Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Особливості адаптації та модифікації освітнього процесу в контексті інклюзивного навчання
»

Презентація "Вічна тема матері й сина у творах Т. Шевченка “Катерина”, “Наймичка”, “У нашім раї на землі...”

Українська література

Для кого: 9 Клас

24.03.2020

3589

241

0

Опис документу:
Матеріал підготовлений для самостійної роботи учнів під час карантину. Містить буктрейлери до творів, відео записи. Крім того, закріпити пройдений урок за допомогою тестових завдань. Також може бути використаний колегами під час проведення стаціонарних уроків.
Перегляд
матеріалу
Отримати код
Опис презентації окремими слайдами:
Вічна тема матері й сина у творах Т. Шевченка “Катерина”, “Наймичка”, “У нашім раї на землі...”
Слайд № 1

Вічна тема матері й сина у творах Т. Шевченка “Катерина”, “Наймичка”, “У нашім раї на землі...”

Мета: Дати учням поняття про становище жінки в кріпацькій Україні часів Шевченка; передати захоплення поета красою жінки, мрію бачити її щасливою; ...
Слайд № 2

Мета: Дати учням поняття про становище жінки в кріпацькій Україні часів Шевченка; передати захоплення поета красою жінки, мрію бачити її щасливою; показати еволюцію жіночого образу в поезії Шевченка; удосконалювати вміння порівнювати; на основі вивчених поезій формувати шанобливе ставлення до жінки в усіх її іпостасях.

Три тяжкие доли имела судьба... И первая доля - с рабом повенчаться; Вторая - быть матерью сына раба И третья - до гроба рабу покоряться. И все эти...
Слайд № 3

Три тяжкие доли имела судьба... И первая доля - с рабом повенчаться; Вторая - быть матерью сына раба И третья - до гроба рабу покоряться. И все эти тяжкие доли легли На женщину русской земли. М. О. Некрасов

Радимо подивитися буктрейлер https://www.youtube.com/watch?v=dAyzmdVvm6A
Слайд № 4

Радимо подивитися буктрейлер https://www.youtube.com/watch?v=dAyzmdVvm6A

Поема «Катерина» Однією з провідних тем раннього періоду творчості Т. Шевченка є тема трагічної долі жінки-покритки. До зображення долі ошуканої ді...
Слайд № 5

Поема «Катерина» Однією з провідних тем раннього періоду творчості Т. Шевченка є тема трагічної долі жінки-покритки. До зображення долі ошуканої дівчини впродовж багатьох століть зверталися письменники різних країн, тема ця широко розроблялася у світовій літературі (С. Річардсон «Клариса», М. Карамзін «Бідна Ліза», Є. Баратинський «Еда», Г. Розен «Марина»). У творчому доробку Т. Шевченка одним із кращих творів про жіночу долю є поема «Катерина», написана 1838 року. Присвячена вона В. Жуковському «на память 22 апреля 1838 года».

Слайд № 6

Випереджувальні завдання: Г е н е т и ч н и й к о д р о д у Проблема покритки у світовій літературній скарбниці. Реакція на позашлюбну дитину в наш...
Слайд № 7

Випереджувальні завдання: Г е н е т и ч н и й к о д р о д у Проблема покритки у світовій літературній скарбниці. Реакція на позашлюбну дитину в нашому суспільстві. Причини трагічного життя Катерини Бачення образу Катерини Т. Шевченком Доля жінки у творчості Т.Шевченка

Схематичне зображення трагічного шляху Катерини
Слайд № 8

Схематичне зображення трагічного шляху Катерини

Інтерактивна вправа “Дерево рішень”
Слайд № 9

Інтерактивна вправа “Дерево рішень”

Прослухайте уривок, який маєте вивчити напам’ять https://www.youtube.com/watch?v=AvhV3-PWOy4
Слайд № 10

Прослухайте уривок, який маєте вивчити напам’ять https://www.youtube.com/watch?v=AvhV3-PWOy4

Рід: лірика (ліро-епос). Жанр:  ліро-епічна соціально-побутова поема.
Слайд № 11

Рід: лірика (ліро-епос). Жанр:  ліро-епічна соціально-побутова поема.

Напрям:  романтизм (сильні почуття, винятковість жінки, трагізм її долі) із елементами реалізму (соціальна нерівність, типова жінка).
Слайд № 12

Напрям:  романтизм (сильні почуття, винятковість жінки, трагізм її долі) із елементами реалізму (соціальна нерівність, типова жінка).

Тема: доля жінки-покритки в умовах занепаду традиційної (патріархальної, народної) моралі й формування нового (імперського) суспільства, засновками...
Слайд № 13

Тема: доля жінки-покритки в умовах занепаду традиційної (патріархальної, народної) моралі й формування нового (імперського) суспільства, засновками якого є далекі від моралі принципи й норми.

Ідея: гнівний осуд панської розбещеності, захист знедолених, співчуття жінці-матері; засудження аморальності панівного класу, представникам якого б...
Слайд № 14

Ідея: гнівний осуд панської розбещеності, захист знедолених, співчуття жінці-матері; засудження аморальності панівного класу, представникам якого байдужа доля простих людей.

Проблематика: любов і страждання; батьки і діти; моральні закони тогочасного суспільства, їх порушення; честь і безвідповідальність; крах ілюзій
Слайд № 15

Проблематика: любов і страждання; батьки і діти; моральні закони тогочасного суспільства, їх порушення; честь і безвідповідальність; крах ілюзій

Композиція: твір має 5 розділів, кожен із яких відзначається композиційною завершеністю.
Слайд № 16

Композиція: твір має 5 розділів, кожен із яких відзначається композиційною завершеністю.

Композиція вступ-звернення до дівчат-селянок любовний епізод і народження нешлюбного сина вигнання зганьбленої з дому поневіряння Катерини на чужин...
Слайд № 17

Композиція вступ-звернення до дівчат-селянок любовний епізод і народження нешлюбного сина вигнання зганьбленої з дому поневіряння Катерини на чужині зустріч із спокусником-офіцером і самогубство героїні

Сюжет Особливістю сюжету поеми є підбір надзвичайно гострих драматичних ситуацій, завдяки чому стисло і водночас глибоко розкриваються характери пе...
Слайд № 18

Сюжет Особливістю сюжету поеми є підбір надзвичайно гострих драматичних ситуацій, завдяки чому стисло і водночас глибоко розкриваються характери персонажів.

Експозиція – розповідь про непослух Катерини
Слайд № 19

Експозиція – розповідь про непослух Катерини

Зав’язка – Катерина, не зважаючи на поради батьків, таємно зустрічається з Іваном-москалем.
Слайд № 20

Зав’язка – Катерина, не зважаючи на поради батьків, таємно зустрічається з Іваном-москалем.

Розвиток дії – Іван вирушає в похід, обіцяє повернутися — Катерина вагітна, народжує — батьки змушені її вигнати, бо вона порушила норми моралі — К...
Слайд № 21

Розвиток дії – Іван вирушає в похід, обіцяє повернутися — Катерина вагітна, народжує — батьки змушені її вигнати, бо вона порушила норми моралі — Катерина, голодна, холодна, зневажена людьми, іде на північ, зустрічає москалів, які сміються з неї — зима, Катерина знаходить прихисток у хаті лісничих-карбівничих — зранку чує, що проходять повз москалі.

Кульмінація – зустріч Катерини з Іваном-москалем, який від неї відвертається.
Слайд № 22

Кульмінація – зустріч Катерини з Іваном-москалем, який від неї відвертається.

Розв’язка – Катерина залишає малого сина на поталу й кидається в ополонку.
Слайд № 23

Розв’язка – Катерина залишає малого сина на поталу й кидається в ополонку.

Епілог - випадкова зустріч сліпого кобзаря й сироти Івася (син Катерини) з батьком-москалем, який відвертається, упізнавши в малому себе.
Слайд № 24

Епілог - випадкова зустріч сліпого кобзаря й сироти Івася (син Катерини) з батьком-москалем, який відвертається, упізнавши в малому себе.

Система віршування: поєднання силабіки й силабо-тоніки, так званий «шевченківський вірш», коли в одному творі змінюються розміри, ритми, довжина ря...
Слайд № 25

Система віршування: поєднання силабіки й силабо-тоніки, так званий «шевченківський вірш», коли в одному творі змінюються розміри, ритми, довжина рядків та ін. Строфа: нестрофічна будова.  Римування: непослідовне.

Змоделюйте можливі варіанти розвитку подій в наш час
Слайд № 26

Змоделюйте можливі варіанти розвитку подій в наш час

Тарас Шевченко
Слайд № 27

Тарас Шевченко

Михайло Дерегус
Слайд № 28

Михайло Дерегус

Федір Коновалюк
Слайд № 29

Федір Коновалюк

Іван Їжакевич
Слайд № 30

Іван Їжакевич

ПРОВЕДЕННЯ ТЕСТОВОГО ОПИТУВАННЯ
Слайд № 31

ПРОВЕДЕННЯ ТЕСТОВОГО ОПИТУВАННЯ

1. «Катерину» Т. Шевченко присвятив: а) своїм сестрам; б) всім дівчатам; в) В. Жуковському, г) матері. 2. Починаючи твір, поет застерігає дівчат, щ...
Слайд № 32

1. «Катерину» Т. Шевченко присвятив: а) своїм сестрам; б) всім дівчатам; в) В. Жуковському, г) матері. 2. Починаючи твір, поет застерігає дівчат, щоб вони не: а)  цуралися будь-якої роботи по господарству; б)  ігнорували народних звичаїв та обрядів; в)  лінилися здобувати освіту; г) кохалися з москалями. 3. Через що милий залишив Катерину? Бо: а)  на цьому наполягали батьки дівчини; в)  москаль вирушив у похід до Туреччини; б)  люди почали дорікати козаку, зазначаючи про можливу не­славу дівчини; г) вона йому набридла. 4. Яку пісню співала героїня вночі біля криниці? а) весільну; б) Галю; в) жниварську; г) Гриця. 5. З приводу чого зажурилися батьки Катерини? а) відсутності чоловіка дочки; б) її хворобою; в) неврожаєм; г)   непорозумінням із сусідами? 6. Виганяючи дочку з дому, мати звернулась до неї з докором. а)  «Виховуй свою дитину як знаєш»; б)  «Іди шукай у Москві свекрухи»; в)  «Не з'являйся більше на мої очі»; г)   «Живи як знаєш серед люду чужого». 7. Докоряючи дочку за її легковажність і неславу, мати одно­часно: а)  розмірковує над долею байстря; б)  клопочеться про власний імідж; в)хвилюється з приводу того, хто її поховає; г) співчуває їй. 8. Перед тим як залишити рідну домівку Катерина: а) тричі перехрестилася; б) поцілувала батьків; в) набрала землю під вишнею; г) попрощалася з дружками. 9. Героїня у зимову негоду знайшла притулок: а) біля старої верби; б) у чумаків; в) у жебраків; г) у лісника. 10. Кого стосується дана характеристика: «Дала, кажуть, брове­нята, / Та не дала долі!» а) Катерину; б) сироту Івана; в) старця; г) наймита у пана. 11. Як склалася подальша доля Івася, сина Катерини, наприкінці твору? Він: а)  потрапив у родину до свого батька; б)  служив козачком у пана; в)  був поводирем сліпого кобзаря; г) став жебраком. 12. Як пан, у минулому москаль Іван, зреагував, коли побачив свого сина? а) зніяковів і здивувався; б) поблід і засоромився; в)  затаїв подих від несподіванки; г)   відвернувся, пізнавши його.

1. «Катерину» Т. Шевченко присвятив: а) своїм сестрам; б) всім дівчатам; в) В. Жуковському, г) матері. 2. Починаючи твір, поет застерігає дівчат, щ...
Слайд № 33

1. «Катерину» Т. Шевченко присвятив: а) своїм сестрам; б) всім дівчатам; в) В. Жуковському, г) матері. 2. Починаючи твір, поет застерігає дівчат, щоб вони не: а)  цуралися будь-якої роботи по господарству; б)  ігнорували народних звичаїв та обрядів; в)  лінилися здобувати освіту; г) кохалися з москалями. 3. Через що милий залишив Катерину? Бо: а)  на цьому наполягали батьки дівчини; в)  москаль вирушив у похід до Туреччини; б)  люди почали дорікати козаку, зазначаючи про можливу не­славу дівчини; г) вона йому набридла. 4. Яку пісню співала героїня вночі біля криниці? а) весільну; б) Галю; в) жниварську; г) Гриця. 5. З приводу чого зажурилися батьки Катерини? а) відсутності чоловіка дочки; б) її хворобою; в) неврожаєм; г)   непорозумінням із сусідами? 6. Виганяючи дочку з дому, мати звернулась до неї з докором. а)  «Виховуй свою дитину як знаєш»; б)  «Іди шукай у Москві свекрухи»; в)  «Не з'являйся більше на мої очі»; г)   «Живи як знаєш серед люду чужого». 7. Докоряючи дочку за її легковажність і неславу, мати одно­часно: а)  розмірковує над долею байстря; б)  клопочеться про власний імідж; в)хвилюється з приводу того, хто її поховає; г) співчуває їй. 8. Перед тим як залишити рідну домівку Катерина: а) тричі перехрестилася; б) поцілувала батьків; в) набрала землю під вишнею; г) попрощалася з дружками. 9. Героїня у зимову негоду знайшла притулок: а) біля старої верби; б) у чумаків; в) у жебраків; г) у лісника. 10. Кого стосується дана характеристика: «Дала, кажуть, брове­нята, / Та не дала долі!» а) Катерину; б) сироту Івана; в) старця; г) наймита у пана. 11. Як склалася подальша доля Івася, сина Катерини, наприкінці твору? Він: а)  потрапив у родину до свого батька; б)  служив козачком у пана; в)  був поводирем сліпого кобзаря; г) став жебраком. 12. Як пан, у минулому москаль Іван, зреагував, коли побачив свого сина? а) зніяковів і здивувався; б) поблід і засоромився; в)  затаїв подих від несподіванки; г) відвернувся, пізнавши його.

«Наймичка». Еволюція жіночого образу.
Слайд № 34

«Наймичка». Еволюція жіночого образу.

Радимо подивитися буктрейлер https://www.youtube.com/watch?v=lMKd1hYi-yI
Слайд № 35

Радимо подивитися буктрейлер https://www.youtube.com/watch?v=lMKd1hYi-yI

https://wordart.com/edit/masmp94c0f8h https://wordart.com/masmp94c0f8h/%D1%82%D1%88%D0%B5%D0%B2%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE
Слайд № 36

https://wordart.com/edit/masmp94c0f8h https://wordart.com/masmp94c0f8h/%D1%82%D1%88%D0%B5%D0%B2%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE

Прослухайте текст у виконанні Костянтина Степанкова та Ади Розовцевої https://www.youtube.com/watch?v=fBhOoVnjMRc
Слайд № 37

Прослухайте текст у виконанні Костянтина Степанкова та Ади Розовцевої https://www.youtube.com/watch?v=fBhOoVnjMRc

Виконання тестових завдань
Слайд № 38

Виконання тестових завдань

Тема поеми: зображення важкої долі кріпачки, яка змушена все життя приховувати своє материнство.
Слайд № 39

Тема поеми: зображення важкої долі кріпачки, яка змушена все життя приховувати своє материнство.

Ідея Осуд соціальних умов, у яких проживала жінка-покритка.
Слайд № 40

Ідея Осуд соціальних умов, у яких проживала жінка-покритка.

Основна думка: мати – найсвятіше, що є у кожної людини.
Слайд № 41

Основна думка: мати – найсвятіше, що є у кожної людини.

«Наймичка» — музичний фільм за мотивами опери Михайла Вериківського, знятий на Київської кіностудії імені О. Довженка. В основі сюжету — однойменна...
Слайд № 42

«Наймичка» — музичний фільм за мотивами опери Михайла Вериківського, знятий на Київської кіностудії імені О. Довженка. В основі сюжету — однойменна поема Т.Г. Шевченка. https://www.youtube.com/watch?v=b57dCzuPATs

Композиція поеми Установіть відповідність
Слайд № 43

Композиція поеми Установіть відповідність

Т. ШЕВЧЕНКО «У НАШІМ РАЇ НА ЗЕМЛІ»
Слайд № 44

Т. ШЕВЧЕНКО «У НАШІМ РАЇ НА ЗЕМЛІ»

Мати — це ім’я Бога на устах і в серцях маленьких дітей. В. Теккерей На сонці тепло, а біля матері добре. Українське прислів’я
Слайд № 45

Мати — це ім’я Бога на устах і в серцях маленьких дітей. В. Теккерей На сонці тепло, а біля матері добре. Українське прислів’я

Серед усіх людських законів є один невмирущий у своїй благородності — вміння жертвувати собою. Найвища самопожертва — в материнстві, бо мати дарує ...
Слайд № 46

Серед усіх людських законів є один невмирущий у своїй благородності — вміння жертвувати собою. Найвища самопожертва — в материнстві, бо мати дарує дитині не тільки безмежну любов, віддає все життя, всю себе, кожну мить сердечної теплоти. Великий Кобзар українського народу низько схилявся перед образом Матері, який втілював для нього рідну матір, Україну, Пречисту Діву Марію. Матір Божа, яка оберігає людей землі,— це узагальнюючий образ усіх матерів.

Прослухайте текст https://www.youtube.com/watch?v=JGOT93UDLDo
Слайд № 47

Прослухайте текст https://www.youtube.com/watch?v=JGOT93UDLDo

Прослухайте текст https://www.youtube.com/watch?v=UEenhcw4mGQ
Слайд № 48

Прослухайте текст https://www.youtube.com/watch?v=UEenhcw4mGQ

Тема: розповідь про важку жіночу долю, долю матері в умовах покріпачення, соціального і національного гніту. Ідея: возвеличення святості матері, то...
Слайд № 49

Тема: розповідь про важку жіночу долю, долю матері в умовах покріпачення, соціального і національного гніту. Ідея: возвеличення святості матері, того найціннішого, що є для кожної людини; засудження соціального устрою, який змусив страждати багатьох жінок. Основна думка: «Слово мамо. Великеє, / Найкращеє слово!»

Слайд № 50

Композиція Поезія «У нашім раї на землі» — екскурс поета шляхами власного життя і розповідь про героїнь своїх творів. Твір має оптимістичний почато...
Слайд № 51

Композиція Поезія «У нашім раї на землі» — екскурс поета шляхами власного життя і розповідь про героїнь своїх творів. Твір має оптимістичний початок і трагічне, сумне закінчення. «У нашім раї…» містить протиставлення злиденного життя жінки-кріпачки райському.

Образ Матері «Гордіше самої цариці» Турботлива Покритка Святий образ «Безталанная» «З хреста ніби знята» Багатостраждальна «Радість від народження ...
Слайд № 52

Образ Матері «Гордіше самої цариці» Турботлива Покритка Святий образ «Безталанная» «З хреста ніби знята» Багатостраждальна «Радість від народження дитини і водночас страждання» Щаслива Великомучениця

«Незакінчене речення» Я сьогодні на уроці зрозумів (зрозуміла)… Я замислився (замислилась)… Для мене образ матері став…
Слайд № 53

«Незакінчене речення» Я сьогодні на уроці зрозумів (зрозуміла)… Я замислився (замислилась)… Для мене образ матері став…

Презентацію виконала вчитель української мови та літератури КЗО НВО №28 Нікітіна О.О.
Слайд № 54

Презентацію виконала вчитель української мови та літератури КЗО НВО №28 Нікітіна О.О.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.