Пригоди шахового солдата Пішачка. Заняття гуртка

Опис документу:
Вивчити правила гри пішаком

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Гурток «Шахова азбука» (початковий рівень, перший рік навчання)

Заняття №4

Тема заняття: Пригоди шахового солдата Пішачка. Перетворення пішаків у фігури Душа шахів. Ні кроку назад! (Правила гри пішаком)

Мета: Вивчити правила гри пішаком.

Обладнання: демонстраційна магнітна шахова дошка і фігури на магнітах, роздатковий матеріал.

Хід заняття

І. Перевірка домашнього завдання і обговорення результатів його виконання ( 5 хв.)

ІІ. Повторення матеріалу попереднього заняття (10 хв.)

Пригадайте, діти, що ми вивчали на минулому занятті. (Відповіді учнів).

ІІІ. Виклад нового матеріалу (15 хв.)

Сьогодні ми дізнаємося, про пішака - найменшого на шахівниці, але дуже хороброго. Він ніколи не відступає: ходить тільки вперед на одне поле по вертикалі, але один раз кожен пішак може стрибнути через клітинку під час його першого ходу.

Пішак не може обійти перешкоду, що зустрілася на шляху, чи перестрибнути через неї, і повинен чекати, поки дорога не звільниться.

Пішак б'є навскоси, на одне поле по діагоналі вперед і займає місце збитої фігури.

Так білий пішак б'є чорного - хід білих. А при ході чорних чорний пішак міг би побити білого.

Проте в шахах бити не обов'язково, тому при ході білих білий пішак міг би або збити чорного, або пройти повз нього по вертикалі.

Подивися на малюнок.

Пішак, що стоїть на вертикалі а, нападає на одне поле, позначене «+», а пішак, що стоїть на вертикалі f, - на два поля. Який висновок можна зробити?

Пішак

Як хоробра піхота, пішак ніколи не відступає, ходить тільки в перед, по одній клітинці, по вертикалі. З початкової позиції пішак може піти на дві клітинки, або на одну. В початковій позиції пішаки своїм строєм прикривають решту фігур, пішаки які стоять на одні вертикалі з турами – ТУРОВІ ПІШАКИ. Коней прикривають – КОНЕВІ ПІШАКИ, слонів – СЛОНОВІ, ферзів – ФЕРЗЕВІ, королів – КОРОЛІВСЬКІ. Ходять пішаки до тих пір поки не зустрінуться з іншим пішаком, або фігурою. Обійти її або перестрибнути її пішак не може, тому повинен чекати доки шлях не звільниться.

Б’є пішак навскоси, на одне поле по діагоналі і займає те поле де стояла чужа фігура.

Тут при ході білих білий пішак б’є чорного

Але як ви пам’ятаєте бій в шахах не обов’язковий, якщо вигідно то б’ють, не вигідно, не б’ють. В шахах існує ще одне складне правило: «БІЙ НА ПРОХОДІ». Якщо пішак з початкової позиції піде на дві клітинки і стане поруч з пішаком супротивника (на одній горизонталі), то пішак супротивника може побити вашого пішака. Поб’є її по діагоналі вперед.

Виходить так ніби наш пішак зробив хід на одне поле вперед. Поле, на якому пішак береться на проході називається «БИТИМ». Бити на проході дозволяється зразу, на другому ході вже неможна. На проході б’є тільки пішак пішака, інші фігури не б’ють.

Пішаки на початку гри стоять на другій горизонталі від гравця. Керівник гуртка розставляє пішаки на дошці за чорних і білих. Потім знімає їх і пропонує зробити це учням самостійно. Як правило, вони це роблять ретельно і трохи повільно. Тому можна влаштувати змагання — хто зробить це швидше. Така гра стане хорошою розрядкою для дітей.

Потім можна розповісти, що пішаки ходять прямо, а б'ють навскіс. Пішак ходить уперед і тільки вперед, але лише на одну клітинку. Винятком є хід з початкового положення. Тут пішак може за бажанням гравця перестрибнути через клітинку. Хоча пішак найслабкіша фігура, проте вона найсміливіша, більше за інших готова віддати своє життя за товаришів. Може тому для пішаків установлено нагороду: коли він досягає останньої горизонталі, то перетворюється на будь-яку іншу фігуру, крім короля. На яку саме? Це вирішує гравець.

Коли вчитель побачить, що діти засвоїли ходи та взяття пішаком, він пропонує учням зіграти тільки пішаками. Переможцем вважається той, хто наприкінці матиме більше пішаків. Кожний пішак оцінюється в одне очко. Якщо їх лишиться однакова кількість, тоді нічия. Тут слід запропонувати учням визначити, які ходи можуть зробити білі, скільки потрібно ходів, щоб пішак з вихідної позиції досягнув останньої горизонталі?

УЗЯТТЯ НА ПРОХОДІ

Якщо білий пішак із початкового стану ніде через клітинку і стане поряд із чорним (на одній горизонталі), то чорний пішак може побити білого. При цьому чорний пішак займає поле, через яке перестрибнув білий пішак суперника («бите поле»), а білого пішака забирають з дошки. Це правило називається узяттям на проході. Узяття на проході можливе тільки відразу ж у відповідь на подвійний хід пішака. На наступному ході цього робити не можна.

З'ясувати правило «взяття на проході». Якщо пішак йде відразу на два поля (з початкового положення) і при цьому виявляється поруч по горизонталі з пішаком противника, то противник своїм ходом-відповіддю може взяти його так, ніби пішак пішов на одне поле. Таке взяття називається взяттям «на проході». Воно допускається тільки безпосередньо після ходу пішака на два поля.

Не важче і назвати хід якою-небудь фігурою на яке-небудь поле. Ця фігура називається перед назвою поля, наприклад, якщо ми ставимо короля на «е5», то говоримо: «Король е5», якщо ставимо коня на «h7», то говоримо: «Кінь h7».

Розміщення фігур на шахівниці називають позицією.

Пам'ятай, що при початку партії перший хід завжди роблять білі. Щоб зберегти справедливість, якщо партнери грають декілька партій, то другу партію грає білими той, хто в першій грав чорними, третю грають в тому порядку, як і першу четверту - як другу, весь час поперемінно міняючи кольори. Перший хід в партії роблять білі. Таким чином, суперники роблять перший хід по черзі. Ходити двічі підряд забороняється.

Що таке запис шахової партії?

Це повість, розповідь, невеликий роман про коротке, але таке цікаве шахове життя, в якому були боротьба, атака і захист, вдалі і невдалі ходи, балансування на краю прірви, смак перемоги і гіркота поразки.

Кожний серйозний шахіст завжди записує партію, фіксуючи як свої ходи, так і у відповідь ходи супротивника.

Переміщення фігур і пішаків відтворюється на листі паперу з вказівкою «адреси» пересування тієї або іншої фігури і пішака з одного поля на інше.

Наприклад:

1. е2-е4 е7-е5

2. Кgl-f3 Кg8-f6

Це запис двох перших ходів, зроблених партнерами. Тут перші ходи роблять пішаки, а другі - коні. Таким чином слід записувати всю шахову партію від початку і до кінця. Удома, на дозвіллі ти зможеш проаналізувати зіграну тобою партію і зрозуміти в спокійній обстановці, один на один . сам з собою, причини отриманої тобою перемоги або поразки. Коли в навчальній і спеціальній шаховій літературі аналізують партію зіграну, як правило, відомими майстрами, то роблять коментарі, тобто примітки до тексту. В коментарях знайомий «!» позначають сильний хід, напівжирним шрифтом - основний варіант, знайомий «?» - слабий хід.

При тренуваннях в назві ходів фігурами краще не просто ставити фігури (короля, туру і ферзя) на те або інше поле, а пересувати їх згідно правилам, пропонуючи гуртківцям називати ходи, які ви робите на демонстраційній дошці.

Як ходять і беруть одна одну фігури, ми почнемо дізнаватися на наступному занятті.

Можна запропонувати дітям такі правила запису позиції:

1) спочатку називають фігури білих, потім — чорних;

2) розміщення фігур записують у такій послідовності: король, ферзь, тура, слон, кінь, пішак;

3) якщо в одному таборі є однойменні фігури, то раніше вказують ту, яка стоїть на вертикалі «а» або ближче до неї (наприклад, Та1, Th1, Cc1, Cf1);

4) якщо однойменні фігури одного кольору розміщені на і вертикалі, спочатку називають ту, що на 1-й горизонталі або ближче до неї (наприклад, Kd4, Kd5);

5) записавши розміщення фігур одного кольору, у дужках зазначають їх кількість;

6) наприкінці запису вказують, чий хід.

Надалі керівник гуртка повинен вимагати від дітей додержання правил запису позицій. Слід уже з перших занять привчати учнів до шахової культури.

ІV. Закріплення нового матеріалу (25 хвилин)

1. Які ходи може зробити пішак? Чим відрізняється позиція а) від позиції б)?

2. Який із пішаків витратить менше ходів, поки потрапить у будиночок?

3. На яких полях знаходяться пішаки?

Наприкінці заняття дітям, які вже знайомі з правилами гри, можна показати прийом пішакового прориву.

Спочатку білі ходять середнім пішаком, потім (залежно під того, чим поб'ють чорні) просувають протилежного. Бити його треба. І шлях останнього білого пішака вільний.

ЗАПАМ'ЯТАЙ

1. Якщо доторкнешся рукою до своєї фігури та не попередиш, що поправляєш її, то нею треба ходити.

2. Якщо пересунеш фігуру і відпустиш руку, перегравати не можна.

3. "Побити" чи ."взяти" означає, що фігура суперника знімається з дошки та замінюється на фігуру, що б'є.

4. Узяття в шахах необов'язкове: можна бити, можна не бити.

Завдання.

1. Зроби можливі ходи турою, потім покажи їх точками на діаграмі 4.

Запиши всі можливі ходи і узяття турою на діаграмі 5, наприклад, Тd5:a5, Тd5—d4 і т.д.

2. Наступні завдання дозволять закріпити ходи тури і потренувати рахункові здібності.

а) Яке число полів треба пройти білій турі d8, щоб за один хід узяти чорний пішак d2 (діаграма 6)?

б) Чи може біла тура g3 за один хід узяти чорного коня на f 7 (діаграма 7). Скільки ходів їй для цього потрібно?

Виконайте з дітьми таку вправу. Білі: пп. а2, b2, с2, d2, e2, f 2, g2, h2; чорні: Тh8. При ході білих тура безсила проти піхоти, а що міняється при ході чорних? Діти повинні обіграти цю позицію кілька разів, влаштувати своєрідне змагання «пішака проти тури» (див. діаграму 19).

Запитайте дітей, що сильніше, тура або вісім пішаків.

Відповідь: звичайно, пішаки. Сила тура оцінюється в п'ять пішаків.

До початку гри це вважається правильним і переконливим, але під час самої битви часто відбуваються несподівані перетворення (див. діаграму 20 а).

Чорна тура розташована на а8, білі пішаки розміщуються на двох горизонталях — 6-й і 7-й: а6, а7, с6, с7, е6, е7, g6, g7. Тут при будь-якому ходу з боку чорних вони перемагають, по черзі знищуючи пішаків супротивника. Пішаки не зв'язані між собою і гинуть друг за другом, якщо турі не сходити з 8-й горизонталі і не вставати на чорні поля під удар якого-небудь піхотинця. В 2-й позиції (див. діаграму 20 б) теж перемагає тура, якщо вона не покине 2-у горизонталь або своїм необережним ходом не встане під бій пішаків на поля білого кольору.

Запропонуйте дітям вирішити таку позицію (див. діаграму 21 а). Білі: пп. а7 і b6, чорні: Тb7. Хід чорних. Чи зуміє один з пішаків досягти поля перетворення на 8-й горизонталі? І як це можна виконати? Відповідь: так, зуміє.

1-й варіант. Якщо тура своїм ходом бере пішак b6 або відходить на яке-небудь поле по 7-й горизонталі, то пішак а7 в цих випадках проривається на заповітне поле а8.

2-й варіант. Якщо тура знищує пішак а7, то її б'є другий пішак b6, і тура гине.

3-й варіант. Якщо тура відступає на полі b8, то її знищує пішак а7 і потрапляє на нове поле — поле перетворення b8 у фігуру.

Таким чином, не дивлячись на те що два пішаки слабкіші за одну туру, в цій позиції вони беруть верх, перемагають найсильнішу сторону у всіх 3 варіантах.

Потім діти на тій же діаграмі вивчають позиції б і в і доводять, як чорні виграють при своїй черзі ходу.

А ось у позиції г треба звернути увагу на важливу деталь: тут, незалежно від того, хто починає, виграють чорні.

Дана позиція (див. діаграму 22 а): білі пішаки g7 і h7 проти чорної тури, розташованої на а8. Хід білих. Хто тут виграє? І яким способом? А при ходу чорних теж перемагають пішаки?

Відповідь: потрібно піти будь-яким пішаком вперед на одне поле. Якщо тура бере цей пішак, то сама гине, оскільки другий пішак може її побити. Тут також різниця в силі в 3 очки, але проте перемагає найслабкіша сторона. Крім вигідного розташування — 7-а горизонталь, тобто близько до поля перетворення, важливий чинник взаємодії — підтримка один одного «молодших» за званням. І що найголовніше майже у всіх позиціях: у міру наближення до поля перетворення сила пішака зростає у багато разів. Як важливо буває мати одного-двох таких прохідних пішаків, щоб можна було схилити чашу терезів до перемоги того гравця, який їх має! (Діаграму 22 б вирішити самостійно.)

З появою на дошці все нових і нових фігур роль взаємовиручки багато разів зростає. Тура вступає в битву пізніше піхотинців і підтримує їх атаку, знаходячись частіше за все ззаду. Якщо пішаки люблять наступати ланцюгом, тура (або дві тура разом) вважає за краще уриватися в розташування супротивника через відкриті лазівки, по-шаховому «відкриті лінії». Частіше всього це вертикальні лінії, рідше — горизонталі, де немає ні своїх, ні фігур супротивника. Через такі проломи вони можуть просочитися в табір супротивника і наробити немало переполоху, надаючи допомогу своїй піхоті. Ще більш могутньою стає тура, коли на такій відкритій лінії (особливо на вертикальній) вони здвоюються.

На діаграмі 23 а чорна тура намагається підтримати свій прохідний пішак а3. Але як це зробити правильно, безпомилково, тобто вибрати з декількох ходів-варіантів самий найкоротший і, найголовніше, безпомилковий?

За допомогою керівника гуртка діти міркують так: у білих дві сильні здвоєні тури на одній вертикалі «а». Якщо перший хід за ними, вони легко знищують пішак а3, але черга ходу за чорними. Значить, треба захистити пішак другою турою b4, пересунувши її на полі а4, оскільки однією турою а7 не справитися з двома турами білих. Тут два способи (варіанти) рішення:

а) піти турою з поля b4 на поле а4, і пішак під надійним захистом. Але задача цим не вичерпується: треба не тільки його надійно захистити, але і провести до поля перетворення — a1 або знищити туру. Білі ходять турою a1 на будь-яке поле 1-й горизонталі, а друга тура а2 як і раніше надійно перегороджує шлях пішаку а3. Значить, цей спосіб (варіант) рішення не годиться;

б) піти турою на b3. Пішак грунтовно захищений, тура отримала простір, не упирається в свій пішак. Перевіримо правильність рішення 2-го варіанту: біла тура з а2 вимушена піти на поле с2 (або будь-яке інше поле, це не має значення). Як грати чорним? Тb3 переміщається на поле b2, відганяючи з 2-й горизонталі білу туру. Брати чорну туру не можна, пішак а3 її теж забере, і якщо Та1 забере чорну Та7, то пішак b2 просунеться на поле b1 поле перетворення і мета досягнута — перемога! Тому біла тура вимушена покинути 2-у горизонталь. Ось вам приклад зворотної взаємодії в битві, з тією тільки різницею, що Тb2 йде під захист пішака, а друга тура чорних підтримує пішака з тилу. Білі на хід Тb4 на b3 білі зіграють Та1 на c1, то чорні відповідають Тb3 на b2, білі вимушені повернутися на поле a1 турою з c1 і буде та ж сама виграшна позиція для чорних, оскільки Та7 робить будь-який хід по вертикалі, вимушуючи розмін в свою користь. Але у білих є, виявляється, один варіант, де вони, правильно і вдало взаємодіючи турою, не пропускають пішак, добиваються нічиєї.

Отже, перший хід чорних: піти турою на b3 (Тb3), білі ставлять туру на с2. Чорні відповідають Тb3 на b2, пропонуючи вигідний для себе розмін турою. Але білі вирішили відмовитися від розміну турою, вибравши для себе більш сприятливий шлях: Тс2 на с3, нападаючи на пішак двічі і вимушуючи чорних робити єдиний хід з а3 на а2 (інакше пішак пропаде). Тут же пішак а2 знаходиться в безпеці під надійним захистом двох тур. Тс3 йде на c1 — нічия. Це приклад злагоджених дружних дій двох білої тури.

(Діаграму 23 б вирішити самостійно.)

1. Атакувати пішака з фронту, з тилу, з флангів

2. За скільки ходів білі одночасно можуть атакувати обидва пішаки чорних

Відповідай на питання з «Шахової шкатулки»

1. Де стоїть тура на дошці до початку гри?

Відповідь: до початку шахової битви біла тура розташовується на полях a1 і b1, чорні — на а8 і h8.

2. Як ходить тура і ніж відрізняється її хід від ходу пішака? Що у них загального?

Відповідь: схожість з пішаком: а) ходить прямо, по вертикалі; б) ходить, як і пішак, на одне і два поля; в) може просуватися тільки по вільних полях, не зайнятих ні своїм пішаком і турою, ні пішаком і турою суперника. Відмінність: а) може ходити відразу від двох до семи полів; би) їй дозволяється робити ходи вліво, управо і назад, як по вертикальних, так і по горизонтальних лініях.

3. Як тура здійснює узяття пішаків і тури супротивника?

Відповідь: пішак або тура знімається, а на її місце ставиться тура протилежного кольору.

4. Чи може тура побити відразу два пішаки або дві тура?

Відповідь: ні, не може. Тільки одну туру (фігуру) або тільки один пішак.

5. В скільки очок оцінюється тура по своїй силі?

Відповідь: тура оцінюється в 5 очок. Це значить, що до початку битви вона сильніше за один пішак приблизно в 5 разів.

6. В грі два пішаки можуть бути сильнішими за туру або трьома пішаками не поступатися по силі двом турі? Від чого це залежить?

Відповідь: в грі сила фігури або пішака може змінитися в ту або іншу сторону. Часто буває так, що найсильніша сторона програє найслабкішій. При певних сприятливих для найслабкішої сторони обставинах і два пішаки проти тури і три проти двох тури можуть виграти, якщо пішаки зв'язані між собою і знаходяться в одному ходу від поля перетворення у фігуру.

7. Як позначається фігура тура при записі ходів?

Відповідь: скорочено фігура тура позначається великою буквою «Т». Потім рядковою буквою наголошується її місцезнаходження в даний момент, тобто поле, а потім цифрою номер поля. Після її переміщення «Т» залишається, а нова адреса підписується ззаду маленькою буквою (нове поле) і цифрою (номер будиночка, поля).

8. Що особливо любить тура? Відповідь: простір, відкриті лінії необхідні їй, як повітря.

9. Які лінії називаються відкритими і яке значення вони мають для тури?

Відповідь: лінії, на яких немає ні своїх, ні чужих фігур і пішаків. Частіше всього це вертикальні. Тура повинна прагнути зайняти відкриту лінію, на якій вона чудово «бачить» всі поля і може швидше пробратися в тил супротивника.

10. Рекомендується здвоювати туру на відкритій лінії. Які переваги обіцяють гравцю здвоєну туру, особливо по вертикалі?

Відповідь: тура, здвоєна на одній лінії (особливо вертикальної), легко взаємодіє між собою, не дають один одного в образу, стають більш могутньою силою, ніж діючі порізно. Вони утрудняють рух тури супротивника, краще допомагають своїм пішакам, легше прориваються в табір суперника, швидше знищують його пішакову рать, швидше і частіше добиваються перемоги.

Відповідай на питання з «Шахової шкатулки»

1. Які слони ніколи не зіткнуться?

Відповідь: ніколи не можуть зіткнутися білопольний і чорнопольний слони, оскільки вони пересуваються по полях і діагоналях того кольору, на якому вони стояли в початковій позиції.

2. Яку кількість полів може контролювати слон?

Відповідь: кожний слон може контролювати 13 полів свого кольору, оскільки поля іншого кольору йому не підвладні.

3. По скількох полях може переміщатися тура?

Відповідь: тура ходить по всіх 64 полях дошки.

4. Чому слона називають легкою фігурою, а туру важкої?

Відповідь: слон контролює половину дошки, тому він слабкіше, легше тури. Це видно і по очках — слон оцінюється в 3 очки, а тура в 5. По своїй рухливості, спритності слони випереджають туру, і, як правило, вони виводяться раніше більш неповороткої і більш цінної тури в саме пекло шахової сутички.

5. Як врятуватися від слона, якщо він напав на пішака або туру?

Відповідь: піти пішаком вперед на поле іншого кольору, ніж те, по якому ходить слон, а також піти з діагоналі, що «прострілюється» слоном. А тура, переміщаючись в будь-яку сторону, легко йде з-під удару. Мало того, пішовши з-під бою слона, тура тут же може напасти на нього цим же ходом.

Іноді гуртківці питають: «А чи може слон пройти в дамки, тобто потрапити на поле перетворення і за це отримати підвищення в чині? » Хоча питання і задане шашковою мовою», слід відповідати так: «В шаховій грі «дамок» не буває, але якщо слон все ж таки дістався до полів перетворення (а побувати на 1-й і 8-й горизонталях і по декілька разів за гру йому не складає ніяких труднощів), то йому не вважається за цю «винагороду», відмінність. Тільки пішаку надається таке високе право. Це своєрідна нагорода за те, що він сам беззахисний, слабкий, «малоцінний», але сміливий і безстрашно йде тільки вперед, не роблячи назад ні кроку».

Загадки

1. Яким словом закінчуються ці віршовані стрічки?

Вперед і назад ходить браво

Помчить наліво, направо.

Ту фігуру знаю я

Адже звуть її... (тура)

2. По клітках якого кольору ходить тура? (По білих і по чорних.)

3. Чи може тура піти з білого поля на біле? З білого на чорне? З чорного на біле? З чорного на чорне? (Може.)

4. Скільки різних ходів по горизонталі, вертикалі, діагоналі може зробити тура з кутового поля? А з центрального? (7, 7, 0.)

5. Чи може тура перестрибнути через одну клітку за один хід? Через дві клітки? Через три? Чотири? П'ять? Шість? (Може.)

6. Перестрибує біла тура через чорну? (Ні.)

7 Розстав фігури в початкове положення. Чи може в цьому положенні яка-небудь тура зробити хід? Чому? (Ні, тура не перестрибує через фігури.)

8. На скільки сторін може піти тура з кутового поля? А з центрального? (На два; на чотири.)

9. За скільки ходів тура оббіжить навкруги шахівниці, рухаючись тільки по кутах? (За чотири.)

10. Знайди шлях тури, який був би квадратом, прямокутником.

11. Відшукай шлях тури, який схожий ось на такі букви: Г„ Е, Н, П, Т, Ч, Ц, Ш, Щ.

12. «Сходинки». Як турі пробратися в протилежний кут?

13. «Діагональ». Розташуй дві; три; чотири; п'ять; шість; сім; вісім тур на дошці так, щоб жодна з них не стояла на лінії іншої. (Одне з рішень; постав туру на великій діагоналі.)

14. «Шлях в центр». Побий білою турою всі чорні фігури, беручи кожним ходом по фігурі.

V. Видача домашнього завдання (5 хв.)

Домашні завдання видаються на картках, бо діти повільно пишуть.

VІ. Підсумок заняття.

Завершити заняття я хочу словами:

Пішак вперед прямує завжди:

Що крок – клітинка до мети,

Лиш першим кроком дві клітинки

Йому дозволено іти.

Ти скажеш, що малюк слабенький,

Поляже враз у боротьбі,

Та то лише на перший погляд,

Ось що скажу на це тобі:

Пішак з усіх найслабший справді,

Проте, йдучи вперед завжди

Поб’є того, хто необачно

Перешкоджає йому йти.

І якщо попри всі пригоди

Нарешті дійде до кінця,-

То на краєчку вертикалі

Вмить перетвориться в ферзя.

Тура

Де битви запал, небезпека,

Туди тура спішить здалеку.

Крок у тури завжди прямий –

Вперед чи вбік – відразу в бій!

А чи потреба виникає,

Назад вона мерщій вертає.

Хоч і не йде вона навскіс,

Без неї нам не обійтись:

Що б не було, вона будь-де

Умить противника знайде.

Методичні вказівки і поради керівнику гуртка

Методичні вказівки і поради батькам

Ваша дитина отримала перше уявлення про можливості тури. Пора їй битися з вами за шахівницею. Перший поєдинок — тура проти тури. Мета: побити туру супротивника. Простота подібного єдиноборства брехлива, не квапте дитини — це його «бойове хрещення». Прослідіть, щоб він спочатку подумав, куди поставити свою білу туру (він напевно віддасть перевагу білому кольору), а потім робив хід. Якщо на перших порах він підставлятиме свою туру під удар вашої, задайте йому навідні питання: Чи «можна так грати? Чи не поб'ю я твою туру?» В якийсь момент поставте під удар свою туру. Якщо дитина не оберне на цю увагу, запитайте: Чи не «можна побити мою туру?». Перший успіх принесе дитині величезне задоволення, додасть бажання займатися шахами. Вихователь, писав видатний педагог Я. Корчак, «повинен знати, що найвища мета — подолана трудність, розкрита таємниця, радість тріумфу і щастя самостійності...» Вам не раз ще доведеться проводити учбові ігри (партії); бажано, щоб вони протікали приблизно так само.

Коли дитина навчиться упевнено володіти турою, введіть в гру ще по одній турі. Не забувайте і самі вигравати. Це необхідне із двох причин: 1) треба з'ясувати відношення дитини до програшів, щоб, дозуючи їх, учити його переносити невдачі; 2) треба, щоб дитина відчувала, що ви сильний партнер. Якщо малюк дуже хворобливо переносить поразки, поступіть, як запропонувала одна тямуща дитина: «Тату, давай це не ми граємо, а ляльки». Коли лялька Оленки програє ляльці Олі, це не так образливо.

Чи засвоїв малюк хід тури? Якщо ні, то дошка 8х8 кліток поки велика для нього. Діти з великим задоволенням (і користю) грають на дошках від 2х2 до 4х4 клітки. Якщо ви вважаєте, що на дошці 2х2 клітки ніщо цікаве вийти не може, то спробуйте самі. Дошку пиляти не обов'язково — прикрийте чистими аркушами паперу «зайві поля», поставте туру і прослідіть за реакцією дитини. Рекомендуємо виготовити (наприклад, з картону) кубик з гранями 2х 2, 2х 3, 2х4, 3х 3, 3х4, 4х4 клітки. Гру на малокліткових дошках можна зробити ще більш видовищною. Наприклад, намалюйте крейдою на асфальті поле битви — 2х2 клітки з розміром кліток 1 м х 1 м. А фігури? Фігурами будете ви. Для гри на дошках 2х2 і 3х3 клітки можна порекомендувати такі положення.

У всіх позиціях починають білі. Мета гри: побити всі тури супротивника («гра на знищення»). Хто цього доб'ється, той і виграв. Попередьте дитину, що в шахах хід назад брати бути не можна. Якщо доторкнешся до фігури, нею треба ходити. На першій стадії навчання не слідуйте строго цим правилам, але знати їх малюк зобов'язаний. Найпростіші позиції — 1, 2, 7, 8. Чорна тура береться першим же ходом. Так само виграють білі при безпомилковій грі обох сторін в позиціях 4, 5, 10, 14. В положенні 9 при точній грі супротивників жодна з тури не потрапить під удар. Щоб малюк пограв і чорною турою, поясніть йому, що в позиціях 3, 6, 11, 12, 13 починають білі, але виграти повинні чорні. Потім ці початкові розстановки можна розглядати і як задачі (визначити, хто виграє при ході білих), але в загальному випадку це просто повчальні ігрові позиції. Якщо малюк схоче, щоб починали чорні, пограйте і так. В більшості положень (виключаючи 9, 10, 11) результат боротьби буде зворотним. Практика показує, що дитина швидко міркує, яким кольором йому вигідніше грати (принаймні на дошці 2х2 клітки). І переживати «радість» поразки вам доведеться навіть частіше, ніж хотілося б.

«Грі на знищення» властиві свої закономірності. При грі на дошках 2х2 і 3х3 клітки білі, маючи дві тури проти однієї і починаючи, завжди долають чорних (на дошках 2х4, 2х3, 3х4, 4х4 — не завжди). Для тренування уваги дитини пограйте — білі проти білих (функції чорної тури виконуватиме біла тура).

Відповідай на питання з «Шахової шкатулки»

1. Правильна назва цієї фігури - ферзь. Які зустрічаються неправильні назви?

Відповідь: зустрічаються такі неправильні, не шахові назви ферзя, як цариця, королева, принцеса, пані. Їх не можна вимовляти.

2. Назвіть по-шаховому адресу дому, де «живе» ферзь.

Відповідь: Країна Шахових Чудес, Чарівна Дошка, вулиця 1-а і 8-а Горизонтальна, будинок d1 (білий) і d8 (чорний).

3. Скільки полів разом контролюють тура і слон і скільки один ферзь?

Відповідь: тура контролює чотирнадцять полів, слон - тринадцять, разом двадцять сім полів. Ферзь один контролює двадцять сім полів. В цьому теж полягає його сила.

4. Скільки напрямів контролює ферзь, знаходячись в центрі? На яку кількість фігур і пішаків він може одночасно напасти і скільки відразу побити?

Відповідь: розташовуючись в центрі дошки, ферзь контролює вісім різних напрямів (вертикальних, горизонтальних і діагональних). Напасти і побити він може вісім фігур і пішаків (за один раз він може узяти лише одну фігуру або пішака).

5. Як взаємодіє ферзь з пішаками і фігурами?

Відповідь: ферзь — дуже надійний товариш. Він може підтримати відразу декілька своїх фігур і пішаків (до 8 шт.), захистити їх, забезпечити, врятувати (див. діаграму 37).

6. Як врятуватися від ферзя, де сховатися, куди піти, за кого сховатися?

Відповідь: взагалі-то, від ферзя важко захиститися. Але все таки можна піти з-під його удару вперед, назад, убік, захистити фігуру або пішак, що знаходиться під боєм, іншою фігурою або пішаком, відігнати двома «зв'язаними фігурами», тобто такими, які підтримують, захищають друга, розмінятися ферзями, якщо це стороні, що вигідно захищається, найслабкішій, і т.д.

7. Чому ферзь, як правило, не вступає рано в гру, адже він сама далекобійна фігура?

Відповідь: це найсильніша і цінна фігура. За нею негайно стануть полювати, щоб швидше знищити і тим самим ослабити суперника. Розставте всі пішаки і фігури, як показано на діаграмі 38, і запропонуєте дітям зіграти. Перемагає гравець (або команда), який швидше набере 25 очок. Поки не вивчили короля, діти грають до певної кількості очок, величина яких непостійна. Якщо підібралися сильні гравці, то керівник гуртка дозволяє їм грати до 30 очок. Для тих, хто грає ще слабо, рівень набраних очок може бути знижений до 22. Це відноситься і до командних зустрічей. Індивідуальний підхід на заняттях — неодмінна умова в навчанні гуртківців.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з ІСТОРІЇ УКРАЇНИ залишилося:
0
4
міс.
0
6
дн.
2
1
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!