і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
Взяти участь
Поспішайте взяти участь у вебінарі Особливості вивчення англійської мови у 1 класі за методом асоціативних символів.
До початку вебінару залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Предмети »

Правопис не з дієприслівниками (урок-дослідження)

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Урок – лінгвістичне дослідження

ЧАСТКА НЕ З ДІЄПРИСЛІВНИКАМИ

МЕТА: повторити правила написання частки не з дієсловами; вивчити правила правопису не з дієприслівниками і закріпити набуті знання на практиці; вчити правильно вживати дієприслівники у мовленні; розвивати спостережливість, увагу, пам'ять, творчі здібності; виховувати бережливе ставлення до природи та любов до рідного краю.

ТИП УРОКУ: урок вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Організаційний момент уроку.

Поетичне вітання вчителя

Так чудово на весні, як квітне сад,

Чути спів пташок, дитячий сміх.

Як приємно, коли скрізь і мир, і лад,

Щире розуміння поміж всіх.

Між людьми панує світла доброта,

І любов серця нам зігріва.

Мова гарна, щира і проста.

І звучать в ній чарівнії слова.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  • Діти! Нещодавно мені до рук потрапив текст з дивною назвою «Звинувачувальний документ».

Ось саме з нього хочеться мені розпочати сьогоднішній урок. Давайте з ним ознайомимося і висловимо свою думку щодо почутого. (На парті лежить аркуш з текстом. Один учень читає)

Звинувачувальний документ

Ще в 1976 році заснована в Україні «Червона книга фактів». Це звинувачувальний документ, який природа пред’явила людині. До неї заносяться зникаючі види рослин і тварин. Вони взяті під охорону. Тому книга і має червоний колір обкладинки, який закликає берегти рідкісні рослини і тварини від зникнення. Розробляючи заходи, які сприяють охороні та збереженню живої природи, учені вважають, що до цієї важливої справи необхідно залучати школярів.

За А. Давидовим та Г. Кузнєцовим

  1. Про що говориться в тексті?

  2. Чому текст має таку назву?

  3. Яке важливе питання порушується?

  4. Які рослини нашої місцевості занесені до «Червоної

книги» України?

5. Що ж таке екологія?

  • «Довідкове бюро». Учні за тлумачним словником з’ясовують значення слова «екологія».

ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

  • Для багатьох із вас с. Кунів стало рідним селом, адже тут ви народилися, тут живете, навчаєтесь. Сьогодні мені хочеться, щоб уявно ми знову пройшлися по цьому селі, пригадали ті куточки, які ви не раз бачили і добре знаєте. Але спочатку послухайте вірш «Повернення додому». Автор цієї поезії Олександр Матвєєв, капітан далекого плавання, наш земляк, а зараз член спілки письменників Росії.

Повернення додому

Я вернувся, вернувсь в рідній дім –

Щастя і радість у серці моїм.

Миє коси вербичка в ставу,

Я душею із нею живу.

Там далеко в заморських краях

Тільки й мріяв про цвіт на полях,

І витьохкував пісню свою

Соловейко мені у гаю.

Гори, ріки і долини –

Світлий образ моєї Вкраїни.

Знов із серця тепло струменіє,

А душа моя квітне й радіє.

Образ світлий моєї Вкраїни –

Гори, ріки, ліси і долини.

Розцвіли на каштанах свічки,

І запахли лілові бузки.

Ні на мить не склеплю я повік,

Бачу краю свого світлий лик.

Вічним птахом лечу в вишині,

Співом ніжним звучу в тишині.

Щастя й радість у серці моїм –

Я вернувся, вернувсь в рідній дім.

Правда, гарний вірш? Мені дуже хочеться, щоб все своє життя ви пам’ятали свій рідний край, свою домівку і завжди сюди поспішали.

  • Самостійна робота. Із тексту вірша виписати 5 різних дієслів і утворити від них слова з часткою не-. Слова правильно записати і пояснити їх правопис. (Учні виписують, утворюють слова з не, роблять висновок про правопис не з дієсловами)

Молодці, правопис всіх слів пояснили правильно. А коли ж ми пишемо не- з дієсловами разом?

  • «Пошук». Прочитати речення, зробити висновок про правопис не- з дієприслівниками.

Нехтуючи честю, не вбережеш совісті. Зима не за горами, вона прийде, не давши телеграми. Незважаючи на тривале іноземне панування. Ідея української державності продовжувала жити. Не почавши, думай, а почавши роби..

А тепер давайте опрацюємо матеріал підручника і зіставимо його з вашими висновками

  • «Уявна подорож». А зараз від школи ми з вами помандруємо до річки Вілія, туди, де проходить кордон між двома областями: Хмельницької та Рівненської. Щоб нам було веселіше йти, пропоную пограти в гру «НЕ з різними частинами мови». Екскурсовод, названий мною учень, називатиме вам словосполучення або речення, до яких входять слова з не-. Вам, звісно, треба відразу продемонструвати, як правильно написати ці слова: якщо ви берете товариша за руку – разом, відхиляєтесь один від одного – окремо. Один з вас виконує роль слова, а другий – частки не-. Розібралися? Тоді рушили!

(Наприклад: недалеко від школи; неглибока річка; не чекаючи довго; не глибока, а мілка річка …)

  • Незчувшись, ми підійшли до призначеного місця. Чи можна недооцінювати красу цієї місцевості, неповторний краєвид, пахощі трав та квітів? А дехто її не цінує.

У моїй розповіді тільки що прозвучали слова (звертається увага на слова, які записані на дошці): (не)зчувшись, (недо)оцінювати, (не)повторний, (не)цінує.

Як правильно слід написати ці слова?

  • А зараз звернемося до орфографічного словника і відшукаємо слова з не-, які пишуться з дієсловами разом. Від цих слів утворити дієприслівники. (В орфографічному словнику С. І. Головащука їх – 7. Вчитель доповнює ці слова ще новими )

Ненавидячи

Нездужаючи (хворіти)

Нехтуючи

Неславлячи

Незчувшись

Незважаючи

Непокоячись

Недобачаючи

Два слова ввести в речення.

  • А тепер, діти, думаю краще нам продовжити подорож селом не всім разом, а розділитись на групи. Кожна група одержить своє завдання.

ПЕРША ГРУПА пройдеться вулицями рідного села, уважно придивиться до природного середовища, поспілкується із жителями села, а те, що «побачить» чи «почує» на тему екології висловить у двох-трьох реченнях, але так, щоб там обов’язково були дієприслівники з не-.

ДРУГА ГРУПА помандрує околицями Кунева вздовж річки Вілія і по дорозі перебудує речення так, щоб від дієслів утворити дієприслівникові звороти.

Зразок. Як не спитаєш, то не знатимеш. Не спитавши, не знатимеш.

Як не напрядеш, то не ткатимеш. Як не посієш, не збереш. Річка, як не розіллється, не нанесе намули. Як не візьмешся за справу десятьма пальцями, десять років працюватимеш.

А які прислів’я та приказки з дієприслівниками ви знаєте?

ТРЕТЯ ГРУПА залишиться біля мене. Посидимо на Рейці, поміркуємо про довкілля, а заодно виконаємо завдання на карточках.

А тепер пропоную повернутися всім до нашої школи, де повторимо вивчений матеріал.

ІV. Підсумок уроку.

От, нарешті, й прийшов нашій подорожі кінець

Всім утіха, а справі вінець.

Вам правило треба вивчене знати

І не слід анікуди тікати.

- Яке правило ми сьогодні вивчили?

- Як ми пишемо не з дієприслівниками?

- Наведіть приклади.

Домашнє завдання:

І група – написати творчу роботу «Моє село», використовуючи вивчений матеріал.

ІІ –ІІІ групи складуть речення (4-5 речень) на вивчену орфограму.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

  • Додано
    15.08.2018
  • Розділ
    Українська мова
  • Клас
    7 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    158
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    2
  • Номер матеріала
    KX829585
  • Вподобань
    0
Курс:«Розвиток і саморозвиток професійної креативності вчителя »
Ілляхова Марина Володимирівна
36 години
1400 грн
590 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

«Методичний
тиждень 2.0»
Головний приз 500грн
Взяти участь