Зараз в ефірі:
онлайн-конференція:
«
Освіта проти насильства: методи профілактики та алгоритми реагування
»
Взяти участь Всі події

Презентація до уроку: "Фразеологічне багатство української мови"

Українська мова

Для кого: 10 Клас

27.04.2020

990

18

0

Опис документу:
Тема уроку. Фразеологічне багатство української мови. Роль фразеологізмів у мовленні. Мета уроку : Навчальна: поглибити, удосконалити,систематизувати знання учнів з фразеології, визначити місце й роль фразеологізмів у мовленні;з’ясувати класифікацію фразеологізмів; сприяти вдосконаленню умінь і навичок учнів визначати синтаксичну роль фразеологізмів у реченні, тлумачити їх зміст; Розвиваюча: розвивати пам’ять, спостережливість, творчі здібності;збагачувати активну лексику учнів.
Перегляд
матеріалу
Отримати код
Опис презентації окремими слайдами:
Кредо учня: Те, що я чую, я забуваю. Те , що я бачу й чую, я трохи пам’ятаю . Те , що я чую, бачу й обговорюю, я починаю розуміти. Коли я чую, бачу...
Слайд № 1

Кредо учня: Те, що я чую, я забуваю. Те , що я бачу й чую, я трохи пам’ятаю . Те , що я чую, бачу й обговорюю, я починаю розуміти. Коли я чую, бачу, обговорюю й роблю, Я набуваю знань і навичок.

Кросворд 13 11 12 10 9 8 6 7 5 4 2 3 1 О м о ф о р м и П р о ф е с і й н і П а с и в н о ї З а п о з и ч е н і Л е к с и к о л о г і я С т а р о с ...
Слайд № 2

Кросворд 13 11 12 10 9 8 6 7 5 4 2 3 1 О м о ф о р м и П р о ф е с і й н і П а с и в н о ї З а п о з и ч е н і Л е к с и к о л о г і я С т а р о с л о в' я н і з м и З а г а л ь н о в ж и в а н і П а р о н і м и Н е о л о г і з м и Д і а л е к т и з м и І с т о р и з м и А р х а ї з м и С и н о н і м и

Тема уроку. Фразеологічне багатство української мови. Роль фразеологізмів у мовленні. Мета уроку : Навчальна: поглибити, удосконалити,систематизува...
Слайд № 3

Тема уроку. Фразеологічне багатство української мови. Роль фразеологізмів у мовленні. Мета уроку : Навчальна: поглибити, удосконалити,систематизувати знання учнів з фразеології, визначити місце й роль фразеологізмів у мовленні;з’ясувати класифікацію фразеологізмів; сприяти вдосконаленню умінь і навичок учнів визначати синтаксичну роль фразеологізмів у реченні, тлумачити їх зміст; Розвиваюча: розвивати пам’ять, спостережливість, творчі здібності;збагачувати активну лексику учнів, сприяти розвиткові творчого мислення. Виховна: виховувати шанобливе ставлення до рідної мови,мовну культуру учнів.

Завдання уроку – дослідити цікаву мовну проблему – роль фразеологізмів у мовленні. Учні повинні знати: - джерела походження фразеологізмів; - класи...
Слайд № 4

Завдання уроку – дослідити цікаву мовну проблему – роль фразеологізмів у мовленні. Учні повинні знати: - джерела походження фразеологізмів; - класифікацію фразеологізмів; уміти: - пояснювати значення фразеологізмів; - визначати їх синтаксичну роль; - доречно вживати їх в мовленні. Проблемне питання: Чи можна сказати , що наявність фразеологізмів у мовленні свідчить про мудрість та дотепність її носіїв?

Фразеологія Розділ мовознавства, що вивчає стійкі сполучення слів, їх склад , будову та значення. Сукупність стійких сполучень слів ̶ фразеологічни...
Слайд № 5

Фразеологія Розділ мовознавства, що вивчає стійкі сполучення слів, їх склад , будову та значення. Сукупність стійких сполучень слів ̶ фразеологічних одиниць певної норми

Дослідити чим відрізняються словосполучення І і ІІ колонок. Біла троянда Біла ворона Відкрита каструля Відкрита душа Водити за руку Водити за ніс М...
Слайд № 6

Дослідити чим відрізняються словосполучення І і ІІ колонок. Біла троянда Біла ворона Відкрита каструля Відкрита душа Водити за руку Водити за ніс Майстер виробни- чого навчання Майстер на всі руки Каша з молоком Кров з молоком Завдання

Підібрати антоніми до слів. За першими літерами антонімів прочитати вислів, пояснити його значення. Темно – ясно Сучасний – колишній Шкода – корист...
Слайд № 7

Підібрати антоніми до слів. За першими літерами антонімів прочитати вислів, пояснити його значення. Темно – ясно Сучасний – колишній Шкода – користь Помилково – істинно Практика – теорія Позитив – негатив Пасивно – активно Позаду – попереду Трудолюбивий – лінивий Сморід – аромат Поганіти – кращати Неологізми – архаїзми Питання - відповідь

Фразеологізми – це стійкі спо- лучення слів, що відповідають значенню окремого повнознач-ного слова. Розділ мовознавства, що вивчає фразеологізми ,...
Слайд № 8

Фразеологізми – це стійкі спо- лучення слів, що відповідають значенню окремого повнознач-ного слова. Розділ мовознавства, що вивчає фразеологізми , назива- ють фразеологією. !

Ознаки фразеологізмів стійкі сполучення  їх можна замінити одним словом виступають одним членом речення наявність емоційно – експресивного забарвле...
Слайд № 9

Ознаки фразеологізмів стійкі сполучення  їх можна замінити одним словом виступають одним членом речення наявність емоційно – експресивного забарвлення  за складом - це сполучення двох і більше слів, що можуть мати переносне значення

Вправа. Записати фразеологізми в алфавітному порядку та пояснити їх значення. Воду решетом носити ̶ Товкти воду в ступі ̶ Рукою подати ̶ Ахіллесова...
Слайд № 10

Вправа. Записати фразеологізми в алфавітному порядку та пояснити їх значення. Воду решетом носити ̶ Товкти воду в ступі ̶ Рукою подати ̶ Ахіллесова п 'ята ̶ Сім п ‘ятниць на тиждень ̶ Альфа й омега ̶

Вправа. Записати фразеологізми в алфавітному порядку та пояснити їх значення. Альфа й омега – початок і кінець, основне. Ахіллесова п‘ята ̶ вразлив...
Слайд № 11

Вправа. Записати фразеологізми в алфавітному порядку та пояснити їх значення. Альфа й омега – початок і кінець, основне. Ахіллесова п‘ята ̶ вразливе місце. Воду решетом носити ̶ даремно витрачати сили. Рукою подати ̶ близько. Сім п ‘ятниць на тиждень ̶ часто змінювати погляди. Товкти воду в ступі ̶ одне й те саме робити.

Джерела української фразеології Народна мудрість 3 голови до п'ят, як горохом об стінку,чистий як сльоза, теревені правити. 3 професійно-технічних ...
Слайд № 12

Джерела української фразеології Народна мудрість 3 голови до п'ят, як горохом об стінку,чистий як сльоза, теревені правити. 3 професійно-технічних висловів 3 іншої опери, на ловця і звір біжить, де тонко, там і рветься. Біблія Співати Лазаря, Хома невіруючий, терновий вінок. Антична міфологія Прокрустове ложе,сізіфова праця,гомеричний сміх, ахіллесова п’ята. Прислів'я і приказки Любиш кататися - люби й саночки возити, лінивому все ніколи. Крилаті вислови видатних осіб, філософів, учених, політичних діячів, письменників Послухали Лисичку і Щуку кинули у річку (ЛеонідГлібов). Бути чи не бути (Шекспір). Пропаща сила (Панас Мирний).

Фразеологізми Фразеологічні зрощення Фразеологічні сполучення Фразеологічні єдності одиниці, значення яких не випливає із значення їхніх компоненті...
Слайд № 13

Фразеологізми Фразеологічні зрощення Фразеологічні сполучення Фразеологічні єдності одиниці, значення яких не випливає із значення їхніх компонентів (теревені правити ̶ говорити нісенітниці) одиниці, значення яких вмотивоване прямим значенням його компонентів (взяти слово,подавати надію) одиниці, значення яких вмотивоване переносним значенням його компонентів (грати першу скрипку ̶ бути головним)

Завдання. Яку синтаксичну роль виконують фразеологізми у реченні 1.Він сердито глянув на свою жінку; вона здогадалась, що наговорила сім мішків гре...
Слайд № 14

Завдання. Яку синтаксичну роль виконують фразеологізми у реченні 1.Він сердито глянув на свою жінку; вона здогадалась, що наговорила сім мішків гречаної вовни й прикусила язика 2.Дівчата як кров з молоком намагалися переспівати хлопців. 3.Ця подія відбулася за царя Гороха. 4.Од страху моя душа в п’яти сховалася. 5.Я вже вас так буду шанувати , як нікого у світі, побий мене грім!

Творче завдання Продовжити речення за допомогою фразеологізмів, поданих у довідці.   Село він своє знає як … Нові будинки ростуть як … Приїзд друзі...
Слайд № 15

Творче завдання Продовжити речення за допомогою фразеологізмів, поданих у довідці.   Село він своє знає як … Нові будинки ростуть як … Приїзд друзів був як … Після хорошої зарядки сон як … Що йому не кажи, йому все як … Слова для довідок: свої п’ять пальців, сніг на голову, з гуски вода, гриби після дощу, рукою зняло.

Творче завдання Виділені слова замінити фразеологізмами. У нашій старенькій хаті тепер живе тільки дідусь Василь. Колись ця хатина була сповнена те...
Слайд № 16

Творче завдання Виділені слова замінити фразеологізмами. У нашій старенькій хаті тепер живе тільки дідусь Василь. Колись ця хатина була сповнена теплою материнською піснею, чистою бабусиною мовою. І хоч іноді ми , діти, відмовляли собі в найнеобхіднішому, не знали дорогих іграшок, я не можу сказати щось погане про хату моїх батьків. Тут, у рідній хаті, мене навчили, що найголовніша цінність – порядок і спокій у родині. Ця родинна мудрість супроводжує мене все життя.

Прочитайте текст. Зверніть увагу, які розгалужені синонімічні ряди фразеологізмів можуть бути. Поясніть їх значення. «І в них теж чогось вискакувал...
Слайд № 17

Прочитайте текст. Зверніть увагу, які розгалужені синонімічні ряди фразеологізмів можуть бути. Поясніть їх значення. «І в них теж чогось вискакували клепки, розсихались обручі, губились ключі від розуму, не варив баняк, у голові літали джмелі, замість мізків росла капуста, не родило в черепку, не було лою під чуприною, розум якось втулявся аж униз і на в’язах стирчала макітра….»

Доберіть синоніми до фразеологізмів. Фразеологізми Синоніми 1.Останню сорочку зняти. А) Одним ликом шиті. 2.Два чоботи пара. Б) Обдерти як липку. 3...
Слайд № 18

Доберіть синоніми до фразеологізмів. Фразеологізми Синоніми 1.Останню сорочку зняти. А) Одним ликом шиті. 2.Два чоботи пара. Б) Обдерти як липку. 3.Теревені правити. В) Затаїти зло. 4.Мати зуб. Г) Точити ляси. Д)Тримати в кулаці.      

Доберіть антоніми до фразеологізмів. Фразеологізми Антоніми 1.Ні пари з вуст. А) Як кіт наплакав. 2.Кури не клюють. Б) Поливати брудом. 3.Співати д...
Слайд № 19

Доберіть антоніми до фразеологізмів. Фразеологізми Антоніми 1.Ні пари з вуст. А) Як кіт наплакав. 2.Кури не клюють. Б) Поливати брудом. 3.Співати дифірамби. В) Як мокре горить. 4.Аж горить під рукою. Г) Допікати до живого. Д) Розпустити язика.  

Який фразеологізм зашифровано у цьому малюнку?
Слайд № 20

Який фразеологізм зашифровано у цьому малюнку?

Слайд № 21

Слайд № 22

Слайд № 23

Слайд № 24

Відгадайте загадки ,складіть фразеологізм та поясніть його зміст. На нього кидають слова і гроші, коли їх не цінують. Його радять шукати в полі. Ві...
Слайд № 25

Відгадайте загадки ,складіть фразеологізм та поясніть його зміст. На нього кидають слова і гроші, коли їх не цінують. Його радять шукати в полі. Він хазяйнує в голові легковажної, несерйозної людини. Ним можна клювати, як дзьобом. Його задирають, коли зазнаються. На ньому можна зарубати ,як на пні.  

Загадки Крізь них пролітають , як крізь отвір. Вони не квіти, а в'януть. Він може довести до Києва і далі. Його можна нагострити, як ніж. Він схожи...
Слайд № 26

Загадки Крізь них пролітають , як крізь отвір. Вони не квіти, а в'януть. Він може довести до Києва і далі. Його можна нагострити, як ніж. Він схожий на лопату, особливо у балакучих людей. Ними можна косити. Їх можна відкривати комусь на щось. Їм можна не вірити, а іноді правда їх коле .

Проблемне питання: Чи можна сказати , що наявність фразеологізмів у мовленні свідчить про мудрість та дотепність її носіїв?
Слайд № 27

Проблемне питання: Чи можна сказати , що наявність фразеологізмів у мовленні свідчить про мудрість та дотепність її носіїв?

Домашнє завдання: - § 12, вправа 194. - Укласти словник фразеологізмів у свій заведений словничок. - Скласти тестові завдання до теми: «Фразеологіз...
Слайд № 28

Домашнє завдання: - § 12, вправа 194. - Укласти словник фразеологізмів у свій заведений словничок. - Скласти тестові завдання до теми: «Фразеологізми – скарби нашої мови».

Вам, любі учні, я добра бажаю, Зичу біди не знати, Круті гори Вам здолати, Ніколи глека не розбивати, Носа також не задирати, І руки ніколи не опус...
Слайд № 29

Вам, любі учні, я добра бажаю, Зичу біди не знати, Круті гори Вам здолати, Ніколи глека не розбивати, Носа також не задирати, І руки ніколи не опускати. Живіть для людського добра! Від серця щиро бажаю Я вам ні пуху, ні пера.

Дякую за увагу!
Слайд № 30

Дякую за увагу!

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.