Про що розповість портрет письменника

Опис документу:
Готових рецептів вивчення біографії письменників немає. Все це робить вчитель на свій розсуд. Однак, без розгляду портрета письменника, без вражень про цю особистість не обійтись. Наша програма так насичена, що саме розгляду портрета не можна приділяти багато часу. Однак, я стараюсь це обов’язково зробити, небагато, хоч одним штрихом. Але так письменники обов’язково більше запам’ятовуються учням.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Юринець Г.М., вчитель української мови та літератури

ЗОШ І-ІІ ст. с. Верба

Про що розповість нам портрет письменника

Готових рецептів вивчення біографії письменників немає. Все це робить вчитель на свій розсуд. Однак, без розгляду портрета письменника, без вражень про цю особистість не обійтись.

Наша програма так насичена, що саме розгляду портрета не можна приділяти багато часу. Однак, я стараюсь це обов’язково зробити, небагато, хоч одним штрихом. Але так письменники обов’язково більше запам’ятовуються учням.

Слайд 1. Для прикладу, розглядаючи репродукцію портрета С.Васильченка, виконаного художником В.Зарецьким бачимо благородне смагляве обличчя, високе пряме чоло, спокійний відкритий погляд виразних карих очей з-під густих брів. Художник правдиво відтворив не лише зовнішність С.Васильченка, а й передав його характер, думки, почуття. І тут-то діти висловлюють думки про письменника: любов до життя, замріяність, доброта, щирість.

Слайд 2. (два фото 1892 р. та фото 1903р.) Про портрет М.Коцюбинського даю завдання учневі підготувати власне дослідження, використовуючи «Спогади про М.Коцюбинського», К.Держлітвидав України, 1962.- с. 142-143, 263-264. Дітям важко зосередитись у великій книжці, тому даю номер сторінки.

Наведу уривок із учнівського повідомлення. «Найбільше враження на всіх справили його великі, замріяні, глибоко проникливі очі. Він був вище середнього зросту, мав статну фігуру, чисто, до блиску виголену голову, прекрасні вуса, які йому дуже личили і прикрашали його обличчя. Одягнутий був у білий елегантно пошитий костюм. Взагалі у його постаті, одязі і манерах було стільки простоти, скромності, і в той же час, відбивалось якесь внутрішнє благородство і привабливість. Рухи його були скупі, жодного зайвого жесту, голос проникливий, прекрасного баритонового тембру, який запам’ятовувався і глибоко западав у серце. Від першої зустрічі залишалось враження як про надзвичайно розумну, культурну і виховану людину. Високоінтелігентний, умів вести і підтримувати всяку розмову, старався ніколи нікого нічим вразити. Умів увійти в чуже положення, зрозуміти чужу думку. М.Коцюбинський постає перед нами як люблячий і уважний син, прекрасний батько, чуйний друг і товариш.

Слайд 3. При розгляді портрета П.Мирного теж можна обійтись коротким коментарем. Це була лагідна натура, яка мала сумлінне ставлення до службових обов’язків. Як згадують його сучасники він ніколи ні на кого не скаржився, не підвищував голосу. Своє невдоволення виявляв тільки очима. «Людина, що лається очима», - так схарактеризувала його одна сусідка в опублікованих спогадах.

Погляньте на оці очі і скажіть свою думку. Одна з учениць прочитала, що П.Мирний був кучерявий, бо знайшла вірш його і про нього:

Його батько малим

Цілував і пестив,

Кучеряву головоньку гладив

І казав йому так:

«Будь ти, синку, козак,

Не забудь ти моєї поради:

Поки виростеш – вчись,

А як виріс – трудись.

Про добро людям дбай,

У нужді помагай,

Не цурайся своєї родини.

Інший учень розповідає, що товаришами Панаса в дитинстві були брати і сестра. Особлива тягнувся до старшого Івана. Брати були не схожі один на одного. Іван – світло-русий, з сірими очима. Панас – темно-русий, з карими очима. Обоє росли високими, тільки Іван кремезним, а Панас – худорлявим, «довгим». Різнилися вони і характерами. Іван був настирливим, рішучим і голосним. Панас – тихим, лагідним, мрійливим, але стійким і послідовним.

Слайд 4. Про постать М.Стельмаха можна почати не із сухої фрази, мовляв народився в такім-то місті, в такому році, а з якогось цікавого, яскравого епізоду, життєвого факту. Для прикладу. Незадовго до війни, в кінці 30-х р. у Києві відкрилися місячні курси молодих письменників. З різних міст і сіл приїхали юнаки і дівчата, що пробували своє перо, мали вже й друковані вірші, оповідання. Серед них був і юнак, який прибув із військової частини. Ставний, лагідний, в довгій кавалерійській шинелі і до дзеркального блиску наваксованих чоботях, він одразу привернув загальну увагу. Він аж пашів юною, невичерпною снагою. Не випадково одна художниця одразу ж захопилася крадькома малювати з цього юнака портрет воїна для обкладки святкового молодіжного журналу. Це, як ви здогадались був М. Стельмах.

І тут вправа «Мозковий штурм»:

  • Чим привернув увагу цей юнак? Що близьке вам в ньому?

  • Що можна сказати про його вдачу, риси характеру?

  • Про що б ви запитали його, якби зустріли в житті?

Учні ланцюжком називають і відразу в зошитах складають «Асоціативний кущ» (портрет з матір’ю). Враховуючи і цей його вірш, що підготувала учениця.

Я простий, сіроокий хлопчина,

Син своєї нової землі,

На мені галіфе з полотнини,

І мені ставно жити в селі…

І тому, як в казкову жар-птицю,

Я закоханий в землю свою.

А також я ще зачитую уривок спогадів М. Рильського, які допомагають скласти асоціативний кущ:

«…Я довідався, що вчитель той бере найдіяльнішу участь в громадському житті села і разом з тим устигає дуже багато читати. Зимою, в мороз, у метелицю, пішки за кілька десятків кілометрів ходив він із села до Києва в бібліотеку». (М. Рильський. Твори в трьох томах. Т ІІІ. - К.: Держлітвидав України.- 1955. – с.420)

Про риси характеру із портретів письменників даю написати вдома, описати зовнішність самостійно, проводжу бліц-турніри, конкурс «живий портрет», «Перевтілення в героя», «Екзамен».

Наперед діти готують запитання «Ти – мені, я – тобі»:

  • Що виражено в очах письменника?

  • Яке враження він справив на тебе?

  • Чи можна по зовнішньому вигляду сказати про внутрішній світ людини?

Хоч у 9 класі не вистачає годин на розгляд Шевченкових автопортретів, всеодно, я знаходжу час, бо без цього не можна говорити про Шевченка. Тут працює група «Мистецтвознавців» розглядає і коментує портрети Кобзаря. Слайд 5. (Портрет Т.Г.Шевченка)

Автопортрет 1840 р. «підказав» ідею «Двох доль», «Двох шляхів», що стелились перед талановитим поетом і живописцем. Цей портрет зроблений у брюлловській майстерні. Картина овальної форми. На портреті – надзвичайно витончене, інтелігентне, одухотворене обличчя юнака, що повернув голову в бік глядача. Темне вбрання контрастує з інтелектуальною блідістю лиця. Високе, красиве чоло, проникливий погляд глибоких очей спрямований на глядача і водночас заглиблений у себе. Це надає образові таємничості й романтичності.

Спочатку не можна оминути портрет Шевченка, АВТОПОРТРЕТ У ШАПЦІ ТА КОЖУСІ 1860 р.

Найпомітніше вирізняється дослідження учнів про автопортрети періоду десятилітнього заслання, коли поетові пощастило потрапити до складу експедиції О. Бутакова. Їх є три 1849 р.

Ось перший автопортрет Т.Г.Шевченка у солдацькій формі Слайд 6. В очах читаються роздуми про своє нове становище, про те, що чекає поета в майбутньому. Вони вкладені в уста виконавця царського вироку:

Що ж, карайся не каючись.

А ми вже тебе попомучим,

Проведемо дбайливо крізь

Дантівські наші круги!

Слайд 7 (Шевченко у «кашкеті») Другий портрет незвичайний у «кашкеті», плохенькім пальті, козирок кидає тінь на лоб, але очі виділені чітко. У його погляді німе запитання:

Хто ми? Де наш дім?

Як нам далі жити, як нам бути?

Слайд 8 (Шевченко у мундирі) Т.Г. Шевченко у мундирі – він повернувся з експедиції до Орська. Погляд його видається спокійним і, може, трохи іронічним, як пише Р. Лубківський:

Той кепкує з себе:

Ось усміхнеться доля, будь здоров!

Готуй тихцем для виходів пальто!

Що сталося з поетом через рік у 1850 р. він розповів про це в автопортреті. Слайд 9. Тут контрастують дві деталі: лиса голова і довга густа борода. Показано настрій людини, в якої одним ударом відібрано те, чим жив, те, що давало сили залишитися самим собою.

Слайд 10. Переглядаємо Шевченкові автопортрети 1853-1858 р. р.

Слайд 11. («Каторжний портрет») Дивлячись на портрет 1858 р., обов’язково слід зачитати уривок із біографічної книги Марієтти Шагінян про Т.Шевченка: « У цьому портреті є дивна риса – і в погляді, і в бороді, і в положенні голови щось нагадує типовий портрет людини епохи Відродження, вченого, астронома, мислителя, мученика. Навіть не схожість рис, а радше схожість історичних стилів. Минуть десятиліття, величезна спадщина Шевченка буде вивчена, винайдуть, прочитають і пустять в обіг його глибокі думки про мистецтво, про політику, про науку й природу, і ця дивна схожість «Каторжного портрета», як називав його сам Шевченко, з галереєю мужніх борців, які піднялися на рубіж свого віку і заглянули через нього у вік прийдешній, уже це видається ні перебільшенням, ні дивовижним…».

Слайд 12. Не можна оминути одного з передостанніх «Автопортрета у вишитій сорочці». Застосовую «Метод Прес»: Я вважаю, що ….

Тут біль людини від ударів немилосердної долі і бажання хоч маленького особистого щастя. Поет одягнув вишиту білу сорочку, смушеву шапку? Він робить це з єдиним бажанням – «сподобатись Ликері, лукавій дівці», тому що покладав на неї стільки надій. У такому піднесеному настрої йому здавалося «се молодість вернулася моя». Отже, його не полишає на її взаємне кохання.

Слайд 13. У Р. Лубківського є вірш, який не може залишити байдужим жодного з нас:

Повертайтесь, шевченкові автопортрети!

Той, дитячий, написаний вуглем на клуні,

Той, несмілий, зухвало дарований Дзюні,

Той. У Вільні розтерзаний Енгельгардом,

Той, Сошенкові вручений з болісним жартом,

Той, для брата микити, - як воля в конверті,

Той, що юних сестер причарує до смерті,

Той, веселий і в’їдливий, бо – «натщесерце»,

Той, де бритва в руці блискотить дотепер ще,

Той і той. Що могли б засмутити медалі…

Поверніться. Постаньте перед людьми.

Дивлячись на автопортрети Т.Г.Шевченка, діти складають сенкан, ключовими словами в ньому є слова: Шевченко, Кобзар, пророк.

Ось приклади деяких з них:

ШЕВЧЕНКО

Великий поет-мислитель

Бореться, захищає, співчуває.

Поет, філософ, живописець

Велетень!

ПРОРОК

Нескорений, змужнілий.

Бореться, мріє, працює.

Його життя – наша гордість.

Шевченко.

КОБЗАР

Основоположник, прадолюб.

«Караюсь, мучусь, але не каюсь».

Мужик, митець, новатор.

Геній.

Слайд 14. О.С.Пушкін Портрет О.С.Пушкіна пензля Тропініна найбільш наближений до образу поета. Про нього глядачі говорили: «…це живий Пушкін». Запитаємо учнів:

  • Яким вони бачать Пушкіна на портреті? (кучеряве, непокірне темне волосся, розумні сірі очі, високий лоб. Поет задумливий, можливо він прислухається до музи, яка символічно стоїть за його спиною. Пушкін «как денди лондонский одет», на довгих пальцях правої руки маникюр, адже «быть можно дельним человеком и думать о красе ногтей» і в його образі можна пізнати й риси його героя, «доброго приятеля» Онєгіна.)

Слайд 15. М.Ю.Лермонтов. Багатий матеріал для роздумів дають портрети та автопортрети М.Ю.Лермонтова. Їх доповнять спогади про поета, які можна знайти у книгах Іраклія Андронікова : «Когда, по окончании юнкерской школы, Лермонтов вышел корнетом в лейб-гвардии гусарский полк и впервые надел офицерский мундир, бабка поета заказала художнику Ф.О.Будкину его парадный портрет. С полотна пристально смотрит на нас спокойный, благообразный гвардеец с правильными чертами лица: удлинненный овал, высокий лоб, строгие карые глаза, прямой нос». Що нам дають ці спогади і портрет для розуміння біографії і творчості? Від біографії автора переходимо до біографії його героя – Григорія Печоріна. Це допоможе нам розгадати подвійний, непростий характер Григорія Олександровича Печоріна, істинні причини його егоїстичних, 2демонічних» вчинків.

Отже, ілюстрація, портрет на уроці не повинннен бути прописаний у розділі «Обладнання до уроку». Портрет потрібно задіювати. Якщо портрет залишиться бути мовчазним свідком, то учні підуть з уроку не запам’ятавши, як виглядає Байрон, Міцкевич, Коцюбинський, Стефаник та ін. Портрет на уроці повинен працювати. Є багато матеріалів на сторінках фахових газет, журналів, треба тільки захотіти і доречно використати. У чому вам бажаю творчого натхнення і успіху.

  • 22.04.2018
  • Українська література
  • 5 Клас, 6 Клас, 7 Клас, 8 Клас, 9 Клас
  • Інші методичні матеріали
  • 391
  • 0
  • 2
  • Стежити

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
3
міс.
2
7
дн.
1
4
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!