Прикметник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Українська мова

Для кого: 6 Клас

24.08.2021

64

2

0

Опис документу:
Повторити й поглибити знання школярів про прикметник як частину мови; формувати загальнопізнавальні вміння правильно визначати його морфологічні ознаки, синтаксичну роль; удосконалити навички правильного й доречного використання прикметників в усному та писемному мовленні; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати повагу й пошану до Тараса Шевченка та його творчості.
Перегляд
матеріалу
Отримати код


Тема уроку: Прикметник: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

Мета: актуалізувати знання шестикласників із теоретичного матеріалу, здобутого у попередніх класах із розділу «Морфологія»; повторити й поглибити знання школярів про прикметник як частину мови, його значення, морфологічні ознаки та синтаксичну роль; формувати загальнопізнавальні вміння відрізняти прикметник від інших частин мови, правильно визначати його морфологічні ознаки, синтаксичну роль; удосконалити навички правильного й доречного використання прикметників в усному та писемному мовленні; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати повагу й пошану до Тараса Шевченка та його творчості.


Тип уроку: урок засвоєння нових знань з елементами повторення.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Ми з вами морфологію вивчаєм,

У цю країну знову завітаєм,

Проникнемо у глиб віків,

Зустрінемо багато слів.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Бесіда за питаннями.

  1. Який розділ мовознавства вивчає частини мови?

  2. Скільки є частин мови?

  3. На які групи поділяються частини мови?

  4. Назвіть самостійні частини мови.

  5. Назвіть службові частини мови.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми та мети уроку.

  • Прослухайте поезію і скажіть, про кого йде мова у ній?

  • Які слова вам були найбільшою підказкою?

  • На яке запитання відповідає кожне слово у вірші?

Дитинство

Маленький, ображений, щирий,

Наївний, кріпацький, голодний,

Трудящий, спокійний, вразливий,

Беззахисний, вбогий, холодний.

Юність

Сміливий, розумний, завзятий,

Розсудливий, працьовитий,

Щедрий, міцний, небагатий,

Відвертий, прямий та відкритий.

Останні роки життя

Похмурий, зажурений, вірний,

Не зламаний, не вбитий...

Премудрий і сильний, відомий,

Народний, талановитий!

  • Чи сподобався вам цей вірш?

Ці поетичні рядки написав учень, який проживає в Хмельницькій області, і надрукували поезію в дитячій газеті «Долоньки».

Сьогодні починаємо вивчення наступної частини мови, яка називається прикметник. Подумайте, як утворилась назва частини мови - прикметник.


  • Підберіть до слова «прикмета» синоніми (ознака, риса, властивість).

Назва «прикметник» вперше з’явилася в підручнику Я.Головацького «Граматика руської мови» (Львів, 1849 рік). Отже, скільки років цій частині мови?

Хочу зазначити, що ви знайомі з прикметником ще з початкових класів, тому ми сьогодні повторимо вивчене і поглибимо знання про цю частину мови.

Гра – аукціон «Я знаю, що прикметник …»

Ваше завдання: по черзі один за одним називаєте усі відомості про прикметник (скласти опорну схему).

  • Що означає прикметник?

  • На які питання відповідає прикметник?

  • Чи є прикметник змінюваною частиною мови?

  • Яку синтаксичну роль виконує прикметник?

ІV.Сприйняття й засвоєння нового матеріалу.

1.Робота з підручником.

Прочитайте матеріал на с.143, знайдіть інформацію, про яку не говорилося на уроці.

  • Яка форма у прикметника є початковою?

  • У чому різниця між морфологічними ознаками іменника і прикметника?


2. Проблемне запитання:

Як ви думаєте, чому зразу після іменника ми вивчаємо прикметник, а не іншу частину мови?

Відповісти на це запитання вам допоможе казка. Послухайте її, будь ласка.

  1. Лінгвістична казка «Іменник і прикметник»

За широкими морями, за високими горами була собі країна Морфологія. А називалась вона так тому, що в ній жили різні частини мови.

Одного разу трапилась біда. Якось темної ночі із чорної країни прилетів змій-чаклун. У глибокій пітьмі, коли всі прикметники спали і були однакові, старий дідуган вирішив переплутати їх.

Настав ранок. І що тут почалося: небо стало зеленим, золотаве сонце фіолетовим, у світлофорі безладно блимали сірий, синій, коричневий кольори. Сталося неймовірне. У величезному місті панувало безладдя. Треба було щось робити.

На допомогу Прикметникам прийшли Іменники. На зборах головний Іменник сказав: «У кожного з нас є найщиріший друг. Кожен з нас повинен йому допомогти». Зайчисько миттю помчав шукати свого прикметника Сірого, трава стала шукати прикметника Зеленого, вітер полетів на пошуки прикметника Сильного.

Усі знайшли друзів. У Блакитному небі засяяло Яскраве сонце, Сірий зайчик стрибав у Зеленій траві, а світлофор весело підморгував очима: Червоним, Жовтим і Зеленим.

Коли маєш добрих і вірних друзів, то ніяка тобі біда не страшна.(Відповіді учнів)


V.Узагальнення і систематизація знань у процесі практичної роботи.

1.Вибірково – відновлювальний диктант

Відтворити пропуски-прикметники, які означають кольори, в поетичних рядках Т.Шевченка і виписати разом з іменниками, від яких вони залежать. Визначити рід, число, відмінок.

1.(…) хмара з-за лиману

Небо, сонце криє.

(…) море звірюкою

То стогне, то виє (чорна, синє).

2. Дала йому (…) очі

й (…) брови (карі,чорні).

3.Сонце гріє, вітер віє

З поля на долину.

Над водою гне з вербою

(…) калину(червону).

4.За сонцем хмаронька пливе,

(…) поли розстилає

І сонце спатоньки зове

У (…) море: покриває

(…) пеленою,

Мов мати дитину(червоні, синє, рожевою).

  • Наведіть приклади творів Т. Шевченка, які ви раніше вивчали.

  • Як називаються словосполучення синє море, чорні брови, карі очі, червона калина? (постійними епітетами)

2.Рубрика «Це цікаво». За кількістю слів, вживаних у нашому мовленні, прикметник займає четверте місце після іменника, займенника та дієслова. У багатьох мовах світу прикметників немає взагалі. Їхні функції часто виконують іменники. Ця властивість притаманна  амхарській мові – основній мові Ефіопії. А в мовах Східної та Південно-Східної Азії (китайська, в’єтнамська) прикметник неможливо відрізнити від дієслова. Дослідники стверджують, що їхньою мовою простіше сказати «листя зеленіє», ніж «зелене листя»

3. Лінгвістичний експеримент

  • Прочитайте вголос вірш «Земля Тараса», який написала дівчинка з Кривого Рогу. Яким настроєм він пройнятий?

Я дуже люблю свою Батьківщину,

Рідну і щиру, простору й квітучу.

Люблю рідну мову свою соловїну,

Людей українських за серце і душу.

Є в нас , в Україні, квітучі поля,

Сади запашні і безкрайні простори.

Долини і гори, міста і моря.

І ночі Шевченкові й тихії зорі.

  • Знайдіть у тексті вірша прикметники. Які з них є звичайними означеннями, а які – художніми, тобто епітетами?

  • А тепер прочитайте текст без прикметників. Що втрачається? Зробіть висновок про роль прикметників у мовленні. Свої міркування звірте з матеріалом, який знаходиться на с. 144.

4. Робота біля дошки.

  • Запишіть речення, визначте синтаксичну роль прикметників.

Розцвіла у лузі червона калина. Тече вода в синє море, та не витікає. Слово Тараса могутнє.

  • Поясніть, чому в другому реченні стоїть кома.

  • Зробіть синтаксичний розбір 3 речення.


Учитель. Тексти, які сьогодні використовувались на уроці, належать перу Т .Г. Шевченка, а також дітям, яким не байдужа творчість Кобзаря.

5.Асоціативний ряд

Пропоную дібрати якомога більше прикметників до слова Шевченко:

Шевченковеликий, талановитий, відомий, славнозвісний, мудрий, могутній, обізнаний, багатогранний, славний, обдарований та інші.

(прикріпити до портрета Шевченка)


Учитель. Минають роки, а твори Т. Шевченка завжди в нашій памяті. Поетова слава живе, кличе нас до єдності, віри і любові.

  1. Підсумок уроку. Оцінювання учнів.

  1. Що означає прикметник?

  2. На які питання відповідає?

  3. Які морфологічні ознаки має прикметник?

  4. Яку синтаксичну роль виконує прикметник?

  5. Чи є прикметник змінюваною частиною мови? Відповідь проілюструйте прикладами.

  • Дайте характеристику нашому уроку за допомогою прикметників
    (цікавий, корисний, пізнавальний…).

Всі ви добре працювали,
Бали з теми заробляли.
Час пролинув недарма:
Двійок зовсім у нас нема,
А десятки -  за плідну працю.
Любі друзі, ви навчайтесь

І шануйте рідну мову.
Бережіть її, чудову
Українську калинову!

  1. Домашнє завдання.

Опрацювати у підручнику ст.143- 144.

Виконати вправу 323 або скласти вірш чи загадку з прикметників.


Наприклад: Круглий, як куля,

Зелений, як трава,

Червоний, як кров,

Солодкий, як мед (кавун).



Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.