і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
Предмети »
  • Всеосвіта
  • Бібліотека
  • Проект: Вивчення рослинного різноманіття під час одноденних експедицій на острів Хортиця у весняний період.

Проект: Вивчення рослинного різноманіття під час одноденних експедицій на острів Хортиця у весняний період.

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Запорізька спеціалізована школа І-ІІІ ступенів № 100

Запорізької міської ради

Районний етап конкурсної програми

Міського екологічного проекту «Екологічний вектор»

«Турбота молоді – Довкілля»

Педагогічна розробка

Тематичний зміст:

«Цікавимось, досліджуємо, зберігаємо».

Вивчення рослинного різноманіття

під час одноденних експедицій на острів Хортиця

у весняний період.

Виконавець:

Шабатюк Оксана Вікторівна

Запорізька спеціалізована школа №100

вчитель біології та екології

Запоріжжя, 2017.

Вступ

Актуалізація проблеми: Зараз з кожним роком через постійні кліматичні коливання та відвідування туристами різних місцевостей природного походження спостерігається зменшення різноманітності рослинного світу. Якщо раніше можна було спокійно знайти на території острова велику різноманітність первоцвітів, то на даний момент тільки на певних ділянках можна зустріти залишки не тільки видів, що занесені до Червоної книги України, але і звичайних квітів. Все частіше можна спостерігати таку картину, як діти разом з дорослими збирають великі букети квітів, не замислюючись при цьому, як вони шкодять навколишньому світу, навіть іноді не можуть довести їх додому і викидають на самому острові недалеко від місця збору. Але треба пам’ятати, що дуже важко відновити вид рослин, який знаходиться вже на межі вимирання, потрібно вивчати різноманіття рослинного насадження, щоб не допустити знищення існуючих зараз видів, щоб наступне покоління могло не тільки вивчати окремі види рослин не тільки за літературними джерелами, але і мати можливість спостерігати за їх життєдіяльністю в їх природному середовище.

Мета краєзнавчих досліджень: розглянути місця проростання та скупчення окремих рослин, які можна зустріти на острові Хортиця під час екскурсій в весняний період, а саме кінець квітня – початок травня.

Завдання проекту:

  1. Розглянути місця проростання та скупчення окремих рослин, які можна зустріти на острові Хортиця під час екскурсій в кінці квітня – початку травня.

  2. Вивчити статистичні дані про знайденні рослини за останні роки.

  3. Порівняти приблизну чисельність цих рослин з отриманими даними.

  4. Ознайомитися з умовами проростання та кліматичними умовами для кожного окремого виду.

  5. Підвищити екологічну свідомість учнів , батьків щодо гармонійного існування людини з природою та розумного поводження з різними оточуючими природними факторами, рослинами.

  6. Формування екологічної культури молоді що сприятиме розв’язанню екологічних соціальних проблем.

Характеристика району, де буде проводитися природничо-краєзнавча робота

Острів Хортиця – це унікальний біокомплекс, на території якого зібрано майже всі види ландшафтів, характерних для півдня України. Кожен з таких ландшафтів став домівкою для сотень різноманітних видів рослин. Поля, луки, степи, ліси, плавні, скелі, берегова лінія річок, русла та схили балок острова Хортиця – все це густо заселено широким різноманіттям рослинного світу. На території заповідника налічується 1092 види рослин, що становить 72 % від загальної кількості видів флори Запорізької області.

Кожній порі року, як і кожному ландшафтному комплексу заповідника, притаманні власні цікаві види рослин. Навесні рослинний світ прокидається – з’являються проліски, а потім виростають на луках і в степах високі соковиті трави, серед яких майорять барвисті квіти.

Славиться Хортиця своїми пролісками, що вкривають схили балок тоді, коли перша відлига починає пробуджувати рослинний світ від зимового сну. Серед рослин Хортиці дуже багато рідкісних видів – їх тут 145. Також у рослинному світі острова багато ендеміків – рослин, що зустрічаються лише на обмеженій території та нерозповсюджені в інших місцях. Таких рослин тут 104 види. Ландшафти Хортиці – як окремі світи, у кожному з них ви зустрінете свій неповторний рослинний світ. При цьому ландшафти щільно розташовані на відносно невеликій території та стрімко змінюють один одного.

Основна частина

Під час запланованих одноденних походів на території північної частини острова Хортиця учням пропонується знайти наступні квіти. Всі рослини відносяться до відділу Вищі рослини (Streptophyta).

Надклас: Покритонасінні (Magnoliophyta).

Клас: Дводольні

Ряд: Лютикоцвітні

Родина: Лютикові

Рід: Простріл

Вид: Простріл звичайний

Простріл відноситься до красивих весняних рослин. Квіти шовковисто-опушені, вони несуть на кінці по крупному дзвонові квітки з численними жовтими пильовиками; його оточують верхні листки з сріблясто-білим опушуванням. Молоде листя також сильно опушені. Цвіте з березня по травень. Простріл росте в безлісних сухих місцях, на сонячних схилах, у степах. Ця рослина перебуває під охороною, збір його не дозволяється.

Надклас: Покритонасінні (Magnoliophyta).

Клас: Однодольні (Liliopsida)

Ряд: Холодкоцвіті (Asparagales)

Родина: Холодкові (Asparagaceae)

Рід: Проліска (Scilla)

Багаторічна тендітна рослина з двома товстуватими лінійними листками і китицею витончених квіток. Росте у чагарниках, листяних лісах, на трав’янистих схилах у лісостеповій зоні України, подекуди в степових гайках. Проліска належить до групи весняних ефемероїдів.

Надклас: Покритонасінні (Magnoliophyta).

Порядок: Мальпігієцвіті (Malpighiales)

Родина: Фіалкові (Violaceae)

Рід: Фіалка (Viola)

Вид: Фіалка триколірна

Однорічні або дворічні темно-зелені рослини родини фіалкових з слаборозвинутим, малорозгалуженим коренем. Квіти звичайно фіолетові, жовті, кремові чи різнобарвні, виведено багато різновидів, що відрізняються розміром і кольором. Фіалка триколірна росте на галявинах, лісокультурних площах, узліссях, на луках, схилах. Рослина світлолюбна. Цвіте у червні — серпні.

Надклас: Покритонасінні (Magnoliophyta).

Клас: Двудольні

Ряд: Лютикоцвітні

Родина: Макові

Рід: Хохлатка

Вид: Хохлатка польова

Багаторічна трав'яниста рослина, бульбової ефемероїд. Крім стеблових є також прикореневі листя. Листки ніжні, сизуватого кольору, на черешках, майже тричі трійчасті. Квітки зібрані в середній щільності кисть в кількості 6-16 на кінці стебла.

Надклас: Покритонасінні (Magnoliophyta).

Клас: Однодольні (Liliopsida)

Порядок: Лілієцвіті (Liliales)

Родина: Лілійні (Liliaceae)

Підродина: Lilioideae

Рід: Зірочки (Gagea)

Вид: Зірочки українські

Невелика трав'яниста рослина, ніжніша й тонша, ніж Зірочки жовті та Зірочки маленькі, з тонкими шилувато-лінійними листками. Звичайно росте невеликими групками, схожими на густі щіточки. Квітки блідо-жовті, по кілька на квітконосних стеблах.

Надклас: Покритонасінні (Magnoliophyta).

Клас: Двудольні

Ряд: Лютикоцвітні

Родина: Лютикові

Рід: Чистяк

Вид: Чистяк весняний

Квітки чистяку на сонячних місцях відвідують пилкоядні жуки, мухи, бджоли (в тіні плоди на ньому не утворюються).

Надклас: Покритонасінні (Magnoliophyta).

Клас: Еудікоти

Порядок: Жовтецевоцвіті (Ranunculales)

Родина: Жовтецеві (Ranunculaceae)

Рід: Жовтець (Ranunculus)

Квіти одиночні або зібрані в складні суцвіття. Пелюстка у своїй основі має медову ямку, голу або прикриту невеликою лусочкою тичинок і маточок багато; маточка складається з одного плодолистка, з одногніздною зав'яззю.

Надклас: Покритонасінні (Magnoliophyta).

Клас: Однодольні (Liliopsida)

Порядок: Холодкоцвіті (Asparagales)

Родина: Півникові (Iridaceae)

Рід: Півники (Iris)

Рослини цього роду — багаторічні трави, що ростуть з повзучих кореневищ або, в більш посушливих умовах, з бульб. Мають довге, прямостояче стебло з квіткою на вершині, просте або розгалужене, пласке або округле в розрізі, з порожниною або без неї. Суцвіття віяловидні та складаються з однієї чи більше більш-менш симетричних шестипелюсткових квіток.

Надклас: Покритонасінні (Magnoliophyta).

Клас: Однодольні (Liliopsida)

Порядок: Лілієцвіті (Liliales)

Родина: Лілійні (Liliaceae)

Рід: Тюльпан (Tulipa)

Вид: Тюльпан гранітний

Трав'яниста рослина 20-35 см заввишки, геофіт, ефемероїд. Листки лінійноланцетні, з гострою верхівкою, здебільшого дугоподібно вигнуті вгору або назовні. Зовнішні листочки оцвітини вужчі, ніж внутрішні, нерідко у 1,5 рази. Листочки оцвітини найширші нижче середини.

Надклас: Покритонасінні (Magnoliophyta)

Клас: Однодольні (Liliopsida)

Порядок: Лілієцвіті (Liliales)

Родина: Лілійні (Liliaceae)

Рід: Рябчик (Fritillaria)

Вид: Рябчик руський

Суцвіття — верхівкова китиця, що складається з 1-5 актиноморфних, пониклих, дзвоникуватих квіток. Оцвітина тричленна, роздільнопелюсткова, складається з 6 листочків. Біля основи кожної пелюстки помітна вдавлена медова ямка.

Відділ: Покритонасінні (Magnoliophyta)

Клас: Однодольні (Liliopsida)

Порядок: Холодкоцвіті (Asparagales)

Родина: Холодкові (Asparagaceae)

Підродина: Scilloideae

Рід: Гіацинтик (Hyacinthella)

Вид: Гіацинтик блідий

Рослина заввишки 7-25 см. Оцвітина квітів білувато-блакитна або блакитна, пелюстки довжиною 3,5-5,5 мм, видовжено-яйцеподібні. Листків 2-3, вони лінійні, звужені біля основи.

Надклас: Покритонасінні (Magnoliophyta)

Клас: Еудікоти

Підклас: Розиди (Rosids)

Порядок: Капустоцвіті (Brassicales)

Родина:Капустяні (Brassicaceae)

Рід: Авринія (Aurinia)

Вид: Авринія скельна

Вид наскельно-степових угруповань. Приурочений до крутих стінок та схилів відслонень порід Українського кристалічного щита у долинах річок. Характерне компактно-групове розміщення особин.

Висновки та рекомендації

Отже, за час проведення досліджень даного проекту учні можуть знайти і ознайомитися з біологією наступних рослин: гіацинт блідий, рябчик руський, авринія скельна, фіалка, тюльпан гранітний, простріл, проліски, зірочки українські, хохлатка, чистяк, жовтець, ірис низький. За допомогою отриманих статистичних даних вони зможуть зробити візуальне співвідношення даних видів рослин. Під час проекту учні зможуть дізнатися про причини зменшення чисельності рослин, виявити вплив кліматичних умов, екології місцевості, антропогенного фактору на проростання рослин. В майбутньому вони можуть використовувати отриманні дані під час походів вже з власними батьками, показати їм взаємозв’язок людини та природи.

Література

  1. http://mavpa-priroda.blogspot.com/

  2. http://www.061.ua/news/1149607

  3. http://khortytsalife.com/flora-and-fauna-of-khortytsa/herbs.html

  4. http://hortica.zp.ua/ua/nature/fauna-flora/plants

  5. https://ru.wikipedia.org/wiki/Рябчик_русский

  6. https://uk.wikipedia.org/wiki/Зірочки_українські

  7. https://uk.wikipedia.org/wiki/Гіацинт_(рослина)

  8. https://ru.wikipedia.org/wiki/Прострел

  9. https://uk.wikipedia.org/wiki/Авринія_скельна

  10. https://ru.wikipedia.org/wiki/Чистяк_весенний

  11. https://ru.wikipedia.org/wiki/Ирис_низкий

  12. https://uk.wikipedia.org/wiki/Жовтець

  13. https://ru.wikipedia.org/wiki/Хохлатка

  14. https://uk.wikipedia.org/wiki/Проліска

  15. https://uk.wikipedia.org/wiki/Тюльпан_гранітний

  16. https://uk.wikipedia.org/wiki/Фіалка

Додатки

Картограма. Місце знаходження квітів на острові Хортиця.

Фото квітів та їх угруповань в природному середовищі.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

  • Додано
    10.08.2018
  • Розділ
    Екологія
  • Тип
    Інші методичні матеріали
  • Переглядів
    94
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    0
  • Номер матеріала
    RC383909
  • Вподобань
    0
Курс:«Формування навчальної мотивації в учнів. Теорія і практика»
Черниш Олена Степанівна
72 години
2700 грн
790 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

«Методичний
тиждень 2.0»
Головний приз 500грн
Взяти участь