+ Додати матерiал
і отримати
безкоштовне
свідоцтво
! В а ж л и в о
Предмети »
Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!

Проект з природознавства у 4 класі Тема: «Природні зони України. Зона мішаних лісів. Українське полісся»

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

НВК «Знам'янська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 3-гімназія»

( вул. В. Чорновола, 2, м. Знам’янка, Кіровоградська обл.27406 тел. (факс) 3-11-30

e– mail: school3@znam.kw.ukrtel.net, код 30024853)

Мішані ліси
Українське полісся

Проект з природознавства у 4 класі

 

Л. Довгаленко,

вчитель початкових класів

 

Проект з природознавства у 4 класі

Тема: «Природні зони України. Зона мішаних лісів. Українське полісся»

Мета: навчальна: продовжити формувати уявлення про Україну; розкрити причину різноманітності природи в різних її куточках; ознайомити з особливостями природи зони мішаних лісів, рослинним і тваринним світом;

розвиваюча: розвивати спостережливість, уміння аналізувати, узагальнювати, увагу, пам’ять; вчити вибирати головне, співпрацювати у групі; розвивати лідерські якості;

виховна: виховувати дбайливе ставлення до природи.

Обладнання: інтерактивна дошка, карта природних зон України, комп’ютер, підручник Т. М. Байбара, Н. М. Бібік «Я і Україна», К. – «Форум», 2004; зошити Н. В. Клочко «Я і Україна», - Харків, 2008, друковані матеріали, фотоматеріали.

Завдання проекту:

- розкрити значення вислову «мішані ліси;»

- розкрити значення лісів для життя людей;

- розкрити причину різноманітності її природи;

- ознайомити з рослинним і тваринним світом;

- показати залежність між неживою природою та живими організмами;

- удосконалювати вміння спостережливості;

- розвивати вміння висловлювати свої думки;

- уміти самостійно працювати з додатковою літературою;

- розвивати вміння працювати за планом;

Ключове питання: Чи на півночі України розташована зона мішаних лісів?

Тематичне питання: Чи різноманітна природа Полісся?

Змістовні питання:

Кліматичні умови зони мішаних лісів

Змістовні питання:

Географічне положення зони мішаних лісів

Кліматичні умови зони мішаних лісів

Різноманітність природи

Заповідники

Рослини і тварини Червоної книги

Кінцевий результат:

Глибоке засвоєння матеріалу.

Формування навичок роботи в групах.

Виявлення лідерів в колективі.

Формування навичок працювати з додатковою літературою

Тип проекту: інформаційний, дослідницький, екологічний, творчий, природничо-науковий.

Навчальні предмети: природознавство.

Форма проведення: урок - презентація

Термін виконання: 1 тиждень

Очікувані результати:

- учні навчаться планувати свій час;

- навчаться створювати продукти проекту згідно критеріїв;

- здобувати інформацію з різних джерел;

- аналізувати, систематизувати та представляти отриману інформацію у графічному вигляді;

- навчаться проводити цільовий або ефективний пошук в мережі Інтернет;

- отримають досвід публічного виступу під час захисту проекту,

- навчаться переносити наукові методи пізнання (аналіз, синтез, оцінювання), відпрацьовані під час роботи над проектом, на навчальну та суспільну діяльність;

- учні набудуть навички давати творчу оцінку результатам проектної діяльності та власним навчальним досягненням.

 - Встановлювати причинно-наслідкові зв’язки при зміні природи з півночі на південь;

- Читати карту, використовуючи умовні позначення;

- Формувати на основі тексту обґрунтовані висновки;

- розуміти важливість шанобливого ставлення до природи;

ЕТАПИ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЕКТУ

І етап. Стратегія проекту

Визначається тема, мета, навчальні предмети, зміст яких задіяні, вид проекту, його тривалість.

ІІ етап. Планування проекту.

Ознайомлення учнів із загальною темою і провідною проблемою

Бесіда учителя :

Щоб ви хотіли дізнатися про зону мішаних лісів?

Чи потрібно нам вивчати цю тему?

Неповторну красу природи створює цей край. Здавна він славиться могутніми лісами: соснові бори, розкішні діброви, білокорі березняки, а над чудовими озерами і повноводними ріками схиляють свої голівки зелені верби. Якої тут тільки немає дичини!

Формування груп для проведення дослідження

Учні класу об’єднуються в групи:

1 група - географи

2 група - кліматологи

3 група - геологи

4 група - флористи

5 група - фауністи

6 група - екологи

7 група - народознавці 

ІІІ етап. Реалізація проекту. 

Розподіл обов’язків між членами груп

Практична діяльність груп

Самостійна пошукова діяльність

Аналіз та обробка інформації

ІV етап. Підсумок проекту

Урок - презентація

І. Організаційна хвилина. Перевірка готовності до уроку.

ІІ. Активізація навчальної діяльності.

1. Рефлексивний аналіз. Робота з картою природних зон України.

- Що найбільше визначає погоду?

- Чому природа нашої країни змінюється з півночі на південь?

- Що таке природні зони?

- Які природні зони України ви знаєте?

- Перелічіть їх у тому порядку, в якому вони розташовані з півночі на південь.

2. Створення проблемної ситуації. Читання вірша.

Споконвічний ліс росте,

Не проб’ється навіть сонце

Крізь гілля його густе.

Велетенські граби, вільхи,

Сосни, явори, дуби

Раз в століття полягають

Після віку боротьби.

По річках, озерах, багнах

Вічний галас, вічний спів,

Крик гусей, качок і чапель,

Зойк чайок і журавлів.

Лебедині білі зграї

В небі хмарами летять,

 

Навкруги орлині крила

Гучно хижо лопотять.

Над струмком спинився олень,

Прислухається, тремтить,

Десь почув непевний шелест

І зникає через мить.

То ведмідь ішов напитись,

Остудитись у воді,

То збирали під дубами

Чорні вепрі жолуді.

По лісах блукали кози,

Тури, олені, вовки,

Кабани, ведмеді, лосі,

Рисі, зубри, борсуки.

Не стихав до ночі галас,

Дикий рев и ніжний спів…

Все кругом жило, змагалось,

Ліс дивився і шумів.

Відповіді на запитання.

- Поміркуйте, якої зони стосується цей опис природи.

- Знайдіть на карті зону мішаних лісів.

- Яким кольором вона позначена?

- Подумайте чому?

- Вірш називається «Україна в старовину» Олександра Олеся , але, на жаль, у наш час ця зона почала втрачати свою красу — тварин, рослини, річки, озера.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Щоб ви хотіли дізнатися про зону мішаних лісів?

Чи потрібно нам вивчати цю тему?

ІV. Оголошення теми та мети уроку.

- Наша мета сьогодні — з’ясувати, що стало причиною цих змін, як природні умови впливають на рослинний і тваринний світ цієї зони, як людина впливає на цю зону та як намагається врятувати цей край від наслідків свого «володарювання».

V. Робота над темою уроку.

Презентація творчих груп:

1 група - географи

Географічне положення. Лісова зона лежить у північній частині України. Вона займає 28 % території країни. У ній виділяють дві підзони: мішаних (хвойно-широколистих) і широколистих лісів. Мішані ліси, які називають Поліссям, тягнуться із заходу на схід широкою смугою між північним кордоном України і умовною лінією, що проходить містами Володимир-Волинський — Луцьк — Рівне — Житомир — Київ — Ніжин -Глухів.

На заході України мішані ліси змінюються у південному напрямку широколистими, які поширюються до Передкарпатської височини і кордону з Молдовою. Це частина зони мішаних лісів Східноєвропейської рівнини. У межах України вона називається Українським Поліссям. І простягається широкою смугою, що поступово звужується до Уралу.

Рельєф Полісся - рівнинний і низовинний. Землі перезволожені, є болота й заболочені місця.

Подільська височина і Прут-Дністровське межиріччя — найбільше в Україні скупчення карстових форм рельєфу. Там зосереджені понад 100 печер. Серед них і найдовші в світі в гіпсових відкладах — Оптимістична, Озерна, Попелюшка, а також Кришталева, Млинки та інші.

2 група - кліматологи

Перехід від однієї пори року до іншої відбувається поступово. Весна затяжна, сніг тане довго. Літо тепле, дощове. Зима м’яка з частими відлигами. Клімат Полісся помірно-континентальний. Тут за рік випадає 600-700мм опадів, більшість влітку. Клімат і внутрішні води. Клімат зони помірно континентальний. Температура повітря змінюється із заходу на схід у січні від -4 до —8 °С, у липні — від +17 до +19 °С. У лісовій зоні випадає найбільше опадів серед рівнинних територій України (600—700 мм зарік).

При невеликій випаровуваності зволоження там надмірне. Тому характерною особливістю лісової зони є заболоченість.

3 група - геологи

У місцях неглибокого залягання кристалічних порід знайдено поклади міді (Волинська область), каолінів, гранітів, базальтів, лабрадоритів, габро і коштовного каміння — топазів, яшми, бурштину (Рівненська, Житомирська області), фосфоритів (Сумська, Хмельницька області). Повсюдно на Поліссі є поклади торфу, а на Поділлі — вапняків. На кордоні з Польщею лежить Львівсько-Волинський кам'яновугільний басейн.

4 група - флористи

Порівняно з іншими природними комплексами рівнинної частини України рослинність Полісся (лісова, лучна й болотна) збереглася краще, однак сама назва «полісся» радше відображає його природничу історію, аніж сучасний стан. Колись ліси вкривали 90 % території, нині вони займають 25 %. Ще 10 % площі припадає на луки. Характерні для Полісся болота охоплюють понад 4 % його території. Загалом на Поліссі відомо понад 1500 видів рослин.

З лісових угруповань найбільше сосново-дубових лісів. Підлісок у них утворюють ліщина, бузина, верба, бруслина, численні трав'яні рослини. На піщаних масивах ростуть негусті соснові ліси (бори). Кущів і трав у них майже немає, знижені ділянки суцільно покриті мохом. Зволожені місцевості зайняті переважно вільховими, й березовими лісами. Луки на Поліссі поширені не тільки на заплавах, а й на місці вирубаних лісів. Найбільше розмаїття трав'яних рослин — на заплавних луках. Подекуди трапляються піски, вкриті чебрецем або вересом. Низинні болота характеризуються різнотрав'ям, серед якого — півники болотні, вербозілля, бобрівник, білозір болотний. Верхові болота, порослі мохом, журавлиною, росичкою, трапляються рідко. Серед піщаних низовин Полісся є великі болота, вкриті купинами з трав. Переважаючими листяними породами є дуб і бук (на заході), дуб і граб (на сході). Поширені також ясен, клен, липа, зрідка трапляються штучно насаджені сосна і ялина. Степова рослинність зберіглася невеликими плямами на схилах горбів чи в балках. Субори – дубово-соснові ліси.

5 група - фауністи У лісах Полісся, водяться дика свиня, білка, борсук, кріт, зрідка трапляються олень благородний, рись, дикий кіт, донедавна зустрічався бурий ведмідь. Світ птахів представляють тетерук, рябчик, подекуди є глухар, лелека чорний. Із земноводних поширені тритони. Окрасою поліських лісів є лось. Там поширені також різні види фауни водойм, боліт і заплав – бобер, дика качка, чапля, слуква, лелека білий та ін.

 6 група - екологи

Для збереження ландшафтів Полісся, лісової і болотної рослинності в підзоні мішаних лісів організовано природоохоронні території. Зокрема, у Поліському, Рівненському і Черемському природних заповідниках вивчають і охороняють лісові та болотно-торфові масиви. У Поліському заповіднику проводять спостереження за станом довкілля в умовах значного радіоактивного забруднення території після аварії на Чорнобильській АЕС. У ЦІацькому національному природному парку під охороною перебувають 22 озера, в яких водяться цінні види риб (щука, карась, окунь, вугор, сом), та болота, що лежать серед соснових лісів і вільшняка. У Мезинському і Деснянсько-Старогутському національних парках оберігають заболочені лісові масиви та заплавні луки й озера.

7 група — поети підібрали вірші про ліс та презентують збірку віршів І. Коваленка

7 група—поети прочитають вірші та презентують збірку віршів І Коваленка

Ліна Костенко

Цей ліс живий, у нього добрі очі.

Шумлять вітри у нього в голові.

старезні пні, кошлаті поторочі,

літопис тиші пишуть у траві.

Дубовий Нестор дивиться крізь пальці

на білі вальси радісних беріз.

І сонний гриб в смарагдовій куфайці

дощу напився і за день підріс.

Ліна Костенко

8 група— художники підібрали репродукції картин І Шишкіна та сучасних художників про Полісся.

9 група — народознавці підберуть легенди про рослини, тварин

Калина

Було це дуже давно, коли на нашу землю хто тільки не нападав. Ось налетіли турки, з ними і греків чимало. Розлетілась тоді чутка, що їх головного воєводу поранено. Тому, хто його вилікує, обіцяли таку нагороду, яку загадає. Тоді прийшла в табір дівчина дуже красива і горда. Звалась вона Пелагея. Вона пообіцяла вилікувати грека, але якщо він більше не піде на нашу землю. Грек здивувався, що вона не хоче коштовностей, і забрав її в Грецію. У неї була сестра Калина. Прощаючись із сестрою, Пелагея сказала: «Твоїм ім'ям, сестро, назву рослину, як найбільше люблю. Коли цвіте вона, то соловей прославляє її красу, а восени на ній горять дивні кетяги ягід, налитих ніби самою кров'ю щедрої нашої землі, ті, які повертають здоров'я людини. Буде вона зватися Калиною...»

 Закріплення

1. Робота в підручнику (С. 119—123 ): перегляд у парі матеріалу, позначення + це мені відомо; ! це цікаво; ? це для мене нове

2. Робота в зошиті — самостійна. Взаємоперевірка.

Гра-вікторина (у вигляді тестування).

- Шановні учасники проекту! Ви плідно попрацювали, зробили дуже багато, багато цікавого дізналися. Перевіримо, що ви запам’ятали найкраще. Група, яка набере більше балів, тобто дасть більше правильних відповідей, переможе.

1. Де знаходиться зона мішаних лісів?

а) На сході України;

б) а півдні України;

в) на півночі України.

2. Ще зону мішаних лісів називають ...

а) українське Полісся;

б) українське Поділля;

в) українські степи.

3. У лісах рослини ростуть ...

а) двома ярусами;

б) трьома ярусами;

в) без ярусів.

4. Які рослини утворюють підлісок?

а) Трав'янисті рослини і гриби;

б) дерева;

в) кущі.

5. Чому у мішаному лісі різноманітний тваринний світ?

а) У лісі тварини легко ховаються від ворогів;

б) тут є усі необхідні умови для життя тварин;

в) тварин ніхто не винищує.

6. Щоб зберегти і примножувати зону мішаних лісів, створено ...

а) зоопарк;

б) Поліський гідропарк;

в) Поліський заповідник.

7. Поверхня зони мішаних лісів:

а) рівнинна;

б) гориста.

8. Скільки пір року в зоні мішаних лісів?

а) 3;

б) 2;

в) 4.

9. Яка група рослин росте у зоні мішаних лісів?

а) береза, кипарис, магнолія;

б) дуб, сосна, граб;

в) граб, пальма, лавр.

10. Визнач рослину лісу, що росте у нижньому ярусі:

а) липа;

б) суниця;

в) вовчі ягоди.

11. Які рослини в зоні мішаних лісів утворюють верхній ярус?

а) дерева;

б) кущі;

в) трави.

12. Які тварини мешкають в зоні мішаних лісів?

а) лось, рись, їжак;

б) дрофа, кулик, лебідь;

в) білка, зозуля, баклан.

Відповіді: 1) в; 2) а; 3) б; 4) в; 5) б; 6) в; 7) а; 8) в; 9) б; 10) б; 11) а; 12) а. 

Гра «Мікрофон»

V етап. Рефлексія.

Склади ланцюжки живлення:

Лисиця, яблуко, їжак.

Гриби, куниця, білка.

Орел, метелик, ящірка.

Лисиця, заєць, капуста.

Лось, трава, вовк.

Доповни ланцюжки живлення:

Жолуді, ? , вовк.

Морква, ? , лисиця.

? , козуля, вовк.

? , білка, яструб.

V І . Підсумок уроку.

Оцінювання учителем.

Самооцінка: що вдалося зробити легко, зацікавило?

Що було робити важко?

  Це цікаво

Подільська височина і Прут-Дністровське межиріччя — найбільше в Україні скупчення карстових форм рельєфу. Там зосереджені понад 100 печер. Серед них і найдовші в світі в гіпсових відкладах — Оптимістична, Озерна, Попелюшка, а також Кришталева, Млинки та інші.

 

 

Матеріали взяті з Інтернет ресурсів

Опис документу:
Завдання проекту: розкрити значення вислову "мішані ліси"; розкрити значення лісів для життя людей; розкрити причину різноманітності її природи;ознайомити з рослинним і тваринним світом; показати залежність між неживою природою та живими організмами; удосконалювати вміння спостерігати; розвивати вміння висловлювати свої думки; уміти самостійно працювати з додатковою літературою; розвивати вміння працювати за планом.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Формування навчальної мотивації в учнів. Теорія і практика»
Черниш Олена Степанівна
72 години
790 грн
790 грн