Практична робота № 2 «Виявлення прикладів пристосувань до способу життя в різних птахів»

Опис документу:
Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів 2.2. «Вірю — не вірю». Учням необхідно позначити пропоновані твердження позначками «+» — вірю або «–» — не вірю. Чи вірите ви, що… 1) страуси належать до безкільових птахів? 2) самка птахів має парні яєчники? 3) запліднення у птахів внутрішнє?

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Урок № 27

Різноманітність птахів. Практична робота № 2
«Виявлення прикладів пристосувань до способу життя в різних птахів»

2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

2.2. «Вірю — не вірю».

Учням необхідно позначити пропоновані твердження позначками «+» — вірю або «–» — не вірю.

Чи вірите ви, що

1) страуси належать до безкільових птахів?

2) самка птахів має парні яєчники?

3) запліднення у птахів внутрішнє?

4) у повітряній камері яйця птахів накопичується необхідний запас кисню для зародка?

5) пінгвіни мають добре розвинений кіль?

6) для розвитку зародка необхідна температура +40–43 °С?

7) пташеня вилуплюється з яйця за допомогою яйцевого зуба?

8) лебеді належать до виводкових птахів?

9) дятел і синиця належать до нагніздних птахів?

10) ластівка і качка — представники виводкових птахів?

Відповіді:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

+

+

+

+

+

+

+

2.4. «Термінологічне лото».

На дошці прикріплені різнокольорові аркуші, на яких зі зворотного боку написані терміни. Учні підходять до дошки, знімають аркуші та дають визначення термінам.

Учням пропонуються такі терміни: халази, жовток, білок, внутрішнє запліднення, зародковий диск, виводкові птахи, нагніздні птахи, гніздовий паразитизм.

2.5. «Мозковий штурм».

— У самок птахів, за дуже незначним винятком, розвинений лише лівий яєчник і лівий яйцепровід. Які причини зникнення в них правого яєчника та правого яйцепроводу?

— Птахи відкладають яйця по одному протягом кількох діб, а пташенята виводяться майже одночасно (протягом доби). Чому так відбувається?

— Чи буде розвиватися пташиний зародок, якщо яйце пофарбувати?

4. Засвоєння нового матеріалу

1. Різноманітність птахів

Технологія «Ажурна пилка»

Завдання для домашніх груп:

Схарактеризувати різні види птахів за планом:

1. Назви птахів.

2. Особливості будови.

I група — перепілка звичайна та куріпка сіра.

II група — боривітер степовий та яструб малий.

III група — дятел строкатий та жовна чорна (дятел чорний).

IV група — ластівка міська та синиця велика.

V група — лебідь-шипун та гуска сіра.

VI група — сова сіра та сич хатній.

Заповнення таблиці:

Різноманітність птахів

Назви птахів

Характеристика

Запитання для обговорення:

— Чи є серед куроподібних перелітні птахи?

— Якого птаха з куроподібних розводять у мисливських господарствах? (Фазана.)

— Чим відрізняються між собою лебідь-кликун і лебідь-шипун?

Як пояснити, що орлан-білохвіст і беркут у молодому віці мають більшу довжину тіла, ніж під старість? (На першому та другому році життя хвіст у орлана-білохвоста й беркута має форму трикутника. На третьому році життя хвостові пера замінюються новими, короткими, і хвіст набуває форми трапеції.)

— Яка сова полює вдень? (Біла, або полярна.)

— Яка сова влаштовує гніздо? (Болотяна.)

— Чи є якісь захисні пристосування, що оберігають головний мозок дятлів від струсу під час тривалого стукання дзьобом у пошуках їжі? (У цих тварин між дзьобом і кістками черепа є спеціальна амортизаційна хрящова тканина, яка зменшує силу ударів, що впливають на головний мозок.)

— Що роблять маленькі птахи, коли помітять сову? (Збираються в зграйки і криками відганяють.)

2. Основні екологічні групи птахів

Розповідь учителя

У процесі історичного розвитку птахи заселили найрізноманітніші місця (біотопи): ліси, луки, болота, пустелі, степи. Довге перебування в певних умовах спричинило утворення у птахів різних систематичних груп подібних ознак у будові і поведінці, що відображають пристосування до даних умов існування. Унаслідок цього птахів об’єднують в екологічні групи: птахи лісу; птахи боліт, прісних водойм та їхніх узбереж; птахи відкритих пустельно-степових просторів; птахи відкритих повітряних просторів, денні хижаки, нічні хижаки.

Технологія «Мікрофон»

Яких птахів відкритих водойм ви знаєте?

Які риси будови їм притаманні?

«Мозковий штурм»

Чому на одному місці можуть мешкати різні види водоплавних птахів, не створюючи один одному харчової конкуренції?

(На одному місці можуть мешкати різні види водоплавних птахів, не створюючи один одному харчової конкуренції кожен вид спеціалізується на своєму кормі. Звідси й різні способи добування їжі. Мартини і крячки, наприклад, хапають рибу прямо на льоту, занурюючи у воду тільки дзьоб. Баклани пірнають за рибою, пікіруючи у воду. Ниркові качки теж пірнають, але з поверхні води. Інші види качок при годуванні опускають у воду тільки голову. Так само чинять і лебеді, але довша шия дозволяє їм здобувати корм з більшої глибини.)

Запитання до учнів:

— На які екологічні групи поділяють птахів за місцем гніздування? (Дуплогніздні, нірники, наземногніздні, кроногніздні тощо.)

На які екологічні групи поділяють птахів за характером живлення?

Очікувані відповіді учнів:

Екологічні групи птахів за характером живлення: рослиноїдні; комахоїдні; хижі; усеїдні; падальники.

— Чи можна за зовнішнім виглядом птаха визначити характер їх живлення? (Залежно від характеру їжі у птахів по-різному розвинуті дзьоби і кінцівки.)

3. Роль птахів в екосистемах, їхнє значення для людини

Вступне слово вчителя

Птахи відіграють важливу роль у природі та житті людини. У природних умовах, наприклад, існують складні взаємозв’язки між птахами й рослинами, з одного боку, та між птахами й іншими тваринами — з іншого.

Запитання до учнів:

— Яку роль відіграють птахи в житті рослин? (Обговорення відповідей учнів.)

— Чи існують взаємозв’язки між птахами та іншими видами тварин?

Очікувані відповіді учнів:

Між птахами та іншими видами тварин у природі існують ще складніші взаємозв’язки. Одні види птахів (хижі) живляться іншими видами, сприяючи добору.

У птахів спостерігаються різні види співжиття, коли дрібніші види птахів оселяються в колоніях більших птахів (шпаки селяться разом з граками, а граки — разом із чаплями). У таких випадках сильніші птахи прикривають слабкіших. Постійна присутність ластівок (а іноді шпаків і галок) біля табунів свійських і диких тварин на пасовищі пов’язана з тим, що великі ссавці принаджують багатьох комах, яких птахи ловлять у польоті.

Запитання до учнів:

— Чому дятла дуже часто зображують лікарем?

— Як же дятел дізнається, чи заражене дерево, чи є в ньому личинки?

Очікувана відповідь учнів:

Дятел вистукує дерева: здорове дерево має дзвінкий звук, а пошкоджене шкідниками — глухий. Лісник за добре помітними слідами дятла визначає не тільки, яке дерево заражене, але і якими шкідниками, і вдається до відповідних заходів.

Запитання до учнів:

— Яку ще користь приносить дятел? (Обговорення відповідей учнів.)

— Чим дятел може харчуватися за відсутності комах та їх личинок (наприклад, узимку)?

У зв’язку з відсутністю корму взимку — комах та їх личинок, дятел пристосувався до харчування в цей час рослинним кормом, насінням хвойних. Спостереження показали, що за зимовий день дятел іноді розбиває до 50 шишок сосни, вставляючи їх на вершину обламаного сухого дерева — жолобок. Це місце, де дятел взимку обідає, називається «кузня дятла».

Запитання до учнів:

— Чи можуть птахи завдавати шкоди?

Є птахи, які живляться корисними для рослин комахами-запилювачами — бджолами, джмелями (осоїди), обламують гілки для будування гнізда (граки), а також деякі птахи є природними резервуарами збудників хвороб людини.

Слово вчителя

У всьому світі люди вшановують пташок. Деяким птахам навіть установлені пам’ятники.

Повідомлення учня на тему «Пам’ятники птахам».

Розповідь учителя

Учені вже давно довели, що потрібно не лише вивчати користь, яку приносять, або шкоду, якої завдають птахи, а й прагнути підсилювати їх корисну діяльність. Приваблювання птахів на поля, у сади, парки, ліси дає позитивні результати і підвищує врожайність різних культур та продуктивність лісів.

Технологія «Мікрофон»

— Якими способами можна привабити птахів на поля, у сади, парки?

(Обговорення відповідей учнів.)

5. Самостійне застосування учнями знань у стандартних ситуаціях

Практична робота № 2

Тема. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя різних птахів.

Мета: установити риси пристосування до способу життя в різних видів птахів.

Обладнання: зображення, опудала птахів.

Хід роботи

1. Розгляньте форму та будову дзьоба зображених птахів. Визначте характер живлення цих птахів (тип їжі, якою вони живляться) та способи добування їжі.

Перший ряд птахів (зліва направо): дятел; качка; чапля;

Другий ряд птахів: шишкар; пелікан; сокіл;

Третій ряд птахів: синиця; папуга.

Заповніть таблицю:

Назва птаха

Характер живлення та способи добування їжі

1

2

3

4

5

6

7

8

2. Розгляньте кінцівки птахів та визначте за їхньою будовою, який спосіб життя характерний для птахів, яким вони належать.

1

2

3

4

5

1 — _________________________

2 — _________________________

3 — ________________________

4 — ________________________

5 — ________________________

3. Розгляньте зображення (або опудала) птахів. Установіть риси пристосування цих птахів до способу життя.

1

2

3

4

5

6

Заповніть таблицю

Пристосування птахів до способу життя

з/п

Назви птахів

Риси пристосування до способу життя

1

2

3

4

5

6

4. За результатами роботи сформулюйте висновки.

6. Узагальнення і закріплення знань

6.1. Гра «Ланцюжок».

Перший учень називає птаха, другий — називає ознаки, які для нього характерні, третій — ознаки пристосування до способу життя, четвертий — наводить приклади інших птахів, які схожі на нього і т. д.

6.2. «Загадка з підказками».

Учитель пропонує групам відгадати назву птаха за підказками:

Цей птах став служити людям більше 4 тис.ч років тому, а в часи середньовіччя цінувався дорожче за золото.

— Перше зображення цього птаха з’явилося 4000 років тому в Китаї, 3600 років тому статуетку цього птаха було виготовлено у Стародавньому Вавилоні. Саме для охорони цього птаха було вперше створено заповідну зону за указом московського царя Олексія Михайловича.

За часів Ярослава Мудрого за викрадення цього птаха злодій повинен був сплатити штраф власнику птаха одну гривню кун та 1,3 гривні кун до державної скарбниці. У ті часи це були надзвичайно великі гроші. А вже в 1632 р. за грамотою московського царя за розорення гнізда, убивство птаха чи відловлення його без дозволу винного карали смертю…

— Цей птах був настільки цінний, що в 1396 р. французький король Карл VI за два птахи викупив свого сина…

Відповідь: Кречет.

6.3. «Живі синоніми».

Доповнити порівняння.

1. Могутній, як (орел).

2. Вільний, як (птах).

3. Мудрий, як (ворон).

4. Злодійкуватий, як (сорока).

5. Надутий, як (індик).

6. Яскраво одягнений, як (павич).

7. Довгоногий, як (чапля).

8. Гострозорий, як (сокіл).

9. Йти плавно, як (лебідка).

10. Погляд хижий, як у (яструба).

11. Жовторотий як (горобець).

11

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Організація ефективної діяльності практичного психолога в закладі освіти»
Мельничук Вікторія Олексіївна
36 годин
590 грн