• Всеосвіта
  • Бібліотека
  • Історія України
  • Презентація до уроку Вступ до історії України для 5 класу на тему "Праця і господарство: колись і сьогодні. Від натурального до ринкового господарства. Застосування досягнень науки й техніки у виробництві та його наслідки".

Презентація до уроку Вступ до історії України для 5 класу на тему "Праця і господарство: колись і сьогодні. Від натурального до ринкового господарства. Застосування досягнень науки й техніки у виробництві та його наслідки".

Опис документу:
Ознайомити учнів з традиційними заняттями українців на прикладі давнього села; визначити основні й допоміжні галузі господарства, показати їх роль у забезпеченні населення всім необхідним для життя; підвести дітей до думки про те, що саме їм, молодому поколінню, берегти, примножувати, передавати у спадок майбутнім поколінням наші кращі традиції, котрі символізують ментальні риси українського народу.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код
Опис презентації окремими слайдами:
Праця і господарство: колись і сьогодні. Від натурального до ринкового господарства.
Слайд № 1

Праця і господарство: колись і сьогодні. Від натурального до ринкового господарства.

Мета: ознайомити учнів з традиційними заняттями українців на прикладі давнього села; визначити основні й допоміжні галузі господарства, показати їх...
Слайд № 2

Мета: ознайомити учнів з традиційними заняттями українців на прикладі давнього села; визначити основні й допоміжні галузі господарства, показати їх роль у забезпеченні населення всім необхідним для життя; підвести дітей до думки про те, що саме їм, молодому поколінню, берегти, примножувати, передавати у спадок майбутнім поколінням наші кращі традиції, котрі символізують ментальні риси українського народу.

Сьогодні ми здійснимо незвичайну подорож – уявну подорож і в просторі, і в часі та побуваємо в давньому селі. Яка ж мета нашої подорожі? Познайомит...
Слайд № 3

Сьогодні ми здійснимо незвичайну подорож – уявну подорож і в просторі, і в часі та побуваємо в давньому селі. Яка ж мета нашої подорожі? Познайомитися з традиційними заняттями нашого народу.

Ще підходимо до села, а що бачимо навкруги?
Слайд № 4

Ще підходимо до села, а що бачимо навкруги?

А як ви думаєте як буде називатися галузь господарства, що дає нам найсвятіше – хліб?
Слайд № 5

А як ви думаєте як буде називатися галузь господарства, що дає нам найсвятіше – хліб?

Українці з давніх давен нація не завойовників, а хліборобів, нація зі стародавньою високорозвинутою землеробською культурою. Землеробство було найг...
Слайд № 6

Українці з давніх давен нація не завойовників, а хліборобів, нація зі стародавньою високорозвинутою землеробською культурою. Землеробство було найголовнішим видом серед традиційних занять нашого народу поруч із скотарством, рибальством, бджільництвом. “Мікрофон” Скажіть мені, а що означає слово “землеробство”? Як ви його розумієте?

Землеробство – це робота на землі, яка в Україні завжди була і почесною, і важкою, і різноманітною. Все починалося з обробітку грунту. Основним зна...
Слайд № 7

Землеробство – це робота на землі, яка в Україні завжди була і почесною, і важкою, і різноманітною. Все починалося з обробітку грунту. Основним знаряддям обробітку був плуг, рало і соха.

Сапою прополювали, а також вручну бур’ян виривали.
Слайд № 8

Сапою прополювали, а також вручну бур’ян виривали.

От уже і заколосилися хліба, пора й урожай збирати. Основним знаряддям для збирання врожаю зернових культур були серп і коса. Косили тільки чоловік...
Слайд № 9

От уже і заколосилися хліба, пора й урожай збирати. Основним знаряддям для збирання врожаю зернових культур були серп і коса. Косили тільки чоловіки, бо то була важка праця, а серпами жали жінки та дівчата.

Жінки ж і снопи в’язали та в копиці складали.
Слайд № 10

Жінки ж і снопи в’язали та в копиці складали.

Пізніше висушені снопи звозили на тік, де молотили ціпом, а пізніше застосовували молотарку.
Слайд № 11

Пізніше висушені снопи звозили на тік, де молотили ціпом, а пізніше застосовували молотарку.

Зерно переробляли на борошно. Якщо потрібно було небагато борошна, то мололи на жорнах (ручний млинок).
Слайд № 12

Зерно переробляли на борошно. Якщо потрібно було небагато борошна, то мололи на жорнах (ручний млинок).

Відгадайте загадку: “Стукотить, гуркотить, як сто коней біжить, треба встати, назбирати, щоб тим коням їсти дати!” Що це таке?
Слайд № 13

Відгадайте загадку: “Стукотить, гуркотить, як сто коней біжить, треба встати, назбирати, щоб тим коням їсти дати!” Що це таке?

Водяний млин.
Слайд № 14

Водяний млин.

А ще така загадка: “Попова телиця на полі вертиться, їсти не їсть, пити – не п’є, додому не йде!” Про що йде мова?
Слайд № 15

А ще така загадка: “Попова телиця на полі вертиться, їсти не їсть, пити – не п’є, додому не йде!” Про що йде мова?

Вітряки сьогодні – велика рідкість, побачити їх можна в музеї народної архітектури та побуту України.
Слайд № 16

Вітряки сьогодні – велика рідкість, побачити їх можна в музеї народної архітектури та побуту України.

“На білу гречку впали роси, Веселі бджоли загули, Замовкло поле стоголосе В обіймах золотої мли…” (М. Рильський) - Про який промисел піде у нас мова?
Слайд № 17

“На білу гречку впали роси, Веселі бджоли загули, Замовкло поле стоголосе В обіймах золотої мли…” (М. Рильський) - Про який промисел піде у нас мова?

Бджолиний промисел дуже давній, давніший ніж скотарство та хліборобство. Бджільництво ще називали бортництвом.
Слайд № 18

Бджолиний промисел дуже давній, давніший ніж скотарство та хліборобство. Бджільництво ще називали бортництвом.

Серед продуктів харчування значне місце займала риба: у свіжому, соленому, в’яленому вигляді. Снасті для вилову риби, як і способи рибальства, були...
Слайд № 19

Серед продуктів харчування значне місце займала риба: у свіжому, соленому, в’яленому вигляді. Снасті для вилову риби, як і способи рибальства, були різноманітними.

А ще одним промислом було мисливство.
Слайд № 20

А ще одним промислом було мисливство.

Господарство українського селянина не можна було уявити без скотарства. Воли і коні використовувалися як тяглова сила.
Слайд № 21

Господарство українського селянина не можна було уявити без скотарства. Воли і коні використовувалися як тяглова сила.

Велика увага приділялася розведенню великої рогатої худоби, бо корова – то годувальниця сім’ї!
Слайд № 22

Велика увага приділялася розведенню великої рогатої худоби, бо корова – то годувальниця сім’ї!

Вівці дають вовну, чорні решетилівські і сірі сокольські смушки, з яких шиють шапки, кожухи, кожушанки.
Слайд № 23

Вівці дають вовну, чорні решетилівські і сірі сокольські смушки, з яких шиють шапки, кожухи, кожушанки.

Одним із провідних і доходних промислів на селі було гончарство. Процес виготовлення посуду і довготривалий, і важкий.
Слайд № 24

Одним із провідних і доходних промислів на селі було гончарство. Процес виготовлення посуду і довготривалий, і важкий.

А яке село без кузні? Важливе значення на селі мало ковальство.
Слайд № 25

А яке село без кузні? Важливе значення на селі мало ковальство.

Особливу роль у сільській хаті відігравали дерев’яні речі.
Слайд № 26

Особливу роль у сільській хаті відігравали дерев’яні речі.

До речі, а чи знаєте, хто робив стіл, стільці, скриню, вікна та двері?
Слайд № 27

До речі, а чи знаєте, хто робив стіл, стільці, скриню, вікна та двері?

А от бондар виготовляв діжі і бочки, відра, ночви і бодні.
Слайд № 28

А от бондар виготовляв діжі і бочки, відра, ночви і бодні.

Як обійтись у господарстві без кошиків для грибів чи ягід, без корзин, які виплітали із лози? Плетені вироби були також з кори берези чи липи.
Слайд № 29

Як обійтись у господарстві без кошиків для грибів чи ягід, без корзин, які виплітали із лози? Плетені вироби були також з кори берези чи липи.

Якщо деревообробним ремеслом займалися чоловіки, то обробкою рослинного волокна (льону, конопель) та вовни – жінки та дівчата. Обробка льону, коноп...
Слайд № 30

Якщо деревообробним ремеслом займалися чоловіки, то обробкою рослинного волокна (льону, конопель) та вовни – жінки та дівчата. Обробка льону, конопель, вовни з метою виготовлення тканин була невід’ємною частиною домашніх занять кожної селянської родини.

Виготовлення тканин та їх оздоблення – це не лише один із видів господарської діяльності українців, а й вид мистецької культури і особливо це стосу...
Слайд № 31

Виготовлення тканин та їх оздоблення – це не лише один із видів господарської діяльності українців, а й вид мистецької культури і особливо це стосується рушників.

Давайте подумаємо разом, чи дійсно все, що вміли наші пращури, чим вони займалися відійшло у минуле і немає тому вороття? Давайте разом накреслимо ...
Слайд № 32

Давайте подумаємо разом, чи дійсно все, що вміли наші пращури, чим вони займалися відійшло у минуле і немає тому вороття? Давайте разом накреслимо схему традиційних занять населення і відмітимо: які з них відійшли в минуле, а які характерні і для сьогоднішнього села?

Традиційні заняття населення Основні Допоміжні Землеробство: Рибальство; хліборобство; Бджільництво; городництво; Мисливство. садівництво. Тваринни...
Слайд № 33

Традиційні заняття населення Основні Допоміжні Землеробство: Рибальство; хліборобство; Бджільництво; городництво; Мисливство. садівництво. Тваринництво: скотарство; свинарство; вівчарство; птахівництво. Домашні промисли і ремесла Гончарство Деревообробні: Ткацтво Ковальство Кушнірство - столярство; - бондарство; - теслярство.

Як бачимо, не все залишилося у минулому, не все відлетіло у вирій, бо з покоління у покоління, від діда-прадіда передається нам, українцям, і праце...
Слайд № 34

Як бачимо, не все залишилося у минулому, не все відлетіло у вирій, бо з покоління у покоління, від діда-прадіда передається нам, українцям, і працелюбність, і потяг до прекрасного, і творча наснага.

Незважаючи на те, що аграрне суспільство характеризується появою великої кількоті міст, велика частина населення проживала в селі (замкнутій терито...
Слайд № 35

Незважаючи на те, що аграрне суспільство характеризується появою великої кількоті міст, велика частина населення проживала в селі (замкнутій територіальній селянській громаді, яка веде натуральне господарство, яке слабо пов′язане з ринком). Село орієнтоване на релігійні цінності і традиційний спосіб життя.

Робота з поняттями.
Слайд № 36

Робота з поняттями.

Слайд № 37

Слайд № 38

Слайд № 39

Досягнення науки та техніки у виробництві сьогодення
Слайд № 40

Досягнення науки та техніки у виробництві сьогодення

Домашнє завдання: описати сучасний стан сільського господарства свого села.
Слайд № 41

Домашнє завдання: описати сучасний стан сільського господарства свого села.

Дякую за увагу!
Слайд № 42

Дякую за увагу!

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.