Презентація з теми "Синонімічні й антонімічні прийменники. Прийменниково-іменникові конструкції в ролі членів речення".

Опис документу:
Презентація розроблена як елемент до уроку дистанційної форми начання. Цілі уроку: - дізнатися про синонімічні та антонімічні прийменники; - поглибити знання про прийменники, способи їх творення; - розвивати навички розрізнення прислівників та прийменниково-іменникових конструкцій; - формувати навички визначати синтаксичну функцію прийменниково-іменникових конструкцій; - розвивати навички самостійної роботи.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися
Опис презентації окремими слайдами:
Урок на тему: «Синонімічні й антонімічні прийменники. Прийменниково-іменникові конструкції в ролі членів речення» Підготувала: вчитель української ...
Слайд № 1

Урок на тему: «Синонімічні й антонімічні прийменники. Прийменниково-іменникові конструкції в ролі членів речення» Підготувала: вчитель української мови та літератури ХЗОШ № 118 Тертична Яна Михайлівна

Добрий день! Сьогодні ми з тобою повторюємо все вивчене про прийменник, а також розглядаємо нову тему: «Синонімічні й антонімічні прийменники. Прий...
Слайд № 2

Добрий день! Сьогодні ми з тобою повторюємо все вивчене про прийменник, а також розглядаємо нову тему: «Синонімічні й антонімічні прийменники. Прийменниково-іменникові конструкції в ролі членів речення». Спочатку давай згадаємо, що таке синоніми? А антоніми? Синоніми – це сукупність слів, які різні за своїм звучанням, але схожі за значенням. Антоніми - це слова, протилежні за своїм лексичними значенням.

Синонімічними та антонімічними можуть бути не тільки слова, що є самостійними частинами мови. Серед прийменників теж можна відшукати і антоніми, і ...
Слайд № 3

Синонімічними та антонімічними можуть бути не тільки слова, що є самостійними частинами мови. Серед прийменників теж можна відшукати і антоніми, і синоніми. Порівняй прийменники: біля і коло, над і під. Що ти помітив? Перша пара – це синоніми. Біля будинку та коло будинку. Мають схоже значення, але пишуться по-різному, правильно? Тому вони є синонімами. А друга пара – над партою та під партою. Вказують на протилежне значення, так? Отже, вони між собою антонімічні.

Зверни увагу! Слід відрізняти похідні прийменники від омонімічних іменників і прислівників. Наприклад: коло (іменник) і коло (прийменник), навкруги...
Слайд № 4

Зверни увагу! Слід відрізняти похідні прийменники від омонімічних іменників і прислівників. Наприклад: коло (іменник) і коло (прийменник), навкруги (прислівник) і навкруги (прийменник). Похідні прийменники, на відміну від однозвучних іменників і прислівників, не виражають самостійного лексичного значення, а лише вказують на певні смислові відношення у сполученні з іменниками, числівниками або займенниками. Наприклад, у реченні Верба товста, та всередині пуста (Нар. творчість) прислівник усередині характеризує дію за місцем, де виконується процес (виступає у ролі обставини). А в реченні Усі процеси були сховані всередині приладів (Ю. Шовкуненко) похідний прийменник усередині вказує на просторові відношення лише в поєднанні з іменником (тобто є прийменниково-іменниковою конструкцією та разом вони виконують у реченні функцію обставини). Спробуй скласти речення зі словами: край (іменник) — край (прийменник).

А тепер давай подивимося, яку ж синтаксичну роль будуть виконувати ці конструкції та співзвучні з ними слова: Протягом знесло аркуш паперу зі столу...
Слайд № 5

А тепер давай подивимося, яку ж синтаксичну роль будуть виконувати ці конструкції та співзвучні з ними слова: Протягом знесло аркуш паперу зі столу. - Ми вчимося протягом усього життя. Що ми бачимо? У першому реченні протягом – це іменник (відповідає на питання чим?). А у другому реченні протягом приєднується до слова життя. Разом вони складають конструкцію – протягом життя (прийменник+іменник). Постав питання до цієї конструкції: вчимося (як довго?) протягом життя. Отже, конструкція виконує роль обставини.

Ще одне спостереження: Ми рухаємося (як?) назустріч один одному. Я поспішала (на що?) на зустріч із друзями. У першому реченні назустріч виступає в...
Слайд № 6

Ще одне спостереження: Ми рухаємося (як?) назустріч один одному. Я поспішала (на що?) на зустріч із друзями. У першому реченні назустріч виступає в ролі прийменника і, приєднуючись до слів один одному, виступає в ролі обставини. У другому реченні на зустріч – це прийменник + іменник. Це прийменниково-іменникова конструкція.

По-моєму, ти рухаєшся не в той бік. - По моєму полю хтось ходить. У першому реченні по-моєму відповідає на питання як? і в реченні виступає в ролі ...
Слайд № 7

По-моєму, ти рухаєшся не в той бік. - По моєму полю хтось ходить. У першому реченні по-моєму відповідає на питання як? і в реченні виступає в ролі вставного слова. А в другому реченні по приєднується до іменника полю, до конструкції ставимо питання (де?), а між ними ще знаходиться означення моєму. Тут по полю – це прийменниково-іменникова конструкція. Запам’ятай: Прийменниково-іменникові конструкції пишуть окремо: на зустріч із сонцем, по третє вересня. А співзвучні з ними прислівники пишуть разом (назустріч сонцю).

І ще один момент. Прочитай переклад деяких конструкція та запам’ятай: По заказу – на замовлення По закону – згідно з законом По моим сведениям – за...
Слайд № 8

І ще один момент. Прочитай переклад деяких конструкція та запам’ятай: По заказу – на замовлення По закону – згідно з законом По моим сведениям – за моїми відомостями По поручению – за дорученням По приказу – за наказом По просьбе – на прохання По собственной воле – з власної волі По собственному желанию – за власним бажанням Послать по почте – надіслати поштою По требованию – на вимогу По указанию – за вказівкою Прийти по делу – прийти у справі Принять во внимание – взяти до уваги Принять к сведению – взяти до відома При любой погоде – за будь-якої погоди Приплось по вкусу – припало до смаку Работать по схеме – працювати за схемою

Тестова робота (з вибором однієї правильної відповіді): 1. Похідними є прийменники: А спосіб творення яких визначити неможливо; Б утворені способом...
Слайд № 9

Тестова робота (з вибором однієї правильної відповіді): 1. Похідними є прийменники: А спосіб творення яких визначити неможливо; Б утворені способом складання або переходу з інших частин мови; В утворені префіксальним або суфіксальним способами; Г утворені безафіксним способом. 2. За будовою прийменники є: А прості, складні, складені; Б похідні, непохідні; В складні, складені; Г кількісні, порядкові. 3. У якому рядку всі виділені слова — прийменники? А Подивитися навколо, сидіти біля столу; Б рухатися проти течії, бігати біля річки; В повертатися в коло, стати ззаду; Г троянди та айстри, тихо й темно.

4. Позначте рядок, у якому всі прийменники пишуться через дефіс: А (з) попід, з (поза), із (під); Б (по) над, (під) час, (на) вколо; В з (посеред),...
Слайд № 10

4. Позначте рядок, у якому всі прийменники пишуться через дефіс: А (з) попід, з (поза), із (під); Б (по) над, (під) час, (на) вколо; В з (посеред), по (між), (в) супереч. Г згідно (з), з (над), по (за). 5. Однозвучними з іменником є прийменники: А край, кінець, коло, круг; Б близько, мимо, осторонь; В поруч, позад, поверх; Г назустріч, понад, задля. 6. Укажіть рядок із синонімічними прийменниками: А від, під, над, до Б перед, коло, біля, у В крізь, між, через, близько Г поміж, серед, між, проміж

7. Укажіть рядок із антонімічними прийменниками: А біля – край Б крізь – за В до – від Г над – між 8. Укажіть речення, я якому по твоєму буде писат...
Слайд № 11

7. Укажіть рядок із антонімічними прийменниками: А біля – край Б крізь – за В до – від Г над – між 8. Укажіть речення, я якому по твоєму буде писатися двома словами (деякі розділові знаки вилучено): А По (твоєму), це справедливо? Б А я по (твоєму) чим зараз зайнятий?! В Це по (твоєму) будинку так барабанить дощ? Г Добре, хай буде по (твоєму). 9. Укажіть речення, я якому на зустріч буде писатися двома словами (деякі розділові знаки вилучено): А Біжимо на (зустріч) весні. Б Ти йшов мені на (зустріч) якийсь засмучений. В Микола біг щодуху на (зустріч) Галі. Г Хлопець не міг запізнитися на (зустріч) із коханням.

10. Укажіть речення, я якому по-батьківському буде виступати прислівником і писатиметься через дефіс: А По (батьківському) полю бігав вороний кінь....
Слайд № 12

10. Укажіть речення, я якому по-батьківському буде виступати прислівником і писатиметься через дефіс: А По (батьківському) полю бігав вороний кінь. Б Прокіп любив говорити із сином щиро, по (батьківському). В По (батьківському) капелюсі одна за одною стікали краплинки дощу. Г Не стрибай по (батьківському) ліжку! 11. Знайти речення, в якому протягом виступає в ролі іменника: А Залік потрібно скласти протягом квітня. Б Протягом року на нас чекає багато свят. В Я не знаю, як можна було не купити хліб протягом дня. Г Цей листочок протягом віднесло аж за дорогу.   12. Знайдіть рядок, у якому НЕ ВСІ конструкції вжито правильно: А прийти у справі, за будь-якої погоди, припало до смаку; Б за дорученням, на вимогу, за власним бажанням; В взяти до уваги, по замовленню, по моїм відомостям; Г з власної волі, надіслати поштою, працювати за схемою.

Уважно подивись, чи всі 12 відповідей ти маєш. Якщо так, тоді наступний слайд дасть тобі можливість перевірити й оцінити рівень твоїх знань із теми...
Слайд № 13

Уважно подивись, чи всі 12 відповідей ти маєш. Якщо так, тоді наступний слайд дасть тобі можливість перевірити й оцінити рівень твоїх знань із теми. 1 правильна відповідь = 1 бал Тож перевір та постав собі оцінку. Переходь до наступного слайду!

Ключі: 1. Б 2. А 3. Б 4. А 5. А 6. Г 7. В 8. В 9. Г 10. Б 11. Г 12. В
Слайд № 14

Ключі: 1. Б 2. А 3. Б 4. А 5. А 6. Г 7. В 8. В 9. Г 10. Б 11. Г 12. В

Оцінив? Сподіваємось, оцінка тебе задовольнила. Якщо ні, тоді ще раз опрацюй матеріал. Дякуємо за увагу!
Слайд № 15

Оцінив? Сподіваємось, оцінка тебе задовольнила. Якщо ні, тоді ще раз опрацюй матеріал. Дякуємо за увагу!

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Малюк у світі економіки та фінансів»
Часнікова Олена Володимирівна
36 годин
590 грн
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.