Сьогодні відбувся
Вебінар:
«
Виховні заходи з теми прав дитини. Практичні кейси
»
Взяти участь Всі події

Презентація "Витоки української козаччини"

Історія України

Для кого: 8 Клас

04.11.2019

624

3

0

Опис документу:
Українське козацтво було воєнно-економічним формуванням, що являло собою слов’янську моноетнічність (у складі запорізьких козаків домінував саме слов’янський етнос – поляки, малороси, великороси і у рідкісному випадку були присутні представники інших етносів).
Перегляд
матеріалу
Отримати код
Опис презентації окремими слайдами:
Витоки української козаччини Виконав Штефанець Микола
Слайд № 1

Витоки української козаччини Виконав Штефанець Микола

Вступ Я обрав тему: « Витоки української козаччини » для дослідження тому, що вона є актуально і водночас складним але, тим не менш, цікавим на сьо...
Слайд № 2

Вступ Я обрав тему: « Витоки української козаччини » для дослідження тому, що вона є актуально і водночас складним але, тим не менш, цікавим на сьогодні в розвитку історичної науки. Різні дослідники висувають різні погляди що до проблематики даного питання, серед них: М.О. Максимович, А.Г. Кузьмін, П.О. Куліш, Иордан.О та інші. Метою мого дослідження визначення етносу української козаччини та зв’язків українських козаків із слов’янським етносом.

Українське козацтво Українське козацтво було воєнно-економічним формуванням, що являло собою слов’янську моноетнічність (у складі запорізьких козак...
Слайд № 3

Українське козацтво Українське козацтво було воєнно-економічним формуванням, що являло собою слов’янську моноетнічність (у складі запорізьких козаків домінував саме слов’янський етнос – поляки, малороси, великороси і у рідкісному випадку були присутні представники інших етносів).

Види козаків Існує багато наукових праць, що розглядають різновиди козацтва Абд-ар-раззак Самарканді, перський історик XV ст., вказує на існування ...
Слайд № 4

Види козаків Існує багато наукових праць, що розглядають різновиди козацтва Абд-ар-раззак Самарканді, перський історик XV ст., вказує на існування „узбекських козаків” Ніконовський літопис під 1444 р. веде мову про рязанських козаків, що допомагали воєводам Московського князя у боротьбі з татарами В.М. Татищев, який користувався різними літописами, зазначає під 1492 і 1493 р. існування „ординських козаків” Крім того, згідно літописів, існували ще казанські та азовські козаки

Слайд № 5

Види козаків В кінці XV – на початку XVI ст. українська та польська шляхта створює козацькі загони для охорони порубіжних територій від татар. Саме...
Слайд № 6

Види козаків В кінці XV – на початку XVI ст. українська та польська шляхта створює козацькі загони для охорони порубіжних територій від татар. Саме цю головну функцію і виконували запорізькі козаки. Згодом виникають козацькі війська, які охороняють кордони Російської імперії. У XIX ст. існували бурятські (забайкальські), кубанські, терські, донські, чорноморські, астраханські, оренбургські, уральські, башкирські, сибірські, азовські, дунайські (у Бессарабії) козаки

Слайд № 7

ЕТНІЧНА ПРИНАЛЕЖНІСТЬ Існує ще одне питання – етнічна приналежність русів до слов’ян, яке є дискусійним. Суперечки щодо русів точаться здавна. Голо...
Слайд № 8

ЕТНІЧНА ПРИНАЛЕЖНІСТЬ Існує ще одне питання – етнічна приналежність русів до слов’ян, яке є дискусійним. Суперечки щодо русів точаться здавна. Головне питання у тому, до якої народності їх віднести? Багато версій їх походження від скандинавів, полабських слов’ян, антів, кельтів тощо.

ЕТНІЧНА ПРИНАЛЕЖНІСТЬ У „Гетиці” Йордана, готського історика VI ст., є згадка про плем’я росомонів. Форма „рос” у М. Фасмера ототожнюється з давньо...
Слайд № 9

ЕТНІЧНА ПРИНАЛЕЖНІСТЬ У „Гетиці” Йордана, готського історика VI ст., є згадка про плем’я росомонів. Форма „рос” у М. Фасмера ототожнюється з давньоіранським словом auru?a, що означає „білий”, так само і в осетинському vors. А.Г. Кузьмін розшифрував назву племені „роксалани” як світлі або білі алани. Отже, форма „рос” має тотожність з іранськими мовами (від слова „рохс”). Ще М.І. Артамонов стверджував, що з часів скіфського панування у Північному Причорномор’ї іраномовні народи мали вплив на неіранські племена. Мабуть саме ті слов’янські племена (анти), що проживали між Подніпров’ям та Подонцов’ям, мали стосунки з іранськими племенами.

Слайд № 10

ЕТНІЧНА ПРИНАЛЕЖНІСТЬ Антська мова мала свої особливості. По В.В. Сєдову антській діалект виділявся серед інших праслов’янських діалектів більшим ч...
Слайд № 11

ЕТНІЧНА ПРИНАЛЕЖНІСТЬ Антська мова мала свої особливості. По В.В. Сєдову антській діалект виділявся серед інших праслов’янських діалектів більшим числом іранізмів. Ф.П. Філін вказував на існування ірано-слов’янських лексичних зв’язків. Крім мови і назва антів виразно свідчить про вплив іраномовних народів. На думку Б.О. Рибакова етнонім „анти” мав іранське походження. Дослідники Ф.П. Філін та О.Б. Бубєнок більш докладніше розвинули це припущення. Згідно з їх думкою слово „анті” співзвучне з давньоіранськими словами antas (кінець, край), antyas (що находиться на краю) та осетинським attiiya (задній, позаду). Виходячи з цього значення слово „анті” можна перевести як „живущій на україні, пограничний житель”

Політичний уклад У запорізьких козаків існувала певна форма демократичних стосунків. У них отамани, старшини були виборними посадами. А гетьман, зд...
Слайд № 12

Політичний уклад У запорізьких козаків існувала певна форма демократичних стосунків. У них отамани, старшини були виборними посадами. А гетьман, здебільшого, обирався на час воєнного походу. Крім того, скликались ради, на яких вирішували деякі питання, наприклад обирання гетьмана або кошового отамана. Але подекуди так було, що навіть гетьмана козаки могли вбити, коли воєнний похід був не вдалим або існували якісь інші мотиви.

ведення бою у козаків Хоч і вважається, що козаки були справжніми наїзниками, але спочатку було по-іншому. Згідно О. Рігельмана, козаки „спочатку в...
Слайд № 13

ведення бою у козаків Хоч і вважається, що козаки були справжніми наїзниками, але спочатку було по-іншому. Згідно О. Рігельмана, козаки „спочатку воювали на землі, більш піші”. П. Шевальє теж згадує про козацьку піхоту в часи польського короля Стефана Баторія (1576-1586). Він же зазначає: „Щодо способу ведення війни на суходолі, то козаки ліпші піхотинці, ніж кіннотники” Надалі у козаків формуються три роди військ – піхота, кіннота і артилерія. Про це згадується в козацьких літописах Самійла Величка та Григорія Грабянки.

Слайд № 14

Використання човнів-однодеревок Крім пішого строю, у слов’ян та козаків була ще одна схожість – використання човнів-однодеревок. Слов’янські човни ...
Слайд № 15

Використання човнів-однодеревок Крім пішого строю, у слов’ян та козаків була ще одна схожість – використання човнів-однодеревок. Слов’янські човни згадуються в багатьох джерелах. Старіші звістки про них знаходяться у Феофілакта Сімокатти, візантійського історика початку VII ст., які пов’язані із союзними з аварами виступами проти Візантії у 594-595 рр

Використання човнів-однодеревок Козаки часто на човнах робили набіги на татар. По свідченню П.І. Сімоновського, коли „для такого грабування готувал...
Слайд № 16

Використання човнів-однодеревок Козаки часто на човнах робили набіги на татар. По свідченню П.І. Сімоновського, коли „для такого грабування готувались вони то збиралось їх звичайно від п’яти до шести тисяч людей і сідали у більші, навмисно для того зроблені дуби (довбані човни, по 50 та по 60 людей разом з рушницею, якого всякий мав у себе від п’яти до шести, а при ньому і по два лука з довільними стрілками.

Слайд № 17

Зовнішній вигляд та одежа Тепер надамо уваги до зовнішності та одежі, які теж властиві, як слов’янам, так і козакам. Висвітлюючи образ українського...
Слайд № 18

Зовнішній вигляд та одежа Тепер надамо уваги до зовнішності та одежі, які теж властиві, як слов’янам, так і козакам. Висвітлюючи образ українського козака, історики, здебільшого, звертаються до образу Київського князя Святослава Ігоревича. В давньоруських літописах не має звісток про зовнішність цього князя, лише переказ його кочового побуту та характеру: „Коли князь Святослав виріс і замужнів, став він воїв збирати, багатьох і хоробрих, бо й сам був хоробрий і легкий. Ходячи, яко пардус, багато воєн він чинив. Возів же за собою він не возив, ні котла не брав, ні м’яса не варив, але, потонку нарізавши конину, або звірину, або воловину і на вуглях спікши, це він їв. Навіть шатра він не мав, а пітник слав і сідло клав у головах. Такими ж і всі інші вої його були”

Слайд № 19

Зовнішній вигляд та одежа Арабські та перські джерела нам розповідають про цю особливість у русів. Анонімний автор „Худуд ал-алам” (X ст.) згадує у...
Слайд № 20

Зовнішній вигляд та одежа Арабські та перські джерела нам розповідають про цю особливість у русів. Анонімний автор „Худуд ал-алам” (X ст.) згадує у русів шаровари та капелюхи: „Із сотні аршинів полотна, більше або менше того, вони шиють одні шальвари, надягають їх і збирають на колінах. Вони носять вовняні капелюхи, задню частину яких спускають на потилицю”. У Ібн-Даста (Ібн-Русте): „ носять широкі шалвари, на кожні із яких іде сто ліктів матерії. Надягаючи такі шалвари, збирають їх у зборку до колін, до яких потім і прив’язують” . Гардізі, перський автор середини XI ст., серед одежі слов’ян згадує і сорочку 

Висновок Таким чином можна підвести підсумок. На основі наративних джерел ми з’ясували деякі тотожні риси між слов’янами та українськими козаками. ...
Слайд № 21

Висновок Таким чином можна підвести підсумок. На основі наративних джерел ми з’ясували деякі тотожні риси між слов’янами та українськими козаками. На підставі даних візантійських джерел (Прокопія Кесарійського, Псевдо-Кесарія) ми дізнаємось про політичний уклад слов’ян. Про ведення бою слов’ян в пішому пересуванні згадується в багатьох джерелах – візантійських (Прокопій Кесарійський, Псевдо-Маврикій, Лев Диякон тощо), арабських (ал-Марвазі, Ібн-Даста), і, навіть, у римських (Тацит).

Висновок На основі наданих даних можна впевнено сказати, що існувала спадковість військової культури від ранніх слов’ян до українських козаків, та ...
Слайд № 22

Висновок На основі наданих даних можна впевнено сказати, що існувала спадковість військової культури від ранніх слов’ян до українських козаків, та були збережені в їх середовищі архаїчних рис військової демократії. Надалі можливий пошук не тільки архаїчних рис ранніх слов’ян у козаків, але і рис іраномовних, тюркомовних та інших народів, які, можливо, теж мають бути у козаків.

Список використаних джерел та літератури: 1. Максимович М.А. Собрание сочинений. – К., 1880. – Т. 3. 2. Потебня А.А. Этимологические заметки. Начал...
Слайд № 23

Список використаних джерел та літератури: 1. Максимович М.А. Собрание сочинений. – К., 1880. – Т. 3. 2. Потебня А.А. Этимологические заметки. Начальные сочетания лы-, ры-, лу-, ру- = основным *ал, *ар // Русский филологический вестник. – Варшава, 1879. – Т. 1. 3. Скляренко В.Г. Русь і варяги: Історико-етимологічне дослідження. – К., 2006. 4. Кузьмин А.Г. Начало Руси: Тайны рождения русского народа. – М., 2003. 5. Кулиш П.А. История воссоединения Руси. – СПб., 1874. – Т. 1. 6. Сухоруков В.Д. Историческое описание Земли Войска Донского. – Новочеркасск, 1903. 7. Яворницкий Д.И. История запорожских казаков. – К., 1990. – Т.1. 8. Голобуцький В. Запорозьке козацтво. – К., 1994. 9. Азбелев С.Н. Из ранней истории казачества // Русь и южные славяне. – СПб., 1998. 10. Щербак В.О. Українське козацтво: формування соціального стану. Друга половина XV – середина XVII ст. – К., 2000. .

Список використаних джерел та літератури: 11. Дорошенко Д.І. Нарис історії України. – К., 1992. – Т. 1. 12. Сборник материалов относящихся к истори...
Слайд № 24

Список використаних джерел та літератури: 11. Дорошенко Д.І. Нарис історії України. – К., 1992. – Т. 1. 12. Сборник материалов относящихся к истории Золотой Орды. – М., 1941. – Т. II. 13. Никоновская летопись // Полное собрание русских летописей. – СПб., 1901. – Т. 12. 14. Вологодско-Пермская летопись // Полное собрание русских летописей. – М.; Л., 1959. – Т. 26. 15. Татищев В.Н. История Российская. – М., 2003. – Т. 3. 16. Цыбиков Г.Ц. Забайкальское бурятское казачье войско // Избранные труды. – Новосибирск, 1991. – Т. 2. 17. Караулов М.А. Терское казачество. – М., 2007. 18. Маркс К., Энгельс Ф. Сочинения. – М., 1958. – Т. 11

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.