+ Додати матерiал
і отримати
безкоштовне
свідоцтво
! В а ж л и в о
Предмети »
Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!

Правова культура підлітка

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Правова культура підлітка (турнір старшокласників)

В турнірі беруть участь дві команди по п'ять чоловік. Одна команда «Аргументи», друга команда — «Факти».

I. Вступне слово ведучого (класного керівника)

Правова культура — складне поняття. Воно включає в себе:

• правові знання і уміння користуватися ними;

• ставлення людини до законів;

• поведінка і поводження в екстремальних ситуаціях згідно з правови­ми нормами;

• моральні погляди і переконання людини, ... Правові знання подібні до неосяжної галактики. Але кожному пере­січному громадянинові деякі з них потрібно знати. Знати, щоб виконува­ти, не порушувати, знати, щоб уміти захищатися.

КОНКУРС. Оцінити поведінку людей в наведених екстремальних ситуаціях згідно з правовими нормами.

Завдання команді «Аргументи»

Ситуація. Одного разу Толю покликав його товариш, можна сказати близький друг, Микола. Він запропонував піти з ним на залізничну станцію і подивиться, чи ніхто з охорони не йде до вагона. Микола надумав оже­нитися і вирішив пограбувати вагон на залізничній станції. Вкрадені речі продати і таким чином заробити гроші на весілля. Анатолій не хотів, від­мовлявся. Але врешті-решт погодився: що ж тут такого, думав він, я ж не краду, не грабую.

...Набравши речей у вагоні (там були лише зонтики), Микола спокій­но відходив. Але раптом і його, і Анатолія затримали охоронці.

Анатолій почав поспішно пояснювати, що він не крав. Але його зви­нуватили в крадіжці. Він і на суді доводив, що не крав, що не знав про те, що існує закон, який передбачає його дії, як співучасть у злочині. Незва­жаючи на це, Анатолія теж було засуджено.

— Чи правильно були кваліфіковані дії Анатолія судом?

Відповідь команди. Так. У кримінальному кодексі передбачено, що не­знання закону не знімає відповідальності з того, хто вчинив злочин, не знаючи закону.

Завдання команді «Факти»

Ситуація. У геологічній експедиції один з робітників виявився егоїс­том. Разом з усіма він їв спільні продукти, а коли вони скінчилися, став таємно їсти приховане сало і сухарі. Побачивши це, геологи вирішили по­карати зухвальця: вони зв'язали цього робітника і змушували їсти сало без хліба, А коли той не їв, жорстоко били по черзі, щоб ніхто з них «не від­повідав», як здумали вони.

Коли закінчився час роботи експедиції, покараний робітник подав до суду на кривдників. Винуватці були притягнуті до судової відповідальності. Чому? Що вони вчинили незаконного?

Відповідь команди. Учасники експедиції влаштували самосуд. А це за­боронено законодавством.

Завдання команді «Аргументи»

Ситуація

... У цей день ніщо не передбачало біди. Дядько Яків з племінником Романом поїхали на рибалку далеко за місто. Наловили риби, смачно по­обідали і вже зібралися додому, як раптом до них підійшли три молодики. Вони були напідпитку, мова пересипана нецензурщиною. Хулігани поча­ли вимагати, щоб рибалки повезли їх туди, куди вони накажуть. Дядькові і племінникові нічого не лишалося, як виконувати вимогу бандитів. Сіли в машину і всі поїхали туди, куди показували непрошені пасажири. Раптом на шляху з'явилася велика калюжа і машина зупинилася. «Пхайте маши­ну»,—скомандував один з бандитів. Дядько Яків і Роман побачили, в їхніх руках зброю. Вони вилізли з машини і почали пхати. По другу сторону ка­люжі; метрів за сто, теж застрягла машина. Дядько Яків гукнув на допомо­гу. Один з бандитів вийшов з машини, збив дядька з ніг і почав бити її.

Роман не розгубився, накинувся на бандита ззаду, повалив з ніг і зумів забрати пістолет. Коли другий хуліган почав виходити з машини, Роман убив його наповал. Третій, злякавшись, почав тікати. Але Роман пора­нив і його.

Коли справу розглядали в суді, то Романа не засудили. Його виправ­дали. Чому?

Відповідь команди. Романа виправдали, оскільки він здійснював не­обхідну самооборону, хоча один з бандитів був убитий, а другий — тяж­ко поранений.

Завдання команді «Факти»

Ситуація

... Юрій — відомий у місті спортсмен йшов на тренування. Раптом він почув крик про допомогу. На території дитячого садка, повз який він про­ходив, якийсь п'яний ображав виховательку на очах у дітей.

Юрій зайшов на територію дитсадка, кілька разів удавив хулігана, штов­хнув у кущі, пригрозив і пішов далі. Невдовзі діти побачили, що «погано­му» дяді погано. Вихователька викликала швидка допомогу. Потерпілий довгий час пролежав у лікарні. Спортсмен поніс покарання. Як ви будете кваліфікувати його злочин?

Відповідь команди. Спортсмен виявився винним у тім, що перевищив правила самозахисту. Захищаючи виховательку і дітей, він міг викликати міліцію, віддати хулігана правовим органам.

КОНКУРС КАПІТАНІВ

Капітану команди «Аргументи»

Які є види співучасті у злочинах?

Відповідь: співучасть без попередньої домовленості; співучасть з попередньою домовленістю.

Капітану команди «Факти»

Які є види співучасників злочину?

Відповідь: виконавець, організатор, підмовник, посібник.

Капітану команди «Аргументи»

Хто такий підмовник злочину?

Це людина, яка підмовляє когось зробити злочин, примушує, погро­жує, підкуповує до скоєння злочину.

Запитання капітану команди «Факти»

Хто такий посібник злочину?

Відповідь: посібником злочину є людина, яка дає поради, вказівки, кошти для споєння злочину, яка знала, що буде скоюватись злочин, а не перешкодила цьому.

КОНКУРС «Чи знаєте ви Конвенцію ООН „Про права дитини"?»

На запитання конкурсу відповідають члени команд (чотири чолові­ка — кожний по черзі на одне запитання). — Запитання членам команди «Аргументи»

1. Коли прийнята Конвенція ООНН про права дитини? (1989р.)

2. Зі скількох років Конвенція ООН передбачає право дітей на працю? (3 14 років)

3. До кого може звертатися дитина, якщо її права порушили батьки? (До органів опіки та піклування та піклування при райдержадміністраціях, райвно)

4. Назвіть кілька особистих прав дітей. (Право на ім'я, громадянство, сво­боду, житло...)

Запитання членам команди «Факти»

1. Коли Конвенція ООН про права дитини набула чинності в Україні? (У 1991р.)

2. Зі скількох років Конвенція ООН передбачає право дітей на підпри­ємницьку діяльність? (316 років)

3. До кого може звертатися дитина, якщо її права порушили у школі? (До директора школи, служби у справах неповнолітніх, органів освіти)

4. Які ви знаєте природні права дитини, проголошені у Конвенції ООН? (Право на життя, право на безпечне для життя довкілля, право на по­вагу до власної гідності)

КОНКУРС. Розв'язання завдань, які приготувала команда

Завдання, підготовлені командою «Аргументи» для команди «Факти»

Назвіть, з якими порушеннями прав неповнолітніх вам довелося мати справу:

а) у сім'ї;

б) у школі;

в) на вулиці.

Відповідь:

а) вдома батьки побили за те, що я не вчасно виконав їх доручення;

б) у школі вчитель називав образливими словами за те, що я не вивчив урок;

в) на вулиці у мене незнайомі відібрали гроші.

Запитання команді «Аргументи» ставить команда «Факти»

Розташуйте наступні злочини в порядку, залежно від тяжкості й су­спільної небезпечності (з початку — найтяжчі): грабіж, крадіжка, навмис­не вбивство, завдання телісних ушкоджень, що не загрожують здоров'ю, зґвалтування. (Навмисне вбивство, зґвалтування, завдання легких телісних ушкоджень, грабіж, крадіжка)

КОНКУРС ВБОЛІВАЛЬНИКІВ

Запитання (вболівальники команд відповідають по черзі)

1. Як трактується у Кримінальному кодексі грабіж? (Відкрите привлас­нення майна.)

2. Як кримінальний кодекс пояснює, що таке крадіжка? (Таємне привлас­нення чужого майна)

3. Підлітки Вова і Серьожа, яким по 14 років, прийшли на дискотеку напідпитку. Вова помітив, що дівчина, яка йому подобається, танцює з Віктором, хлопцем, що приїхав з міста у гості до родичів. Підлітки вирішили провчити Віктора, як зазіхати на чужих дівчат. Вони при­таїлися біля дверей Будинку культури, і коли Віктор і Тетяна виходи­ли, напали на хлопця з ножем. Вони нанесли йому тілесні ушкоджен­ня середньої тяжкості.

Чи будуть Вова і Сергій нести кримінальну відповідальність? (Так, оскільки їм є по 14 років.)

4. Одного разу Михайло попрохав Івана продати його магнітофон. Іван погодився і був пійманий органами правопорядку. Його звинуватили у... У чому могли звинуватити Івана? (У співучасті у злочині)

Журі підбиває підсумки конкурсів. (Кожна правильна відповідь на запитан­ня оцінюється у 5 балів.)

Опис документу:
турнір для старшокласників

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Селф-коучинг (самонаставництво) як технологія професійного розвитку педагога Нової української школи»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
36 годин
590 грн
590 грн