Взяти участь
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень 2.0».
Головний приз 500грн + безкоштовний вебінар.
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Предмети »

Позакласний захід СІРНИКИ - ЦЕ ІГРАШКИ?

Курс:«Протидія шкільному насильству»
Черниш Олена Степанівна
72 години
2700 грн
390 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №GR400718
За публікацію цієї методичної розробки Синьоок Володимир Андрійович отримав(ла) свідоцтво №GR400718
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Позакласний захід з математики для 5 класу

Тема. СІРНИКИ - ЦЕ ІГРАШКИ?

Мета: популяризувати математичні знання; формувати уявлення про цікавий світ математики; розвивати уяву, кмітливість, логічне мислення, творчі здібності учнів;

виховувати любов до математики.

Обладнання: коробки сірників (із розрахунку одна коробка на кожну парту), бонуси-фішки (з картону) різного кольору: зелені – за колективні відповіді, сині – за індивідуальні відповіді.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

- Відгадайте загадку:

Лежать у порядку дерев’яні малятка,

Білі, здорові, всі чорноголові.

Учитель: Правильно, це – сірники. Сьогодні на уроці ми будемо користуватися сірниками для розв’язування задач.

ІІ. Психологічне налаштування. Вправа «Вимірювання рівня готовності до діяльності людини в просторах її життя»

- Показати на пальцях рук від 1 до 10:

Фізичний простір: «Я можу!» - «Я не можу!»

Психологічний простір: «Я хочу!» - «Я не хочу!»

Інтелектуальний простір: «Я розумію!» - «Не розумію!»

Духовний простір: «Я вірю в себе!» - «Не вірю!»

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  • Давайте згадаємо римську нумерацію у відповідності її до арабської, яку використовують на уроках математики.

І – 1;

V – 5;

Х – 10;

L – 50;

C – 100;

D – 500;

M – 1000.

Якщо пишемо числа більші або менші від вказаних, то користуємося принципом додавання або віднімання: ІV відповідає арабському числу 4 (на один менше від п’яти) , VІ – арабське 6 (на один більше від п’яти), ІХ – 9, ХІІ – 12, ХL – 40, LХХХ – 80 тощо.

Усні завдання на закріплення (учні відповідають індивідуально, за правильну відповідь отримують бонус від учителя):

- Зобразити за допомогою двох сірників якнайбільше римських чисел (на виконання завдання 30 секунд, бонус - за кожне правильно складене число).

Відповідь: І, ІІ, V, Х, L.

- Зобразити за допомогою трьох сірників якнайбільше римських чисел (на виконання завдання 30 секунд, бонус - за кожне правильно складене число).

Відповідь: ІІІ, ІV, VІ, ІХ, ХІ, LІ, С.

ІV. Формування мети і завдань

Математика – досить цікава наука. Тож візьмемо з собою уяву, логічне мислення та кмітливість і починаємо подорож у її світ.

Для розминки пропоную розв’язати таку задачу:

Три сірники лежать на столі. Як прибрати середній сірник із середини, не торкаючись його?

Відповідь: Один з крайніх сірників кладуть поряд з іншим крайнім (так середній опиняється з краю).

Учень, який запропонував правильну відповідь, отримує бонус-фішку від учителя.

V. Робота над матеріалом заняття

1. Інформаційне повідомлення

Вам було дано випереджувальне завдання: підготувати матеріал про винахід сірників. Давайте послухаємо ваші інформаційні повідомлення.

Перший учень. Англійський фармацевт Джон Уокер придумав свій винахід, як це часто буває, зовсім випадково. У 1826 році він, оскільки був фармацевтом, змішував хімікати за допомогою палиці. На кінці цієї палиці утворилася засохла крапля. Щоб прибрати її, він чиркнув палицею по підлозі. Спалахнув вогонь! Він став експериментувати, і 7 квітня 1827 відбулася перша комерційна угода: Уокер продав адвокату Ніксону перші сірники.

Другий учень. Однак Уокер, демонстрував своє відкриття всім підряд, так і не спромігся його запатентувати. А ось хлопець на ім’я Сем’юел Джонс, який якось був присутній при такій демонстрації, усвідомив ринкову вартість винаходу. Він назвав сірники «люціферчікі» і став продавати їх тонами, незважаючи на те, що з «люціферчіками» були пов’язані деякі проблеми — вони погано пахли і при загорянні розсипали навколо хмари іскор.

Третій учень. У 1910 році американська компанія Diamond Match першою отримала патент на безпечні для здоров’я сірники. Важливість цього винаходу була настільки велика, що президент США Вільям Тафт публічно звернувся до власників патенту і попросив їх відмовитися від авторських прав. Компанія погодилася і 28 січня 1911 відмовилася від усіх прав на свій винахід. Тому сьогодні сірники належать фактично всім.

Учитель. Так, все це дуже цікаво, і кожен з вас отримає по два бали за змістовні повідомлення. А тепер, я думаю, всі ви з нетерпінням чекаєте, що ж ми будемо робити із сірниками. Але перед цим, давайте повторимо правила протипожежної безпеки. Кожен з вас отримає додатково ще по балу, якщо першим називає одне із правил.

Учні по черзі згадують правила протипожежної безпеки.

Учитель. Тепер ми готові працювати із сірниками, і пам’ятаємо, що сьогодні сірники використовуємо для розв’язування математичних завдань.

2. Розв’язування задач

Робота на уроці відбувається у парах. Пара, яка першою розв’язала задачу, отримує два бонуси, а пари, які виконали завдання вірно і вклалися у визначений час – один бонус.

На розв’язання кожного завдання учитель відводить не більше однієї хвилини.

Задача1. Як зробити з двох сірників десять, не ламаючи їх?

Відповідь: Скласти з них римське число Х.

Задача 2. Чи можна з трьох сірників зробити шість, не ламаючи їх?

Відповідь: Так, необхідно з них скласти римське число VІ.

Задача 3. У даній неправильній рівності необхідно перекласти один сірник, щоб рівність стала правильною: VІ + ІV = ХІІ.

Відповідь: VІІ + V = ХІІ.

Задача 4. Чи можна з чотирьох сірників зробити сім, не ламаючи їх?

Відповідь: Так, необхідно з них скласти римське число VІІ.

Задача 5. Як з 8 сірників зробити три?

Відповідь: Скласти з них слово «три».

VІ. Фізкультхвилинка

Задача 6. Візьміть 12 сірників і викладіть з них таку «рівність»: VІ – ІV = ІХ. Рівність, як бачимо, неправильна, бо 6 - 4 не дорівнює 9. Перекладіть один сірник так, щоб утворилась правильна рівність.

Відповідь: Можливі два варіанти: V + ІV = ІХ або VІ + ІV = Х.

Задача 7. Як з 13 цілих сірників, кожний з яких має довжину 5 см, покладених один біля одного, скласти метр?

Відповідь: Скласти слово «метр».

Задача 8. У даній неправильній рівності необхідно перекласти два сірники, щоб рівність стала правильною: Х - ІХ = VІ.

Відповідь: ХІ – ІХ = ІІ.

Задача 9. Додати до чотирьох сірників п’ять так, щоб утворилося сто. Спробуйте знайти два розвязки.

Відповідь: Скласти із сірників слово «сто», а також можна скласти число 100.

Задача 10. У даній неправильній рівності необхідно перекласти один сірник, щоб рівність стала правильною: VІІІ + ІV = ХVІІ.

Відповідь: VІІІ + ІХ = ХVІІ.

VІІ. Енерджайзер «Грибочок»

Права рука – шапочка, ліва рука – ніжка. Утворили коло таким чином. Рахую 1, 2, 3, 4, 5, … на «3» потрібно «шапочці» зловити «ніжку».

Задача 11. З 9 сірників скласти 6 квадратів (можна накладати один сірник впоперек іншого).

Відповідь:

Задача 12. З 12 сірників викладено 4 однакових квадратів, як на малюнку, при цьому утворився ще один додатковий квадрат (великий). Необхідно прибрати 2 сірники (решту не займати), щоб утворилося два нерівних квадрати.

Відповідь:

Задача 13. З 10 сірників викласти 3 квадрати.

Відповідь:

Задача 14. У даній неправильній рівності необхідно перекласти один сірник, щоб рівність стала правильною: Х + Х = І.

Відповідь: ХІ – Х = І.

VІІІ. Підсумок заняття. Прийом «Синквейн»

  • Складіть синквейн до слова «сірники».

Синквейн вимагає певної побудови. Це поетична мініатюра з 5-ти рядків за такою схемою:

1-й рядок – іменник (тема мініатюри);

 2-й рядок – прикметник до теми;

 3-й рядок – дієслово чи дієслівні форми;

 4-й рядок – фраза, яка передає особисте ставлення до теми;

 5-й рядок – синонім до іменника в першому рядку.

1.       Сірники

2.       

3.       

4.       

5.       

Учні по черзі розповідають про свої враження від уроку, використовуючи синквейн.

Потім учні підраховують кількість отриманих за урок фішок, називають цю кількість учителю, який таким чином визначає найкмітливішу пару та найкмітливішого учня на уроці.

Список використаних джерел:

  1. Аменицкий Н.Н., Сахаров И.П. Забавная арифметика. – Москва: Наука. Гл. ред. физ.-мат. лит., 1991.- 128 с.

  2. Зубелевич Г.И. Занятия математического кружка в 4 классе: Пособие для учителей. – Москва: Просвещение, 1980. – 79 с.

  3. Игнатьев Е.М. В царстве смекалки. /Под редакцией М.К. Потапова, текстологическая обработка Ю.В. Нестеренко. – 4-е изд. – Москва: Наука. Главная редакция физико-математической литературы, 1984. – 192 с.

  4. Кордемский Б.А. Математическая смекалка. – 9-е изд., стер. – Москва: Наука. Гл. ред. физ.-мат. лит., 1991. – 576 с.

  5. Кухар В.М., Барничка Ю.Ю. Цікава математика у 4 і 5 класах. – К.: Радянська школа, 1975. – 143 с.: іл.

  6. Інтернет-ресурси: https://docs.google.com/presentation/d/1IRxB5MgaExAc0MxPtJdTtJs2L0YeG-zeqMY8gSiweII/pub?start=false&loop=false&delayms=3000

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Математика завжди була нелегкою наукою для опанування її школярами. Звідси й завдання, яке стоїть перед учителем - розкрити цікавий її світ, показати можливості застосування математики серед повсякденних речей. Задачі із сірниками завжди були популярними серед вчителів математики. Розв’язування таких задач допомагає розвивати кмітливість і уяву школярів, що є дуже важливим при вивченні математики.
  • Додано
    26.02.2018
  • Розділ
    Математика
  • Клас
    5 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    183
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    0
  • Номер матеріала
    GR400718
  • Вподобань
    0
Курс:«Активізація творчого потенціалу вчителів шляхом використання ігрових форм організації учнів на уроці»
Черниш Олена Степанівна
36 годин
1400 грн
290 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №GR400718
За публікацію цієї методичної розробки Синьоок Володимир Андрійович отримав(ла) свідоцтво №GR400718
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Шкільна міжнародна дистанційна олімпіада «Всеосвiта Зима – 2018-2019»

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти