Проблематика роману Б.Космовської "Буба"

Опис документу:
Мета цієї роботи полягає в розгляді проблематики твору Барбари Космовської «Буба»; ознайомленні з гуманістичними ідеалами твору: повагою до особистості, толерантностю, здатностю до співчуття, вихованні неприйняття байдужості та жорстокості. розкритті гуманістичного потенціалу та естетичної цінності твору; формуванні духовно – емоційного світу підлітків, їх етичних позицій, світоглядних уявлень і переконань.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

27

Зміст

Вступ…………………………………………………………………...………….…….....3

РОЗДІЛ 1. Барбара Космовська – «письменниця сучасного і майбутнього»…………5

РОЗДІЛ 2. Сімейні цінності, як подолати проблеми в сім’ї та зробити щасливими всіх членів родини……..…………………………………………………………...........10

2.1. Проблематика та типи літературного твору………………………………..…....10

2.2. Проблеми сучасної родини у романі Б.Космовської «Буба»……………............13

РОЗДІЛ 3. Моніторингове дослідження «батьки і діти»……….…………………....19

Висновки……………………………………………………………..………………….21

Список використаних джерел ……………………………………………………...….23

Додатки……………………………………………………………………………….....25

ВСТУП

Сучасна література має підготувати підлітків до входження в сучасний світ, допомогти інтегруватися в соціокультурне середовище, знаходити спільну мову з однолітками різних країн і народів. Література допомагає в опануванні сучасного світу через здобутки художньої літератури.[9,8-9]

Мета цієї наукової роботи полягає в розгляді проблематики твору Барбари Космовської «Буба»; ознайомленні з гуманістичними ідеалами твору: повагою до особистості, толерантностю, здатностю до співчуття, вихованні неприйняття байдужості та жорстокості. розкритті гуманістичного потенціалу та естетичної цінності твору; формуванні духовно – емоційного світу підлітків, їх етичних позицій, світоглядних уявлень і переконань.

Досягнення мети передбачає розв’язання таких завдань:

  • знайомство з життям і творчістю польської письменниці Барбари Космовської;

  • дослідити історію вивчення роману «Буба» літературознавством;

  • систематизувати й осмислити поняття «проблематика твору»;

  • аналіз твору Барбари Космовської «Буба»;

  • виявити та охарактеризувати проблематику в романі;

  • систематизація матеріалу.

Актуальність цієї роботи зумовлено потребою дослідження роману «Буба», який характеризується гостротою, висвітленням національних проблем. В Україні цей твір не розглядався в науковому дискурсі.

Об’єктом дослідження є роман польської письменниці Барбари Космовської «Буба».

Предмет дослідження – проблематика твору «Буба».

Методи дослідження – у ході дослідження був використаний комплекс методів, а саме: критичний аналіз, узагальнення,  систематизація досліджуваної проблеми на основі осмислення  першоджерел.

Новизна роботи – зумовлена спробою першого аналізу, полягає у формуванні цілісного підходу до розуміння проблематики у романі Б. Космовської «Буба».

Структура дослідження визначається його метою й завданнями. Робота складається зі вступу, трьох розділів, висновків та списку використаних джерел. Робота може бути корисною на уроках зарубіжної літератури, для студентів філологічного напрямку та вчителів. А також при проведенні позакласних заходів з метою зацікавлення підлітків художньою літературою .

РОЗДІЛ 1

БАРБАРА КОСМОВСЬКА – «ПИСЬМЕННИЦЯ СУЧАСНОГО І МАЙБУТНЬОГО»

Дитяча література – складне явище, оскільки вона «повинна відповідати усім вимогам, які пред’являються до книги для дорослих, враховувати дитячий погляд на світ як допоміжну художню вимогу» (І. Н. Арзамасцева) [8, 294], покликана формувати художній смак і найголовніше – допомагати становленню особистості дитини, прищепленню цінностей, розумінню себе та оточення. Незважаючи на тривалу історію існування дитячої літератури, у літературознавстві досі не існує єдиного погляду, який термін необхідно застосовувати: «дитяча література» або «література для дітей». Англо-американські вчені не розмежовують ці два поняття, а використовують їх як синонімічні еквіваленти (англ. «children’s literature» та «literature for children»), французькі та польські – використовують лише термінологічне сполучення «література для дітей та юнацтва» (франц. «Littérature d‟enfance et de jeunesse», пол. «Literatura dla dzieci i młodzieży»), а німецькі – «дитяча та юнацька література» («Kinder - und Jugendliteratur»). Дитяча література покликана обслуговувати та задовольняти потреби дитячої читацької спільноти. Український літературознавець У. Баран зазначає, що специфіка дитячої літератури полягає «у хисті митця відобразити і навіть зробити видимою для реципієнта будь-якої вікової категорії саму природу дитини, а через неї вказати на помилки та недоліки дорослого світу» [8, 296]. Таким чином, сучасна дитяча література формується під впливом сильних соціальних змін і нового світовідчуття. Вона різнохарактерна та поліфункціональна, оскільки виступає одночасно складовою літературного, культурного та навчально-виховного процесів. Літератури для дітей та юнацтва є складовою частиною світової літератури і розвивається під впливом загальнонаціональних та загальнолітературних процесів, переймаючи модерні та постмодерні тенденції, нові жанрові утворення, стильову еклектику, змістові аспекти, які відповідають певному етапу розвитку суспільства. [8, 301]

      Цілком логічно, що дитячі твори існують для дітей молодшого віку, для дітей 14-16 років - підліткові, а для дорослих - свої. Підліткової літератури не так і багато, адже лише окремі автори пишуть для дітей цієї вікової категорії: Крістіне Нестлінґер, Ульф Старк, Марина Аромштам, Марина Павленко, Барбара Космовська та ін. Центральними темами для дитячих та юнацьких творів стають теми соціалізації, дорослішання дитини, становлення особистості, першого кохання, стосунків із ровесниками, взаєморозуміння батьків і дітей, родинних зв'язків. [9,20]

    У літературі для юнацтва не варто шукати всього того, що є у творах для дорослої аудиторії. Це інша література й мета її інша. Зазначено такі основні риси підліткової літератури: багатоплановий сюжет, передача напруження, яскраві персонажі, докладне зображення фактів, автентичні діалоги, зрозумілий стиль викладу, почуття гумору, захопливий початок і цікавий кінець.

      Здебільшого це цікава та контроверсійна література, здатна спонукати підлітків до діалогу, який починається, коли школяр під час читання й аналізу твору залучає свій власний життєвий досвід, виявляє власні думки, переживання.
Польська письменниця Барбара Космовська (Дод. А) порушує у своїй книзі «Буба» проблеми польського підлітка. «Польська література розповіла світу про свою країну, зробила значні художні відкриття, дала нові виміри людської психіки. Вона, як і інші феномени польської культури, висловила умонастрої і прагнення не одного покоління поляків, зробила і продовжує впливати на їх національну самосвідомість. А також на ставлення зарубіжного читача до Польщі».[11]

Професор Г. Лещинський1 сказав, Космовська майстер психологічних портретів - кожен з героїв по-своєму переживає свої власні драми, кожен намагається отримати героїчне існування, ламає стіну самотності, долає ізоляцію. Польська секція IBBY(Дод. Б), обґрунтувала премію 2007 року в літературному конкурсі ім. А. Ліндгрен (Дод. В) так: «Книга викликає різні емоції, закарбовується в пам'яті, інтригує, турбує, вчить мудрості, прийняттю світу і людини., що автор нагороджений рідкісною здатністю описувати найсуворіше життя з усмішкою. Розгорнені дії, хороший діалог - всі атрибути бестселера - вони поєднують в собі мудрі роздуми і надійну етичну інтуїцію». [14]

Журналістка Магдалена Жерек2 у своїй рецензії на роман Барбари Космовської промовила: « Після прочитання «Буби »Барбари Космовської , мені не залишається нічого іншого, як приєднатися до числа людей, які типу Буби, які її полюбили, бо роман визнали дуже гарним. "Буба" - це текст, гідний відзнаки, тому що не тільки роман написано відмінно, але і зображенно проблеми практично кожного підлітка. Мені «Буба» подобається тому, що в кінцевому підсумку позитивно налаштовує і змушує повірити у власне щастя, власне, значення і можливості, а також тому, що головна героїня стає воїном з буденністю, від якої ми біжимо».[Електронний ресурс]

Космовську можна назвати письменницею майбутнього, яка як ніхто інший розуміє молодь і те, про що потрібно писати, аби захопити молодого читача. «Наші покоління, неможливо порівнювати, молодь виховують Інтернет, ігри, журнали, а ми покоління, яке виросло в подвір’ї, читаючи книжки, взяті з бібліотеки.» Це висловлювання Барбари Космовської, є основою всього роману.

В своєму інтерв’ю польській газеті «Gazeta Polska» Космовська заявила, що, коли була підлітком, мала багато проблем із батьками, її переслідувало постійне непорозуміння з однолітками і саме тоді вона вирішила почати писати про підліткові проблеми, перше і невзаємне кохання, справжню і зрадливу дружбу. Все це, Барбара пережила в свої шістнадцять років. Її особливо хвилювало те, що в батьків немає часу обговорити дитячі, але такі важливі проблеми, вона була схвильована тим, що всі завжди кудись поспішають: «Мабуть не встигають жити» -, думала Барбара... [Електронний ресурс]

Національна бібліотека України для дітей оприлюднила результати моніторингу «Краща книга року - 2013».(Дод. Г)

Його завданням було вивчення кола читання користувачів дитячих бібліотек України (учнів 5-9 класів). Опитування проводили серед читачів і бібліотекарів Національної бібліотеки України для дітей, Кримської республіканської установи «Дитяча бібліотека ім. В. Орлова », центральних і міських бібліотек для дітей м. Києва та м. Севастополя, а також обласних, районних, міських і сільських бібліотек для дітей.

В анкетуванні брали участь 1400 респондентів-учнів 5-9 класів (серед них - 64% дівчата) та 570 бібліотекарів-експертів. Учням запропонували дати відповіді на два питання: 1) яка з прочитаних в 2013 році книг справила на них найбільше враження? 2) яка книга, на їхню думку, заслуговує найвищу нагороду в номінації «Краща книга року - 2013»?

Всього читачі назвали у відповідях 1 153 авторів і 1531 назв книг. У десятку книг, які в 2013 році найбільше вразили читачів дитячих бібліотек, увійшли як сучасні, так і класичні книги, як українські, так і іноземні. До списку ввійшли такі книги: «Тореадори з Васильківки» Всеволода Нестайка; «Робінзон Крузо» Даніеля Дефо; «Гаррі Поттер» Джоан Ролінг; «Русалка з 7-В» Марини Павленко; «П'ятнадцятирічний капітан» Жуля Верна; «Буба» Барбари Космовської; «Біле Ікло» Джека Лондона; «Айвенго» Вальтера Скотта; «Ерагон» Крістофера Паоліні; «Пригоди Тома Сойєра» Марка Твена. [Електронний ресурс]

У літературному просторі для підлітків Б. Космовська вдало дебютувала з романом «Буба» (2002 рік). Підтвердженням цього стала головна премія конкурсу «Повір у силу фантазії», організованого видавництвами «Муза» та «Медіа Родина». В Україні твір було анонсовано так: «Якщо тобі шістнадцять років, твоя мати - відома письменниця, батька частіше можна побачити на телеекрані, ніж удома, а старша сестра постійно заявляє про своє бажання стати кіноактрисою, життя здається не таким уже й легким. На щастя, у Буби є ще дідусь Генрик, а в того - свої пристрасті, наприклад гра в бридж. Ну, й улюблені джинси й мартенси. Захоплива й сповнена теплого іумору книжка про відкриття світу дорослих, пошуки дружби, перше кохання, гіркоту поразок та маленькі й великі перемоги над собою».

Роман «Буба» Барбари Космовської актуальний на сьогодні саме для підлітків, які нині звертають забагато уваги на проблеми в родині, з друзями і інколи зовсім забувають про школу. Підлітки вважають, що суспільство не хоче їх сприймати, вони вважають, що вони покинуті і нікому не потрібні. І саме роман польської письменниці допоможе зрозуміти значення себе у цьому світі.

РОЗДІЛ 2

СІМЕЙНІ ЦІННОСТІ, ЯК ПОДОЛАТИ ПРОБЛЕМИ В СІМ

ТА ЗРОБИТИ ЩАСЛИВИМИ ВСІХ ЧЛЕНІВ РОДИНИ

2.1. Проблематика літературного твору

Проблема (гр. – завдання, щось, кинуте вперед) – аспект змісту твору, на якому акцентує свою увагу автор.(Дод.Г) Коло проблем, охоплених авторським інтересом, питань, поставлених у творі, становить його проблематику. Дозвіл поставленої у творі художнього завдання – частина творчого процесу письменника, що знаходить своє втілення в проблематиці його твори.
Проблематика художнього твору безпосередньо пов’язана з авторським задумом. Вона може бути відображена “напряму”, коли цікавлять художника проблеми явлені у тексті незалежно від образної системи твору. Така проблематика протистояння тоталітаризму в романі-антиутопії Дж. Оруелла «1984», де автор прямо постулює своє ставлення до проблеми в щоденникових записах головного героя. Відкрита проблемність найбільш часто проявляється в жанрах сатири, наукової фантастики, антиутопії, в громадянській ліриці. Прямий проблемностью відрізняється і публіцистика. Зазвичай же художник не прагне виразити свій задум безпосередньо, а робить це опосередковано, через образне зображення характерів, предметів і явищ, які залучили його увагу. Автор підкреслює найбільш істотні, з його точки зору, сторони предмета зображення.

Проблема може реалізовуватися на різних рівнях твору. Найчастіше вона виражена в зображенні характерів, у художньому конфлікті. Проблематика літературного твору залежить від багатьох факторів: історичних подій, соціальних проблем сучасності, «ідей часу», навіть «літературної моди». Але в першу чергу вибір цікавлять художника слова питань визначається його світоглядом, його точкою зору на ті чи інші явища дійсності. Вона відбивається в тих авторських акцентах, які складають проблематику художнього твору. Саме цим обумовлений той факт, що одні й ті ж теми в різних письменників отримують відмінне одне від одного освітлення і, відповідно, твори однієї тематики володіють різною проблематикою.

У середньовічному мистецтві і літературі XVII-XVIII століть індивідуально-авторське творчість була обмежена рамками різноманітних правил. Такі літературні твори, написані за певними канонами, жанровим, стилістичним і сюжетним, вже містять деяку обмежену проблемність, так як в рамках канону стало можливим запропонувати нову, авторську трактовку вже відомого матеріалу – такого роду постановку проблем можна спостерігати, наприклад, в літературі класицизму . Така проблемність не може бути названа самостійною, так як коло проблем був обмежений і трактування їх не допускала відхилення від канонів. Наприклад, центром багатьох классицистических трагедій була проблема вибору між особистим почуттям і громадським обов’язком.

Самостійна цінність літературної проблематики стала очевидною з зміцненням індивідуально-авторського начала в літературі, звільненням її від канонічної задане. Така особливо реалістична література XIX-XX століть. Тут стало можливим вільне вираження свого ставлення до предмета зображення, різні тлумачення одного і того ж. М.М. Бахтін вважав, що з розвитком жанру роману і поширенням його впливу на інші літературні жанри пов’язано зміцнення проблемності як однієї з категорій змісту. Таким чином, проблематика стає однією з провідних граней художнього змісту в творах, де автор вільний у виборі тих питань, які є предметом художнього осмислення.

Питання типології художньої проблематики стали розроблятися літературознавцями досить давно. Розмежування деяких типів проблематики і їх докладний опис ми можемо знайти в роботах Гегеля, Шиллера, Бєлінського, Чернишевського та інших естетиків і літературознавців XVIII-XIX ст. Однак системної наукової розробки ця проблема зазнала лише в XX ст. Однією з перших плідних спроб розмежувати типи художньої проблематики була спроба М.М. Бахтіна, який виділив романну і нероманную концепції дійсності. У типології М.М. Бахтіна вони розрізнялися насамперед по тому, як підходить автор до розуміння і зображення людини .[2,451]Твори різних авторів можуть бути написані на одну і ту саму або подібну тему. Але немає двох значних письменників, твори яких збігалися б за своєю проблематикою. Візьмемо, для прикладу, тему поета і поезії: у Пушкіна поет - пророк, у Лєрмонтова - це горда, самотня особистість, не прийнята суспільством, у Некрасова - громадянин, для Блока поет - виразник містичних таємниць буття, а для Маяковського поезія була значною мірою «ремеслом». Виділяють такі основні типи проблематики: міфологічна, національна, суспільно-політична, соціокультурна, морально-етична. Після визначення типу проблематики у творі її необхідно конкретизувати: розкрити притаманний саме цьому авторові погляд на дійсність. Краще це робити шляхом зіставлення з раніше вивченими творами. Цьому сприяє структура шкільної програми, де твори згруповано за тематичними блоками (тобто ми будемо розглядати індивідуальність письменників у представленні схожої теми). Наприклад: в ідейно-моральній тематиці Достоєвського цікавить виняткова особистість, Толстого - морально чиста, Чехова - пересічна... Аналіз проблематики - один з найцікавіших моментів літературознавчого аналізу, але водночас - один із найскладніших, оскільки може загрожувати суб'єктивністю сприйняття.

2.2. Проблеми сучасної родини у романі Б. Космовської «Буба»

«Буба» — яскравий зразок сучасного молодіжного сімейно-побутового роману. Дія відбувається в Польщі, проте кожен із нас упізнає в цій польській родині власні проблеми й життєві ситуації.

Письменниця розмовляє з молодим читачем «його» мовою, робить це безумовно відверто і зрозуміло, показуючи всі найгостріші питання підліткового життя. У творі розглядаються вічні проблеми суспільства - сімейні, перше кохання, супротив суспільству. Описуються людські стосунки, справжні діалоги, події з власного життя автора.

Про життя головної героїні твору - 16-річної школярки Агнешки, яку називають у сім'ї Бубою, ми дізнаємось від головної героїні. «Дівчина не раз замислювалася, чи хтось у сім’ї знає, як її звуть насправді. Про всяк випадок нікому не задавала цього незручного питання. Зрештою, байдуже, яке її справжнє ім’я, якщо його взагалі не використовують».[1,5] Бубу – головну героїню, доводила до сказу поведінка її родини, вона вважала, що дорослі люди не повинні поводитися як маленькі діти, такі дії з боку батьків, часто доводили її до роздратування, яке вона ніколи не приховувала.

Агнешку оточує багато дорослих - мати Марися, батько Павел, дідусь Генрик, сестра Олька та її чоловік Роберт, сусіди Вальдек і Віолета Маньчаки, хатня робітниця Аня Бартошова та ін. Підліткове життя Буби здається пеклом: друзі вважали її зрадницею, краща подруга зустрічалася з хлопцем її мрії, батькам на неї начхати: дідусь завжди грає в спортлото, для матері важливі лише книжки і дзеркало, а батька вона називала «відчуженим», адже його цікавили лише його програми і як він в них виглядав. Своїми почуттями і переживаннями, головна героїня ділиться з найріднішою людиною, яка може дати таку необхідну для неї пораду – дідусем. Її мати-відома письменниця, для якої важлива лише її зовнішність, її батько - телеведучий, якому, як повітря потрібна слава. По суті, всі оточуючі Бубу люди - егоїсти, яким важливе лише їх життя і проблеми: «Але вони настільки рідко зустрічалися вдома, що дівчина була вдячна їй навіть за постать у дзеркалі, яка час від часу зупиняла погляд на доньці, очікуючи схвалення в таких важливих справах, як колір шарфика, котрий мати саме приміряла».[1,5]

В будинку наповненому людьми панує атмосфера духовної порожнечі. Немає щирих, відвертих стосунків поміж батьками Буби та її дідусем Генриком, котрого «дорослі діти» прагнуть контролювати й навіть намагаються відібрати пенсію:

«- Батьку, ви знову були в «Спортлото»?

- З усією пенсією! — закінчила зловтішно Бартошова, гордовито покидаючи їдальню». [1,15]

Із сусідами Маньчаками родину Буби поєднують не дружні стосунки, а лише гра в бридж та суто прагматичні інтереси:

«- То що з тим бриджем? — не здавався Маньчак.

Він стояв із записником, у якому нотував усі поразки Бубиних батьків протягом останніх десяти років». [1,8]

Маньчакам подобається смачно попоїсти в домі Марисі й Павла або з приємністю провести час, утім, у відвідинах Маньчаків немає душевності й щирості. У житті сусіди приділяють більше увагу матеріальному — зовнішності, одягу, прикрасам, автомобілям, ніж духовному.

Родина Буби не бідує: її мати — відома письменниця, авторка жіночих романів, а батько працює на телебаченні. Проблеми у цій родині виникають через брак духовного зв’язку між ними. Тому Буба не випадково порівнює свою сім’ю із симфонічним оркестром, у якому втрачено гармонію: «Пекло продовжувалося, і Буба у відчаї сягнула по навушники. Зрештою, завдяки цим скандалам вона знала напам’ять усі найвідоміші концерти для скрипки з оркестром».[18]

У творі між собою постійно сваряться батьки Буби, її сестра Олька зі своїм чоловіком Робертом, сусіди. Наприклад:

«- Під час війни ви були у Франції, — нечемно втрутилася мати.

- До всього, ще й з тією хвойдою, заради якої татко покинув свою першу дружину, Марисину маму, - мстиво додав батько.

- Моя перша дружина зовсім не була Марисиною матір’ю,- дідусь намагався змінити тему аж ніяк не на кращу.

- І ви мешкали із цією хвойдою над готелем «Асторія», у якому не діяли окупаційні закони, - безжально продовжувала мати. Вона, мабуть, розправилася б з усім дідусевим минулим, якби не годинник.»[1,13]

Приводи для сварок, як правило, дріб'язкові, але вони призводять до постійного напруження, через що Буба страждає й почувається в безпеці від дорослих тільки за зачиненими дверима своєї кімнати: «Лише за дверима своєї кімнати Буба відчула себе в безпеці.» [1,11]

Дорослі, змальовані в повісті Б. Космовської, постають «смішними й трагічними водночас». Так про них каже мудрий дідусь дівчинки. У кожного із них є свої вади, але є й позитивні якості. Письменниця прагне не засуджувати сучасних дорослих, а спробувати їх зрозуміти, як це зробила Агнешка. Навіть якщо дорослі в чомусь не праві, вони все одно мають право на помилки, розуміння іі прощення з боку дітей. Але для цього треба мати мудрість як дорослим, так і дітям.

Сучасний світ ненередбачуваний, складний, і заплутаний як стверджує письменниця. Не можна у ньому розподілити людей на позитивних і негативних, вони всі різні. І тільки любов здатна відновити сімейні стосунки: «…Буба почала сумувати за нормальними сімейними ситуаціями. За Олькою, яка ридає у вітальні, за Францішеком, котрий мав усі шанси стати мімом, за веселою мамою, що домовляється про зустріч із ксьондзом Кореком, за татом, коли той супроводжує маму поглядом Казанови-старшокласника. Зовсім нещодавно Бубині мрії зосереджувалися на тому, аби всі вони бодай один день провели поза домом. Зараз вона все б віддала, щоб повернути ці нестерпні, дратівливі, але такі необхідні для родинного життя хвилини в помешканні на Звіринецькій.»[1,80]

На нашу думку, в більшості підліткових творів, порушується проблема першого невзаємного кохання, через яке страждають як дівчата, так і хлопці. Не обійшла стороною це питання і Барбара Космовська, яка показала перше кохання, як проблему з якою стикаються всі підлітки. Так, головна героїня - Буба розривалася між совістю і серцем. Вона розуміла, що всім серцем кохає Адася, але совість не дозволяла бути з ним, адже він – хлопець її найкращої подруги Йольки:

« - Йолька — моя подружка, й Адась від неї дуріє. У цій ситуації я намагаюся позбавитися почуття ревнощів і розчарування. Тому медитую. Це дає можливість відсторонитися від справ, на які я однаково не можу вплинути».

У декого із підростаючого покоління перше кохання навіть закінчується трагедією, яка приносить горе не тільки самим молодим людям, а й батькам і оточуючим взагалі.

Прикладом трагедії є самогубство, думка про яке промайнула одного разу в голові головної героїні. На неї навалилось все одразу: кохання до хлопця найкращой подруги, розуміння про те, що їм ніколи не бути разом, непорозуміння із батьками, які як здавалось Бубі ніколи не розуміли і вже не зрозуміють її проблем. Розв’язання цієї проблеми письменниця знаходить в іншій людині - Мілоші, який прийшов як раз вчасно, коли Бубі було надзвичайно погано і саме він, починає здійснювати всі потаємні мрії Буби. Саме з Мілошем вона відчула, що таке справжнє кохання: «…бо її підхопила ніжна балада, у якій розповідалося про чиєсь щасливе кохання. Мілош теж мовчав. І лише коли стихла музика, прошепотів якісь чарівні слова, і Буба, зашарівшись, радісно глянула на нього.»[1,224]Тож розв’язанням проблеми автор бачить Мілоша, вона ніби говорить нам: «У складний момент вашого життя, завжди знайдеться людина, з якою ви забудете про всі другорядні проблеми і яка допоможе вибратися зі складної ситуації. Кохання буде, треба лише зачекати». Але проблеми з однолітками і те, що кожен вказує їй, що вона гірша за її кращу подругу Йольку не залишають її. Вона намагається довести, що це не так і часто свариться з батьками.

Проте вона з легкістю долає всі перешкоди, виходить з високо піднятою головою та радіє таким маленьким, але таким важливим перемогам над собою: «І Буба чомусь зраділа, що скрипка грає не для батька з матір’ю, і не для Адася з Йолькою. Вона грає для неї, для зіщуленої клубочком Буби, ледь наляканої несподіваним відкриттям, що іноді краще бути самій, аніж із кимсь, хто зробить твоє життя сірим і безрадісним».

Наступна проблема – стосунки в родині головної героїні. Але цю проблему можна перетворити на більш серйозну, ту яка постає в романі польської письменниці – стосунки з оточуючими. Буба дуже часто свариться з батьками і однокласниками, вона не витримує порівнянь із іншими дітьми, ненавидить, коли їй кажуть, що вона не гідна своїх батьків, любить робити по-своєму, одягатися за власним бажанням. Отже, одним реченням: «Йде проти системи і правил, які склалися невідомо ким, невідомо коли.» І розв’язати цю проблему, на наш погляд, можна тільки зачекавши деякий час: «Пізно ввечері мамина кімната знову перетворилася на її кабінет, а родинне життя — на ідилію. Бо саме так Буба уявляла собі ідилічне життя. Мати завзято друкувала на комп’ютері, ніби брала участь у змаганнях зі швидкісного набирання тексту, батько переглядав альбом з фотографіями часів їхнього медового місяця, а дідусь із насолодою допивав рештки віскі, які знайшов у батьковому барі. Буба не робила нічого важливого, проте так лише здавалося. Бо дівчина насолоджувалася картиною. Сиділа й намагалася запам’ятати ці чудові миті, які поселилися в очах найрідніших для неї людей. Усе це стало її щастям. Проте це важко було кому - небудь пояснити. Хоча, подумала Буба, Мілош відразу б її зрозумів! Мріяти про нього теж було приємно, зокрема через те, що ніхто їй у цьому не заважав.»[1,166] Головна героїня роману повинна сама зрозуміти свої помилки і змінити хоч щось у своєму житті, а для цього потрібен деякий проміжок часу. Всі підлітки світу стикалися з такими проблемами. Тому єдине, що можу сказати на виправдання Буби - вона підліток із непростим характером, це мине.

Частіше за все, підлітків не сприймають, як особистість, адже дорослі вважають їх маленькими. Польська письменниця своїм романом показала нам, що іноді діти розуміють все краще за дорослих і закликала батьків прис-лухатися до своїх дітей. «Діти теж мають право на голос і висловлювання своєї точки зору» - таким був девіз автора книги.

Письменниця підняла як ніколи важливі зараз, теми пияцтва. В класі у Буби була подруга Агата, яка соромилася приходити до школи через вічні побої від її батька-алкоголіка. Космовська, на мою думку, навмисно ненадовго чіпляє тему алкоголізму, вона дає нам самим час порозмислити над цим питанням і замислитись над однією з найактуальніших проблем нинішнього суспільства: «Дівчина підвела голову, і тепер на Бубу дивилися її очі, сповнені болю. — Повір мені, — видушила вона гірко, — інколи мені хочеться, щоб мене не помічали. Я… я так часто молюся про це… Бачиш? Цей синець… — з куртки висунулася рука Агати з величезним крововиливом. — Або ось тут, на шиї… — вона розв’язала шарф і Буба із жахом помітила сліди чиїхось сильних пальців, — це доказ, що не завжди можна сховатися… Від власного батька, — закінчила Агата з ледь помітною іронією.»[1,202]

У фіналі твору помирилися батько й мати Куби, а також сестра Олька з чоловіком. Нарешті мрії героїні про щасливу родину виповнилися. Однак для багатьох її однокласників ці мрії — нездійсненні. «У нашому класі більше розлучених батьків і матерів, аніж тих, що живуть разом», — із сумом констатує Буба. Це одна з болючих проблем сучасності, яку порушила письменниця у творі.

Проблеми, порушені у творі є загальнолюдськими, адже з такими проблемами стикається чи не кожна людина у світі, незалежно від кольору шкірі, віку або місця проживання. Але тим не менш, кожен підліток по-різному виходить з тієї чи іншої ситуації.

РОЗДІЛ 3

МОНІТОРИНГОВЕ ДОСЛІДЖЕННЯ «БАТЬКИ І ДІТИ»

Серед усіх геніальних винаходів людства одне з провідних місць посідає сім’я, родина. Добре відомо, що саме у своїй виховній діяльності дорослі найчастіше зазнають невдач. Досить часто можна зустріти батьків, вчителів, вихователів, які скаржаться на дітей, учнів, котрі, мовляв, не піддаються жодним виховним впливам (хіба що отим „поганим”, „вуличним”). Отже, як вважають вони, це справа взагалі безнадійна, оскільки наслідки виховання переважно не передбачувані, а самі вихованці – просто „невдячні, безсердечні”. Розглянувши роман Б. Космовської «Буба», нас зацікавило, а яким чином в українських родинах спілкуються батьки і діти. Для з’ясування питання щодо діагностики мікроклімату очима підлітка (Дод.Д), серед учнів 8-10 класів нашої школи було проведено анкетування про взаємодію із сім’єю. Згідно з результатами, одержаними під час дослідження, можна стверджувати, що в переважної більшості підлітків гарні взаємовідносини у родині, бо 64% респондентів щодня збираються разом, щоб разом відпочивати та проводити вільний час; 38% завжди кажуть батькам правду; до 50 % опитуваних батьки у формі «виховних заходів» застосовують переконання, роз’яснення та навіювання. На жаль, 20 % учнів ніколи не збираються родиною разом, усі займаються власними справами, у вигляді «виховних заходів» до них застосовуються загрози, образи, фізичне покарання (Дод.Е).

Цікаві результати дало вивчення стану усвідомлення батьками дій, що мають місце в практиці сімейного виховання (Дод. Ж). 35% респондентів набрали 50 балів, що свідчить про те, що вони є ідеальними батьками. 26% - дуже люблять дитину, відчувають всю важливість своїх обов’язків перед нею. 16% батьків часом припускаються помилок, 13% - не є досконалими вихователями, 13% респондентів зовсім непослідовні у своїх вчинках (Дод.З). Дуже багато помилок у сімейній роботі виходить через те, що батьки немов забувають, в який час вони живуть. Буває, що батьки на роботі, взагалі в житті, у суспільстві виступають як хороші громадяни, а дома, серед дітей, живуть по-іншому. . Часом батьки забувають своє дитинство і себе в отроцтві та юності і тому не розуміють власних дітей, природу їхніх учинків.

Відносини в родині дуже важливі для обох її сторін. Помилившись у чомусь, можна назавжди зруйнувати життя своїй дитині або ж постраждати самому. Родина для підлітка стоїть на першому місці, поки той формує своє власне «я» в суспільстві. Друзі, товариші, учителі також відіграють важливу в цій справі роль, але головним критерієм все ж залишається сім’я. Тому неусвідомлено дитина майже завжди переймає точку зору батьків. Отже, одне з пріоритетних місць серед зазначених впливів мають настанови, погляди, ціннісні орієнтації батьків, застосовувані ними методи виховання.

Підсумовуючи викладене, можна зробити висновок, що сучасна сім'я, як в Україні, так і в Польщі, має значний вплив на розвиток усіх складових особистості дитини: духовно-моральну і психосоціальну сфери, інтелект, креативність тощо. І якщо в родині відсутня любов, панують байдужість, хронічні конфлікти, пияцтво, нехтуються інтереси підлітка, у нього формуються негативні риси характеру, відсутній інтерес до будь-якої діяльності. Турботливе ставлення і повага батьків до своїх дітей викликають в останніх таку ж саму шану до матері, інших членів сім’ї, а також до сторонніх людей, як наприкінці твору «Буба» відбувається в родині головної героїні Агнешки.

ВИСНОВКИ

У 2002 року роман Барбари Космовської «Буба» здобув головну премію на загальнопольському конкурсі романів для дітей та юнацтва «Повір у силу фантазії.

На нашу думку, роман “Буба” - це один із тих творів, які хочеться перечитати як в підлітковому віці і згадати в старості. Цей роман цікавий і актуальний у будь-якому віці.

Барбара Космовська порушила у своєму творі велику кількість актуальних проблем сучасності (Дод. К): відчуження й самотність особистості вдома та  суспільстві, стосунки дітей і батьків, відношення до людей похилого віку, стосунки в школі, дорослішання та входження у світ дорослих, перше кохання, , а ще — такі важкі й болючі проблеми нашого часу, як залежність від алкоголізму, жорстокість, надання переваги матеріальному натомість духовному тощо. У романі не запропоновано шляхів вирішення цих проблем. Кожен із персонажів твору намагається вирішити їх по-своєму. Хтось — по-дитячому, хтось — взагалі не бачить їх існування, а хтось — серйозно й глибоко, як Буба. Нікого не повчаючи, авторка тим часом пропонує нам, своїм сучасникам, вдивлятися у реальний світ не через рожеві окуляри, а й розлядати реально , що приховано за звичайними життєвими ситуаціями. Незважаючи на труднощі, Буба вірила, що цей світ вартий того щоб у ньому жити й любити людей, які поряд! І дівчина знала, що тільки любов'ю можна цей світ з’єднати й зробити добрішим!

У своїй рецензії на твір «Буба» Оксана Лущевська3 наголосила: «Роман Космовської не тільки пропонує увазі читачів будні й свята родини та історію дорослішання дівчини, він зачіпає низку скрутних проблем у житті підлітків, що виникають під впливом тих чи інших життєвих обставин. Теми виховання та освіти також посідають чільне місце в романі, як і здорове харчування, яке Бубина бабуся Рита постійно намагається нав’язати дідусеві Генрику та всій родині загалом. «…» На початку Маньчаки дбають лише про власні інтереси, але згодом «…» повністю змінюється егоїстичний світогляд подружжя.

Не тільки Маньчаки змінюють свої погляди на життя, Бубині тато й мама теж зазнають певної трансформації.» [Електронний ресурс] 

Під час розгляду твору було з’ясовано, що автор зображує світ, в якому дитина виявляється більш зрілою, ніж її батьки. Письменниця показує, як функціонує сім'я, в якій підліток переживає бунт або шалену любов. Вказує на важливість сімейних зв'язків і показує, що є справжнім щастям.

Ми вважаємо, що під час проведення моніторингу дослідження мікроклімату в сучасній родині було доведено, що у важкі моменти свого життя діти повинні бути впевнені в підтримці і розумінні своїх батьків. Батьки повинні бути для своїх дітей самими близькими друзями, розуміти всю складність і суперечливість їх внутрішнього світу і на підставі цього розуміння будувати свої стосунки з дітьми.

Ми вважаємо, що вивчення цього твору сприятиме становленню особистих якостей сучасної молоді, впливатиме на самоствердження підлітків, виробленню у них моральних якостей, громадянської позиції.


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Барбара Космовська «Буба»:Роман/Пер. з пол. Божени Антоняк.-Львів: Урбіно, 2012 – 240с. (Серія «Прикольна книжка»)

  2. Бахтин М. М. Вопросы литературы и эстетики [Текст] / М. М. Бахтин. — М. : Художественная литература, 1975. — 451с.

  3. Волкова, Ю. Система уроків з вивчення твору Барбари Космовської "Буба" [Урок] / Ю. Волкова, Л. Некіга // Зарубіжна література в школах України. – 2016. – № 7/8. – С. 39–45.

  4. Дуняшенко, Н. Хто допоможе Дівчинці-підлітку пережити непрості життєві моменти?: за романом Барбари Космовської "Буба"[Текст] / Н. Дуняшенко // Зарубіжна література в школах України. – 2016. – № 3. – С. 12–16. 

  5. Есин А.Б. Принципы и приемы анализа литературного произведения[Текст]: Учебное пособие. – 3-е изд. –М.: Флинта, Наука, 2000. –27-29

  6. Крупчанов Л.М. Введение в литературоведение: Учебник[Текст] /Н.Л.Вершишиша, Е.В.Волкова, А.А.Илюшин и др..; Под общ. Ред... – М.: Издательство «Оникс», 2005 - 163 с.

  7. Ніколенко М. Зарубіжна література: підруч. для 8 кл. загальноосвіт. навч. закл. [Текст] / О. М. Ніколенко, М. О. Зуєнко, Б. В. Стороха. — К.: Грамота, 2016. — 271-274с.

  8. Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів з вивченням українською мовою: Світова література. 5-9 класи.- К.: Видавничий дім «Освіта», 2013. – 8-9 с.

  9. Сипко, Людмила. Вивчення художнього твору в єдності його змісту і форми [Текст] / Людмила Сипко // Всесвітня література в сучасній школі. - 2012. - N 10. - С. 20

  10. Ференц, Н. С. Основи літературознавства: підручник : затв. МОН України [Текст] / Н. С. Ференц. – К. : Знання, 2011. – 431с.

  11. В.Хорев Польская литература ХХ века. 1890 1990 [Текст] /М.:Индрик,2009  

  12. Шулькова К. І., аспірантка, Бердянський державний педагогічний університет. ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ДИТЯЧОЇ ЛІТЕРАТУРИ КІНЦЯ ХХ – ПОЧАТКУ ХХІ СТОЛІТТЯ: Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. – 2015. – Випуск V.

  13. Юлдашева, Л. Книжки, які розмовляють із тобою: роман "Буба" Б. Космовської [Текст] / Л. Юлдашева // Всесвітня література в сучасній школі. – 2016. – № 2. – С. 43–44.

  14. 7 pytań do... prof. Grzegorza Leszczyńskiego, krytyka i historyka literatury TRENDY nr 2–3/2015 стр 16

  15. Prezentacja z III Międzynarodowej Konferencji "Kultura czytelnicza młodego pokolenia", Łódź 16-17 października 2014

ІНТЕРНЕТ - ДЖЕРЕЛА

http://metoduchna-palitra.blogspot.com/2016/02/xx-xx.html

http://uastudent.com/varshavskij-pozitiv%D1%96zm/

http://wypracowania.pl/lektury/buba-streszczenie-plan-wydarzen-problematyka

http://what.in.ua/page/samye-populjarnye-detskie-knigi

http://www.slideshare.net/konfkbin/literatura-41256471

http://westudents.com.ua/glavy/34513-813-problema.html

http://zaxid.net/news/showNews.do?barbara_kosmovska__lyublyu_lviv_lyublyu_lvivskih_chitachiv&objectId=1255168

http://scibook.net/teoriya-literaturyi-istoriya/tipyi-problematiki-15378.html

https://www.livelib.ru/author/311562

http://narodna-osvita.com.ua/4516-lteraturniy-navgator-za-pdruchnikom-zarubzhna-...

https://uk.wikipedia.org/wiki/Барбара_Космовська

http://www.wilnoteka.lt/pl/artykul/nastolatki-czytaja-quotbubaquot

http://recenzje-mlodziezowe.blogspot.com/2012/01/buba-barbara-kosmowska-recenzja.html

http://lekturylirael.blogspot.com/2013/08/z-rumiana-radoscia-barbara-kosmowska.html

http://czytamto.pl/?p=97

http://bokmal.com.ua/books/buba-u-bilomu-prostori/

ira-dydka.at.ua/avtoritet_batkiv.doc

fatwords.org/safia/i-umovi-efektivnogo-vihova

ДОДАТОК А

ПОЛЬСЬКА ПИСЬМЕННИЦЯ БАРБАРА КОСМОВСЬКА

ДОДАТОК Б

МІЖНАРОДНА РАДА З ДИТЯЧОЇ ТА ЮНАЦЬКОЇ КНИГИ

(IBBY, The International Board on Books for Young People) – неприбуткова громадська організація, що опікується дитячим читанням у всьому світі. Заснована 1953 року в Швейцарії, де й нині розташовано штаб-квартиру організації. Складається із сімдесяти національних секцій по всьому світі (Українська секція IBBY існує від 1997 року). Перебуває під опікою ЮНЕСКО та ЮНІСЕФ, у роботі спирається на принципи Міжнародної конвенції про права дитини, одним із головних положень якої є право дитини на загальну освіту і безпосередній доступ до інформації. Завдяки IBBY конвенція також містить окремий пункт про те, що всі держави-учасниці ООН «сприяють виданню і розповсюдженню дитячої літератури».

Місія IBBY:

  • сприяти міжнародному порозумінню через дитячі книжки;

  • надавати дітям із усього світу доступ до книжок із високими літературними й художніми стандартами;

  • підтримувати публікацію та розповсюдження якісних дитячих книжок, особливо у країнах, що розвиваються;

  • забезпечувати підтримку й навчання причетним до світу дітей і дитячої літератури;

  • стимулювати дослідження й наукові роботи у сфері дитячої літератури.

Виконавчий комітет Міжнародної ради з дитячої та юнацької книги складається з десяти членів із різних країн та президента, котрого обирають щодва роки під час чергового конгресу IBBY.

Організація існує завдяки регулярним грошовим внескам із національних секцій, хоча можливі й незалежні спонсори. Також на сайті є кнопка для пожертв звичайних громадян, небайдужих до долі дитячої книги.

Міжнародна рада з дитячої та юнацької книги домоглася того, щоб від 1967 року в усьому світі святкували Міжнародний день дитячої книги; також вона опікується декількома найпрестижнішими нагородами в царині дитячої літератури, зокрема преміями Ганса Християна Андерсена («Мала нобелівська премія») та Астрід Ліндґрен, премією Асахі за промоцію читання (IBBY-Asahi Reading Promotion Award) і Почесним списком Андерсена. При IBBY існує читацька програма для допомоги дітям, які перебувають у кризових умовах (Children in Crisis Programme), Документаційний центр літератури для неповносправних дітей (IBBY Documentation Centre of Books for Disabled Young People). Окрім того, організація регулярно бере участь у різних тематичних виставках і конгресах по всьому світі, співпрацює з Міжнародною дитячою книжковою виставкою в Болоньї.

ДОДАТОК В

ПРЕМІЯ ІМЕНІ АСТРІД ЛІНДҐРЕН

Шведська премія за визначні досягнення в літературі для дітей та юнацтва. У 2002 році після смерті видатної дитячої письменниці Астрід Ліндґрен уряд Швеції вирішив започаткувати літературну премію на її честь. Метою також є посилення інтересу до дитячої літератури у світі, щоб вона була доступнішою передовсім для дітей. Щорічно один або декілька лауреатів отримують премію та грошову винагороду в 5 млн. шведських крон. Номінантами можуть бути представники будь-якої країни. Головна вимога – мати високий художній рівень і відповідати ідеалам та цінностям, що їх демонструє творчість Астрід Ліндґрен. Лауреатами премії можуть стати письменникиілюстратори, диктори чи організації з усього світу, незалежно від мови чи національності, за досягнення протягом усього життя. Якщо ж це організація, до уваги беруть довгострокові проекти, які підтримують у дітей та юнацтва інтерес до книги. Переможця обирає журі з 12 членів, до яких входить один із членів родини Астрід Ліндґрен.

Лауреата премії оголошують у березні, а нагородження відбувається в травні у Стокгольмі. У церемонії вручення нагороди інколи участь бере шведська кронпринцеса Вікторія.

ДОДАТОК Г

МОНІТОРИНГ «КРАЩА КНИГА РОКУ - 2013»

ДОДАТОК Ґ

ТИПОЛОГІЯ ПРОБЛЕМАТИКИ ЛІТЕРАТУРНОГО ТВОРУ

ДОДАТОК Д

АНКЕТА "ВЗАЄМОДІЯ З СІМ'ЄЮ»

(Діагностика мікроклімату в родині очима підлітка)

Шановний респонденте !

Просимо Вас взяти участь в  опитуванні, пропонуємо

заповнити бланк анкети:

1. Як часто ваша сім'я збирається разом?

- Щодня;

- У вихідні;

- Рідко;

- Ніколи.

2. Що робить ваша сім'я, зібравшись разом?

- Вирішує проблеми;

- Разом працює;

- Все зайняті спільною справою;

- Кожен зайнятий своїми справами;

- Разом відпочиває і проводить вільний час.

3. Чи береш ти до уваги думку батьків при виборі друзів?

- Завжди;

- Іноді;

- Ніколи.

4. Кажеш ти батькам правду?

- Завжди;

- Іноді;

- Ніколи.

5. Які «виховні заходи» батьки застосовують щодо тебе?

- Заохочення;

- Переконання;

- Навіювання;

- Роз'яснення;

- Примус;

- Жорсткі вимоги;

- Загроза;

- Образа;

- Фізичне покарання;

- Приниження перед іншими людьми.

ДОДАТОК Е

ДІАГНОСТИКА МІКРОКЛІМАТУ В РОДИНІ ОЧИМА ПІДЛІТКА

ДОДАТОК Ж

ТЕСТ «ЧИ ХОРОШІ ВИ БАТЬКИ»

Шановний респонденте !

Просимо Вас взяти участь у  тестуванні.

Перша цифра після кожного запитання відповідає ствердженню «так», друга — запереченню «ні», третя означає — «іноді».

1. Чи дає вам підстави для хвилювання стан здоров'я та фізичний розвиток вашої дитини? (0, 4, 2)

2. Треба чи ні давати дітям гроші на «кишенькові витрати» залежно від їх потреб? (4, 0, 2)

3. Чи дозволяєте ви дитині допомагати вам по господарству, хай навіть ця допомога незначна? (4,0,3)

4. Чи вважаєте ви, що незначна брехня з боку дитини допустима? (0, 4, 2)

5. Чи має ваша дитина шанси переконати вас у суперечці? (5, 0, 3)

6. Чи можуть ваші діти мати від вас секрети? (З, 0, 2)

7. Чи засуджуєте ви суворість у вихованні дітей? (5, 0,0)

8. Чи легко налагоджуєте ви контакти з приятелями вашої дитини? (4, 0, 2)

9. Чи просите ви пробачення у дитини, якщо несправедливо її покарали? (5,0,3)

10. Чи систематично ви цікавитесь навчанням дитини в школі? (4, 0, І)

11. Чи дотримуєтесь ви у вихованні дітей традицій вашого роду і народу? (4, 0, 1)

12. Чи формуєте ви у своєї дитини почуття національної самосвідомості, честі й гідності? (5,0,0)

Тепер підсумуємо. Знайдіть суму. Якщо вона становитиме

50 — ви ідеальні батьки, такі ідеальні, що можна замислитися, чи на всі питання відповідали щиро.

35—45 — ви дуже любите дитину, відчуваєте всю важливість своїх обов'язків перед нею.

30—34 — взагалі ви непогані батьки, хоча часом і припускаєтесь помилок, які «підривають» ваш авторитет перед дитиною.

25—29 — на жаль, у багатьох ситуаціях ви не є досконалі вихователі, й діти, мабуть, не почуваються з вами досить добре і просто.

20—24 — ви зовсім непослідовні у вчинках, надто часто робите те, чого не варто робити ніколи. Діти не знають, коли і в чому вони можуть на вас покластися.

19 та менше — маємо надію, що такої суми не набрав ніхто, бо в цьому разі можна лише поспівчувати вашій дитині.

ДОДАТОК З

ТЕСТ «ЧИ ХОРОШІ ВИ БАТЬКИ»

ДОДАТОК К

ПРОБЛЕМАТИКА РОМАНУ Б.КОСМОВСЬКОЇ «БУБА»

1 Професор Варшавського університету, завідувач лабораторією з вивчення літератури дітей та молоді Інституту літератури Польщі. Область наукових інтересів: історія літератури для дітей та молоді, сучасна проза, фантастика у дев'ятнадцятому і двадцятому століттях. Автор книг: «В останній раз» (2012), « Повстання читачів» (2010), «Чарівна бібліотека» (2007), «Образ дитини і дитинства в літературі» (2006), «Література і дитяча книга» (2003).

2 Магдалена Жерек - журналістка, рецензентка книг і автор казок для дітей. Після закінчення польської філології, працювала у видавництві. Потім, заснувала свою власну компанію, що займалася просуванням літератури.

3Лущевська Оксана (нар. 17 лютого 1982Тальне) — українська дитяча письменницяпоетесаперекладачкалітературознавець, дослідниця дитячої літератури.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.