Сьогодні відбулась
онлайн-конференція:
«
Освіта проти насильства: методи профілактики та алгоритми реагування
»
Взяти участь Всі події

Практична робота № 3 Тема. Визначення висоти (кульмінації) Сонця за допомогою гномона.

Астрономія

Для кого: 11 Клас

08.08.2021

294

8

0

Опис документу:
Для закріплення і поглиблення пройденого матеріалу знеобхідно проведення лабораторних і практичних робіт, з використанням найпростішого домашнього обладнання. Великі відкриття починаються з найпростіших вимірювань! У багатьох сучасних школах, на жаль, все це практично зникло або переходить у віртуальну «реальність». З метою хоч якось компенсувати ситуацію, що склалася, пропоную домашню практичну роботу, яку учні зможуть виконати самостійно під час дистанційного навчання.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Важко переоцінити значення спостереження й практичних робіт з астрономії для формування астрономічних понять. Існують методичні розробки, що дозволяють правильно організовувати й проводити такі спостереження. Проте на практиці вчитель стикається з певними проблемами, наприклад із відсутністю необхідних інструментів (телескопів, теодолітів), які складно, а часом узагалі неможливо виготовити в шкільних умовах, і браком часу на проведення практичних робіт. Враховуючи ці обставини, доцільно пропонувати учням проводити найпростіші астрономічні спостереження вдома. Зокрема, учням можна дати як домашнє завдання роботу з визначення географічної широти певної місцевості з виконанням нескладних астрономічних спостережень. Відомо кілька способів визначення географічної широти місцевості з використанням теодоліта, але цей прилад у наших школах також відсутній. Проте таку роботу легко виконати в домашніх умовах за допомогою іншого простого приладу - гномона

Прізвище, ім’я______________________________________ Дата ________________

Практична робота № 3

Тема. Визначення висоти (кульмінації) Сонця за допомогою гномона.

Мета: навчитися визначати за допомогою гномона висоту Сонця над горизонтом; виміряти кількість сонячної енергії, яку отримує якась ділянка поверхні Землі протягом певного часу.

Обладнання: гномон, рулетка, калькулятор.

Теоретичні відомості

Гномон - найдавніший астрономічний інструмент, що складається з вертикального стрижня на горизонтальній підставці й використовується як сонячний годинник. За довжиною й напрямом тіні стрижня гномона можна визначати висоту й азимут Сонця. Найкоротша протягом доби тінь указує напрям полуденної лінії.

У старовину за допомогою гномона визначали нахил екліптики до екватора й географічну широту місця.

Побудувати гномон дуже просто. Для цього на вулиці необхідно знайти рівну горизонтальну поверхню, на якій зручно робити позначки. В цю поверхню потрібно вертикально встромити рівний стрижень, наприклад довжиною 1 м. Переконатись у тому, що стрижень стоїть вертикально, можна за допомогою виска (вантаж на мотузці, який кріплять до верхівки стрижня).

Хід роботи

1. На рівній сонячній ділянці чітко вертикально встановіть стрижень гномона в точці А.

2. Близько 12 години дня відмітьте кінець тіні кілочком в точці Б; у цей час тінь є найкоротшою і вказує напрям на північ.

3. Виміряйте довжину тіні (відрізок АБ).

4. Обчисліть кут, під яким Сонце знаходиться над горизонтом в даний день: ___________

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

5. Визначте кількість сонячної енергії, яку отримує шкільне подвір'я протягом 1 год в день вашого заняття: , де q= 1,4 кВт/м2 - сонячна стала, або кількість енергії, яку отримує одиниця поверхні Землі.

_________________________________________________________________________________________

6. Дані занесіть до таблиці:

Висота гномона

𝛢B, м

Тінь від гномона

АБ, м

Висота Сонця

h, °

Площа шкільного майданчика

S, м2

Кількість сонячної енергії

Е, кВт·год






7. Зробіть висновок. ________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Контрольні запитання

1. Які спостереження можна проводити за допомогою гномона? __________________________________ _________________________________________________________________________________________

2. Як змінюється висота Сонця над горизонтом упродовж дня? ___________________________________

_________________________________________________________________________________________

3. Що таке кульмінація світила?----___________________________________________________________

_________________________________________________________________________________________

4. Назвіть дати початку астрономічних весни, літа, осені та весни. Як інакше називаються ці дні? ______

_________________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________________



Список використаних джерел.

  1. Пришляк М. П. Астрономія (рівень стандарту, за навчальною програмою авторського колективу під керівництвом Яцківа Я. С.): підруч. для 11 кл. закл. загал. серед. освіти/ М. П. Прищляк. - Харків: Вид-во "Ранок", 2019. -144 с.: іл.

  2. mthforyou.blogspot.com/2020/05/blog-post_62.html

  3. vseosvita.ua/library/viznacenna-visoti-kulminacii-...-gnomona-210552.html



Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.