• Всеосвіта
  • Бібліотека
  • Українська мова
  • Презентація до уроку-практикуму «Написання сполучників разом та окремо. Розрізнення сполучників й однозвучних слів. Синонімічні сполучники».

Презентація до уроку-практикуму «Написання сполучників разом та окремо. Розрізнення сполучників й однозвучних слів. Синонімічні сполучники».

Опис документу:
Презентація розроблена як елемент уроку дистанційної форми навчання. Орієнтована на самостійне опрацювання теми учнями. Дозволяє вивчити особливості написання сполучників разом і окремо; допомагає навчитися бачити та добирати синонімічні сполучники; формує вміння знаходити різні за будовою сполучники в реченні, визначати їх групу за значенням, доцільно замінювати різні за будовою сполучники синонімічними та ін.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися
Опис презентації окремими слайдами:
Урок-практикум «Написання сполучників разом та окремо. Розрізнення сполучників й однозвучних слів. Синонімічні сполучники». Підготувала: вчитель ук...
Слайд № 1

Урок-практикум «Написання сполучників разом та окремо. Розрізнення сполучників й однозвучних слів. Синонімічні сполучники». Підготувала: вчитель української мови та літератури ХЗОШ № 118 Тертична Яна Михайлівна

Добрий день! Сьогодні на нас із тобою чекає урок-практикум, упродовж якого ти навчишся правильно писати сполучники; помічати й виправляти помилки в...
Слайд № 2

Добрий день! Сьогодні на нас із тобою чекає урок-практикум, упродовж якого ти навчишся правильно писати сполучники; помічати й виправляти помилки в їх написанні, використовувати сполучники у власних висловленнях відповідно до функціонального призначення. Перше, що ми з тобою зробимо, це згадаємо, які бувають сполучники за будовою. Пригадав? За будовою сполучники бувають прості (що, та, а), складні (щоб = що + б, якби = як + би) та складені (для того щоб, як, у зв’язку з тим що). Запам’ятай: Прості й складні сполучники пишемо разом! А складені – окремо! Виконай невеличке практичне завдання №1 на закріплення цього матеріалу.

Виконай практичне завдання: Записати сполучники, розкриваючи дужки. Пояснити їх правопис.   (Не)мов(би), а(би), що(б), (через)те(що), ні(би), дарма...
Слайд № 3

Виконай практичне завдання: Записати сполучники, розкриваючи дужки. Пояснити їх правопис.   (Не)мов(би), а(би), що(б), (через)те(що), ні(би), дарма(що), (за)те, як(що), (незважаючи)на(те)що, (мов)би(то), як(би), (про)те, тому(що), (для)того(щоб), що(й). У наступному слайді перевір себе!

Треба було написати получники так: Немовби, аби, щоб, через те що, ніби, дарма що, зате, якщо, незважаючи на те що, мовбито, якби, проте, тому що, ...
Слайд № 4

Треба було написати получники так: Немовби, аби, щоб, через те що, ніби, дарма що, зате, якщо, незважаючи на те що, мовбито, якби, проте, тому що, для того щоб, що й. А тепер давай проведемо невеличке дослідження. Дослідження-спостереження Прочитай речення. Проведи дослідження: з’ясуй, чому в одних реченнях зате, проте, щоб, якби пишуться разом, а в ін­ших окремо? Під час спостережень дайте відповіді на запитання, записані на дошці. Чи мають виділені слова лексичне значення? Чи відповідають вони на якесь запитання? Чи є членами речення? Чи можна виділені слова замінити синонімічними сполучни­ками?

Щоб не трапилося лиха, будь обачним. Біда помучить, зате мудрості научить. Якби пес робив, то в чоботях би ходив. Весна, проте ще холодно. Що б не ...
Слайд № 5

Щоб не трапилося лиха, будь обачним. Біда помучить, зате мудрості научить. Якби пес робив, то в чоботях би ходив. Весна, проте ще холодно. Що б не трапилося, будь людиною. Я поважаю тебе за те, що ти завжди дотримуєш слова. Як би не тис мороз, а весна буде. Я про те вже говорив. Зроби висновки!

ВИСНОВКИ: Складні сполучники пишемо разом, а однозвучні з ними слова – окремо. Необхідно вміти розрізняти складні сполучники зате, проте, щоб, якби...
Слайд № 6

ВИСНОВКИ: Складні сполучники пишемо разом, а однозвучні з ними слова – окремо. Необхідно вміти розрізняти складні сполучники зате, проте, щоб, якби, якщо, притому, причому та однозвучні слова, що пишуть­ся окремо: за те, про те, що б, як би, як що, при тому, при чому. Для того щоб дізнатися, як писати, треба сполучник замінити синоні­мічним сполучником: Біда помучить, зате (= але) мудрості научить. Весна, проте (= але) ще холодно. Якби (= коли б) пес робив, то в чоботях би ходив. Щоб закріпити цей матеріал, виконай практичне завдання №2.

Запиши речення, знімаючи риски. Поясни, в яких реченнях вжито сполучники, а в яких – однозвучні з ними слова: 1) Як/би ти не знав багато, а більше ...
Слайд № 7

Запиши речення, знімаючи риски. Поясни, в яких реченнях вжито сполучники, а в яких – однозвучні з ними слова: 1) Як/би ти не знав багато, а більше за всіх не знатимеш. 2) Як/би не було хмар, ми й не знали б ціни сонцю. 3) Що/б руки вміли, треба працювати головою. 4) Що/б вода не принесла, вона ж колись і забере. 5) Що/б у серці не таїлось, на лиці усе б відбилось. 6) Що/б лиха не мати, треба рано вставати. 7) Що/б улітку не вродило, зимою не зашкодить. 8) Листопад не лютий, про/те спитає, чи взутий.

А тепер перевір свої речення: 1) Як би ти не знав багато, а більше за всіх не знатимеш. 2) Якби (= коли б) не було хмар, ми й не знали б ціни сонцю...
Слайд № 8

А тепер перевір свої речення: 1) Як би ти не знав багато, а більше за всіх не знатимеш. 2) Якби (= коли б) не було хмар, ми й не знали б ціни сонцю. 3) Щоб (= аби) руки вміли, треба працювати головою. 4) Що б вода не принесла, вона ж колись і забере. 5) Що б у серці не таїлось, на лиці усе б відбилось. 6) Щоб (= аби) лиха не мати, треба рано вставати. 7) Що б улітку не вродило, зимою не зашкодить. 8) Листопад не лютий, проте (= але) спитає, чи взутий.

А тепер спробуймо узагальнити й систематизувати все, що ми сьогодні вивчили. Ось тобі кілька лінгвістичних таємниць про сполучники: 1. Сполучники з...
Слайд № 9

А тепер спробуймо узагальнити й систематизувати все, що ми сьогодні вивчили. Ось тобі кілька лінгвістичних таємниць про сполучники: 1. Сполучники за будовою поділяються на:       Прості: і, а, але, та, бо, як, що.       Складні, утворені від інших частин мови: щоб, зате, проте, якщо, якже.     Складені (складаються з двох або більше слів): тому що, через те що, так що, незважаючи на те що.

2. Вживання сполучників загалом не викликає особливих утруднень. Певні складнощі з’являються, коли мова йде про синонімічні сполучники. 1)      Спо...
Слайд № 10

2. Вживання сполучників загалом не викликає особливих утруднень. Певні складнощі з’являються, коли мова йде про синонімічні сполучники. 1)      Сполучники щоб (щоби)/аби 2)      Або/чи 3)      І(й)/та 4)      Оскільки 5)      Якщо, якби.

1.      Щоб (щоби), аби. Сполучник щоб має істотну перевагу перед аби, особливо при вживанні в текстах науково-технічного характеру. Проте використ...
Слайд № 11

1.      Щоб (щоби), аби. Сполучник щоб має істотну перевагу перед аби, особливо при вживанні в текстах науково-технічного характеру. Проте використання сполучника аби буде цілком доречним, коли мова йде про якусь ручну працю: «аби швидко зробити справу, треба застосувати прямокутник». Крім того, сполучник аби вживається замість щоб, коли словосполучення зі щоб важко вимовляється. Порівняймо: «... з таким розрахунком, щоб днище резервуара...» та «... з таким розрахунком, аби днище резервуара...» Сполучник «щоби» має розмовний відтінок і вживається в усній мові, якщо наступне слово починається з губних приголосних «б» або «п»: щоби повернути, щоби боротися.

2.      Або/чи Сполучник чи у багатьох випадках має відтінок суб’єктивної непевності: «не знаю, піду завтра на роботу чи ні». Сполучник або має (ча...
Слайд № 12

2.      Або/чи Сполучник чи у багатьох випадках має відтінок суб’єктивної непевності: «не знаю, піду завтра на роботу чи ні». Сполучник або має (часто) значення вибору: «Заходьте завтра або наступного тижня». У науково-технічному стилі перевага віддається сполучнику або (виженемо непевність!).

3.      І(й)/та В російській мові сполучник да має відтінок розмовності (ты да я, да мы с тобой; мал да удал). В українській мові сполучник та цьог...
Слайд № 13

3.      І(й)/та В російській мові сполучник да має відтінок розмовності (ты да я, да мы с тобой; мал да удал). В українській мові сполучник та цього відтінка не має, але так само має два значення: приєднання та протиставлення. В останньому випадку перед сполучником та ставить кома: «Хоча він і сміливий, та обережний». Сполучник та краще вживати при приєднанні останнього однорідного члена до попередніх, ужитих без сполучників: «двигун, колеса та кузов». Щодо сполучника і, то його треба вживати у складносурядних реченнях зі значенням поєднання: «Кожен трикутник має три сторони і сума його кутів дорівнює 180 градусів», зі значенням послідовності «Увійти до хати і відкрити скриню». Сполучник і рекомендується вживати в офіційних назвах: «Міністерство освіти і науки», «факультет автоматики і приладобудування», хоча стилістично було би доречніше та.

Сполучник й абсолютно синонімічний і. Його вживання диктується двома правилами: 1)     Правило чергування, за яким звук і чергується з й на початку...
Слайд № 14

Сполучник й абсолютно синонімічний і. Його вживання диктується двома правилами: 1)     Правило чергування, за яким звук і чергується з й на початку слова: «він іде, вона йде». Отже: «вона й він, він і вона». 2)     Правило милозвучності – щоб не скупчувались поряд кілька голосних: «токарних і фрезерних робіт».

4.      Оскільки Якщо в російській мові є два синонімічних сполучники «поскольку» і «так как», то в українській вживається лише «оскільки». Сполучн...
Слайд № 15

4.      Оскільки Якщо в російській мові є два синонімічних сполучники «поскольку» і «так как», то в українській вживається лише «оскільки». Сполучник «так как» просто не існує (не треба плутати з прислівником так та порівняльним сполучником як, ужитими через кому: «Роби так, як сказано!». 5.      Якщо, якби. Оскільки в російській мові існують сполучники если (якщо!), если бы (як би), то часто робиться помилка: – утворюють новий сполучник «якщо би» у значенні «якби». Не треба вживати неіснуючого!

Ось і все. Ми з тобою опрацювали тему! Сподіваємось, що тобі все вдалося! Бажаємо успіхів у навчанні!
Слайд № 16

Ось і все. Ми з тобою опрацювали тему! Сподіваємось, що тобі все вдалося! Бажаємо успіхів у навчанні!

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Інтегрований курс «Мистецтво»: теоретико-прикладний аспект»
Просіна Ольга Володимирівна
36 годин
590 грн
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.