Проблема абсолютної свободи в п‘єсі «Калігула»

Опис документу:
Переосмислення ролі добра і зла в людському житті здійснили філософи-екзістенціалісти і постмодерністи. І це не дивно, ХХ століття принесло в історію людства багато бід: світові війни, політичні інтриги, терористичні загрози, агресивна поведінка молоді - все це стимулювало на роздуми про роль добра і зла для людства, а особливо, ролі зла.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Проблема абсолютної свободи в п‘єсі «Калігула»

Людині часто в житті доводиться стикатися з питаннями моралі, діяти виходячи із суб'єктивного розуміння добра і зла, співвідносячи при цьому свої дії з рядом об'єктивних моральних імперативів, усталеного в соціумі розуміння добра і зла. Самі поняття «добро» і «зло» навантажені значним смисловим компонентом, що формувався протягом розвитку людства, це і свобода, і абсурдність норм моралі, і загальнолюдські цінності в правовому контексті, і релігійне осмислення змін навколишнього світу.

Переосмислення ролі добра і зла в людському житті здійснили філософи-екзістенціалісти і постмодерністи. І це не дивно, ХХ століття принесло в історію людства багато бід: світові війни, політичні інтриги, терористичні загрози, агресивна поведінка молоді - все це стимулювало на роздуми про роль добра і зла для людства, а особливо, ролі зла.

Альбер Камю був одним з тих філософів, хто поставив образ зла в своїй творчості, не як алегорію і фон добра, а як життєву реальність, ворога людини не просто в темних куточках внутрішнього страху, а побутову повсякденність абсурдності людського існування. Філософ окреслив цілий ряд етичних питань з позиції добра і зла, що стали вже в кінці ХХ століття глобальною проблемою людства.

У п'єсі «Калігула» філософ чітко виділяється давньоримський імператор як бачення Антихриста не тільки ранніми християнами, але придворними-язичниками. Щоб більше підкреслити антихристиянську сутність Калігули, філософ висміює і основну молитву всіх християн '' Отче наш '', що лунає в п'єсі, як молитва до Калігули-Венери [1, с. 37].

Як Антихрист, Калігула здійснює злі діяння, але є і суттєва відмінність, ці дії абсурдні, але логічно виправдані.

Виправдань кілька. По-перше, Калігулі властиве прагнення довести абсолютну свободу своїх дій «Я сказав, що з завтрашнього дня починається голод. Що таке голод всім відомо: це національне лихо. Національне лихо починається завтра ... Я припиню його, коли мені заманеться. Зрештою, у мене не так багато способів показати, що я вільний».

Сама абсолютна свобода, в філософії А. Камю, явно не тотожна поняттю абсолютне добро, вона більше підкреслює абсурд життя, що є ще одним логічним виправданням злих діянь. Людське життя настільки абсурдне, що, по суті, немає ніякої різниці: жити чи вмерти. І в цьому сенсі, в самій душі давньоримського імператора борються два протилежних початку буття – життя і смерть.

Калігула з легкістю вбиває людей за найменшу провину і зовсім без провини. Смерть стає його постійним супутником, починаючи зі смерті сестри Друзілли, і закінчуючи власною, але при цьому він постійно противиться смерті, як конкретному біологічному акту він її не боїться, але дивується з приводу метафізики смерті. Смерть – є зло тільки тому, що підкреслює абсурдність людського існування, при цьому саме вона є найреальнішим в бутті. Людина не знає, коли і як, але вона точно знає, що помре. Наявність смерті в житті неможливо заперечувати. Це єдине, що людина дійсно має в своєму існуванні, і це те, на що вона завжди має право.

Таким чином, філософія Камю накладає значний відбиток на вирішення ним проблем свободи людини в нашому суспільстві. Сучасна людина, в розумінні найяскравішого представника напрямку екзистенціалізму, закинута в потік життя, самостійно обирає, а також створює сама певні правила та норму поведінки в суспільстві серед хаосу та безглуздя світу. Все це вимагає від звичайної людини здатності та сили волі витримати тягар, непомірне навантаження, і водночас залишитися покинутою та самотньою серед цього світу, де існує та панує зло й добро.

Використана література

1.Камю А. Творчество и свобода: статьи, эссе, записные книжки / А. Камю. – М. : [б. и.], 1990. – C. 30−67

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!