Зараз в ефірі:
онлайн-конференція:
«
Освіта проти насильства: методи профілактики та алгоритми реагування
»
Взяти участь Всі події

Презентація. Вживання великої букви. Перенесення слів з рядка в рядок

Українська мова

Для кого: 10 Клас

01.06.2019

4372

249

0

Опис документу:
В презентації подані основні правила вживання великої букви та правила перенесення слів з рядка в рядок.Подається ряд вправ на самостійне опрацювання: виправ помилку,пам’ятка про правильне вживання слів, мовні цікавинки, тексти, в яких треба пояснити вживання великої букви та перенесення слів з рядка в рядок.
Перегляд
матеріалу
Отримати код
Опис презентації окремими слайдами:
Вживання великої букви. Перенос слів з рядка в рядок Як нема без зірок небозводу,   Як блакиті без сонця нема,   Так і мови нема без народу, і наро...
Слайд № 1

Вживання великої букви. Перенос слів з рядка в рядок Як нема без зірок небозводу,   Як блакиті без сонця нема,   Так і мови нема без народу, і народу без мови нема.   В. Забаштанський

Вживання  великої  букви 1.Прізвища,імена, по-батькові, псевдоніми, прізвиська 2. Клички тварин 3. Астрономічні назви (офіційні та народні) 4. Імен...
Слайд № 2

Вживання  великої  букви 1.Прізвища,імена, по-батькові, псевдоніми, прізвиська 2. Клички тварин 3. Астрономічні назви (офіційні та народні) 4. Імена міфологічних істот і божеств. 5. Географічні та топографічні назви. 6. Назви держав 7. Назви міжнародних організацій 8. Неофіційні назви міст, територій 9. Перше слово у назвах дат, подій Тарас Шевченко, Кобзар, Марія Мурчик, Мухтар Юпітер, Земля, Марс, Сатурн. Венера, Зевс, Антей, Аполлон. Україна, Європа. Сполучені Штати Америки Організація Об’єднаних Націй Поділля, Полісся Новий рік, Восьме березня.

Вживання  великої  букви 10. Назви марок автомобілів, виробів, фільмів (в лапках). 11. Перше слово назв інститутів, академій, музеїв і т.ін. 12. Ус...
Слайд № 3

Вживання  великої  букви 10. Назви марок автомобілів, виробів, фільмів (в лапках). 11. Перше слово назв інститутів, академій, музеїв і т.ін. 12. Усі слова у назвах орденів та інших відзнак 13. Порядковий номер з’їзду пишеться з великової букви. 14. Перше слово назв національних округів та автономних областей 15. Перше слово офіційних назв, творчих спілок, колективів 16. Назви установ, підприємств. 17. Перше слово у назвах найвищих державних посад 18. Абревіатури. «Веснянка», «Жигулі». Херсонський державний університет орден Ярослава Мудрого Другий з’їзд профспілок України Кримська автономна республіка Спілка письменників України. Херсонський комбайновий завод. Генеральний прокурор України ХДУ, ДПТНЗ, ХПЛЗтП, ХДУ

Основні правила переносу слів  1.Частини слів з одного рядка в другий переносяться за складами 2.Слова з подовженими двома літерами можна переносит...
Слайд № 4

Основні правила переносу слів  1.Частини слів з одного рядка в другий переносяться за складами 2.Слова з подовженими двома літерами можна переносити двома способами 3.При подвоєнні літер на межі значущих частин слова можливий тільки один перенос. 4.Одна літера не залишається в попередньому рядку й не переноситься. 5.Не можна поділяти на частини для переносу двоскладові слова, у яких склад — одна буква ка-лач, ве-чір, Ма-лан-ка жи-ття і жит-тя, ві-ру-ва-ння і ві-ру-ван-ня, збі-жжя і збіж-жя від-ділити, без-змістовний лимон-ний, буден-ний Ма-рія (а не Марі-я),олі-вець (не о- лівець) Око, або, йти

Основні правила переносу слів 6.Не розривають при переносі йо,ьо 7.Апостроф, знак м’якшення, знак переносу, розділові знаки (крім тире) не перенося...
Слайд № 5

Основні правила переносу слів 6.Не розривають при переносі йо,ьо 7.Апостроф, знак м’якшення, знак переносу, розділові знаки (крім тире) не переносяться в наступний рядок. 8.Не можна розривати сполучення літер дж, дз, які позначають один звук. Увага! Якщо дж, дз не становлять одного звука (це трапляється, коли д належить до префікса, а ж або з — до кореня), то їх можна розривати. 9.Не можна переносити прізвища, залишаючи в попередньому рядку ініціали, складноскорочені слова: 10.Не можна відривати одну букву від кореня і другої основи складного слова 11.У всіх інших випадках – довільний перенос. -га-йок, знайо-мий, ко-льо-ри -хлоп’- ята ( а не хлоп-’ята), -слизь- ко (а не слиз-ько) грин-джоли (а не гринд-жоли), за-дзвеніти (а не зад-звеніти) над-звичайний(а не надз-вичайний), під-земний ( а не пі-дземний) І.Я.Франко (а не І.Я.-Франко), ООН (а не О-ОН), АЕС (а не А-ЕС) на-вчання (а не нав-чання), восьми- гранний (а не восьмиг-ранний) се-стра і сест-ра, близь-кий і бли- зький, галиць-кий і гали-цький

«Виправ помилку!» 1.Співець не попав у тональність. 2.У неї рідкий дар до малювання. 3.Треба написати мою автобіографію. 4.Нервова напруженість зро...
Слайд № 6

«Виправ помилку!» 1.Співець не попав у тональність. 2.У неї рідкий дар до малювання. 3.Треба написати мою автобіографію. 4.Нервова напруженість зростала. 5.Вчитель виділив мені трохи часу. 6.Знання іноземних мов стане в пригоді кожному. 7.Впав у неласку. 8.Служити прикладом. 9. З моєї точки зору. 10.Уступити місце. 11.У нас чудові відношення.

«Виправ помилку!» 1.Співак не попав у тональність. 2.У неї рідкісний дар до малювання. 3.Треба написати автобіографію. 4.Нервова напруга зростала. ...
Слайд № 7

«Виправ помилку!» 1.Співак не попав у тональність. 2.У неї рідкісний дар до малювання. 3.Треба написати автобіографію. 4.Нервова напруга зростала. 5.Вчитель приділив мені трохи часу. 6.Знання іноземних мов стане в нагоді кожному. 7.Потрапив у немилість. 8. Бути за приклад. 9. На мій погляд. 10. Поступитись місцем. 11.У нас чудові стосунки.

Пам’ятка Неправильно 1.Моя автобіографія потрібна? 2.На мій адрес надійшов лист. 3.Надсилати за адресою. 4.Мені все рівно. 5.Без сумніву. 6.З одніє...
Слайд № 8

Пам’ятка Неправильно 1.Моя автобіографія потрібна? 2.На мій адрес надійшов лист. 3.Надсилати за адресою. 4.Мені все рівно. 5.Без сумніву. 6.З однієї сторони. 7.Нестерпна біль. 8.За недостатком часу. 9.Приймати участь. 10.В любий час. 11.Відволікати увагу. 12.Відкрити двері. 13.Суха тряпка. 14.Хлопнути дверима. 15.По всіх правилах. 16.Завітна мрія. Правильно 1.Автобіографія потрібна? 2.На мою адресу надійшов лист. 3.Надсилати на адресу. 4.Мені байдуже, про мене, дарма, однаково. 5.Безперечно, напевно, певна річ. 6.З одного боку. 7.Нестерпний біль. 8.Через брак часу. 9.Брати(взяти) участь. 10.Будь-коли, коли хочете. 11.Відвертати увагу. 12.Відчинити двері. 13.Суха ганчірка. 14.Грюкнути (гримнути) дверима. 15.За всіма правилами. 16.Заповітна мрія.

Мовні цікавинки 1.Сучасна українська мова має близько 256 тисяч слів. 2. За лексичним запасом найбільш близькою до української мови є: - білоруська...
Слайд № 9

Мовні цікавинки 1.Сучасна українська мова має близько 256 тисяч слів. 2. За лексичним запасом найбільш близькою до української мови є: - білоруська – 84%; -польська і сербська -70% і 68% відповідо; - російська - 62%. 3. Українську мову в різні періоди називали по-різному: про́ста, руська, русинська, козацька тощо. Найуживанішою назвою до середини XIX ст. була "руська мова". 4. В українській мові найбільша кількість слів починається на літеру "П", а найменша кількість слів починається з букви "Ф". 5. В нашій мові є безліч синонімів. Наприклад, слово "горизонт" має 12 синонімів: обрій, небозвід, небосхил, крайнебо, круговид, кругозір, кругогляд, виднокруг, видноколо, виднокрай, небокрай, овид. 6. Українська мова багата на зменшувальні форми. Зменшувальну форму має навіть слово "вороги" – "вороженьки". 7. В світі 41-45 млн. осіб володіють українською мовою, яка займає 25 місце серед найпоширеніших мов у світі. 8. Українська мова входить до найкрасивіших мов світу і займає ІІ місце.

Історія України Намагаючись відновити УНР, С.Петлюра вважав союзником Польщу. Переговори про спільні дії С.Петлюри та представників Польщі проти бі...
Слайд № 10

Історія України Намагаючись відновити УНР, С.Петлюра вважав союзником Польщу. Переговори про спільні дії С.Петлюри та представників Польщі проти більшовиків завершилися підписанням Варшавської угоди. Згідно з нею, польський уряд визнавав незалежність УНР та Директорію УНР на чолі з С. Петлюрою верховною владою в УНР. В обмін на це Польща отримала Східну Галичину, Західну Волинь,Холмщину, Підляшшя, Полісся. Український політикум сприйняв Варшавську угоду негативно, бо поляки отримували контроль над західноукраїнськими землями. Наступ об’єднаних українсько-польських військ на Правобережну Україну призвів до окупації Києва польськими військами. Під час наступу польські військові поводилися, як завойовники: грабували, знущалися й тероризували населення.Повстання, на яке сподівався Петлюра, не відбулося. Невдовзі більшовики розпочали наступ силами Південно-Західного і Західного фронтів і польські війська залишили Київ. Посередниками у війні, на прохання Пілсудського, виступили країни Антанти. У битві під містом Замостя більшовикам успішно протидіяли збройні сили УНР під командуванням Марка Безручка. Більшовики не змогли взяти Варшави, яка за допомогою Франції завдала нищівної поразки Червоній армії і відкинула її за річку Буг.

Мовні цікавинки 1.Фразеологізми – це … 2.Фразеологізми походять з … 3. Голий як бубон - 4. Пекти раки - 5. Бити байдики - 6. Накивати п’ятами - 7. ...
Слайд № 11

Мовні цікавинки 1.Фразеологізми – це … 2.Фразеологізми походять з … 3. Голий як бубон - 4. Пекти раки - 5. Бити байдики - 6. Накивати п’ятами - 7. Гнути кирпу - 8. Перемивати кістки - 9. Намилити шию - 10.Як з хреста знятий – 11.Тримати язик за зубами -

Слайд № 12

Зарубіжна література Головний герой роману Родіон Роскольников,бідний студ -ент, який не може сп - латити ні за навчан-ня, ні за проживання в мален...
Слайд № 13

Зарубіжна література Головний герой роману Родіон Роскольников,бідний студ -ент, який не може сп - латити ні за навчан-ня, ні за проживання в маленькій кімнаті. Сестра Дуня готова вийти заміж за нелюбу багату людину, щоб допомогти родині. Роскольников задумує й зді-йснює навмисне вбивство старо - ї лихварки та грабує її. Але несподівано приходить Єлизавета, сестра лихварки, і Роскольников вбиває її також. Він не вміє скористатися викраденим. Ф. – - Достоєвський змальовує муки Родіона - злочинця. Доля зводить його з бідною дівчиною Сонею Мармеладовою, яка стала повією, щоб за безпечити п’яницю - батька та мачуху з дітьми. Зрештою Роскольников, об -’єднаний сумнівами і під впливом Соні, зізнається слідчому у вбивстві, але так і не визнає за собою злочину. Достоєвський протиставляє Родіону Роскольникову іншого «вбивцю» — дворянина Свидрига - йлова. У них протилежні погляди на життя. Отру - йник Свидригайлов наприкінці роману застрелюється, а Роскольников, засуд -жений на 8 років каторги, закохується в Соню Мармеладову, яка прямує за ним на каторгу.

Дмитро Білоус І якщо з українською мовою В тебе, друже, не все гаразд, Не вважай її примусовою, Полюби, як весною ряст. Примусова для тих, хто цура...
Слайд № 14

Дмитро Білоус І якщо з українською мовою В тебе, друже, не все гаразд, Не вважай її примусовою, Полюби, як весною ряст. Примусова для тих, хто цурається, А хто любить, той легко вчить: Все, як пишеться, в ній - вимовляється, – Все, як пісня, у ній звучить. І журлива вона, й піднесена, тільки фальш для неї чужа. В ній душа Шевченкова й Лесина, І Франкова у ній душа. Дорожи українською мовою, Рідна мова – основа життя. Хіба мати бува примусовою? Непутящим буває дитя!

Домашнє завдання І –ІІ рівень. - § 42, виконати вправу №198, стор.146; ІІІ – ІVрівень. - § 42, напишіть етюд- роздум від імені української мови про...
Слайд № 15

Домашнє завдання І –ІІ рівень. - § 42, виконати вправу №198, стор.146; ІІІ – ІVрівень. - § 42, напишіть етюд- роздум від імені української мови про її становище в Україні.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.