Пряма і непряма мови. Діалог. Цитати (дидактичний матеріал для 9 класу)

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Пряма і непряма мови. Діалог. Цитати

Завдання 1. Прочитайте текст. Пригадайте, що означають поняття «пряма мова», «слова автора», і наведіть приклади з тексту.

Суниці для Наталі

У третьому класі вчиться маленька дівчинка Наталя. Вона довго хворіла. Повернулася до школи бліда, швидко втомлювалася.

Андрійко розповів мамі про Наталю. Мама сказала: «Цій дівчинці потрібно їсти мед і суниці. Тоді вона стане бадьорою, червонощокою… Понеси їй суниць, Андрійку…»

Наступного дня Андрійко взяв з дому банку з суницями. Коли закінчилися уроки, він підійшов до Наталі. Віддав їй банку і тихо промовив: «Це суниці. Ти їж, і щоки в тебе будуть червоні».

Наталя взяла банку з суницями. І тут сталося диво. Щічки її стали червоними, немов мак. Вона ласкаво подивилася Андрійкові в очі й прошепотіла: «Спасибі». «Чому це щічки стали червоними? – з подивом думав Андрійко. – Вона ще ж не їла суниць…»

(В. Сухомлинський)

СХЕМИ ОФОРМЛЕННЯ ПРЯМОЇ МОВИ

«П!?,» - а.

А : «П!?.»

«П, - а, - п?!,»

«П,- а. – П?!.»

«П?!,– а. – П?!.»

Завдання 2. Прочитайте, знайдіть речення з прямою мовою. Поясніть розділові знаки. Визначте до якої схеми відносяться подані речення, запишіть їх.

Учителька пояснила

Учням пряму мову.

«Розкажи, як ти засвоїв,» -

Просить вона Вову.

Той підвівся, посопів,

Упер очі в раму.

«Тому мова ця пряма,

Що пишеться прямо».

Завдання 3. Спишіть, вставляючи розділові знаки при прямій мові.

Жваву, пишнохвосту білочку звали Ласунка. Жила вона в нашому партизанському таборі… Тільки зайдеш бувало в землянку і тихенько покличеш Ласунко! Білочка відразу висуне з шапки свою маленьку голівку з чорними блискучими оченятами…

Вона часто виходила на прогулянку… Одного весняного вечора Ласунка не повернулася додому…

Кинула нас Ласунка зітхав начальник штабу. Не буде кому в моїх паперах порядкувати… (Ю. Збанацький).

Завдання 4. З поданих дієслів випишіть десять – п'ятнадцять таких, якими найчастіше вводяться слова автора в пряму мову; окремо випишіть дієслова, які не можуть входити до складу слів автора. Чому?

Говорити, сказати, повідомляти, мовити, запитувати, відповідати, зазначати, натякати, порадити, попросити, пояснювати, бурчати, зауважувати, окликнути, покликати, відрізати, кинути, підкреслювати, закричати, почати, продовжити, докоряти, погодитись, нагадати, прошепотіти, працювати, іти, спати, сидіти, любити, ненавидіти, терпіти.

Завдання 5. У поданих реченнях переставте місцем пряму мову і слова автора; поясніть, як змінюється пунктуація.

Чоловіки, матері, дівчата і навіть діти в один голос заявили: «Це наш!». Фашисти погрожували спалити хати, і тоді солдат ступив уперед і промовив: «Стріляй! Розвідник я. солдат» (А. Малишко.) «Горить-тремтить ріка, як музина», - пише Павло Тичина у поезії «Гаї шумлять». Арістотель ще колись сказав: «Якщо ми любимо друга, ми любимо власне благо». Бабуся моя говорить: «Горе на двох – півгоря, радість на двох – дві радості». Відомий мовознавець О. Потебня писав: «Чим далі у старовину, тим звичайніша і міцніша віра у здатність слова однією своєю появою творити те, що ним означено». «Якщо ви не підступите завтра рано під город, - здадуться люди печенігам», - повідомив русичів сміливий підліток, перепливши річку.

Завдання 6. Випишіть, з вивчених вами творів, шість речень з прямою мовою на зазначені вище схеми.

Завдання 7 . Скласти речення, ввівши пряму мову.

Мовила, змовницьки підморгнувши мені; випалив, зупиняючись біля мене; стукнув кулаком по столу і зарепетував; процідив крізь зуби; відповіла і повела бровою; потиснув руку і бадьоро промовив.

Завдання 8. Спишіть, вставляючи пропущені розділові знаки при прямій мові. Зробіть синтаксичний розбір одного із речень з прямою мовою.

Чому місяць вбрання не має

Захотілося якось місяцеві вбрання собі пошити… Пішов місяць до кравця. Зняв кравець з нього мірку і звелів прийти через декілька днів.

Завітав місяць знову до кравця. Приміряє вбрання, а воно і куце, й вузьке. Мабуть я помилився подумав кравець і зняв нову мірку…

Зробив усе, як треба… Дивиться, а місяць до нього по небу котиться – круглий та великий. Тут і приміряти не довелося. Розвів тоді руками і каже

Ні, місяченьку, не можу я тобі вдяганку пошити: ти то у чверті, то в половині, а зараз – уповні. Ніколи тобі не буде вбрання до мірки.

Так місяць і лишився без вбрання. (Сербська народна казка)

Завдання 9. Спишіть, ставлячи розділові знаки. Поясніть їх вживання.

1.Он твоя подружка Галя каже Лізі мати разом з курми лягає щовечора спати.

Усміхається лукаво й запитує Ліза Ну а як вона цікаво на сідало ліз (А. Динник).

2. Засмутилось кошеня – треба в школу йти щодня. І прикинулося вмить, що у нього хвіст болить. Довго думав баранець і промовив накінець Це хвороба не проста треба різати хвоста. Кошеня кричить Ніколи Краще я піду до школи (П. Воронько)

Завдання 10. Виписати речення з прямою мовою в одну колонку, а з непрямою – в другу

Робота і ще раз робота! Ньютон говорив: «Уся моя геніальність у тому, що я можу більше за інших висидіти за роботою». Коли Менделєєва називали генієм, він обурювався: «Який там геній! Працював усе життя, от і став геній…» «Геній – це один процент натхнення і дев’яносто девять процентів поту», - наполегливо наголошував Томас Едісон. Він сам до 50 років працював по 19,5 години на добу, потім по 18. Тижнями не виходив із лабораторії і лягав спати на столі з книгами під головою, лягав, коли стомлювався… Вчений стверджував, що брак сну ніколи не шкодить. Золя, щоб писати, ранком прив’язував себе до стільця.. Чайковський запевняв, що працює, мов швець, так само невтомно, з дня у день, у поті й піні… (В. Тимченко)

Завдання 11. Спишіть, замінюючи, де можна, пряму мову непрямою.

Володя Парфенович ще в школі захопився веслуванням. Прийшов до секції, попросив, щоб його записали. «Хочу стати веслярем, - сказав і додав: - щоб он на тому човні кататися!» І показав пальцем на байдарку, яку саме виносив з елінгу високий хлопець.

«А плавати вмієш? – поцікавився тренер. І коли одержав ствердну відповідь, сказав: - Будь ласка, сідай!»

Човен притримали, Володя сів, подали весло. І трохи відштовхнули од бона. Не встиг Володя зробити й двох гребків, як човен похитнувся, і майбутній чемпіон опинився у воді. «Все одно навчуся!» - твердо вирішив школяр, викручуючи мокрі штани…

І дійсно. Прийшов час, коли Володя вперше вийшов на старт… Прийшли до нього перемоги. Став чемпіоном країни, чемпіоном світу і тричі чемпіоном Олімпійських ігор. (І. Засада).

Завдання 12. Визначте пряму мову та слова автора. Правильно розставте розділові знаки.

1. Гвалт! Рятуйте! Хто в Бога вірує! кричить надворі голос що є сили. 2. Іди, доню каже мати не вік дівувати. Він багатий, одинокий – будеш панувати. 3. Обізвався пан ТрясилоА годі журиться! А ходім лиш, пани-брати, з поляками биться! 4. Спасибі вам! старий каже Тепер, щоб ви знали, треба краю доводити, коли й де вінчати. 5. Чого ти ходиш на могилу? насилу мати говорила Чого ти плачеш ідучи, чому не спиш ти уночі, моя голубко сизокрила? 6. Айда в казарми! Айда в неволю! неначе крикне хто надо мною. 7. Не дав вдовиці утопитись, не дам же й з торбою ходить сказав Максим. 8. І талан і безталання – все каже од Бога. 9. Багато дечого не стало сказав старий Води чимало із Ікви в море утекло… 11. Чи жива ота Оксаночка? питаю у брата тихо я. (З тв. Т. Шевченка)

Завдання 13. Прочитайте. Дослідіть особливості діалогу художнього стилю як засобу передачі живого мовлення.

Біля мене аж перехитується од сміху Люба, у її руці погойдується чимось наповнена торбинка…

  • А що в тебе в торбинці?

  • Хіба не бачиш? Липовий цвіт.

  • На чай збираєш?

  • Ні, наша кооперація приймає його на ліки.

(М. Стельмах)

Завдання 14. Прочитайте виразно. Запишіть текст діалогом. Зіставте потім уривки і скажіть, якому з них надасте перевагу і чому.

Вогонь, Вода і Честь разом прийшли до роздоріжжя, де їм треба було розійтися.

Вогонь сказав, якщо загублять його і захочуть знайти, хай ідуть у той бік, де відчувають тепло. Вода промовила, коли її загублять слід, нехай шукають разом з тими, хто хоче вгамувати спрагу.

Честь стояла мовчки, слухаючи своїх друзів. Вогонь і Вода запитали, як її знайти, коли загублять.

Честь тихо відповіла, що хто її загубить, уже ніколи знайти не зможе, бо вона буває тільки з тими, хто її не втрачає.

Завдання 15. Попробуйте переробити «тихий задушевний діалог», почутий в шкільному коридорі, літературною мовою .

Прівєт, старий!

Як діла, молодьож? Клас!

Ти, батрак, пропусти маленького рєбьйоночка

Переб’єшся!

Закройся!

О! А це що за бацильда западна?

Щас получиш! Згинь.

Завдання 16. Дайте письмову характеристику улюбленому літературному героєві, використовуючи пряму і непряму мови.

Завдання 17. Прочитайте. Потім спробуйте замінити подані речення непрямою мовою. Який висновок? Коли така заміна є доцільною, а коли ні?

НА УРОЦІ ГРАМАТИКИ

Учитель. Придумайте речення з іменником «цукор».

Вовочка. Я пю чай з цитриною.

Учитель. Ну, добре, Вовочко, а де ж тут цукор?

Вовочка. Розчинився.

Завдання 18. Прочитайте діалог. Опишіть ситуацію, в якій могла б відбутися така розмова. Доповніть кожну репліку так, щоб зміст її був зрозумілим без опису ситуації.

  • Куди?

  • На спортивний майданчик.

  • А уроки?

  • Вже.

  • Всі?

  • Ще напам’ять. Увечері.

Завдання 19. Що можна сказати про наведений діалог? Відредагуйте його. Прокоментуйте внесені зміни.

  • Ти бачила спектакль «Хазяїн»?

  • Я бачила спектакль «Хазяїн».

  • Коли ти бачила спектакль «Хазяїн».

  • Я бачила спектакль «Хазяїн» минулої неділі.

  • Ти сама ходила до театру?

  • Я ходила до театру з усім класом.

  • Спектакль тобі сподобався?

  • Спектакль мені дуже сподобався.

Завдання 20. Побудувати діалоги, використавши нижченаведені словосполучення й дотримуючись мовного етикету.

Добрий ранок! Доброго ранку!

Моє шанування!

Вітаю! Привіт!

Здоровенькі були!

Дай, Боже щастя!

Завдання 21. Прочитайте вірш Дмитра Білоуса. Розставте пропущені розділові знаки. Зробіть синтаксичний розбір одного з речень.

ЯК ЦАР ПОВЕЛІВ

Доводилось чути мені

Навіщо ті коми дурні

казав п’ятикласник-хлопчак

Зі слів зрозуміло і так

На це я казав у одвіт

Є притча старезна, як світ,

переказ про вирок царя.

коли привели бунтаря.

Слузі він диктує в ту мить

Карати не можна простить

Той пише, як цар повелів,

а коми не ставить між слів.

І ось на майдані для страт –

бунтар у кайданах. І кат,

що мав за царя відомстить.

Карати, не можна простить

слуга обявля рішенець.

Аж руку підносить мудрець

(усі шанували його)

Не так прочитав ти, слуго

Бо встиг зазирнуть тайкома,

Що коми у тексті нема.

Взяв вирок, поправив умить

Карати не можна, простить.

Д. Білоус

Завдання 22. Придумати і записати діалог на тему:

«У бібліотеці»

«Несподівана зустріч»

Обговорення кінофільму.

Завдання 23. Пояснювальні диктанти

  • Мамо, татку! До нас колядники йдуть! – закричали діти.

  • Дядьку, пустіть козу в хату!

  • Холоду напустите! Та й хата маленька!

  • Та й наша коза маленька – в щілину влізе.

  1. Ти куди біжиш, струмок?

  • Через поле у ярок.

  • І зупинишся в ярку?

  • Ні, звідтіль – в Десну-ріку !

  • А з Десни-ріки куди?

  • До Дніпровської води.

Попливу Дніпром у море,

В море Чорне, неозоре.

Завдання 24 Напишіть твір-мініатюру «Росте моє диво-дерево». Введіть у текст пряму мову і діалог.

Завдання 25. Які розділові знаки ставляться при цитатах? Поясніть.

Писанка

Як добре, що люди не забули прекрасного звичаю. «Як не стануть писанок писати та й на Юрія класти ватри – ізгибне світ їм», – каже мені космацька писанкарка Анна Кобюк. Сидить вона в чистій хаті, вбрана у вишиту сорочку, з писачком у руках, з молитвою на вустах. «Мама мені наказували, що писанку треба писати з побожними думками, відганяючи од себе злість і нечисть». Слухала Анниця маминого слова-ради, слухався Анницю писачок. Є що тепер показати і втішити людей на Пасху. (Романа Кобальчинська)

Завдання 26. Прочитайте текст. Знайдіть цитати. Поясніть розділові знаки при них.

Калина постає в українському фольклорі одним із найулюбленіших поетичних образів. Її завжди супроводжує епітет червона, що символізує жіночу красу, дівочу цноту. Із замилуванням писав про калину Тарас Шевченко:

Зацвіла в долині

Червона калина,

Ніби засміялась

Дівчина-дитина.

Поряд із барвінком калина широко використовувалася у народній обрядовості, зокрема весільній: китицями калини прикрашали весільний коровай, калиновим цвітом чи ягодами оздоблювали гільце. Водночас схилена над водою калина нагадує про смуток і журбу:

Червоная калинонька

На яр-воду схилилася…

Там дівчина журилася.

Як і багато інших рослин, калина поєднує в собі «красиве і корисне»… Калинові ягоди, кора, цвіт – випробувані ліки в народній медицині. (З кн.. «Українська минувшина»)

Завдання 27. Поставте розділові знаки при прямій мові та цитатах. Поясніть їх уживання.

1. Обступили нашу Ольгу люди

Хай щаслива твоя доля буде! (Т. Масенко)

2. Подруженько любесенька

Чи бачила мого милого

Ой бачила ще й видала

Ще й трошечки з ним постояла (Нар. тв..)

3. Ой ходила дівчина бережком

Заганяла селезня батіжком

Іди, іди селезню додому

Продам тебе дідові рудому (Нар. тв..)

4. І просилася і молилася

Пусти мене старий діду на вулицю погулять (Нар. тв..)

5. Стрів дівча ленінець Дай дівчино свій вінець (Нар. тв..)

Завдання 28. Перепишіть, вставляючи пропущені розділові знаки при прямій мові та її різновидах – діалозі та цитатах. Розкажіть про особливості вживання розділових знаків при цитаті.

Кого не хвилював, не бентежив відомий, що облетів увесь світ, музичний твір, створений Андрієм Малишком і Платоном Майбородою – «Пісня про рушник». Її співали всі – дорослі й молодь, батьки і діти:

Рідна мати моя, ти ночей не доспала,

Ти водила мене у поля край села,

І в дорогу далеку ти мене на зорі проводжала

І рушник вишиваний на щастя, на долю дала.

Максим Рильський у своїх «Вечірніх розмовах» з цього приводу писав Її співали і в містах , і по селах, співали на вечорах художньої самодіяльності, співали, вертаючись з польової роботи, …співали діти в школі, співала молодь, співали і старші віком люди, не стримуючи сліз, - багато чого вона їм нагадувала, ота «Пісня про рушничок», як її всі звикли ласкаво називати… (В. Скуратівський.)

Завдання 29. Записати різними способами синонімічні вирази за зразком А.

А. а) Оленка говорила своїй подрузі: «Я дуже люблю місто, в якому народилась».

(Речення з прямою мовою.)

б) Оленка говорила своїй подрузі, що вона дуже любить місто, в якому народилась. (Речення з непрямою мовою.)

в) Подруга пригадувала, як Оленка говорила: «Я дуже люблю місто, в якому

народилась». (Речення з цитатою)

г) Оленка з подругою йшли містом. Подруга запитала:

- Ти народилась в цьому місті?

- Так.

- Ти його любиш?

- Так. Я дуже люблю місто. в якому народилась, - захоплено відповіла Оленка.

(Діалог.)

Б) «Діти, - звернулася вчителька до класу, - придумайте речення про значення мови в житті людини».

В) «Любов до Батьківщини неможлива без любові до рідного слова», - щоденно нагадували вчителі своїм учням.

Завдання 30. Самодиктант

«Насуплю я брови, – говорить зима, –

І вітер з морозом повіє:

Усе скрізь загине – рятунку нема!

Під снігом замре, заніміє».

«А я засміюся, – весна відмовля, –

І сонце пекуче засяє:

Прокинуться луки, ліси і поля,

Усе зацвіте, заспіває»,

С. Черкасенко

Завдання 31. Напишіть за зразком невеликий твір на тему «Поспішайте робити добрі справи!», використовуючи пряму мову та її різновиди.

Лісове озеро

  • Д о нашого озерця підемо! – сказав Ігоркові тато.

  • Будемо рибу ловити, – зрадів хлопець.

  • На цей раз рятувати, – загадково усміхнувся тато.

І ось вони в лісі біля озерця… Озерце снігом замело, тільки на середині крига чиста-пречиста. Ігорок побіг туди, заглянув крізь лід і страшенно здивувався: на нього звідусіль дивилися риб’ячі очі.

Чого вони тут? – чудувався Ігор.

А тато вже рубав лід. Й коли зробив чималу ополонку, витер піт з чола.

Кисню їм, синку, не вистачало…

І великі, й малі рибки пливли до ополонки… Один окунець на лід вискочив… Ігорок обережно взяв його і вкинув до ополонки.

Живи! – сказав.

(За А. Давидовим)

Запитання для самоконтролю:

  • Які існують способи передачі чужого мовлення?

  • Що означають поняття «пряма мова», «слова автора»?

  • Що таке непряма мова?

  • Розкажіть про розділові знаки при прямій мові.

  • Чи є відмінності між прямою мовою і непрямою?

  • Що потрібно знати при заміні прямої мови непрямою?

  • Коли доцільніше використовувати пряму мову, а коли – непряму?

  • Що таке діалог, монолог, полілог?

  • Із чого складається діалог?

  • Що таке репліка?

  • Розкажіть про розділові знаки при діалозі?

  • Що називається цитатою?

  • Які розділові знаки при цитатах?

ПИШІТЬ І ГОВОРІТЬ ПРАВИЛЬНО

Пані та панове! Дорогі друзі!

Шановне товариство! Юначе! Дівчино!

Вибачте, будь ласка! (прошу вибачити)

Хвилинку! Можна Вас на хвильку?

Пане добродію! Вибачте, що турбую вас.

У чому річ?

Стій! Зачекай!

Веселіше! (Бадьоріше!)

Не занепадайте духом!

Візьміть себе в руки! (Опануйте себе).

Не засмучуйтесь.

Не беріть цього близько до серця.

Хай це Вас не засмучує (не турбує).

Дивитись байдуже

Кроїти сорочку

Краяти думу

Нові граблі

Розпад феодалізму

Гаряча печеня

Бойова розвідка

Висіти на волосині

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
4
міс.
0
6
дн.
1
0
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!