Презентація з теми "Прийменник як самостійна частина мови" для самостійного навчання

Опис документу:
Презентація розрахована на учнів 7 класів або тих, кому цікаво опанувати запропоновану тему. Розроблена як елемент дистанційного курсу навчання. Враховує вікові потреби учнів. Автор - Тертична Яна Михайлівна.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися
Опис презентації окремими слайдами:
Подорож до країни службових частин мови «Прийменник» Підготувала: Вчитель української мови та літератури ХЗОШ № 118 Тертична Яна Михайлівна
Слайд № 1

Подорож до країни службових частин мови «Прийменник» Підготувала: Вчитель української мови та літератури ХЗОШ № 118 Тертична Яна Михайлівна

Добрий день! Вітаємо тебе у дивовижній країні службових частин мови, що зветься «Прийменник».
Слайд № 2

Добрий день! Вітаємо тебе у дивовижній країні службових частин мови, що зветься «Прийменник».

Згадаймо, чим службові частини мови відрізняються від самостійних. Дай відповіді на запитання: так чи ні? 1. Службові частини мови відповідають на ...
Слайд № 3

Згадаймо, чим службові частини мови відрізняються від самостійних. Дай відповіді на запитання: так чи ні? 1. Службові частини мови відповідають на запитання? 2. Вони мають лексичне значення? 3. Виступають у ролі членів речення? Відповів? У наступному слайді перевір себе!

Правильні відповіді: 1. Ні. 2. Ні. 3. Ні. Запам’ятай! Це три найважливіші ознаки, що притаманні службовим частинам мови: вони не відповідають на за...
Слайд № 4

Правильні відповіді: 1. Ні. 2. Ні. 3. Ні. Запам’ятай! Це три найважливіші ознаки, що притаманні службовим частинам мови: вони не відповідають на запитання, не мають лексичного значення, не виступають членами речення! А тепер завітаємо до нашої країни і одразу ж познайомимося з цим цікавим словом «прийменник».

Прийменник – це службова незмінна частина мови, що виражає відношення між предметами, відношення дії та ознаки до предмета, залежність іменника, чи...
Слайд № 5

Прийменник – це службова незмінна частина мови, що виражає відношення між предметами, відношення дії та ознаки до предмета, залежність іменника, числівника, займенника від інших слів у реченні і разом з ними вказує на об’єкт дії, напрям, місце, час, причину, мету. Приклади прийменника в реченні (прийменники виділені): Ще в дитинстві я ходив у трави… (В.Симоненко). Тепер подивися, до якого слова приєднується кожен прийменник. І перевір свою відповідь у наступному слайді.

В: в дитинстві У: у трави. Бачимо, що приєднується він найчастіше до іменника. Інколи – до займенника (до мене, біля нас). Можна зробити висновок: ...
Слайд № 6

В: в дитинстві У: у трави. Бачимо, що приєднується він найчастіше до іменника. Інколи – до займенника (до мене, біля нас). Можна зробити висновок: прийменник виступає засобом зв’язку слів як у словосполученні (навколо школи), так і речення (Першокласники бігали навколо школи). Оскільки прийменник зв’язаний із іменником та займенником, виникає наступне запитання: а з якими ж відмінками він вживається разом із тими словами, до яких належить?

Уживання прийменників із різними відмінками Відмінки Прийменники Приклади Найбільшу кількість прийменників (близько 150) має родовий відмінок Без,в...
Слайд № 7

Уживання прийменників із різними відмінками Відмінки Прийменники Приклади Найбільшу кількість прийменників (близько 150) має родовий відмінок Без,від, для, з, з-поміж, коло,наприкінці,побіля,після,поблизу,серед,стосовно,підчас, унапрямку, навідміну, задопомогоютощо 3 (чого?)лісушепчегілка, з (чого?) житаперепілка, з-за (чого?) широкого лиману журитьсясопілка(А.Малишко). Вісім прийменників налічує давальний відмінок Вслід, всупереч, навперейми, навстріч назустріч, наперекір, завдяки, на противагу А дуб стоїть незламно наперекір (чому?) всім напастям (І.Цюпа). Понад 20 прийменників сполучаються зі знахідним відмінком Між, на, над, під, повз, понад, поміж, поперед, зважаючи на, незважаючи на, з огляду на тощо Повз(що?)двір,вулицеюі через (що?) городипоспішалилюди(Ю.Збанацький). Так само понад двадцять прийменників уживаються з орудним відмінком Над, перед, поміж, поперед, попід, одночасно з, поміж, згідно з, порівняно з, у зв’язку з тощо Перед (чим?) хаткою самотньо біліють свіжій щойно побілені ворота й хвіртка (М. Стельмах). Найменшеприйменників(лишеп'ять)маємісцевийвідмінок В (у), на, о, по, при Сріблитьсядощв (учому?) тоненькомутумані, як ниточка в (учому?)прозорімполотні(Д.Павличко).

Зверни увагу: 1. Прийменники вживаються тільки з непрямими відмінками! 2. Відмінок ми визначаємо не у прийменника, а у слова, що вживається разом і...
Слайд № 8

Зверни увагу: 1. Прийменники вживаються тільки з непрямими відмінками! 2. Відмінок ми визначаємо не у прийменника, а у слова, що вживається разом із прийменником! І ще один момент, на який потрібно звернути увагу: прийменники можуть вказувати на смислові відношення: місця, часу, причини, мети дії, а також кількості.

Уважно розглянь таблицю і запам’ятай: Місце Теплийтуманслався(де?) по полю й наливав балку, такщодерева потопали вньому(М.Коцюбинський). Час Не щеб...
Слайд № 9

Уважно розглянь таблицю і запам’ятай: Місце Теплийтуманслався(де?) по полю й наливав балку, такщодерева потопали вньому(М.Коцюбинський). Час Не щебечи, соловейко, (коли?) назоріраненько (Народнапісня). Причина Ой уполікурнотадимно, (чому?) з-за туманусвітуне видно (Нар.пісня). Мета А я у гай ходила (зякоюметою?) поквіткуось яку...(П.Тичина). Кількість А Ярема страшно глянуть (скільки?) по три, почотиритак і кладе (Т. Шевченко).

А тепер виконай практичні завдання: 1. Спиши, розкриваючи дужки. З’ясуй, на які відмінки вказують прийменники. Інтерес людини (до) своє власне ім’я...
Слайд № 10

А тепер виконай практичні завдання: 1. Спиши, розкриваючи дужки. З’ясуй, на які відмінки вказують прийменники. Інтерес людини (до) своє власне ім’я; людина живе (в) суспільство; свідоцтво (про) народження; право (на) ім’я зберігається (за) людина; найменування людей пов’язане (з) історія; допомогти (у) вибір імені; розповідь (про) своє прізвище; прізвище походить (від) назва птаха. 2. Підбери потрібний прийменник до кожного речення; визнач смислові відношення прийменників: 1. ... небі не видно ні однісінької хмаринки. 2. Сусідство … давніх-давен визначалося сталими традиціями. 3. Сашко зрозумів: він повинен ходити до школи … знаннями.

Виконав? Тепер подивись відповіді у наступному слайді та перевір себе!
Слайд № 11

Виконав? Тепер подивись відповіді у наступному слайді та перевір себе!

Завдання 1. Інтерес людини до свого власного імені (Р. в.), людина живе в суспільстві (М.в.); свідоцтво про народження (Зн.в.); право на ім’я (Зн.в...
Слайд № 12

Завдання 1. Інтерес людини до свого власного імені (Р. в.), людина живе в суспільстві (М.в.); свідоцтво про народження (Зн.в.); право на ім’я (Зн.в.) зберігається за людиною (Ор.в.); найменування людей пов’язане з історією (Ор.в.); допомогти у виборі (М.в.) імені; розповідь про своє прізвище (Зн.в.); прізвище походить від назви (Р.в.) птаха. Завдання 2. 1. У небі (де? - місце) не видно ні однісінької хмаринки. 2. Сусідство із давніх-давен (з якого часу? - час) визначалося сталими традиціями. 3. Сашко зрозумів: він повинен ходити до школи за (за якою метою? - мета) знаннями.

Якщо ти впорався з усіма завданнями та зрозумів увесь матеріал, то ти молодець! Якщо щось залишилось незрозумілим, перечитай все ще раз!
Слайд № 13

Якщо ти впорався з усіма завданнями та зрозумів увесь матеріал, то ти молодець! Якщо щось залишилось незрозумілим, перечитай все ще раз!

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Впровадження веб-квестів в освітній процес»
Левченко Ірина Михайлівна
36 годин
590 грн
590 грн