і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень».
Щотижня отримуйте приємні подарунки.
Взяти участь
  • Всеосвіта
  • Бібліотека
  • Правдивий показ раннього дорослішання дітей війни в оповіданні Миколи Вінграновського «Первінка»

Правдивий показ раннього дорослішання дітей війни в оповіданні Миколи Вінграновського «Первінка»

Передплата на журнал
Бібліотека
матеріалів

Тема: Правдивий показ раннього дорослішання дітей війни в оповіданні Миколи Вінграновського «Первінка»

Мета: опрацювати ідейно-художній зміст твору М.С.Вінграновського «Первінка», викликати до цього твору інтерес, прагнення до самостійного читання; поглибити ознайомлення з життєвим та творчим шляхом М.С.Вінграновського, розкрити неповторність його художніх творів; розвивати навички вибору художньої літератури для читання, переказу прочитаного та висловлення власної думки про нього; пізнавальний інтерес, творчу уяву, комунікативну активність;

виховувати доброту, повагу до людей, що зазнали страждань війни.

Випереджувальні завдання: прочитати оповідання М.Вінграновського «Первінка», намалювати ілюстрації до твору.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Обладнання: виставка творів письменника, літературна карта Миколаївщини, портрет письменника, ілюстрації до твору.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І.Організаційний момент.

Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку.

Учитель.

Любі друзі! Сьогодні ви не просто учні, а справжні літератори, які повинні

ЗНАТИ:

  • історичну епоху, яка відображена в оповіданні «Первінка»;

  • жанр, зміст твору;

  • художні засоби;

  • єдність дії і слова.

УМІТИ:

  • висловлювати свою думку з приводу прочитаного й почутого та захищати власну позицію;

  • самостійно і в колективі досліджувати, творчо й критично аналізувати твір;

  • працювати в парах, брати участь у бесіді, дискусії;

  • працювати з текстом твору, добирати факти, художні деталі, аналізувати їх, порівнювати, систематизувати й узагальнювати, робити висновки;

  • визначати жанр твору.

ЦІНУВАТИ:

  • красу та силу художнього твору;

  • сміливість, кмітливість і самостійність головного героя твору;

  • єдність дій і слова.

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

Той любовю повниться до світу,

Хто рідну землю має під собою.

М.Вінграновський

Вступне слово вчителя.

Феноменальною і багатогранною в українській культурі минулого й нинішнього століття є постать Миколи Вінграновського - письменника, актора, кінорежисера, творця краси і добра для нащадків.

Незважаючи на широке визнання та славу, Микола Степанович завжди залишався людиною сердечною та щирою, і куди б не заводили життєві дороги, ніколи не забував свого коріння, що знаходиться на Миколаївщині, в рідному Первомайську. Мала батьківщина, у свою чергу, віддає належне майстрові слова, щирому патріотові України, пам’ятає, шанує і любить свого земляка.

Творчий шлях М. Вінграновського розпочався, можливо, щасливіше, ніж в інших поетів його покоління. Рано помічений і приголублений грандом українського мистецтва О. Довженком, отримавши на той час непогану освіту, Вінграновський уже першими творчими кроками засвідчив свою оригінальність, новаторство, непідробний талант як у літературі, так і в кіномистецтві. Він активно працює не лише в поезії, але й у прозі, яка також відзначається високою духовністю та широким спектром емоцій. Своїм обдарованням, сонячним словом він творить дивний, прекрасний світ, у якому живуть і співпрацюють людина й одухотворена природа.

Сьогодні на уроці ми познайомимося з оповіданням М.Вінграновського «Первінка» та прослідкуємо, яким було життя дітей у роки Другої світової війни , чому вони так швидко дорослішали.

Діти війни. На їхню дитячу долю випали тяжкі випробування воєнного лихоліття та повоєнної відбудови.

І знов війна тривожить ваші душі,

Ви народились у передвоєнні роки.

Фашизм кругом: на волі і на суші,

А ви зробили лише перші кроки.

Дитяче щастя смутком огорнулось,

Батьків на фронт сімєю проводжали,

І тільки мріяли, аби скоріш вернулись,

Вас на руках тримали ваші мами.

Заплакані, роздягнені, голодні,

Ви спали серед неба у степу,

І так чекали звісток з невідомості,

Клянучи невідому ту війну.

Ви жили материнськими сльозами,

Ховались з ними у полях, лісах,

З надією хилилися до мами,

Та тільки горе бачили в очах.

Роки минули, як і те дитинство,

Батьків загиблих теж не повернуть.

Та вас ночами все тривожить память

І жах війни вам не дає заснуть!

М. Вінграновський народився 7 листопада 1936 року. У роки війни він був іще дитиною, але враження про воєнне лихоліття, розруху, голод, очікування батька з фронту, важку працю на відбудові господарства залишилися на все життя.

ІІІ. Підготовка учнів до активного і свідомого засвоєння нового матеріалу.

Мотиваційний етап.

  1. Бесіда.

  • Що ви знаєте про події Великої Вітчизняної війни?

  • Чи багато сьогодні людей, очевидців тих подій, що могли б розповісти про ту війну?

( Повідомлення учнів про дітей війни, які проживають на території села)

  1. Розповідь учителя.

Війна- це кривава сторінка історії будь – якої країни, це скалічені долі, смерть, розруха. В Другій світовій війні Україна зазнала найбільших втрат.

Гинули дорослі, гинули і діти. Війна чорним круком ввірвалась у життя дітей: відняла радість, сміх, щасливі дні. Пошарпане війною дитинство, страждання, голод рано зробили хлопят дорослими, виховавши в них недитячу силу духу, сміливість, здатність до самопожертви. Діти стали пліч-о-пліч з дорослими на захист рідної Вітчизни. Разом зі своїми рідними вони мужньо перенесли найстрашніше лихо – окупацію.

Майже всі чоловіки воювали на фронті, а тому на фабриках і оборонних підприємствах, біля верстатів і на полі працювали діти. Вони були позбавлені дитинства, їм рано довелося подорослішати. Таке раннє дорослішання бачимо на прикладі головного героя оповідання «Первінка», Миколки. Батько Миколки, Максим Миколайович, як і всі, пішов на фронт, тому хлопчику довелося стати в родині за старшого, адже мама хворіла, а братик і сестричка були меншими.

ІV. Основний зміст уроку.

Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.

Визначення незрозумілих слів.

  1. Словникова робота.

Провесна – рання весна.

«Тигри» і «пантери» - потужні німецькі танки.

«Яструбки»- швидкі радянські літаки.

Магара – крупа з проса, з якої варили кашу, суп.

Стріха – солома, якою були вкриті хати.

Чуні – саморобні калоші з гуми чи шкіри.

Учитель. В оповіданні автор розкриває картини життя дітей, на долю яких випали тяжкі випробування. У слушності цієї думки ви переконалися, коли виконували завдання до уроку: малювали ілюстрації, натхнені прочитаним твором, створювали свої роботи.

(Учні роздивляються підготовлену виставку, оцінюють, а потім кожен коментує свою роботу.)

  • Що допомогло вам у роботі? Кожен із вас уявив персонажів твору по- своєму, а уява – це сходинка до творчості.

М. Вінграновський створив правдиві образи Миколки, діда Рятушняка, батька хлопчика, жінок, генерала. Вони постають перед нами, як живі. Автор твору за допомогою художнього слова передав нам ту атмосферу, в якій жили і трудилися тисячі дітей, які чекали своїх батьків додому з перемогою.

2. Проведення підготовленого діалогу учнів про життя і творчість М.С.Вінграновського.

(Зустрічаються двоє друзів у бібліотеці).

Світланка. Миколко, я дуже цікаву книжку прочитала. Зараз здаю. Може, ти її прочитаєш?

Миколка. Дякую, Світланко, за пораду. Якщо книжка цікава, я її обовязково прочитаю. А хто автор книжки?

Світланка. Це збірка письменника - земляка М.С.Вінграновського, який народився в місті Первомайськ Миколаївської області, а називається вона -«Первінка».

Миколка. Яка гарна назва! Мені цікаво буде її прочитати.

Світланка. Справді гарна. Я прочитала цей твір, як кажуть, на одному подиху. Я думаю, що це оповідання міг написати лише той, хто добре знає життя дітей війни, а може, навіть відчув страждання, голод, біль втрат.

Миколка. Ти знаєш, а я вже знайомий з поезіями та прозовими творами Миколи Степановича. Він автор збірок віршів для дітей: «Андрійко – говорійко»(1971), «Літній вечір» (1979), «Ластівка під вікном» (1981), а також оповідань і повістей – «Гусенятко», «Сіроманець», «Козак Петро Мамарига».

Світланка. М.Вінграновський незвичайно талановита людина. Ще зі школи він не тільки гарно декламував вірші, а й з успіхом грав у виставах на шкільній сцені. Всі казали, що з нього буде видатний артист.

Миколка. Я тобі розповім цікаву історію. Коли по закінченні школи Микола Степанович складав екзамени в Київський театральний інститут, йому екзаменатори запропонували зіграти роль глядача, який сидить у кінозалі й дивиться фільм Чарлі Чапліна. На переглядах фільмів цього видатного майстра кіно завжди стоїть суцільний регіт. Микола здогадався, що цього чекають і від нього, але зробив інакше. Він сів на стілець, зручно вмостився, посоловілими очима покліпав на уявний екран і... пірнув у глибокий сон дуже втомленої людини. Коли в уявному залі вибухав особливо голосний сміх, він підводив голову, ледь розтуливши вії, поводив очима, щось невдоволено бурмотів і знову «засинав». Роль зіграна так натурально, що була оцінена «п’ятіркою».

Світланка. Так, він мав неабиякий талант актора. Микола Степанович був учнем великого кінорежисера й письменника О.Довженка. Невдовзі він виконав головну роль – солдата Івана Орлюка – у фільмі «Повість полумяних літ», поставленому за сценарієм О.П.Довженка.

Миколка. Так, цікава він особистість. Приємно мати такого знаменитого земляка!

Світланка. Та це ще не все. Батьківщина достойно оцінила творчість цього письменника. Він лауреат Державної премії України імені Т.Г.Шевченка за збірки творів для дітей, лауреат літературної премії «Благовіст», лауреат премії Фундації Антоновичів.

Миколка. Дякую тобі, Світланко, за цікаву інформацію.

Учитель. Ось ми й познайомилися з життєвим і творчим шляхом М.С.Вінграновського.

V. Робота над змістом твору.

Учитель. Перед тим, як ми розпочнемо подорож сторінками оповідання «Первінка», я хочу запропонувати вам створити асоціацію до слова «війна», щоб ми могли зрозуміти всю глибину твору М.Вінграновського.

смерть

знівечене дитинство

ВІЙНА страждання

голод

біль втрат

розруха

  1. Бесіда.

  • Як на початку твору автор описує німців? (Німецькі руки тяглися від утоми аж до землі, а замість облич були лише самі очі – від страху...).

  • Навіщо автор подає такий опис, адже наші солдати ще більше страждали в полоні, помирали на війні? Які думки й почуття викликає у вас така картина? (Аби показати безглуздість війни, яка приносить лише страждання всім).

  • Ми переконалися, що у творчій манері автора – писати правду, не цураючись болючого, страшного. Які ваші враження від прочитання картини поля, де ночував Миколка?

  • Опишіть почуття Миколки, коли він разом з Первінкою «посувався під жерлами танків та гармат, поміж перекинутими машинами, погорілими гарбами і возами».

  1. Хвилинка уявного малювання.

  • Опишіть усно дорогу, якою вночі повертався Миколка з базару. Уявіть, що ви йдете нею самі. Які почуття ви пережили б? Яку картину намалювали б ви?

  1. Аналіз системи образів оповідання. Розкриття ідейного змісту твору.

  • Яким було життя дітей у воєнні та повоєнні роки? (Відповіді підтвердіть цитатами з твору).

  • Про що мріяв Миколка?

  • Про які риси вдачі хлопчика свідчить те, що він вночі шукає під страшним «тигром» траву для корови.

  • Хто зустрів Миколку біля села? Прочитайте за дійовими особами один із діалогів між хлопчиком і дідом Рятушняком. Що ви можете сказати про взаємини цих персонажів? Яку роль в житті родини Миколки відіграє дід Рятушняк?

  • Яка думка турбувала Максима Миколайовича та діда Рятушняка? До яких дій вона їх спонукала? Зверніть увагу на те, що про їхню таємницю ми довго нічого не знали. Це один з прийомів, яким користуються письменники, щоб зацікавити читача.

  • Що приваблює вас в образах Миколки, діда Рятушняка, батька, жінок, генерала?

(Під час бесіди учні працюють у парах, заповнюють схему, записуючи означення, якими можна «нагородити» персонажів твору).

- Виразно прочитайте і прокоментуйте уривок з твору, який найбільше вас вразив.

- Що хотів донести до нас цим твором М.Вінграновський?

- Які проблеми піднімає автор у своєму творі, окрім проблеми раннього дорослішання дітей війни.

Учитель. Війна – це зруйновані села і міста, це тисячі скалічених життів. Страждають не лише люди, а й тварини, що були поруч. Часто вони допомагали, підтримували, як, наприклад, корова – годувальниця. Саме вона могла врятували родину від голодної смерті.

  • Поясніть, чому письменник дав таку назву оповіданню?

  • Як описує автор корівку та її господиню? Що в цьому є символічного?

  • Первінка дає всього «три стакани молока на день», але всі були раді, що в селі зявилася корівка. Чому?

  • Знайдіть і зачитайте, як автор описує дзюркотіння молока. Які почуття виникли у Миколки?

  • Як Собака міг стати бездомним? Чому, на вашу думку, він пристав до хлопчика з коровою, хоч у полі знаходив собі достатньо їжі?

  • Чим можна пояснити, що Собака впізнав господаря, якого ніколи не бачив?

  • Чи змогли б ви бути таким, як Миколка? Чи був у вашому житті такий випадок, коли ви вчинили, як доросла людина? Розкажіть про це.

Учитель. А тепер я запрошую вас до картинної галереї. Перед вами ваші ілюстрації до твору «Первінка» та репродукція картини М.Обриньби «Перший подвиг».

  • Кого ви бачите на картині? Коли могла відбутися подія, зображена художником?

  • Хто цей хлопчик? Як ви уявляєте зустріч хлопчика з пілотами?

  • Куди веде він льотчиків?

  • Чому свою картину художник назвав «Перший подвиг»?

(Учні дають відповіді на питання, порівнюють образи Миколки і хлопчика- рятівника).

Учитель. Незвичайно рано вступив Миколка в доросле життя. Але він не був виключенням з правил. Тисячі дітей змусила війна «відмовитися» від дитинства, забути про розваги, іграшки, забути, врешті, про те, що вони- діти, й прийти на допомогу дорослим. Діти воювали нарівні з дорослими і в діючій армії, і в партизанських загонах, і в підпіллі.

І таки вони вижили, вистояли, дочекалися світлого Дня Перемоги. А Миколка дочекався тата, який повернувся з фронту. Разом з дідом Рятушняком відкопали зерно, що ховали перед тим, як німці вступили в село. І почалася сівба. Найкраще свято для хліборобів, тому що це означало – попереду мирне життя.

Шановні діти! Ми з вами живемо в такий час, коли наша вкраїнська земля здригається від вибухів, коли діти не вчаться в школі, а вчаться розпізнавати зброю, з якої стріляють вороги. Я бажаю вам мирного неба, ясних світанків, щасливого майбутнього.

VІ. Рефлексійно – оцінювальний етап.

  • Чи можна Миколу Вінграновського назвати знавцем дитячої душі й майстром у змалюванні їхнього життя?

чні відповідають, використовуючи метод «Незакінчене речення»).

  1. На цьому уроці я зрозумів (ла), що... .

  2. Я думаю, що М.Вінграновський... .

  3. Я бажаю, щоб ніколи більше люди не знали війни та горя, тому що... .

VІІ. Оцінювання досягнень учнів.

Домашнє завдання

Підготуйте характеристику Миколки.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
опрацювати ідейно-художній зміст твору М.С.Вінграновського «Первінка», викликати до цього твору інтерес, прагнення до самостійного читання; поглибити ознайомлення з життєвим та творчим шляхом М.С.Вінграновського, розкрити неповторність його художніх творів; розвивати навички вибору художньої літератури для читання, переказу прочитаного та висловлення власної думки про нього; пізнавальний інтерес, творчу уяву, комунікативну активність;
  • Додано
    27.02.2018
  • Розділ
    Українська література
  • Клас
    6 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    199
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    0
  • Номер материала
    GO281344
Збірник методичних матеріалів проекту «Всеосвіта» I видання

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

Збірник методичних матеріалів проекту «Всеосвіта» I видання