Презентація #1. Осмислене читання в "Сімейному колі": казка"Визволення лісу"

Опис документу:
— Читаємо казки разом, щоб краще розуміти природу та людей навколо! — “Щастя — це сім’я поряд, і вона любить мене”. Як не дивно не всі діти усвідомлюють, що саме в цьому і полягає щастя. А чи розуміємо цю просту істину ми, дорослі? Залучаючи дітей до читання, ви тим самим допомагаєте їм бути успішними в житті. Використовуючи метод осмисленого читання, батьки починають по-справжньому займатися духовним розвитком своєї дитини, формуванням її особистості.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Осмислене читання в «Сімейному колі»

Читаємо казки разом-щоб краще розуміти природу та людей навколо.

Людина доти могутня і непереможна, поки вона вірна законам природи. Василь Сухомлинський

Читання #1.

"Людина - суспільство - природа", казка «Визволення лісу» Наталки Малини

“Що таке щастя?” - запитала я в учнів 2-го класу. На першому місці, звичайно, було святкування днів народження. Але були і інші відповіді:

  • в зошиті з математики вчителька написала добрі слова

  • коли малюю, пишу, читаю

  • мої друзі

  • я щаслива, що маю усе!

  • коли я у бабусі

  • коли подарують щиглика

  • приходять друзі та приятелі

  • щаслива з котом Жорою і рибкою Васьою

  • комп‘ютер

  • перемогти ворога

  • танцювати

І ось нарешті одна дівчинка написала: “Щастя — це сім’я поряд, і вона любить мене”. Як не дивно не всі діти усвідомлюють, що саме в цьому і полягає щастя. А чи розуміємо цю просту істину ми, дорослі?

Сім’я, як фортеця, захищає дитину від можливих небезпек зовнішнього світу. А ще це місце, де її щиро люблять і розуміють. Саме сім’я є головним вихователем дитини, саме тут формуються її характер, смаки, світогляд. Але важливо пам’ятати, що місточком, який об’єднує сім’ю, є спілкування і довіра.

Скільки часу ви приділяєте спілкуванню з дитиною? Не похапцем питаєте, яка оцінка в школі, чи є кошти на обід, або нагадуєте вимкнути світло в ванній кімнаті?! Можливо, ви помилково думаєте, що тільки школа відповідальна за виховання? Можливо, ви думаєте, що дитина, яка вміє читати, вже не потребує спільного читання?

Здійснюючи тільки контроль за дитиною, перекладаючи обов’язки виховання на школу, нехтуючи вихованням в сім’ї, з часом ми помічаємо суттєві проблеми у взаєморозумінні батьків, вчителів та дітей.

За чотири роки неформального спілкування з учнями початкових класів різних шкіл Києва та області, я переконалася, що діти чекають від батьків спілкування, яке дозволяло б поговорити про страх, про життєвий вибір, про певні моральні цінності тощо.

Налагодити повноцінне спілкування з дітьми мені допомагають казки. Через них дитина пізнає оточуючий світ, взаємини з природою та стосунки між людьми.

Я обрала казку, бо саме казка:

  • своїм незвичайним змістом, активізує мислення дітей, пробуджує в них допитливість, цікавість.

  • є важливим засобом розумового, морального й естетичного виховання.

  • казкові ситуації і конфлікти цілком доступні розумінню дитини і глибоко зачіпають їхні почуття.

Завдяки казці дитина пізнає світ не тільки розумом, а й серцем.

(Василь Сухомлинський)

В кожній сім’ї є свої улюблені традиції. Це і спільні прогулянки, і подорожі, і підготовки до свят. Не менш важливою українською традицією є читання в сімейному колі. Це форма спілкування, в якій берете участь Ви, Дитина і Автор.

Хочу звернути вашу увагу не на просто читання, а на осмислене читання.

Варто підготуватися до такої зустрічі. Оберіть тему спілкування, підберіть казку, яку ви зможете прочитати за хвилин п’ять, подумайте над запитаннями, які ви поставите перед читання казки і після, над завданнями. Наприклад, дописати/намалювати закінчення казки, читати з зупинками і просити дитину самостійно передбачити сюжет.

Щоб читання було приємним, намагайтесь не обтяжувати дитину. Розмова має бути хвилин на тридцять, але якщо дитина розговорилась, то не поглядайте на годинник і дайте їй можливість поспілкуватися з вами.

Намагайтесь не зупиняти дитину, якщо вона висловлює не ту думку, яку б ви хотіли від неї почути.

Не давайте негативну оцінку думкам, які ви почули, а спробуйте побудувати розмову так, щоб дитина почула і вашу думку з того чи іншого питання.

По закінченню, обов’язково попитайте, про що ваша дитина хотіла б поговорити наступного разу, можливо, вона сама захоче запропонувати вам казочку.

Залучаючи дітей до читання, ви тим самим допомагаєте їм бути успішними в житті.

Використовуючи метод осмисленого читання, батьки починають по-справжньому займатися духовним розвитком своєї дитини, формуванням її особистості.

Василь Сухомлинський: “Одна з причин духовної порожнечі - відсутність справжнього читання, яке захоплює розум і серце, викликає роздуми про навколишній світ і про самого себе, примушує вдивлятися, вдумуватися в складності людської душі, думати про свою долю, про майбутнє”.

Не засмучуйтесь, якщо з першого разу вам щось не вдалося. До кожної казки я буду давати окремі поради. Всі казки, які будуть запропоновані, вже неодноразово прочитані мною, і знайшли відгуки в серцях дітей. Після кожної казки я обов’язково поділюся з вами думками та малюнками дітей. Це як приклад того, що можна почути, якщо уважно слухати дітей. Я точно знаю, що згодом у вас виникне бажання обирати інші казки та самостійно їх писати (ми про це теж поговоримо). Буду вдячна, якщо поділитеся своїм досвідом.

Шановні вчителі, ви теж можете використовувати цей матеріал на своїх уроках. Це допоможе вам краще зрозуміти своїх учнів і побачити їх з іншого боку.

Запропоновані мною казки увійшли до збірки “Казки і думки: читаємо казки для розуміння себе і розвитку мислення”. Методична ідея – Олени Пометун, засновника освітньої платформи “Критичне мислення”. Практичні матеріали – мої, Тетяни Завойської. Загальне редагування – Тетяни Ремех.

Посилання на книжку: http://www.criticalthinking.expert/usi-materialy/chytayemo-kazky-i-rozvyvayemo-myslennya-urok-u-pochatkovij-shkoli-ta-nova-knyga/

Батьки, які опікуються розвитком своєї дитини, знайдуть багато цікавих порад в збірці, тому що в ній містяться рекомендації щодо читання з використанням технології «читання, письмо та замальовування для розвитку критичного мислення».

Сучасні діти мають бажання діяти, причому діяти успішно. Їм подобається не просто слухати, а ставити запитання, обговорювати проблеми, брати інтерв’ю, приймати рішення, придумувати, фантазувати, тощо.

Вимога сьогодення – перебудувати взаємини людини з природою. Для цього потрібні нова філософія життя, висока екологічна культура й свідомість, і діти не можуть стояти осторонь цього важливого виклику.

Необхідно дати зрозуміти кожній дитині, що людина – частина природи, тому від стану природи залежить життя людства.

Пропоную цикл казок, які об’єднані загальною назвою: “Читаємо казки разом, щоб краще розуміти природу та людей навколо".

Любі батьки, скористайтесь своєю уявою та надайте дитині можливість висловити свою думку, свої почуття, навчіть її ділитися найпотаємнішим з вами.

Запрошую до читання казки «Визволення лісу» Наталки Малини:

  1. Самостійно прочитайте казку, щоб сформувати свою думку. Можливо, у вас виникне бажання розбити казку на абзаци, тобто зупинившись перед наступним абзацем, запитати: “На твою думку, що буде далі? Чому?”

  2. Подумайте над запитаннями, які ви поставите дитині перед читанням казки. Наприклад: “Про що йтиметься в казці з такою назвою? Що означає «визволити»?” Бажано, щоб відповіді були розлогими. Частіше запитуйте: “Чому ти так думаєш?”

  3. Запросіть послухати казку та визначити, чи співпали їхні думки з авторськими.

  4. Для підтримки дискусії запросіть до читацького кола рідних: тата, бабусю, братика, сестричку, а, можливо, і друзів.

  5. По закінченню читання запросіть до дискусії.

  6. Попросіть поділитися думками в письмовій формі або намалювати свої враження.

Перед людиною відкрилася радість життя тому, що вона почула шепіт листя і сюрчання коника, дзюрчання весняного струмка і перелив срібних дзвіночків жайворонка в гарячому літньому небі, шерхіт сніжинок і стогін завірюхи, лагідне хлюпотіння хвилі і урочисту тишу ночі – почула і, затамувавши подих, слухає сотні й тисячі років музику життя. Умій і ти слухати цю музику. Дорожи красою, бережи її. Василь Сухомлинський

Наталка Малина

Малюнки переможця конкурсів про природознавство в Київському «Будинку природи» – Олександра Москвіна, учня школи №218 м. Києва та Київської школи мистецтв №3

Читання казки «ВИЗВОЛЕННЯ ЛІСУ»

Передмова казкарки

Чи задумувались ви колись, чому люди так люблять ходити у ліс, чому у ньому так добре? Ліс, немов святий Миколай, має повну торбу подарунків і щедро роздає їх. Подарунки ці незвичайні, не завжди можна потримати їх у руках, інколи тільки почути або відчути їх. Там і гриби, і ягоди, а також прохолода, і п'янкі лісові аромати, і спів пташок, і шепіт дерев.

Твоя Наталка Малина

Ой, яка ж довга і холодна ця зима. Але це ніскілечки не лякало насінинку. Вона спокійнесенько собі спала, тихенько посопуючи. Їй і її сестричкам не страшні жодні морози і хуртовини. Земля, немов дбайлива мати, надійно оберігала їх від холоду, а сніг слугував їм за ковдрочку.

А ось і весна прийшла. Від її веселої усмішки сонячні промені стали теплішими і сміливішими. Вони проникали у кожну шпаринку, проходили крізь землю, і лоскотали насінинку, яка все ще міцно спала. "Просинайся. Просинайся. Вже час тобі вставати", - шепотіли промінчики.

Як же важко було насінинці прокинутися. Вона так довго спала, що всі боки собі відлежала. Насінинка покректала трошки, спробувала обережно поворухнутися. Навколо неї охкали її сестрички. Насінинка розсміялась, бо щось залоскотало її зсередини. Нарешті з неї з’явився молоденький паросток. Він перелякано озирався довкола.“Нічого не бійся, - заспокоїла вона його, - торуй свій шлях до сонця.”

“Давай, малий, поквапся, - підбадьорив його і дощовий черв’як, який нещодавно прокинувся. - Я зі своїми друзяками допоможу тобі, прорию тунелі, щоб земля стала пухкішою.”

Тут і там юні паростки влаштовували перегони, проштовхуючись один поперед одного нагору до світла.

Ось виткнулася перша травинка. Її радість від зустрічі з сонцем швидко змінилася на здивування. Куди не глянь, лежали пластикові пляшки, пакети та інше сміття, яке мало вигляд абсолютно недоречний у весняному лісі.

- Що ви тут робите ? Тут вам не місце, - обурилася травинка.

- Я не винна. Я сама не хочу тут бути , - виправдовувалась пляшка з-під кока-коли.

- Приблуди. Геть із лісу! - вимагав пролісок, який тільки-но розпустився.

- Я би з радістю, але як? Я не маю ніг, - відповіла обгортка з-під морозива. - Мене принесли сюди і викинули.

- Це якась змова проти лісу, а ви ворожі агенти, брудні найманці. Ви хочете захопити наш ліс. Це неоголошена війна. Ми вже задихаємось від бруду і сміття, - не вгамовувався пролісок.

Рослини галасували, сміття знічено мовчало. І невідомо, чим би все скінчилося, якби не почув цю сварку хлопчик Орест. Він належав до Пласту, де з поміж іншого навчали розуміти мову лісу.

“Хлопці, підтягуйтесь, потрібна ваша допомога, - телефонував Орест своїм друзям з екологічного гуртка, пластунам1 та регбістам2. - Чекаю вас за півгодини.”

“Треба оголосити сміттю бій і визволити ліс”, - переконував він товаришів, коли всі зібрались.- Ви зі мною?”.

Що потім почалось. Діти кликали батьків, телефонували знайомим, дзвонили у двері сусідам і навіть запрошували випадкових перехожих на підмогу. У призначений день зібралось море люду з мішками для сміття. Бій почався. Сміття здавалось, не чинячи опору, втомлене від постійних звинувачень лісових мешканців.

Коли люди пішли, чистий ліс полегшено зітхнув і вдихнув на повні груди.

Наталка Малина

Післямова казкарки

А ще ліс приховує одну таємницю. Достатньо просто знайти гриби чи ягоди, складніше побачити пташку, ще важче помітити лісового звіра. Але чи знаєте ви, що у лісі живуть ще й чарівні мешканці. Це Гармонія, Мир і Спокій. Але вони полохливі істоти і не підійдуть до абикого. Марно намагатись зловити їх, вони - невловимі і невидимі. Коли їм хтось сподобається, то вони самі підходять ближче, і тоді людина почуває себе щасливою. Один невірний порух - і вони тікають геть. Якщо хочете відчувати їхню присутність, поважайте ліс і все живе, що мешкає у ньому. Тоді Гармонія, Мир і Спокій будуть вашими постійними супутниками у лісі.

Твоя Наталка Малина

Які думки, почуття викликала у тебе ця казка?

  • Що ти можеш зробити, щоб ліс «вільно дихав»? – Склади список або зроби малюнок.

  • Запропонуй слоган, який би привертав увагу кожної людини до проблеми засмічення у лісі.

  • Де ти його розмістиш?

З дитинства кожен має знати, що викинуте сміття нікуди не дівається. Навіть через 100 років на вас чекатиме забута в лісі пластикова пляшка бо час розкладу пластику у грунті – від 100 до 1 000 років.

Спробуй відповісти, скільки потрібно часу, щоб розклався:

• Папір – _______міс
• Шкірка від фруктів – ________ міс
• Газета – _________ рік
• Жувальна гумка – _________ років
• Консервна банка – від ______ до ______ років
• Пластик – від ______ до ______ років
• Пластикові картки (телефонні, банківські) – ______ років
• Скло – ______ років (підказочка на останній сторінці).

Сортуючи і здаючи макулатуру, пластикові пляшки, скло, бляшанки для переробки, ти можеш зберегти природні ресурси та покращити екологію:

• 1 т макулатури зберігає від вирубування 17 дерев;

• 1 т пластику економить 750 кілограм нафти;

• 1 т склобою економить 300 кг кальцинованої соди та 1250 кг первинних матеріалів для шихти3;

А ось що написали/намалювали інші талановиті дітлахи після того, як прочитали казку.

  • Ліс після прибирання став наче золотим, і всі люди, які допомагали, стали у своєму житті успішними.

  • Друзі, не засмічуйте ліс, бо ви знищуєте житло тварин і повітря, засмічуєте екологію. Не засмічуйте ліс, бо ви знищуєте самі себе.

  • Ліс – це жива природа, і їй теж треба жити і дихати.

  • Треба викидати правильно сміття в урну.

  • Якщо хочеш, щоб твій рідний край був чистим, ніхто це за тебе не зробить! Кидай сміття в потрібний для сміття бак!

  • Якщо ви у лісі, у парку, то треба підняти сміття. Тому що, якщо всі люди будуть викидати сміття не в урну, то наша країна Україна перетвориться в смітник.

  • У лісі потрібна охорона, встановити знаки, сміттєві урни, стати президентом України.

  • Доглядати за лісом. Після пікніку прибирати.

  • Комп’ютерну гру: війна сміттю у лісі.

Пам'ятка:

Час розкладу сміття у ґрунті

  • • Папір – 3 міс
    • Шкірка від фруктів – 6 міс
    • Газета – 1 рік
    • Жувальна гумка – 5 років
    • Консервна банка – від 10 до 100 років
    • Пластик – від 100 до 1 000 років
    • Пластикові картки (телефонні, банківські) – 1 000 років
    • Скло – 4 000 років

Своєю думкою про казку поділилася Гамзова І.В. - вчителька початкових класів, керівник гуртка «101 крок до школи» дитячого центру раннього розвитку «Рум’яні щічки» Павлоградського центру позашкільної роботи , м. Павлоград обл. Дніпропетровької.

Малюнок переможця конкурсів про природознавство в Київському будинку природи – Олександра Москвіна

Ми живемо біля лісу. Все, про що Ви пишете у казці, стосується нас, кожного. Прищеплювати любов та бережливе ставлення до природи, міркувати, як допомогти лісовим мешканцям потрібно за допомогою Ваших казок.

Казочка про визволення лісу надихнула мене, як вчительку на такі кроки роботи з моїми 5 річними дітками та першочками: проведу батьківські кола читання, розкажу про Вас і ваші казочки, покажу, як з ними працювати. Почитаю дітям, візьму в них інтерв’ю після слухання. Вони маленькі, ще не вміють читати, але поступово буду їх заохочувати. Зробимо малюнки до Ваших казок та покажемо батькам. Можливо це вийде такий проект. Тому я вдячна долі, що завдяки платформі «Критичне мислення» я познайомилась з Вами та Вашими казками. Ви не тільки навчаєте нас, мотивуєте до гарних проектів, занять, уроків та виховуєте любов до книги! Щиро вдячна Вам за це!! Бажаю Вам здоров’я, творчості, натхнення, гарних ідей в написанні цікавих казок!!!!!!!

З повагою до дітей та батьків Ірина Гамзова.

Презентація #2. Осмислене читання в «Сімейному колі»: казка: казка "Розмова з краплею води" Наталки Малини: https://vseosvita.ua/library/prezentacia-2-osmislennogo-citanna-v-simejnomu-koli-simejni-citanna-kazkarozmova-z-krapleu-vodi-326096.html

Презентація #3. Осмислене читання в «Сімейному колі»: казка «Компост» Наталки Малини: https://vseosvita.ua/library/prezentacia-3-simejni-citanna-kazka-kompost-osmislene-citanna-v-simejnomu-koli-327333.html

Презентація #4. Осмислене читання в «Сімейному колі»: казка "Рекламна листівка " Наталки Малини: https://vseosvita.ua/library/prezentacia-4-osmislene-citanna-v-simejnomu-koli-kazka-reklamna-listivka-329829.html

Презентація #5. Осмислене читання в «Сімейному колі»: Німецькою, англійською, французькою мовами казка "Визволення лісу" Наталки Малини: https://vseosvita.ua/library/prezentacia-5-osmislene-citanna-v-simejnomu-koli-nimeckou-anglijskou-francuzkou-movami-kazka-vizvolenna-lisu-332635.html

Презентація #6. Осмислене читання в «Сімейному колі»: казка "Море " Наталки Малини: https://vseosvita.ua/library/prezentacia-6-osmislene-citanna-v-simejnomu-koli-kazka-more-336177.html

Презентація #7. Осмислене читання в «Сімейному колі»: казка «Не бійся, проте стережися»: https://vseosvita.ua/library/prezentacia-7-osmislene-citanna-v-simejnomu-koli-kazka-ne-bijsa-prote-sterezisa-347385.html

Презентація #8. Осмислене читання в «Сімейному колі»: казка «Казка, нашептана вітром» Наталки Малини: https://vseosvita.ua/library/prezentacia-8-osmislene-citanna-v-simejnomu-koli-kazka-kazka-naseptana-vitrom-347978.html

Презентація #9. Осмислене читання в «Сімейному колі»: казка «Сіролапка» Наталки Малини: https://vseosvita.ua/library/prezentacia-9-osmislene-citanna-v-simejnomu-koli-kazka-sirolapka-352166.html

Презентація #10. Осмислене читання в «Сімейному колі»: казка «Вишенька» Наталки Малини: https://vseosvita.ua/library/prezentacia-10-osmislene-citanna-v-simejnomu-koli-kazka-visenka-353886.html

Презентація #11. Осмислене читання в «Сімейному колі»: казка «Яйце курку не вчить» Олени Петрушкевич: https://vseosvita.ua/library/prezentacia-11-osmislene-citanna-v-simejnomu-koli-kazka-ajce-kurku-ne-vcit-oleni-petruskevic-357657.html

Дякую дітлахам, які раділи кожній нашій зустрічі, які поділилися своїми думками та малюнками. Особлива подяка вчителям початкових класів за довіру і співпрацю:

  • Г. Семенчук, Л. Титаренко - спеціалізована школа №40 з поглибленим вивченням німецької мови м. Києва

  • І. Страченко - Київська гімназія східних мов №1

  • Т. Цісельській, О. Тарганчук, Н. Осіповій, І. Зубок, Н. Яременко - Дмитрівська ЗОШ І-ІІІ ступені Київської області

  • А. Максименко, О. Костенко, Н. Кравченко - ліцей №303 суспільно-природничого профілю м. Києва

  • Н. Кравченко – спеціалізована школа №274 з поглибленим вивченням англійської мови м. Києва

  • а також: О. Довгалюк, О. Соломонюк – бібліотека імені Корнія Чуковського для дітей м. Києва

  • Т. Фоменко - дизайнер

Список використаних джерел:: Сухомлинський В.О. Вибрані твори в 5-ти т. : Радянська школа, 1977, В. Сухомлинський Серце віддаю дітям: «Акта», 2012-особистий подарунок доньки Василя Сухомлинського – пані Ольги.

З повагою до вчителів, дітей та батьків – Тетяна Завойська

1 Пластун – учасник гуртка «Пласт», що сприяє всебічному патріотичному самовихованню української молоді на засадах християнської моралі.

2 Регбіст-учасник спортивної команди гри з м’ячем овальної форми.

3Шихта – суміш матеріалів (руди, шлаку, коксу, вугілля і т.ін.) у певному співвідношенні, що їх переробляють на металургійних або хімічних заводах. Наприклад, при спіканні шихти в металургійній печі з руди виплавляють чистий метал

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»