм. Під впливом резонансних коливань кожен внутрішній орган вібрує особливим чином. Вібрація, яка викликається співом, - не що інше, як активний масаж, що активізує приплив крові до хворого органу і таким чином виліковує його. Спів благотворно діє на бронхо-легеневу систему, нирки, на залози внутрішньої секреції, масажує гортань, щитовидну залозу, серце.

Вчені з Франкфуртського університету довели, що спів зміцнює імунну систему. Досліджуючи кров людей, які протягом 60 хвилин виконували «Реквієм» Моцарта, вони виявили, що концентрація імуноглобуліну А, що формує захисний клітинний бар'єр, істотно підвищувалася, так само як і антистресового гормону. Але після звичайного прослуховування того ж музичного твору подібних процесів в крові виявлено не було. Висновок, зроблений вченими на підставі цих фактів, такий: спів покращує і імунітет, і настрій співаючих.

Вокалотерапія припускає використання на заняттях певних дихальних і голосових вправ з постановки голосу та формування співочих навичок, які крім розвиваючих і навчальних завдань, вирішують ще й оздоровчо-корекційні завдання.

Вокал і логопедія.

Вокалотерапія благотворно впливає на розвиток голосу і всього організму в цілому. Для дітей з мовною патологією спів є одним із чинників поліпшення мови.

У голосоутворенні беруть участь губи, язик, м'яке піднебіння, нижня щелепа - артикуляційний апарат. Від того, наскільки швидко, чітко і злагоджено працює цей апарат, залежить хороша дикція. Правильна артикуляція - запорука гарної дикції і звучності голосу.

Мовні та співочі функції голосового апарату тісно пов'язані між собою. Тому вокал часто застосовується в логопедії як допоміжний засіб у корекції мовних порушень. Всі психічні процеси - пам'ять, увага, уява, мислення - розвиваються з прямою участю мови. Тому усунення мовних дефектів дуже важливе для нормального розвитку людини.

Вокал може благотворно впливати на усунення таких видів логопедичних порушень як дисфонія (розлад голосоутворення, порушення висоти, сили, тембру голосу), дислалія (порушення звуковимови), рінофонія (зміна тембру голосу при нормальній звуковимові), та інші.

Логопедична робота часто спрямована на зняття скутості, напруги, активізацію роботи мовного апарату (губ, язика). У цих випадках завдання лікарів-логопедів і викладачів-вокалістів збігаються. Прийоми, використовувані на заняттях вокалом, допомагають коригувати моторний механізм порушеної звуковимови шляхом артикуляційної гімнастики: активізують скорочення губних м'язів, м'якого піднебіння і роботу язика.

Помічено, люди, що заїкаються при розмові, при співі не заїкаються. При співі поліпшується формування правильної звуковимови шиплячих і свистячих приголосних, диференціація звуків Р, Л, Г, К, П та їх поєднань. Позитивний емоційний настрій, що створюється при співі, благотворно впливає на загальний психологічний тонус всієї нервової системи, що дуже корисно при лікуванні логопедичних порушень.

Ритмотерапія.

Музика як ритмічний подразник стимулює фізіологічні процеси організму, що відбуваються ритмічно як у руховій, так і вегетативній сфері. Щоб домогтися емоційної розрядки, зняти розумове перевантаження і стомлення на заняттях вокального гуртка можна застосовувати музично - ритмічні вправи.

Ще одна складова частина ритмотерапії - музично-сценічні рухи. Це елементи танцювальних рухів, що супроводжують виконання пісні, які по темпоритму збігаються з вокальним твором, але по інтенсивності не викликають порушення дихання.

Культура здорового способу життя особистості.
Постава.

Одним з аспектів здорового способу життя є оптимальний руховий режим (культура рухів).У процесі співу - сольного або ансамблевого - зміцнюється співочий апарат, розвивається подих, а положення тіла під час співу сприяє вихованню гарної постави. Все це позитивно впливає на загальний стан здоров'я дітей.

Основні вимоги до тіла виконавця на заняттях з вокалу:

1. Поза людини, співаючої на сцені, повинна бути зручною та природною. Він повинен уміти добре і зручно стояти на двох (!) ногах, що забезпечує стійкість тіла, рівномірний розподіл навантаження на всі м'язи, мобілізує нервову систему.

2. Плечі повинні бути добре розгорнуті на прямому хребті. Це допомагає повноцінно брати дихання в легені і використовувати грудний резонатор.
3. Голову не опускати і не закидати, вона повинна дивитися прямо перед собою, перебуваючи на вільній, не затиснутій шиї - це забезпечує свободу гортані і глотки, їх природний стан. Все повинно сприяти повноцінному звучанню голосу.

4. Обличчя співаючого повинно бути вільним від гримас і підпорядковане загальному завданню - ідеї творчості. У процесі занять посмішка важлива як фактор, як почуття радості, задоволення від справи.

5. Руки повинні бути вільні, не напружені, не затиснуті за спиною або на грудях, а опущені з боків, що в будь-який момент дозволяє зробити довільний жест.

Краса і вокал.

Краса - це добрий психофізіологічний стан всього організму, що, до речі, досягається в процесі співу. Правильне вокальне дихання сприяє хорошій вентиляції легень, зменшенню застою крові в судинах, кращому насиченню її киснем. Необхідність постійної участі лицьових м'язів у формуванні високої співочої позиції, не дає обличчю прийняти похмурий, втомлений вираз.

Постійна робота черевного преса при правильному співі сприяє зміцненню і тренуванню м'язів живота, не даючи їм ослабнути, що дозволяє зберігати гарну фігуру. «Вокальна постава» корпусу припускає рівну лінію спини, гордовитий розворот плечей, красиву посадку голови.

Кожне заняття - це емоційний підйом від відчуття себе на сцені, в центрі уваги, що викликає приплив енергії, який сприяє підвищенню імунітету і оновленню всього організму. Уміння красиво тримати руки і жестикулювати теж виробляється під час занять вокалом.

Охорона і гігієна дитячого співочого голосу.

Охорона дитячого голосу тісно пов'язана з постійною мінливістю, зростанням дитячого організму. При роботі з дітьми слід завжди враховувати таку їх особливість, як здатність витримувати фізичні навантаження. Спів - процес фізіологічний, під час якого відбуваються великі витрати енергії, пов'язані з диханням, роботою в зручних і незручних теситурах, утримуванням вокальної позиції і, нарешті, з тривалими за часом репетиціями та концертними виступами. Керівнику гуртка слід завжди уважно ставитися до здоров'я юних артистів, не здатних витримувати перевантаження.

До недавнього часу спів хлопчиків і дівчаток у період мутації заборонявся, проте досвід ряду педагогів нашого часу довів, що обережні заняття співом в цей час з урахуванням щадного режиму можливі.

Здоров'я - безцінне надбання не тільки кожної людини, але і всього суспільства. Добре здоров'я, що розумно зберігається і зміцнюється самою людиною, забезпечує йому довге і активне життя.

Список використаних джерел.

  1. Поліщук Н. А. Формування навичок здорового способу життя у дітей та підлітків. – Інформаційно-методичний вісник «Педагогічний калейдоскоп», 2013. – № 11. – С. 68-74.

  2. Лобанова Е.А. Здоров'язберігаючі технології на уроці музики Освіта у сучасній школі, 2005. № 9.С.44-57.

  3. Впровадження інноваційних здоров’язбережувальних технологій в практику роботи сучасного навчального закладу / Укладач Поліщук Н. А. – Луцьк : «Вежа», 2015. – 52 с.

  4. Драганчук В. Музична терапія: теорія та історія. Луцьк : «Вежа», 2010. – 225 с.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Використання здоров’язбережувальних технологій на заняттях з вокалу
  • Додано
    02.03.2018
  • Розділ
    Музика
  • Тип
    Інші методичні матеріали
  • Переглядів
    126
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    1
  • Номер матеріала
    XH117963
  • Вподобань
    0
Шкільна міжнародна дистанційна олімпіада «Всеосвiта Осінь – 2018»

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

Схожі матеріали
Про три кити
01.03.2018
121
0
Про три кити
01.03.2018
140
0
Колядка лине
01.03.2018
119
0
Колядка лине
01.03.2018
121
0
Наталія Когуч
01.03.2018
108
0
Йшли вітри
01.03.2018
119
0