+ Додати матерiал
і отримати
безкоштовне
свідоцтво
! В а ж л и в о
Предмети »
  • Всеосвіта
  • Бібліотека
  • Українська мова
  • Приголосні звуки та їх вимова. Найпоширеніші випадки чергування голосних і приголосних звуків. Дидактичний матеріал до гри «Швидкий потяг» (5 клас)
Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!

Приголосні звуки та їх вимова. Найпоширеніші випадки чергування голосних і приголосних звуків. Дидактичний матеріал до гри «Швидкий потяг» (5 клас)

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Приголосні звуки та їх вимова.

Найпоширеніші випадки чергування голосних і приголосних звуків

Дидактичний матеріал до гри «Швидкий потяг»

1. Чи правильним є твердження, що дзвінкі приголосні звуки завжди вимовляються дзвінко в кінці та в середині слова.

Наведіть приклади слів на дане правило.

2. Як змінюється дзвінкий приголосний [г] перед [к] та [т]? Запишіть слова кігті, легко у фонетичній транскрипції.

3. Продовжіть речення:

Уподібнення –це...

4. Як відомо, унаслідок уподібнення глухий звук перед дзвінким переходить у парний дзвінкий. Запишіть приклади слів на дане правило на дошці у фонетичній транскрипції (2-3 слова).

5. Назвіть дзвінкі приголосні звуки.

6. Назвіть глухі приголосні звуки.

7. Запишіть слова граєшся, у річці, зшити у фонетичній транскрипцією.

8. Назвіть слова, у яких не відбувається спрощення у групах приголосних (слова-винятки).

9. Пригадайте основні випадки чергування прийменників у – в.

10. Пригадайте основні випадки чергування прийменників з - із - зі (зо).

11. Пригадайте основні випадки чергування сполучників і – й.

12. Чи відбувається чергування у – в у власних назвах. Наприклад, у словах Угорщина, Умань, Ужгород? Чи може відбуватись чергування у слові Україна?

13. Чи правильним є твердження, що прийменник з уживаємо перед голосним на початку слова незалежно від паузи та закінчення попереднього слова. Наведіть приклад речення на дане правило.

14. Виправ помилки в словах (де потрібно):

Розбігтися, зсипати, сшити, зказати, зхопити, росказати, зірвати.

15. Чи погоджуєтесь ви з тим, що пауза (розділовий знак) в українській мові сприймається як приголосний звук? Після паузи ми пишемо сполучник і, чи й?

16. Чи правильною є думка, що сполучник й вживаємо після приголосного?

17. Чи погоджуєтесь ви з думкою, що сполучник і вживаємо на початку речення ?

18. Чи пишеться м’який знак у словах граєт...ся, смієт...ся, будуєт...ся. Який висновок можемо зробити?

19. Наведіть приклади слів із м’якими приголосними.

20. Наведіть приклади слів, у яких уживаються лише тверді приголосні.

21. Скільки м’яких приголосних є в українській мові? Назвіть їх.

22. Скільки твердих звуків в українській мові? Назвіть їх.

23. Якими буквами позначається на письмі м’якість приголосних? Наведіть приклади слів із цими буквами.

24. Чи погоджуєшся ти з думкою, що, якщо приголосний звук стоїть у кінці слова або після нього ідуть букви а, е, и, о, у, апостроф чи інші приголосні, тоді він завжди твердий..  Запишіть слово прислів’я у фонетичній транскрипції (на дошці).

25. Чи правильною є думка, що звук [й] завжди твердий?

26. Які звуки називаються приголосними? Кінцевий з у префіксах роз-, без- завжди вимовляється дзвінко та пишеться буква з , чи так це?

27. Скільки в українській мові приголосних звуків? Назвіть їх.

28. Запишіть слова на дошці, щоб у них відбувалося чергування підкреслених приголосних у корені.

Нога, кажу, вертіти.

29. Назвіть найпоширеніші випадки чергування голосних [о] →[а], [е]→[і], [е]→[и]

30. Запишіть слова вогко, нігті у фонетичній транскрипції (на дошці).

31. Попросіть будь-кого із однокласників поставити вам запитання з даної теми.

32. Поставте будь-яке запитання з даної теми вчителю. Оцініть його відповідь.

33. Поставте будь-яке запитання з даної теми однокласнику /однокласниці (самі оберіть кому). Оцініть його відповідь.

34. Попросіть будь-кого із однокласників поставити вам запитання з даної теми.

35. Поставте будь-яке запитання з даної теми вчителю. Як думаєте, він правильно відповів?

36. Поставте будь-яке запитання з даної теми однокласнику /однокласниці (самі оберіть кому). Оцініть його відповідь.

37. Попросіть будь-кого із однокласників поставити вам запитання з даної теми.

38. Поставте будь-яке запитання з даної теми вчителю. Оцініть його відповідь.

39. Поставте будь-яке запитання з даної теми однокласнику /однокласниці (самі оберіть кому). Оцініть його відповідь.

40. Попросіть будь-кого із однокласників поставити вам запитання з даної теми.

41. Поставте будь-яке запитання з даної теми вчителю. Як думаєте, він правильно відповів?

42. Поставте будь-яке запитання з даної теми однокласнику /однокласниці (самі оберіть кому). Оцініть його відповідь.

43. Попросіть будь-кого із однокласників поставити вам запитання з даної теми.

44. Поставте будь-яке запитання з даної теми вчителю. Оцініть його відповідь.

45. Поставте будь-яке запитання з даної теми однокласнику /однокласниці (самі оберіть кому). Оцініть його відповідь.

46. Попросіть будь-кого із однокласників поставити вам запитання з даної теми.

47. Поставте будь-яке запитання з даної теми вчителю. Як думаєте, він правильно відповів?

48. Поставте будь-яке запитання з даної теми однокласнику /однокласниці (самі оберіть кому). Оцініть його відповідь.

49. Попросіть будь-кого із однокласників поставити вам запитання з даної теми.

50. Поставте будь-яке запитання з даної теми вчителю. Оцініть його відповідь.

51. Поставте будь-яке запитання з даної теми однокласнику /однокласниці (самі оберіть кому). Оцініть його відповідь.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

12

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

38

39

40

41

42

43

44

45

46

47

48

49

50

51

52

53

54

Фішок з цифрами має бути стільки, скільки дітей у класі.

Правила проведення гри „Швидкий потяг”:

  • Учитель роздає учням по дві чисті карточки, на яких вони мають записати будь-які питання із теми, яка вивчається, або повторюється. (Дається 2-3 хвилини. Хто не дописав, зможе це зробити і під час гри).

  • В учителя є карточки з цифрами від 1 до 30 (це залежить від того, скільки учнів у класі). Він витягує будь-яку з них (вони цифрами повернуті донизу). Учень, у якого його робоче місце співпадає з витягнутим номером на карточці, підходить до учительського столу та обирає одну карточку із запитанням, які підготував учитель, та дає відповідь (або ж ставить своє запитання, яке він мав написати на чистій карточці (яку йому дав учитель) однокласнику/однокласниці, або ж учителю).

  • Укінці гри учні аналізують їхню роботу (2-3 хвилини) та обирають 5 однокласників, які найкраще впорались із завданням.

  • Для тих учнів, які не змогли відповісти на жодне із запитань, учитель дає 5 карточок із запитаннями додому (можна й іншу кількість). На наступний урок школяр має принести карточки із письмовими відповідями.

Метод „Швидкий потяг” дає можливість не лише висловити думку, відповідаючи на запитання, а також розвиває у школярів вміння співпрацювати та швидко діяти в тій чи іншій ситуації. Адже в даному випадку не лише школяр має відповідати на певні питання, поставлені вчителем, але й учитель повинен відповісти на запитання учнів. У той же час, учень має оцінити відповідь учителя, або ж однокласника/однокласниці, та, при необхідності, виправити сказане (практикую таке, щоб свідомо дати неправильну відповідь, аби учень мав можливість поміркувати. Якщо вже учень не помічає того, що відповідь є неправильною, то вказую йому на це). Гра повинна проходити в швидкому темпі, усі учні мають бути задіяні. Через що й назва методу – „Швидкий потяг”.

Можна використовувати спочатку картки з питаннями, які підготував учитель, а потім вже починати з 30 картки і до останньої, щоб кожен учень мав можливість і відповісти на запитання вчителя, і поставити своє запитання однокласникам (учителю).

Опис документу:
Дидактичні картки призначені для інтерактивної гри "Швидкий потяг" на уроках української мови в 5 класі. Їх можна використовувати при повторенні вивченого матеріалу про приголосні звуки та їх вимову, найпоширеніші випадки чергування голосних і приголосних звуків . Крім того, матеріал є корисним при підготовці до олімпіад та конкурсів. Розвиває мислення, уважність, сприяє мовленнєвому розвитку. Краще роздрукувати карточки на цупкому папері, щоб учні не бачили запитань, коли обирають од

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Українська мова у професійній діяльності державних службовців. Публічна комунікація»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
36 годин
590 грн
590 грн