Презентація з медіа-матеріалами до інтерактивного уроку "Стоп булінг!" для 1-4 та 5-11 класів.

Виховна робота

Для кого: 1 Клас, 2 Клас, 3 Клас, 4 Клас, 5 Клас, 6 Клас, 7 Клас, 8 Клас, 9 Клас, 10 Клас, 11 Клас

17.02.2021

780

113

1

Опис документу:
Мультимедайна презентація адаптована до інтерактивного уроку "Стоп булінг" від проєкту Міністерства юстиції України "Я маю право". Презентація відповідно міністерських рекомендацій розроблена в двох варіантах: для 1-4 та 5-11 класів. Містить відеоролики, вправу з анімованими зображеннями та інші матеріали для полегшення сприйняття усної інформації. Розробки уроків додаються у форматі word.
Оберіть документ з архіву для перегляду:
Перегляд
матеріалу
Отримати код
Опис презентації окремими слайдами:
Слайд № 1

БУЛІНГ (цькування) Будь-який школяр несподівано для себе може опинитись у ситуації, коли його ображають, висміюють або бойкотують. Або ж навпаки, м...
Слайд № 2

БУЛІНГ (цькування) Будь-який школяр несподівано для себе може опинитись у ситуації, коли його ображають, висміюють або бойкотують. Або ж навпаки, може сам приєднатися до тих, хто знущається над іншою дитиною. Дуже важливо розрізняти булінг та звичайну сварку між дітьми.

Булінг — це агресивна та вкрай неприємна поведінка однієї дитини або групи дітей по відношенню до іншої дитини, що супроводжується постійним фізичн...
Слайд № 3

Булінг — це агресивна та вкрай неприємна поведінка однієї дитини або групи дітей по відношенню до іншої дитини, що супроводжується постійним фізичним і психологічним тиском. Дитину систематично дражнять образливим для неї чином, навмисно не приймають у колектив, залякують, шантажують або навіть б'ють.

Причин булінгу — безліч. А тим, кого булять може виявитися кожен, хто не вписався у рамки того чи іншого колективу. З булінгом неможливо впоратися ...
Слайд № 4

Причин булінгу — безліч. А тим, кого булять може виявитися кожен, хто не вписався у рамки того чи іншого колективу. З булінгом неможливо впоратися самотужки. Не бійся поговорити про проблему з батьками!

bully
Слайд № 5

bully

Перегляд роликів
Слайд № 6

Перегляд роликів

Слайд № 7

Слайд № 8

Слайд № 9

Слайд № 10

Закон проти булінгу
Слайд № 11

Закон проти булінгу

ВПРАВА «БУЛІНГ, ЧИ НІ?»
Слайд № 12

ВПРАВА «БУЛІНГ, ЧИ НІ?»

Так
Слайд № 13

Так

Ні
Слайд № 14

Ні

Так
Слайд № 15

Так

Так
Слайд № 16

Так

Ні
Слайд № 17

Ні

Ні
Слайд № 18

Ні

Так
Слайд № 19

Так

Ні
Слайд № 20

Ні

Так
Слайд № 21

Так

Так
Слайд № 22

Так

Ні
Слайд № 23

Ні

Що робити, якщо тебе булять?   Немає універсального та швидкого рішення, проте є кілька кроків, які точно варто зробити, щоб впоратись із булінгом.
Слайд № 24

Що робити, якщо тебе булять?   Немає універсального та швидкого рішення, проте є кілька кроків, які точно варто зробити, щоб впоратись із булінгом.

Якщо ти у ситуації булінгу: 1. У жодному разі не тримай це в секреті. Виріши, кому ти довіряєш і можеш про це розповісти: батькам чи іншим родичам,...
Слайд № 25

Якщо ти у ситуації булінгу: 1. У жодному разі не тримай це в секреті. Виріши, кому ти довіряєш і можеш про це розповісти: батькам чи іншим родичам, другу або подрузі, вчителю, психологу, тренеру або навіть друзям своїх батьків. 2. Не бійся просити про допомогу — вона тобі необхідна.

3. Припини звинувачувати себе чи виправдовувати дії інших. Ніхто не має права порушувати твої кордони, примушувати робити щось, принижувати чи обра...
Слайд № 26

3. Припини звинувачувати себе чи виправдовувати дії інших. Ніхто не має права порушувати твої кордони, примушувати робити щось, принижувати чи ображати тебе. Така поведінка не прийнятна. 4. Якщо трапилась будь-яка небезпечна для тебе ситуація, звертайся за допомогою до адміністрації школи, вчителів, старших учнів, батьків, спеціальних фахівців.

www.facebook.com/childhotline.ukraine/
Слайд № 27

www.facebook.com/childhotline.ukraine/

stop walk talk
Слайд № 28

stop walk talk

Що робити, якщо ти бачиш, як булять іншого?   Діти, які піддаються булінгу в школі, починають вигадувати приводи, щоб не ходити на заняття, прикида...
Слайд № 29

Що робити, якщо ти бачиш, як булять іншого?   Діти, які піддаються булінгу в школі, починають вигадувати приводи, щоб не ходити на заняття, прикидаються хворими. Стають замкнутими, втрачають смак до життя і перестають вчитися. Що робити, якщо ти бачиш, як булять іншого, і хочеш йому допомогти:

1. Ти можеш бути тим, хто нарешті почне про це говорити. 2. Якщо бачиш ситуацію булінгу, одразу клич на допомогу дорослих, які є поруч. 3. Якщо тоб...
Слайд № 30

1. Ти можеш бути тим, хто нарешті почне про це говорити. 2. Якщо бачиш ситуацію булінгу, одразу клич на допомогу дорослих, які є поруч. 3. Якщо тобі пропонують приєднатися до булінгу або дивитися на те, що відбувається, рішуче відмовляйся.

4. Якщо твій друг чи подруга поділилися з тобою, що вони потрапили у ситуацію булінгу, обов’язково говори з ними про це — вони потребують твоєї під...
Слайд № 31

4. Якщо твій друг чи подруга поділилися з тобою, що вони потрапили у ситуацію булінгу, обов’язково говори з ними про це — вони потребують твоєї підтримки. Порадь звернутися по допомогу до дорослих, яким ви довіряєте.

Якщо ти поводишся як той, хто булить...   Що робити якщо ти несподівано для себе зрозумів, що поводишся як той, хто булить: 1. Зрозумій, булінг – ц...
Слайд № 32

Якщо ти поводишся як той, хто булить...   Що робити якщо ти несподівано для себе зрозумів, що поводишся як той, хто булить: 1. Зрозумій, булінг – це твої дії, а не твоя особистість. Ти можеш ними керувати та змінювати на краще. 2. Дорослі дійсно переймаються тим, що відбувається. Навіть, якщо здається, що це не так.

3. Булінг завдає фізичного та емоційного болю іншому. Подумай, ти дійсно цього прагнеш? 4. Деякі речі можуть здаватися смішними та невинними, проте...
Слайд № 33

3. Булінг завдає фізичного та емоційного болю іншому. Подумай, ти дійсно цього прагнеш? 4. Деякі речі можуть здаватися смішними та невинними, проте вони можуть завдати шкоди іншій людині. Викресли булінг зі свого життя!

#булитинекруто
Слайд № 34

#булитинекруто

Перегляд
матеріалу
Отримати код
Опис презентації окремими слайдами:
Слайд № 1

БУЛІНГ (цькування) Будь-який школяр несподівано для себе може опинитись у ситуації, коли його ображають, висміюють або бойкотують. Або ж навпаки, м...
Слайд № 2

БУЛІНГ (цькування) Будь-який школяр несподівано для себе може опинитись у ситуації, коли його ображають, висміюють або бойкотують. Або ж навпаки, може сам приєднатися до тих, хто знущається над іншою дитиною. Дуже важливо розрізняти булінг та звичайну сварку між дітьми.

Булінг — це агресивна та вкрай неприємна поведінка однієї дитини або групи дітей по відношенню до іншої дитини, що супроводжується постійним фізичн...
Слайд № 3

Булінг — це агресивна та вкрай неприємна поведінка однієї дитини або групи дітей по відношенню до іншої дитини, що супроводжується постійним фізичним і психологічним тиском. Дитину систематично дражнять образливим для неї чином, навмисно не приймають у колектив, залякують, шантажують або навіть б'ють.

Причин булінгу — безліч. А тим, кого булять може виявитися кожен, хто не вписався у рамки того чи іншого колективу. З булінгом неможливо впоратися ...
Слайд № 4

Причин булінгу — безліч. А тим, кого булять може виявитися кожен, хто не вписався у рамки того чи іншого колективу. З булінгом неможливо впоратися самотужки. Не бійся поговорити про проблему з батьками!

bully
Слайд № 5

bully

Перегляд роликів
Слайд № 6

Перегляд роликів

Слайд № 7

Слайд № 8

Слайд № 9

Слайд № 10

Закон проти булінгу
Слайд № 11

Закон проти булінгу

ВПРАВА «БУЛІНГ, ЧИ НІ?»
Слайд № 12

ВПРАВА «БУЛІНГ, ЧИ НІ?»

Так
Слайд № 13

Так

Ні
Слайд № 14

Ні

Так
Слайд № 15

Так

Так
Слайд № 16

Так

Ні
Слайд № 17

Ні

Ні
Слайд № 18

Ні

Так
Слайд № 19

Так

Ні
Слайд № 20

Ні

Так
Слайд № 21

Так

Так
Слайд № 22

Так

Ні
Слайд № 23

Ні

Що робити, якщо тебе булять?   Немає універсального та швидкого рішення, проте є кілька кроків, які точно варто зробити, щоб впоратись із булінгом.
Слайд № 24

Що робити, якщо тебе булять?   Немає універсального та швидкого рішення, проте є кілька кроків, які точно варто зробити, щоб впоратись із булінгом.

Якщо ти у ситуації булінгу: 1. У жодному разі не тримай це в секреті. Виріши, кому ти довіряєш і можеш про це розповісти: батькам чи іншим родичам,...
Слайд № 25

Якщо ти у ситуації булінгу: 1. У жодному разі не тримай це в секреті. Виріши, кому ти довіряєш і можеш про це розповісти: батькам чи іншим родичам, другу або подрузі, вчителю, психологу, тренеру або навіть друзям своїх батьків. 2. Не бійся просити про допомогу — вона тобі необхідна.

3. Припини звинувачувати себе чи виправдовувати дії інших. Ніхто не має права порушувати твої кордони, примушувати робити щось, принижувати чи обра...
Слайд № 26

3. Припини звинувачувати себе чи виправдовувати дії інших. Ніхто не має права порушувати твої кордони, примушувати робити щось, принижувати чи ображати тебе. Така поведінка не прийнятна. 4. Якщо трапилась будь-яка небезпечна для тебе ситуація, звертайся за допомогою до адміністрації школи, вчителів, старших учнів, батьків, спеціальних фахівців.

www.facebook.com/childhotline.ukraine/
Слайд № 27

www.facebook.com/childhotline.ukraine/

stop walk talk
Слайд № 28

stop walk talk

Що робити, якщо ти бачиш, як булять іншого?   Діти, які піддаються булінгу в школі, починають вигадувати приводи, щоб не ходити на заняття, прикида...
Слайд № 29

Що робити, якщо ти бачиш, як булять іншого?   Діти, які піддаються булінгу в школі, починають вигадувати приводи, щоб не ходити на заняття, прикидаються хворими. Стають замкнутими, втрачають смак до життя і перестають вчитися. Що робити, якщо ти бачиш, як булять іншого, і хочеш йому допомогти:

1. Ти можеш бути тим, хто нарешті почне про це говорити. 2. Якщо бачиш ситуацію булінгу, одразу клич на допомогу дорослих, які є поруч. 3. Якщо тоб...
Слайд № 30

1. Ти можеш бути тим, хто нарешті почне про це говорити. 2. Якщо бачиш ситуацію булінгу, одразу клич на допомогу дорослих, які є поруч. 3. Якщо тобі пропонують приєднатися до булінгу або дивитися на те, що відбувається, рішуче відмовляйся.

4. Якщо твій друг чи подруга поділилися з тобою, що вони потрапили у ситуацію булінгу, обов’язково говори з ними про це — вони потребують твоєї під...
Слайд № 31

4. Якщо твій друг чи подруга поділилися з тобою, що вони потрапили у ситуацію булінгу, обов’язково говори з ними про це — вони потребують твоєї підтримки. Порадь звернутися по допомогу до дорослих, яким ви довіряєте.

Якщо ти поводишся як той, хто булить...   Що робити якщо ти несподівано для себе зрозумів, що поводишся як той, хто булить: 1. Зрозумій, булінг – ц...
Слайд № 32

Якщо ти поводишся як той, хто булить...   Що робити якщо ти несподівано для себе зрозумів, що поводишся як той, хто булить: 1. Зрозумій, булінг – це твої дії, а не твоя особистість. Ти можеш ними керувати та змінювати на краще. 2. Дорослі дійсно переймаються тим, що відбувається. Навіть, якщо здається, що це не так.

3. Булінг завдає фізичного та емоційного болю іншому. Подумай, ти дійсно цього прагнеш? 4. Деякі речі можуть здаватися смішними та невинними, проте...
Слайд № 33

3. Булінг завдає фізичного та емоційного болю іншому. Подумай, ти дійсно цього прагнеш? 4. Деякі речі можуть здаватися смішними та невинними, проте вони можуть завдати шкоди іншій людині. Викресли булінг зі свого життя!

#булитинекруто
Слайд № 34

#булитинекруто

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Урок «Стоп булінг» для учнів 1-8 класів

Мета: вироблення нульової толерантності до проблеми булінгу, розвиток співчутливого ставлення до жертв насилля, навички надання і отримання допомоги

Тривалість: 45 хв.

Обладнання і матеріали:

  • комп’ютер, проектор для перегляду відео;

  • відеоролики (1-2) для різних вікових груп;

  • папір, олівці або ручки, котушка ниток;

  • роздаткові матеріали (буклети, плакати, наліпки, карточки для комунікації)

План уроку

  1. Вправа «Метод розстановки сил» (зробити на перерві перед початком уроку)

  2. Перегляд відеороликів про булінг (10 хв.)

  3. Обговорення теми (15 хв.)

  4. Гра «Це булінг?» для 1-8 класів (5 хв.)

  5. Робота з формулою «stop-talk-walk» для 1-8 класів (10 хв.)

  6. Підведення підсумків заняття, гра «Павутинка» (5 хв.)

Метод розстановки сил

Перед початком уроку попросіть кожну дитину на аркуші паперу написати прізвища чотирьох дітей, з якими вона хоче сидіти поруч за партою. А також прізвище того, кого вона вважає своїм найкращим другом. Отриману інформацію передайте вчителю. Коли вчитель проаналізує результати, то легко помітить, кого з дітей

«забули», не згадали зовсім. Цей метод має назву «розстановка сил». Завдяки йому можна дослідити комунікацію в колективі й дізнатися, хто в класі жертва, хто агресор, хто є неформальним лідером, а від кого відвернулися однолітки.

Хід уроку

Доповідач (заходить до класу, де сидять учні, і коли всі зайдуть до класу зачиняє двері і на дверях вішає плакат з червоним знаком «STOP БУЛІНГ»): Відтепер наш клас – зона, вільна від булінгу. Ми ж не впустимо злих булі до класу, правда?

(Представляється і починає урок): Доброго дня! Мене звати…, я …. І сьогодні ми з вами поговоримо про булінг. Як ви вважаєте, що таке булінг (цькування)?

(просить дітей пояснити, як вони розуміють поняття «булінг»).

Так, дійсно, кожен з вас має рацію. Якщо підсумувати усе що ми сказали, виходить, що булінг

– це агресивна і вкрай неприємна свідома поведінка однієї дитини або групи дітей стосовно іншої дитини, що супроводжується фізичним і психологічним тиском.

А давайте дізнаємося, звідки взялося це незвичайне слово «Булінг». Це слово прийшло до нас із англомовних країн, де словом «bully» називають хулігана, забіяку, задираку, тобто людину, яка поводиться недобре, ображає інших та пакостить.

Я пропоную нам подивитися декілька відеороликів, в яких розповідається про шкільний булінг і побачимо, як же він виглядає. Адже деколи ми можемо навіть не розуміти, що те, що відбувається з нами – це булінг.

ивляться відеоролики)

Відеоролики:

1-4 класи http://autta.org.ua /ua /materials/material/V -deo --Kam-n--nozhits---pap -r-/

    1. класи https://www.youtube.com / watch?v=FoV -97RFkTE (1 половина) https://www.youtube.com/ watch?v=espwzDTLVkE&t=14s

https://www.youtube.com/ watch?v=9de_ose8pig

Обговорення теми

Доповідач: Отже, щойно ми з вами переглянули два відеоролики, які висвітлюють проблему булінгу серед школярів. Давайте обговоримо підняті в мультфільмах теми та трохи більше дізнатися про таке явище, як булінг.

Ситуація з булінгом в Україні доволі невтішна. У 2017 році 7 з 10 дітей стикалися з булінгом в тих чи інших проявах (були жертвою або свідком). Крім того, існують різні види булінгу:

      • Фізичний (завдання ударів, штовхання, пошкодження або крадіжка особистих речей)

      • Психологічний (обзивання, глузування або висловлювання, якими ображається стать, раса або національність, виключення інших із групи, розповсюдження пліток або чуток)

      • Кібербулінг (новий вид булінгу, який виник з приходом в наше життя соціальних мереж: образливі повідомлення з погрозами, відредаговані фотографії, блокування акаунтів, навіть шантаж).

Багато хто не надає булінгу значення. Але насправді це не просто пустощі або грубість, а особлива форма взаємин, яка з часом переростає в насильство.

Зовсім недавно Верховна Рада України прийняла Закон, яким закріпила поняття булінгу (цькування) та відповідальність за його вчинення. Булінг відтепер карається штрафом від 850 грн або громадськими роботами від 20 годин. Якщо булінг вчинять повторно протягом року або групою осіб, розмір покарання збільшиться до штрафу від 1700 грн або громадських роботами від 40годин.

Якщо булінг вчинить дитина від 14 до 16 років, відповідатимуть його батьки. До них застосовуватимуть покарання у вигляді штрафу або громадських робіт.

Окремо передбачена відповідальність за приховування фактів булінгу (цькування) для керівників шкіл. Якщо керівник не повідомить поліцію про відомі йому випадки цькування серед учнів, до нього буде застосоване покарання у вигляді штрафу від 850 грн або виправних робіт до одного місяця з відрахуванням до 20 % заробітку.

Батькам та друзям буває дуже складно зрозуміти, що їх діти чи товариші стали жертвами булінгу, адже зазвичай вони нікому не розказують їх про свою проблему. Більшість жертв булінгу – це сором’язливі діти, які бояться говорити про свої хвилювання. Але завжди можна придивитися до зовнішніх ознак та поведінки дитини:

      • Їй надсилають електронні листи та повідомлення з погрозами, публікують образливий контент на її сторінках в соц. мережах

      • іграшки та особисті речі поламані та зіпсовані

      • її одяг, зошити та підручники часто брудні та розірвані розірвані

      • можна побачити синці і подряпини на тілі або жувальну гумку в волоссі

Запам’ятайте, якщо у вашого знайомого є ці або інші ознаки – необхідно невідкладно повідомити дорослих про те, що він може бути жертвою булінгу! Булінгу може зазнати

будь-яка дитина у школі, але жодна не заслуговує на таке ставлення.

Допомогти жертві булінгу інколи досить просто. Перше, що ти можеш зробити,— не підтримувати тих, хто знущається. Твоє ставлення має бути таким, щоб ініціатори булінгу

відчули, що ти не погоджуєшся з тим, що відбувається. Якщо бачиш, що з когось насміхаються, допоможи йому вийти з цієї ситуації, покажи свою підтримку, скажи, що він чи вона не заслуговує на таке ставлення. Люди, яких ображають, часто почуваються самотніми — допоможи їм відчути, що вони не одні.

Отже, ми поговорили про проблему булінгу в Україні, визначили його ознаки, а також дізналися, чому виникає булінг. Тепер давайте пограємо. Розділімося на 3 команди.

Перша гра називається «Це булінг?». У ході гри ви спробуєте відрізняти дружні піддражнювання від булінгу.

Доповідач роздає учням склеєні смайлики. Жовтий смайл не булінг. Червоний булінг. Далі зачитує ситуації з карток, а учні показують відповідний смайлик (булінг чи не булінг).

Доповідач (підсумовує): Отже, ми побачили, що булінг суттєво відрізняється від типових конфліктів і непорозумінь між друзями або однокласниками. Булінг — це якщо:

  • людині завдали болю, принизили фізично або словесно;

  • така поведінка повторюється, хоча може статися й один раз;

  • це було зроблено навмисно;

  • людина, якій заподіяли шкоду, не може сама захистити себе.

А тепер я поділюся з вами секретною формулою, яка допоможе попередити направлену на вас агресію. Цікаво? Формула називається «stop-talk-walk». Мені потрібно 2 бажаючих. Хто хоче спробувати?

(Доповідач обирає пару для участі, ділить ролі (агресор і жертва) і зачитує класу правила)

І так, формула «stop-talk -walk» дуже проста. Коли булі починає провокувати конфлікт або розпалювати ворожнечу, потрібно виконати три простих кроки:

STOP: Зберігайте спокій! Ввічливо зупиніть кривдника, намагайтесь уникнути сварки. Ні в якому разі не вступайте з ним в бійку.

TALK: Говоріть спокійно і впевнено, покажіть силу духу. Зазначте прямо, що вам не подобається подібне ставлення до себе, і ви не збираєтеся цього терпіти. Повідомте агресора, якщо він не припинить свою поведінку, ви будете змушені повідомити дорослим (вчителям, батькам).

WALK: Якщо є можливість, зробіть вигляд, що вам байдуже і йдіть геть.

іти починають працювати з формулою: одна вигадує ситуацію і починає зачіпати іншу, в той час як інша з допомогою доповідача спокійно і ввічливо відповідає згідно з формулою. Потім вони міняються ролями і повторюють гру).

Підведення підсумків заняття Доповідач (просить всіх підвестися і стати в коло):

Отже, ми з вами з’ясували, що називають булінгом, як його розпізнати і що робити в ситуації булінгу. Не треба соромитися зізнатися іншим, що ви страждаєте. Ви можете сказати про це дорослим, яким ви довіряєте, старшим товаришам, вчителям або шкільному психологу.

Пам’ятайте, що коли кривдника не зупинити, можуть постраждати інші діти.

Ви маєте знати, що # булитинекруто. Зовсім не круто! Було б набагато ліпше, якби люди замість булінгу робили щось добре один для одного. Давайте об’єднаємося в єдине ціле – в паутинку на знак того, що ми разом виступаємо проти булінгу.

(Доповідач дає учням клубок і просить у довільному порядку передавати його із рук в руки, тримаючи частину нитки в себе, поки не обплутає усіх дітей).

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Урок «Стоп булінг» для учнів 9-11 класів

Мета: вироблення нульової толерантності до проблеми булінгу, розвиток співчутливого ставлення до жертв насилля, навички надання і отримання допомоги

Тривалість: 45 хв.

Обладнання і матеріали:

  • комп’ютер, проектор для перегляду відео;

  • фліпчарти (ватмани) та маркери для роботи в групах;

  • відеоролики (1-2) для різних вікових груп;

  • папір, олівці або ручки

  • роздаткові матеріали (буклети, плакати, наліпки, карточки для комунікації)

План уроку

  1. Вправа «Метод розстановки сил» (зробити на перерві перед початком уроку)

  2. Перегляд відеороликів про булінг (10 хв.)

  3. Обговорення теми (15 хв.)

4.Робота в групах «Розробка стратегії боротьби з булінгом» для (10 хв.) та презентація групової роботи (по 5 хв.)

  1. Підведення підсумків заняття та запрошення приєднатися до флешмобу #булитинекруто (5 хв.)

Метод розстановки сил

Перед початком уроку попросіть кожну дитину на аркуші паперу написати прізвища чотирьох дітей, з якими вона хоче сидіти поруч за партою. А також прізвище того, кого вона вважає своїм найкращим другом. Отриману інформацію передайте вчителю. Коли вчитель проаналізує результати, то легко помітить, кого з дітей

«забули», не згадали зовсім. Цей метод має назву «розстановка сил». Завдяки йому можна дослідити комунікацію в колективі й дізнатися, хто в класі жертва, хто агресор, хто є неформальним лідером, а від кого відвернулися однолітки.

Доповідач (заходить до класу, де сидять учні, і коли всі зайдуть до класу зачиняє двері і на дверях вішає плакат з червоним знаком «STOP БУЛІНГ»): Відтепер наш клас – зона, вільна від булінгу. Ми ж не впустимо злих булі до класу, правда?

(Представляється і починає урок): Доброго дня! Мене звати…, я …. І сьогодні ми з вами поговоримо про булінг. Як ви вважаєте, що таке булінг (цькування)?

(просить дітей пояснити, як вони розуміють поняття «булінг»).

Так, дійсно, кожен з вас має рацію. Якщо підсумувати усе що ми сказали, виходить, що булінг – це агресивна і вкрай неприємна свідома поведінка однієї дитини або групи дітей стосовно іншої дитини, що супроводжується фізичним або психологічним насильством.

Я пропоную нам подивитися декілька відеороликів, в яких розповідається про шкільний булінг і ми побачимо, як же він виглядає. Адже деколи ми можемо навіть не розуміти, що те, що відбувається з нами – це булінг.

(дивляться відеоролики)

Відеоролики

https://www.youtube.com/ watch?v=ztgXThOA_lc https://www.youtube.com/watch?v=9Nh4_pYHnfA https://www.youtube.com/ watch?v=Z fp7NCmU9zw https://www.youtube.com/ watch?v=UD4yFexFzhI

Обговорення теми

Доповідач: Отже, щойно ми з вами переглянули два відео-ролики, які висвітлюють проблему булінгу серед школярів. Далі пропоную обговорити підняті в мультфільмах теми та трохи більше дізнатися про таке явище, як булінг.

Ситуація з булінгом в Україні доволі невтішна. Статистика свідчить, що 67% дітей стикалися з булінгом в тих чи інших проявах (були жертвою або свідком), а 40% постраждалих від цькування ні з ким не ділилися проблемою і не зверталися за допомогою.

Види булінгу досить різноманітні:

    • Фізичний (завдання ударів, штовхання, пошкодження або крадіжка власності)

    • Економічний (крадіжки, пошкодження чи знищення одягу та інших особистих речей жертви, вимагання грошей тощо).

    • Психологічний (обзивання, глузування або висловлювання, якими ображається стать, раса або національність, виключення інших із групи чи розповсюдження пліток або чуток)

    • Сексуальний (принизливі погляди, жести, образливі рухи тіла, фотографування та відео зйомки у переодягальнях, сексуальні погрози та жарти).

    • Кібербулінг (образливі повідомлення з погрозами, відредаговані фотографії, блокування акаунтів, навіть шантаж).

Багато хто не надає булінгу вагомого значення. Але насправді це не просто пустощі або грубість, а особлива форма взаємин, яка за відсутності своєчасної реакції переростає в насильство.

18 грудня 2018 року Верховна Рада України прийняла Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)». 228 народних депутатів проголосували за проект Закону №8584, яким вдалося закріпити поняття булінгу (цькування) та відповідальність за його вчинення. В Законі йдеться, що булінг може вчинятися не лише учнями стосовно інших учнів, а також учнями стосовно учителя або вчителем щодо учня. Серед його ознак: повторюваність (адже одноразовий прояв неприязні не буде вважатися цькуванням); наявність сторін «агресор-потерпілий-свідок» у діянні; наслідки для постраждалого у вигляді фізичної або психологічної шкоди.

Отже, булінг відтепер карається штрафом від 850 грн або громадськими роботами від

20 годин. Якщо булінг вчинять повторно протягом року або групою осіб, розмір покарання збільшиться до штрафу від 1700 грн або громадських роботами від 40годин.

Якщо булінг вчинить неповнолітній від 14 до 16 років, відповідатимуть його батьки. До них застосовуватимуть покарання у вигляді штрафу або громадських робіт.

Окремо передбачена відповідальність за приховування фактів булінгу (цькування) для керівників шкіл. Якщо керівник не повідомить поліцію про відомі йому випадки цькування серед учнів, до нього буде застосоване покарання у вигляді штрафу від 850 грн або виправних робіт до одного місяця з відрахуванням до 20 % заробітку.

Доповідач: Як ви вважаєте, чому діти стають агресорами?

(попросіть дітей пояснити їхню думку і підводить)

Причинами частих проявів агресії та цькування інших дітей можуть бути бажання звернути на себе увагу, мати авторитет серед однолітків; потерпання від насильства у власній сім’ї; психологічна схильність до агресії, нездатність контролювати свій гнів; в окремих випадках – самозахист, побоювання стати жертвою булінгу з боку інших.

Право на захист дітей від булінгу регламентується як на міжнародному рівні, так і на рівні держав. Так, згідно з Конвенції ООН про права дитини, дитина має право на захист від незаконного посягання на її честь і гідність. Конституція України в статті 52 передбачає наявність у дітей рівних прав незалежно від походження, а також від того, народжені вони у шлюбі чи поза ним. Водночас Закон України «Про охорону дитинства» гарантує дітям право на захист від усіх форм насильства – фізичного і психічного, образи, недбалого і жорстокого поводження з нею. Це ж саме право та безпечні умови навчання гарантоване учням і в Законі України «Про освіту». Під час перебування дитини у школі реалізацію цього права забезпечує школа.

В кожній країні існують свої власні методи боротьби з булінгом. До прикладу, Уряд Австралії реалізує програму Bullying No Way у школах країни.

Вони розроблені також мобільні додатки для дітей різного віку, які вчать емпатії та надають поради щодо протидії булінгу. А в середній та початковій школах Китаю було розпочато кампанію з протидії булінгу, в рамках якої у школах будуть створені комісії з протидії булінгу. Вони займатимуться попередженням та розслідуванням випадків булінгу; також буде встановлено покарання за різні види булінгу. Найефективнішим інструментом боротьби з булінгом в Великобританії визнано «очну ставку» агресора з жертвою за участю медіатора (психолога або педагога).

Отже, про проблему булінгу в Україні ми поговорили. Далі ми пропонуємо перейти до роботи в групах. Зараз ми з вами спробуємо розробити стратегію протидії булінгу.

Розробка стратегії боротьби з булінгом

(Доповідач ділить учнів на 4 групи. Кожній з них дається фліпчарт (ватман) та маркери і пропонується придумати, що можна робити для того, щоб побороти булінг на різних рівнях.)

Група 1 «Як заходи з протидії булінгу можна впровадити на рівні держави?» (державна влада) Група 2 «Які заходи з протидії булінгу можна впровадити на рівні школи (керівництво, вчителі) Група 3 «Які заходи з протидії булінгу можна впровадити на рівні класу (всередині)

Група 4 «Які заходи з протидії булінгу може робити кожен учень (індивідуально)

(Учні обговорюють тему та записують найдоцільніші на їх думку заходи. Після того, як завдання буде виконане, представник від кожної команди презентує роботу групи.)

Підведення підсумків

Доповідач: Сьогодні ми з вами поговорили про дуже гостру і важливу проблему суспільства. Хочу сказати найголовніше: ми всі – учасники процесу булінгу, чи як агресор, чи як жертва, чи як спостерігач. І ми маємо про це говорити, маємо діяти, а не стояти осторонь. Тому запрошуємо всіх приєднатися до всеукраїнського флешмобу в соц мережах і показати всім, що - #булитинекруто. Зовсім не круто! Буде набагато ліпше, якщо люди замість булінгу робитимуть щось добре один для одного.

(Доповідач розповідає дітям, як можна долучитися до флешмобу).

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.