Птахи, їх будова різноманітність і значення

Опис документу:
Цілі уроку: • освітня: ознайомити учнів з основними особливостями організації та процесів життєдіяльності птахів; • розвивальна: розвивати вміння знаходити взаємозв'язки між об'єктами вивчення та вміння аналітично мислити; • виховна: виховувати розуміння важливості існування для нашої планети всіх живих організмів, які на ній існують.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Урок № 13

Біологія

Кислий Б.

Тема: Птахи, їх будова різноманітність і значення

Цілі уроку:

•   освітня: ознайомити учнів з основними особливостями організації та процесів життєдіяльності птахів;

•   розвивальна: розвивати вміння знаходити взаємозв'язки між об'єктами вивчення та вміння аналітично мислити;

•   виховна: виховувати розуміння важливості існування для нашої планети всіх живих організмів, які на ній існують.

Обладнання й матеріали: скелети й опудала птахів, таблиці «Тип Хордові. Клас Птахи», «Тип Хордові. Клас Плазуни», набір пір'я, фотографії й малюнки птахів, модель «Будова яйця птаха», вологий препарат «Розвиток курчати».

Базові поняття і терміни уроку: птахи, крила, політ, дзьоб, яйце, жовток, білок, шкаралупа, повітряна камера, зародок, інкубація, виводкові та нагніздні пташенята, турбота пропотомство, шлюбне поводження, гніздова територія, шлюбна пісня, гніздо, гніздування.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Питання для бесіди

♦   Які групи можна виділити серед плазунів?

♦   Які особливості притаманні крокодилам?

♦   Які особливості притаманні черепахам?

♦   Яке значення в природі мають змії та ящірки?

♦   Яке значення плазуни мають для людини?

III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Розповідь учителя з елементами бесіди

ü  Птахи — це теплокровні яйцекладні наземні хребетні з передніми кінцівками, перетвореними на крила, тіло яких вкрито пір’ям.

В основному це тварини, що добре літають. Є представники, що пристосувалися до життя на поверхні землі й у водному середовищі. Поширені на всіх континентах, у всіх кліматичних зонах. Харчуються переважно тваринними організмами (від дрібних безхребетних до ссавців), але є й рослиноїдні види.

Тіло птахів має двобічну симетрію. Є дві пари кінцівок, перша з яких видозмінюється в крила. Тіло розділене на голову, тулуб, кінцівки та хвіст. Чітко виражена шия, що має високу рухливість.

Шкіра вкрита пір’ям. Пір’я розташоване на певних ділянках (птеридіях). Є ділянки, вільні від пір’я (аптерії).

Типи пер:

•   контурні пера;

•   пухові пера;

•   пух;

•   ниткоподібні пера;

•   щетинки.

Будова пера

Контурні пера складаються зі стрижня (поділяється на дві частини — очин (занурений у шкіру) і стовбур) і двох бічних пластинок — опахал (складаються з борідок першого й другого порядків). У пухового пера на борідках другого порядку відсутні гачечки. Пух не має стрижня.

Шкірною залозою птахів є куприкова. Вона розташована над основою хвоста й добре розвинена у водних видів. У деяких наземних видів (страуси, дрохви) відсутня.

Як літають птахи

Крила птахів є видозміненими передніми кінцівками. Їхні рухи забезпечуються добре розвиненими грудними м’язами. Вони поперемінно піднімають і опускають крило.

Статеві залози птахів — сім’яники та яєчники. У самців є по два сім’яника й два сім’япроводи. У самиць — один яєчник (другий редукований) і один яйцевід. Запліднення внутрішнє. Розвиток зародка відбувається в яйці.

У період розмноження характерною ознакою птахів є шлюбне поводження. Його головною метою є приваблення партнера й охорона гніздової території. Шлюбне поводження може виражатися в співі, виконанні «танців», токуванні самців тощо. У більшості видів птахів обов’язковим елементом шлюбного поводження є шлюбна пісня. Вона дозволяє самицям ідентифікувати самців свого виду, а самцям — позначати розміри зайнятої ними території.

Пташенята, що вилупилися, є двох типів — виводкові та нагніздні. Виводкові пташенята цілком вкриті пухом, з розплющеними очима. Невдовзі вони можуть самостійно супроводжувати дорослих птахів. Нагніздні пташенята лише в деяких місцях вкриті негустим пухом. Їхні очі й вушні отвори закриті. Вони досить тривалий час вимушені перебувати в гнізді й вигодовуватися дорослими птахами.

IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

Дати відповіді на питання.

♦ Хто такі птахи?

♦ Де живуть птахи?

♦ За якими ознаками тварин відносять до птахів?

♦ Як розмножуються птахи?

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вивчити відповідний матеріал із підручника.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Розвиток і саморозвиток професійної креативності вчителя »
Ілляхова Марина Володимирівна
36 годин
590 грн