Провідні ідеї твору (дружба, кохання, людяність та ін.)

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Дата____________Клас___5_____ № уроку____41_____

Тема. Провідні ідеї твору (дружба, кохання, людяність та ін.)

Мета: виявити справжні цінності, провідні ідеї повісті, показати протиставлення світу дітей та дорослих у творі; розвивати усне монологічне мовлення, образне та асоціативне мислення школярів; виховувати у них благородство.

Діти живуть своїми уявленнями

про добро та зло, честь та безчестя,

достоїнства людини;

у них свої критерії краси,

у та навіть свій вимір часу...

В. Сухомлинський

Хід уроку

І. Організаційний момент

  1. Психологічне налаштування

Побутує думка: «Ніколи не кажи: «Я — неук»,

А завжди кажи: «Я — зірка».

На парту кожному з вас упала зірочка. За допомогою цих зірочок ми визначимо, хто стане найяскравішою зіркою в нашому королівстві світової літератури.

Але кожний із вас повинен пам’ятати:

Я — учень

Я — хочу знати

Я — думаю

Я — вмію

Я — знаю

Я — особистість творча

Я — зірка.

1. Дидактична гра «Азбука»

Скласти список із слів, що починаються на цю букву і пов’язані з повістю

П – пригоди, печера, Поттер, порятунок, покарання, пошук скарбів, пікнік, подорож…..

2. Вибірковий диктант

с.156 Світова література. Книжка для вчителя.

3 . «Літературна естафета» — творчий переказ розділів повісті.

Згадайте основні події повісті і вчинки Тома та Гека, які свідчать про благородство та лицарство героїв.

(Учні по черзі переказують наступні епізоди:

«Том бере провину Беккі на себе»;

«У пошуках скарбів»)

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів

Як добре, коли в тебе багато друзів — вірних, відданих, чесних, порядних, готових підтримати в скрутну хвилину! Але навіть якщо в тебе один друг, все одно людина може почуватися впевненою, щасливою. Томові Сойєру в цьому плані поталанило. У нього є і Гек Фінн, і Джо Гарпер, і Беккі. Життя друзів сповнене пригод, і часто ці пригоди самі їх знаходять. Дітям доводиться робити вибір: ризикувати собою і врятувати безневинну людину чи боягузливо змовчати; розгубитися, плакати й чекати на допомогу чи відчайдушно шукати вихід і знаходити його.

Хлопці схиляються до останнього, і це робить їм честь.

Том Сойєр і Гек Фінн — усього лише літературні герої, але їм поставлений пам’ятник у рідному містечку Марка Твена Ганнібалі. Це свідчить про те, що читачам багатьох поколінь полюбилися ці персонажі, що книга дала багатьом дітям і навіть дорослим безцінні моральні уроки.

Саме про це ми сьогодні й поговоримо.

ІУ. Оголошення теми й мети уроку

У. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

  1. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

Запитання: «Які проблеми порушує повість Марка Твена “Пригоди Тома Сойєра”»?

  • Проблеми цінностей дитинства і цінностей дорослого життя;

  • дружби, взаємодопомоги, людяності, кохання;

  • стосунків батьків, дорослих і дітей.

  1. Робота з епіграфом.

Запитання до учнів

  • Як ви розумієте зміст епіграфа?

  • Як ви думаєте, чому важко чинити правильно? (Тому що для цього іноді доводиться від чогось відмовитись. А це не завжди легко.)

  1. Бесіда з елементами дискусії.

  • Як ви вважаєте, ви завжди чините правильно?

  • Як на вашу думку, дорослі завжди чинять правильно? (Ні, адже вони живі люди і здатні помилятися.)

  1. Переказ тексту.

Завдання учням: переказати епізод «Трагедія на цвинтарі» (розділ IX).

  1. Бесіда.

  • Як ви думаєте, чому жителі містечка, підозрюючи індіанця Джо в поганих вчинках, мовчали? (Тому що вони всі його боялися.)

  • Чому Том і Гек спочатку мовчали? (По-перше, хлопці поклялися мовчати. По-друге, вони теж боялися, як і дорослі.)

  • Як хлопці сприйняли свідчення індіанця Джо на суді? (Були вражені брехнею індіанця.)

  • Чому Том і Гек ходили до ув’язненого Портера? Як це їх характеризує? (Хлопці ходили до ув’язненого Портера, тому що співчували йому і намагалися підтримати невинного бідолаху. З їхнього боку це був вияв благородства і сміливості. Адже вони ризикували своїм життям.)

  • Як хлопці допомогли слідству? (Том виступив у суді і розказав усю правду.)

  • Як ви думаєте, чи боявся він це зробити? (Звичайно, адже індіанець Джо міг з ним поквитатися в будь-який момент.)

  • Якими були наслідки цього виступу для Тома? (Він став популярним, оскільки про нього писали в газетах. Але «тінь індіанця Джо переслідувала його ».)

Слово вчителя.

Як бачимо. Том і Гек виявилися сміливішими, ніж дорослі мешканці

містечка. Це був перший серйозний вчинок героїв.

  1. Аналіз епізоду «Том жертвує собою заради Беккі».

Запитання до учнів

  • Яку книгу ненароком розірвала Беккі? («Анатомію».)

  • Як про це дізнався вчитель? (Учитель узяв цю книгу на урок.)

  • Як Том урятував Беккі? (Він узяв усю провину на себе. Том з гідністю прийняв покарання різками.)

  • Як ви думаєте, чому Том учинив саме так? (Бо йому подобалася Беккі.)

  • Які риси вдачі хлопчика виявилися в цьому епізоді? (Сміливість, благородство душі.)

  1. Аналіз епізоду «У пошуках скарбів».

Запитання до учнів

  • Згадайте, чому хлопці вирішили шукати скарб. (Вони хотіли розбагатіти.)

  • Розкажіть, як кожен з них хотів витратити гроші. (Вічно голодний Гек мріяв, що кожного дня купуватиме солодкий пиріжок, склянку шипучки, Том, як більш ділова людина, хотів купити собі новий барабан, меч, червону краватку, цуценя-бульдога й оженитися.)

  • Чи змінилося ставлення до хлопців з боку жителів містечка? (Так, «кожен упадав коло них, захоплювався ними, пас їх очима». Усі почали порпатись в їхньому минулому житті і навіть там знайшли приклади неординарної вдачі. Гека навіть прилучили до пристойного товариства.)

  • Якими тут виглядають дорослі? (На жаль, не найкращими. Вони плазують перед грошима, здатні на все заради золотого блиску.)

  • Як ви думаєте, хто виявився поряднішим: діти чи дорослі? (Діти, вони були байдужими до грошей. їм вони навіть заважали.)

VІ. Закріплення вивченого матеріалу

  1. Підсумкова бесіда.

  • Які цінності сповідували Том Сойєр та Гекльберрі Фінн? (Благород­ство у ставленні до дівчат, прагнення допомогти людям, бажання їх врятувати, навіть ціною самопожертви, рішучість у діях, чесність.)

  • Які риси вдачі героїв розкриваються в ході повісті? (Сміливість, благородство, відсутність жадібності, байдужість до грошей.)

  • Як на вашу думку, чи завжди Том і Гек чинили вірно? (Вони іноді

бешкетували. Однак у критичних ситуаціях хлопці завжди приймали важливі, правильні рішення. Тому їхні вчинки заслуговують на повагу.)

  • Чи завжди дорослі герої повісті чинили вірно? (На жаль, ні. Най­страшніше, що їхні помилки бачили діти.)

  • Від чого або від кого, на вашу думку, залежить правильність чи хибність вчинків? (Від самої людини, від тих принципів, які вона сповідує.)

2. Узагальнююче слово вчителя.

У дорослому житті все набагато складніше, ніж у дитинстві. Є безліч спокус, які можуть відвернути людину з правильного шляху. І тільки від самої особистості залежить, зуміє вона втриматися чи ні. А судитимуть про людину по її вчинках.

3. «Кольорова феєрія»:

  • Чи справдилися ваші очікування?

    • Чи задоволені ви своєю роботою?

Червоний – так

Помаранчевий – ні

Зелений – не зовсім

VІІ. Домашнє завдання

___________________________________________________________________

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
4
міс.
0
1
дн.
0
8
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!