Пряма і непряма мова як засоби передачі чужої мови

Опис документу:
Мета: розширити і збагатити знання учнів про пряму і непряму мову, удосконалити пунктуаційні вміння щодо правильної розстановки розділових знаків у складних реченнях, у реченнях з прямою і непрямою мовою, розвивати речення з прямою мовою і непрямою, використовувати виражальні можливості речень з прямою і непрямою мовою; виховувати людяність, почуття відповідальності, активну життєву позицію; розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

9 клас

Тема. Пряма і непряма мова як засоби передачі чужої мови

Мета: розширити і збагатити знання учнів про пряму і непряму мову, удосконалити пунктуаційні вміння щодо правильної розстановки розділових знаків у складних реченнях, у реченнях з прямою і непрямою мовою, розвивати речення з прямою мовою і непрямою, використовувати виражальні можливості речень з прямою і непрямою мовою; виховувати людяність, почуття відповідальності, активну життєву позицію; розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять.

Учні вмітимуть: визначати особливості, виражальні можливості прямої і непрямої мови, правильно ставити розділові знаки, заміняти пряму мову непрямо, порівнювати різні способи передачі прямої мови, складати усні та письмові висловлювання.

Тип уроку: урок поглиблення знань.

Обладнання: таблиці, роздатковий матеріал, твори В. Думанського, опорні схеми, підручник.

Методи, прийоми і форми роботи: робота в парах, асоціативний кущ ( із назв творів письменника), дослідження-характеристика з елементами ранжирування (робота в групах), ситуативні завдання, комунікативний практикум, лінгвістична палеонтологія.

тільки від людського горіння очищаються

душі, світ і подальше життя нащадків.

В.Думанський

Перебіг уроку

І. Мотиваційний етап.

  • З’ясування емоційної готовності до уроку (“Словесний настрій”)

  • Актуалізація суб’єктивного досвіду опорних знань

Пунктуаційний диктант

Світ влаштовано так…

У когось життя – як пісня, у когось – як довгий плач. В одних, здається, сонце не заходить, а в інших – наче й не сходить. Хоча всі – на одній землі, мов червоні та чорні хрестики на полотні.

Всяко буває… Бо, врешті, все, що має початок, має початок, має й кінець: минає, забувається, як голод після ситості.

Тільки ніколи не заздрість – не зазіхайте на чуже, позаяк чужого до свого не припасуєте, хоч би скільки повертали ним… Бо світ влаштовано так, аби кожен міг задовольнятися своїм та аби душа вчилася приймати долю без нарікань.

В. Думанський

  1. - , - •

  2. , , , - •

  3. - , •

  4. . . . •

  5. , , , , : , , •

  6. - , , . . . •

  • Пояснити, підтвердити правилими вживання розділових знаків.

  • Яке враження справив на вас текст? Який вислів найбільше припав до серця? Чому?

  • У когось життя – як пісня, у когось – як довгий плач…

  • … всі – на одній землі, мов червоні та чорні хрестики.

  • Тільки ніколи не заздріть…

А якщо так: В. Думанський сказав: “Світ влаштовано так, аби кожен міг задовольнитися своїм та аби душа вчилася приймати долю без нарікань”?

Або: В. Думанський сказав, що світ влаштовано так, аби кожен міг задовольнитися своїм та аби душа вчилася приймати долю без нарікань.

  • Пряма і непряма мова.

ІІ. Цілевизначення і планування

  • Представлення концепту теми.

  • Вибір цілей із запропонованого переліку, обговорення їх у парах і визначення ключових задань.

  • Колективне планування роботи.

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу

  • Заповнення картки, що поділена навпіл.

Пам’ятаю… Розширив знання…

(все про пряму й непряму мову) (заповнення протягом уроку)

  • Робота за таблицею, підручником.

  • Дослідження - характеристика з елементами ранжирування (робота в групах) (Додаток № 1)

  • Лінгвістична палеонтологія:

(робота за картками) Цінність: гра дає можливість перевірити рівень

начального матеріалу, сприяє пожвавленню

їхнього пізнавального інтересу, розвиває науково-

лінгвістичне мислення.

Правила гри: кожен отримує картку із правилами, в яких зроблені пропуски.

Завдання: відновити їх, заповнити правильними відомостями.

Прямою мовою називають… чиюсь мову, що зберігає… та … .

Пряма мова характеризується …, обов’язково має … .

Пряма мова може оформлятися у вигляді…, якщо передається …, … двох осіб і … якщо в розмові беруть участь… .

…, передане не дослівно називають… .

Вона передає …, не зберігає … .

(Додаток № 2)

  • Складання асоціативного куща (за назвами творів В. Думанського)

Перемагає той, хто найбільше підбере назв творів, створюючи пряму мову.

(Додаток № 3)

  • Моделювання висловлювань

Завдання носить випереджувальний характер: кожен учень заготовив кілька речень, які його вразили. Якщо там не було речень з прямою мовою, то вчитель пропонує свою картку. Написати есе.

(Додаток № 4)

(Робота за картками, речення із творів В. Думанського)

Пряма мова Непряма мова

Ті квіти ніколи не в’януть у моїй Ті квіти ніколи не в’януть у моїй

пам’яті, вони несуть мене до мами, і пам’яті, вони несуть мене до мами, і

я чую її вмовляння: “Світи, сину, сві- я чую її вмовляння, щоб світив довго,

ти довго, може, хтось стомився, зане- може, хтось стомиться, занеможе

може вночі, то хай побачить вікно, за вночі, то хай побачить вікно, за яким

яким не сплять, за яким чекають… не сплять, за яким чекають… Світити

Світи, сину, щоб від тебе ніхто не треба, щоб ніхто не вчився гаснути, -

вчився гаснути, - усі люди комусь пот- усі люди комусь потрібні, і треба

рібні, і ти вчи їх це пам’ятати” вчити їх це пам’ятати”

  • На дошці прикріплюється папір із заголовком “Застереження для однокласника”

Кожен учень може зробити якийсь запис, якщо він впевнений, що це доцільно.

Наприклад:

  • при зміні прямої мови на непряму в тексті відбуваються певні зміни. Треба стежити за тим, щоб ці зміни не спотворювали змісту висловлюваного;

  • при зміні прямої мови на непряму змінюються особові форми дієслів та займенників з погляду того, хто вводить непряму мову у своє висловлювання, а не з погляду автора прямої мови.

  • Антисуржик

Гра сприяє виробленню в школярів обов’язкового дотримання вимоги чистого мовлення.

Правила гри: учні одержують картки із віддрукованим текстом, де розкошує “суржикізація”, необхідно її спровадити з тексту.

Склади речення з прямою мовою, перероби на речення з непрямою мовою.

(Додаток № 5)

Із творів В. Думанського підібрати речення, щоб відповідали схемам

Картка № 1

А: “П”

А: “П!”

А: “П?”

“П”, – а

“П?” – а

“П!” – а

Картка № 2

“П, - а, - п”

“П, - а. – П”

“П! – а. – П”

А: “П”, - а

А:”П!” – а

Цитата до малюнка

На малюнку подані українські і російські звороти, побудовані на різних образах, а отже, й звучать вони однаково.

Примітка: зворити специфічні, суто національні, отже, по-своєму відбивають життєві реалії різних народів (обоє рябоє; два сапога – пара).

Завдання: із творів В. Думанського підібрати цитату, яка б відповідала змістові малюнка. Утвори пряму і непряму мову. Поясни вживання розділових знаків.

Наприклад, “… не можна любов полохати і за чужим коханням підглядати. Це в кожного має бути своє!”

( “Казковий етюд” )

  • Комунікативний практикум

Хочу побажати словами В. Думанського…:

  • “ … щоб у ваших душах горіла хоч маленька лампадка і в гурті й на самоті святістю зігріла ваші серця”

(“Я страждаю”)

  • “… очищайтеся од скверни, і не здіймайте гамору розбрату”

(“Месія”)

  • “… почути голос істини, яка веде до Світла, Досконалості, Любові”

(“Месія”)

  • “… щоб день справді був добрим і сьогодні, і завтра, і завжди!”

(“Добридень, весно”)

  • Щоб тобі легко і радісно верталось додому, щоб не хмарились твої зоряні ночі…

(“Ранок”)

ІV Рефлексійно-оцінювальний етап

  • Заповнення карток

(Додаток № 6)

Я

запозичив начився

переконався

  • Репортаж з уроку (1 група) Додаток № 7

  • Ситуативне завдання (2 група) Додаток № 8

Уявіть, що ви зустрілись із письменником В. Думанським … “Я вам хочу розповісти…”

Домашнє завдання: обов’язкове. Кожен учень отримує картку із надрукованим твором В. Думанського “Діалог”

  • Птахо, о люба птахо! Зупинись, побудь зі мною.

  • Як же я зупинюсь? Я ж упаду!

  • То хоч гніздо звий у моїм дворі.

  • А ти вирости для цього високе дерево.

Завдання: з даного діалогу вибрати назву міні-твору, який ти маєш написати, використовуючи пряму, непряму мову, діалог.

Опрацювати матерал підручника з тем “Пряма і непряма мова засіб передачі чужої мови”, “Діалог” (випереджувальне завдання)

За бажанням. Виписати 2 фразеологізми з творів В. Думанського, утворити пряму і непряму мову, зробити до них ілюстрацію.

(Назви міні-творів:

”Птахо, о люба птахо”, “Зупинись, побудь зі мною”

“ … гніздо звий у моїм дворі”, “ … вирости високе дерево”)

Додаток № 1

Лінгвістична палеонтологія

Цінність: гра дає можливість перевірити рівень засвоєння учнями навчального матеріалу, розвиває науково-лінгвістичне мислення, сприяє пожвавленню їхнього пізнавального інтересу

Правила гри: кожен отримує картку із правилами, в яких зроблено пропуски.

Завдання: відновити їх, заповнити правильними відомостями.

  • Прямою мовою називають … (точно передану) чиюсь мову, що зберігає … (лексику), … (синтаксис) та … (інтонацію) висловлення мовця.

  • Пряма мова характеризується … (завершеністю своєї структури) і обов’язково має … (слова автора).

  • Пряма мова може оформлятися у вигляді … (діалогу), якщо передається … (розмова, суперечка) двох осіб і … (полілогу), якщо в розмові беруть участь … (багато осіб).

  • … (Чиєсь мовлення), передане не дослівно називають … (непрямою мовою).

  • Вона передає … (загальний зміст), не зберігає … (індивідуальних рис мовця).

Додаток № 2

Дослідження-характеристика з елементами ранжирування (робота в групах)

  • Записати в зошит відмінності прямої і непрямої мови.

  • Об’єднавшись у міні-групи, виділи 6 грамотних ознак, які є основними

  • З’ясувати, чи збіглася ваша думка із думками інших груп.

У порівнянні з прямою мовою непряма має свої граматичні ознаки:

  1. не є окремим висловлюванням чи реченням

  2. як правило, входить у складне речення його підрядною частиною

( В. Думанський закликає: “… заради всього доброго, треба спромогтися на прояв людських чеснот – любові й терпіння, щирості й щедрості, уваги й поваги один до одного”)

  1. приєднати до головного речення сполучника – ми, що, щоб, ніби, немов, наче, неначе, частками – хай, нехай. (Серединський письменник радить, щоб м’якості і, більше м’якості було в наших стосунках, бо інакше погинемо, і не стільки від безхліб’я, скільки від бездушшя.)

  2. може бути частиною простого речення.

Мати зпропонувала прочитати новели В. Думанського.

  1. має інтонацію підрядності (підлеглості)

  2. характерною наявністю особових займенників та дієслів

Додаток № 3

Світи, сину…

До мене мама часто звертається чарівним словом: “Сину”. Я тоді ніби більшаю, серце наповнюється якимось теплом і радість огортає мене.

Чи не так діє на мене мамин голос, чи її біополе?! Не знаю, але мені радісно.

Читав у В. Думансьнського: “Поки Ти ходиш по цій землі, поки дихаєш цим повітрям – життя мені любе. Тому що мені світить Твоє обличчя, і я бачу, куди іти.” А ще він говорить: “ … добре бути світлом для чиєїсь душі”. Отже, людям необхідно освічувати життя один одному. Тоді ясніше живеться, по Василевому, по Думанському.

Микола Т.

Додаток № 5

Солнечно

Пальцем розлила грунт, бросила туди зернятко, і під вікном розцвів подсолнух! А від нього – даже як нахмариться, як поникне все, - на подвір’ї солнечно – солнечно і душа купається в теплому золоті.

От що означає добрий слід людини!

Сонячно

Пальцем проткнула грунт, вкинула туди зернятко, і – під вікном розцвів соняшник! А від цього – навіть як нахмариться, як спохмурніє все, - на подвір’ї сонячно-сонячно і душа купається в теплому золоті.

От що значить добрий слід людини!

Додаток № 6

Я

запозичив:

переконався:

творчість В. Думанського - манеру відповідати на

  • невичерпне джерело, осяває запитання;

благодатне і життєдайне - вміння слухати

світло, знання з мови

(зокрема “Пряма мова і непряма”) навчився:

необхідні, щоб висловити думку - правильно ставити розділові знаки при

свою, автора. прямій і непрямій мові;

- заміняти пряму мову непрямою.

Додаток № 7

Репортаж з уроку…

Уроки… Їх багато в житті школярському: цікавих, неповторних, таких, що на мить, і тих, що на все життя.

Якщо ж присутня “душа Василева” на уроці – то поринаєш у царство краси, людяності, доброти. Хочеться стати позитивнішим, без “сльотавого настрою”. Жити з бажанням “творити новий день”, як говорить серединський філософ.

Андрій К.

Додаток № 8

Ситуативне завдання

Зустріч із людиною-творцем…

Чую Ваші кроки, поете. Не фізичні, духовні. Так, ви крокуєте, б’єтесь разом із моїм серцем. Купаюсь в морі поезії, хлюпотить іскринками бажання творити красу слова. Життя – це щоденне вдосконалення, але влучніше не скажеш, як мовили.

Ви: Мені б навчитись так писати,

Щоб той, хто візьметься читати

Мої ще не відомі вірші,

Читав одне, а бачив більше:

Те, що болить, і що хвилює,

За що двома він голосує,

Те, що він сам хотів сказати,

Лиш тільки слів не міг дібрати.

А слова, велика людино, Ви дібрали до кожної людини, яка мала щастя торкнутися Вашої творчості.

Юлія К.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Акція «Методичне літо»
Призовий фонд 50 000 грн!
Взяти участь

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
0
міс.
2
2
дн.
1
7
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!