Зараз в ефірі:
онлайн-конференція:
«
Освіта проти насильства: методи профілактики та алгоритми реагування
»
Взяти участь Всі події

Презентація "Фразеологізми — невичерпні скарби народної мудрості"

Українська мова

Для кого: 10 Клас

12.02.2019

1971

62

1

Опис документу:
Мета: повторити, систематизувати та поглибити знання учнів з української фразеології; формувати вміння використовувати фразеологізми в мовленні; збагатити словниковий запас новими фразеологізмами та влучними висловами; розкрити функціонально-стилістичні можливості фразеологічних одиниць; розвивати творче мислення, комунікативну активність учнів; виховувати любов та повагу до влучного й образного слова.
Перегляд
матеріалу
Отримати код
Опис презентації окремими слайдами:
Урок. Фразеологізми — невичерпні скарби народної мудрості.
Слайд № 1

Урок. Фразеологізми — невичерпні скарби народної мудрості.

Мета уроку повторити, систематизувати та поглибити знання учнів з української фразеології; формувати вміння використовувати фразеологізми в мовленн...
Слайд № 2

Мета уроку повторити, систематизувати та поглибити знання учнів з української фразеології; формувати вміння використовувати фразеологізми в мовленні; збагатити словниковий запас новими фразеологізмами та крилатими висловами; розкрити функціонально-стилістичні можливості фразеологічних одиниць; розвивати творче мислення, комунікативну активність учнів; виховувати любов та повагу до влучного й образного слова.

Епіграф уроку: Фразеологізми - це перли, самородки і самоцвіти рідної мови. А. В. Єфімов
Слайд № 3

Епіграф уроку: Фразеологізми - це перли, самородки і самоцвіти рідної мови. А. В. Єфімов

Фразеологія – краса народної мови. Є. Чак Я бажаю вам працювати світлими головами, не пасти задніх, бачити зірки крізь терни та здобути в кінці уро...
Слайд № 4

Фразеологія – краса народної мови. Є. Чак Я бажаю вам працювати світлими головами, не пасти задніх, бачити зірки крізь терни та здобути в кінці уроку своє золоте руно. Тож починаймо!

1.Вправа «Очікування» Символічна гора «Досягнення»
Слайд № 5

1.Вправа «Очікування» Символічна гора «Досягнення»

Робота в парах Порівняти словосполучення і з'ясувати чим відрізняються словосполучення першої і другої колонок Водити за руку Водити за носа (обдур...
Слайд № 6

Робота в парах Порівняти словосполучення і з'ясувати чим відрізняються словосполучення першої і другої колонок Водити за руку Водити за носа (обдурювати) Народитися взимку Народитися в сорочці (бути щасливим) Каша з молоком Кров з молоком (краса, здоров’я) Дати хліба Дати перцю (покарати) Товкти просо в ступі Товкти воду в ступі (марна робота) Зламати олівець Зламати язик (з трудом вимовляти ) Набити ґулю Набити руку (навчитися) Білий папір Біла ворона (та, що відрізняється)

Пошукова робота. «Скринька фразеологізмів»
Слайд № 7

Пошукова робота. «Скринька фразеологізмів»

Дослідження «А де ж моя пара?» Відшукайте потрібні іменники першої колонки, щоб утворилися фразеологізми: ахіллесова носа кліпати голівонька богати...
Слайд № 8

Дослідження «А де ж моя пара?» Відшукайте потрібні іменники першої колонки, щоб утворилися фразеологізми: ахіллесова носа кліпати голівонька богатирський слід задирати очима буйна сон вигравати шлях гарячий вік життєвий п’ята золотий час

Довідка: ахіллесова п’ята, кліпати очима, богатирський сон, задирати носа, буйна голівонька, вигравати час, гарячий слід, життєвий шлях, золотий вік.
Слайд № 9

Довідка: ахіллесова п’ята, кліпати очима, богатирський сон, задирати носа, буйна голівонька, вигравати час, гарячий слід, життєвий шлях, золотий вік.

Малюнковий диктант У кожній ілюстрації зашифрований фразеологізм. Спробуймо відгадати, що кожна з них означає.
Слайд № 10

Малюнковий диктант У кожній ілюстрації зашифрований фразеологізм. Спробуймо відгадати, що кожна з них означає.

Творчий диктант Доповнити текст, використовуючи фразеологізми з довідки. Ми уже десятикласники. Пора, як кажуть,… Але в багатьох із нас ще… Тому ча...
Слайд № 11

Творчий диктант Доповнити текст, використовуючи фразеологізми з довідки. Ми уже десятикласники. Пора, як кажуть,… Але в багатьох із нас ще… Тому частенько доводиться бувати на прийомі у директора- …і,…,вибачливо обіцяти…. Але досить нам вийти з кабінету, як обіцянки…   Довідка: вивітрюються з голови,за розум братися, пекти раків, переступаючи з ноги на ногу, взяти себе в руки, вітер у голові.

Творчий диктант Замінити виділені сполучення слів фразеологізмами з довідки. Якщо Ви тремтите від холоду або ви зовсім нічого не знаєте і зібрались...
Слайд № 12

Творчий диктант Замінити виділені сполучення слів фразеологізмами з довідки. Якщо Ви тремтите від холоду або ви зовсім нічого не знаєте і зібрались терпіти нестатки ,то не впадайте у відчай, вам допоможе Зубарія або правила користування висловами про зуби: 1)мовчати,утримуватись від висловлювання. 2)не годиться висловлювати незадоволення. І нехай всі бачать, що ваші зуби великі, рівні, гострі, густі, білі та міцні. Освоївши ці правила ви відчуєте що настала повна Зубарія. Довідка: ні в зуб ногою,покласти зуби на полицю,зуб на зуб не попадає,держіть язик за зубами,дарованому коневі в зуби не заглядають.

«Спіймай помилку» Боягуз своєї ліні боїться. Жди з горя погоди. Товкти воду в мисці. Тиха хода греблю рве. У здоровому тілі здоровий пух. Від добра...
Слайд № 13

«Спіймай помилку» Боягуз своєї ліні боїться. Жди з горя погоди. Товкти воду в мисці. Тиха хода греблю рве. У здоровому тілі здоровий пух. Від добра бобра не шукають. Крутиться як булка у колесі. Камінь на перці лежить.

«Диво в решеті». Вибірковий диктант. Записані фразеологізми потрібно пересіяти так, щоб залишились лише ті, які мають значення «багато». Підкрутити...
Слайд № 14

«Диво в решеті». Вибірковий диктант. Записані фразеологізми потрібно пересіяти так, щоб залишились лише ті, які мають значення «багато». Підкрутити гайки;видимо-невидимо; підкрутити гайки; крутити носом; хоч греблю гати; роботи по шию; каламутити воду; кури не клюють; давати волю язику; дивитись крізь пальці; роботи по самі вуха; поставити на ноги; як цвіту по всьому світу; ні сіло ні впало; одним духом; до сьомого поту; сила силенна; на край світу; хоч лопатою загрібай; як з-під землі;рукою сягнути; і світу не видно; як грибів після дощу; не за нашої пам'яті; як зірок на небі; як піску морського; давати волю рукам; дихнути не дати; зубами держати; одним миром мазані; не дати вгору глянути; тьма тьмуща; вуха в'януть; як у бездонну бочку.

Відповіді: видимо-невидимо, хоч греблю гати, роботи по шию, кури не клюють, роботи по самі вуха, як цвіту по всьому світу, до сьомого поту, сила-си...
Слайд № 15

Відповіді: видимо-невидимо, хоч греблю гати, роботи по шию, кури не клюють, роботи по самі вуха, як цвіту по всьому світу, до сьомого поту, сила-силенна, хоч лопатою загрібай, і світу не видно, як грибів після дощу, як зірок на небі, як піску морського, не дати вгору глянути, як у бездонну бочку, тьма-тьмуща.

Словникова робота Диво (чудо, чудеса) в решеті – уживається для вираження захоплення чимось або здивування з приводу чого-небудь. Брати на решето –...
Слайд № 16

Словникова робота Диво (чудо, чудеса) в решеті – уживається для вираження захоплення чимось або здивування з приводу чого-небудь. Брати на решето – обмовляти кого-небудь. Возити попа в решеті – говорити неправду, брехати під час сповіді. Дурних у решето ловити – нічого не робити, байдикувати. Носити воду решетом – даремно, безрезультатно робити щось, марно витрачати час на що-небудь. Пройти крізь сито (решето) – зазнати всіляких випробувань, набути чималого досвіду у чомусь. Решетом у воді зірки ловити – марно витрачати час, байдикувати. Стільки правди, як у решеті води – зовсім немає.

Вправа «Фразеологічний зоопарк» Тихий, як…; боязкий, як…; незграбний, як…; сміливий, як…; гарний, як…; упертий, як…; глухий, як…; хитрий, як…; висо...
Слайд № 17

Вправа «Фразеологічний зоопарк» Тихий, як…; боязкий, як…; незграбний, як…; сміливий, як…; гарний, як…; упертий, як…; глухий, як…; хитрий, як…; високий, як…; пихатий, як… .

Вправа «Фразеологічний детектив» Він коневі не товариш і дружній череді нестрашний. Скільки його не годуй, він усе у ліс дивиться. Інколи він буває...
Слайд № 18

Вправа «Фразеологічний детектив» Він коневі не товариш і дружній череді нестрашний. Скільки його не годуй, він усе у ліс дивиться. Інколи він буває в овечій шкурі. Як його боятися, то в ліс краще не ходити. *** Він може довести до Києва і далі. Його можна нагострити, як ніж. Іноді він схожий на лопату, особливо у балакучих. *** Крізь них пролітають, як крізь отвір. Вони не квіти, а в’януть. Їх розвішують, як білизну, особливо дуже довірливі. *** На нього кидають слова і гроші, коли їх не цінують. Його радять шукати у полі, коли хтось безслідно зник. Він міститься у голові легковажної, несерйозної людини.

Його послугою називають невдалу спробу допомогти. Він винний, якщо хтось не має музичного слуху. Його звинувачують у тому, що він неповороткий. ***...
Слайд № 19

Його послугою називають невдалу спробу допомогти. Він винний, якщо хтось не має музичного слуху. Його звинувачують у тому, що він неповороткий. *** Ним можна клювати, як дзьобом. Його задирають, коли зазнаються. На ньому можна зарубати, як на пні. *** Ними можна косити. Їх можна відкривати комусь на щось. Їм можна не вірити, а інколи правда їх коле. *** Їх кладуть на полицю голодні люди. Їх скалять насмішники. Їх заговорюють, коли хочуть ввести в оману, обдурити.

Вправа «Хто швидше?» Закінчити речення фразеологічними зворотами з довідки. Усно пояснити значення фразеологізмів. Від щастя молодята були на ... М...
Слайд № 20

Вправа «Хто швидше?» Закінчити речення фразеологічними зворотами з довідки. Усно пояснити значення фразеологізмів. Від щастя молодята були на ... Місто своє він знає як ... Нові будинки в столиці ростуть як ... Довідка. 1.Як з гуски вода.2. Як білка в колесі. 3.На сьомому небі. 4.Як свої п'ять пальців.5. Як дві краплі води.6. Як гриби після дощу.

Вправа «Синонімічна пара» До кожного із поданих фразеологізмів (А) доберіть синонімічну пару (Б). А) Правити теревені. Намилити шию. Тримати язик з...
Слайд № 21

Вправа «Синонімічна пара» До кожного із поданих фразеологізмів (А) доберіть синонімічну пару (Б). А) Правити теревені. Намилити шию. Тримати язик за зубами. Полягти кістьми. Майстер на всі руки. Сидіти склавши руки.  Накивати п’ятами. Бувати в бувальцях. Виводити на чисту воду. Б)Зривати маску. Золоті руки. Дати ногам волю. І за холодну воду не братися. Знімати стружку. Набрати в рот води. Накласти головою. Точити ляси. Знати, де раки зимують.   

Довідка: Правити теревені-точити ляси. Намилити шию-знімати стружку. Тримати язик за зубами-набрати в рот води.  Полягти кістьми- накласти головою....
Слайд № 22

Довідка: Правити теревені-точити ляси. Намилити шию-знімати стружку. Тримати язик за зубами-набрати в рот води.  Полягти кістьми- накласти головою. Майстер на всі руки-золоті руки. Сидіти склавши руки- і за холодну воду не братися. Накивати п’ятами- дати ногам волю. Бувати в бувальцях- знати, де раки зимують . Виводити на чисту воду- зривати маску. 

Вправа «Криве дзеркало» Назвіть фразеологізм-антоніми за малюнком. Поясніть значення.    
Слайд № 23

Вправа «Криве дзеркало» Назвіть фразеологізм-антоніми за малюнком. Поясніть значення.    

«Фразеологічна реклама» 1. Ловлю на гарячому. 2. Товчу воду в ступі. 3. Куплю кота в мішку. 4. Деру по три шкури. 5. Грію руки на чужому. 6. Куплю ...
Слайд № 24

«Фразеологічна реклама» 1. Ловлю на гарячому. 2. Товчу воду в ступі. 3. Куплю кота в мішку. 4. Деру по три шкури. 5. Грію руки на чужому. 6. Куплю витрішки. 7. Точу ляси. 8. Переливаю з пустого в порожнє. 9. Ловлю гав. 10. Даю здачі.

Літературна хвилинка
Слайд № 25

Літературна хвилинка

Гра «Миттєва відповідь». Загадки – жарти Коли беруть ноги в руки? У якому фразеологізмі згадується таблиця множення? Що можна щось ламати без рук і...
Слайд № 26

Гра «Миттєва відповідь». Загадки – жарти Коли беруть ноги в руки? У якому фразеологізмі згадується таблиця множення? Що можна щось ламати без рук і усякого знаряддя? Чи буває душа в п’ятах? Чи можна сказати: майстер на обидві руки? На кому шапка горить? Кому може бути море по коліна?

«Не бійтесь заглядати у словник» Потрібно було виписати із фразеологічного словника фразеологізми, які пов’язані з частинами тіла: головою, зубами,...
Слайд № 27

«Не бійтесь заглядати у словник» Потрібно було виписати із фразеологічного словника фразеологізми, які пов’язані з частинами тіла: головою, зубами, язиком, носом.

Метод “Мікрофон” Повернімось до нашої гори «Досягнення». Зачитаймо свої очікування і підсумуймо,чи досягнули ми бажаного.
Слайд № 28

Метод “Мікрофон” Повернімось до нашої гори «Досягнення». Зачитаймо свої очікування і підсумуймо,чи досягнули ми бажаного.

Побажання успіху! І на останок. Я хочу Вам від душі побажати: За друзів своїх горою стояти. Щоб в руках у Ваших все горіло, Щоб перевернути гори Ви...
Слайд № 29

Побажання успіху! І на останок. Я хочу Вам від душі побажати: За друзів своїх горою стояти. Щоб в руках у Ваших все горіло, Щоб перевернути гори Ви хотіли. Щоб всюди Ви грали першу скрипку, І ніхто Вас не обдер, як тую липку. Щоб завжди свіжа копійка була, А день  цей вдавсь так, як карта лягла. Щоб дихали Ви на повні груди, Щоб Господь відвернув Вас від горя і скрути! А мені від серця відлягло.

Домашнє завдання За допомогою фразеологічного тренажера повторити відомості про фразеологізми. 1) Написати розповідь про цікавий випадок у вашому ж...
Слайд № 30

Домашнє завдання За допомогою фразеологічного тренажера повторити відомості про фразеологізми. 1) Написати розповідь про цікавий випадок у вашому житті, використовуючи фразеологізми. 2) Виписати з художньої літератури 8 – 10 речень із фразеологізмами.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.