Позакласний захід ПОДОРОЖ ДО КРАЇНИ «ЦІКАВА МАТЕМАТИКА»

Опис документу:
Гра розвиває творчі здібності учнів, прагнення до самореалізації та самовдосконалення, уміння лаконічно висловлювати свої думки; розвиває логічне мислення учнів, увагу, пам'ять, швидкість реакції, кмітливість, допитливість, уміння знаходити вихід у складних ситуаціях і нестандартно підходити до вирішення проблем; виховує самостійність, виховувати почуття колективізму, взаємоповаги і взаємодопомоги, почуття відповідальності, згуртовувати учнівський колектив підвищує інтерес до математики.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Відділ освіти Бахмутської райдержадміністрації

Луганська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

Позакласний захід

ПОДОРОЖ ДО КРАЇНИ «ЦІКАВА МАТЕМАТИКА»
гра- змагання для учнів 5 класу

Виконавець:

Ліхопой Олена Миколаївна

вчитель математики

Луганської загальноосвітньої

школи І-ІІІ ступенів

2018 рік

Позакласний захід

ПОДОРОЖ ДО КРАЇНИ «ЦІКАВА МАТЕМАТИКА»
гра- змагання для учнів 5 класу

Мета і завдання:

  • розвивати творчі здібності учнів, прагнення до самореалізації та самовдосконалення, уміння лаконічно висловлювати свої думки;

  • розвивати логічне мислення учнів, увагу, пам'ять, швидкість реакції, кмітливість, допитливість, уміння знаходити вихід у склад­них ситуаціях і нестандартно підходити до ви­рішення проблем;

  • виховувати самостійність, виховувати почуття колективізму, взаємоповаги і взаємодопомоги, почуття відповідальності, згуртовувати учнівський колектив

  • підвищувати інтерес до матема­тики;

Обладнання:

  • Плакати з висловами:

    • «Ніколи не соромся питати про те, чого не знаєш» (арабська мудрість)

    • «Хто з дитячих років займається математикою, той розвиває увагу, тренує свій мозок, свою волю, виховує в собі наполегливість у досягненні мети» (А.І.Маркушевич)

    • «Знання збираються по краплині, як вода в долині» (українське прислів`я)

  • картки із завданнями,

  • презентація

  • назви команд

  • бейджики капітанів

  • конверти з зірочками

  • медалі для нагородження,грамоти

  • таблиця для оцінювання

ХІД ГРИ

Сьогодні ми відправимося в подорож до країни «Цікава математика» (слайди 1,2) і проведемо гру-змагання між командами «Допитливих» і «Розумників» Клас ділиться на дві команди. Гра проводиться між командами, капітанами . Обираються капітани. За пе­ремогу в кожному турі команда отримує відповід­ні бали.Лічильна комісія (члени журі) підбиває підсумки після кожного туру із занесенням результатів до таблиці оцінювання.

І тур «Згадаємо історію мір довжини» (слайди 3-6)

У далекі історичні часи людині доводилося поступово осягати не тільки мистецтво рахунку, а й вимірювань. Коли наш предок - древній спробував знайти для себе печеру, він змушений був урівняти довжину, ширину і висоту свого майбутнього притулку з власним зростанням. А адже це і є вимір. Він мав у своєму розпорядженні тільки власним зростанням, довжиною рук і ніг. Якщо при рахунку людина користувалася пальцями рук і ніг, то при вимірюванні відстаней використовувалися руки і ноги. Не було народу, який не обрав би свої одиниці виміру.

Майже у всіх народів відстань вимірювалося кроками, але для вимірювання полів та інших великих відстаней крок був занадто малою мірою, тому була введена міра тростину або подвійний крок, А потім і подвійна тростину, або перша. У морській справі тростину називалася штоком. В Англії була і така міра, як хороша палиця орача, Довжина якої 12 - 16 футів. У Римі вводиться міра рівна тисячі подвійних кроків, що отримала назву миля (Від слова милле, Міліан - тисяча).

А ще великі відстані вимірювали переходами або днями пересування. В оповіданні Джека Лондона «Біла безмовність» індіанець на питання про те, скільки ще залишилося проїхати, відповідає: «Їдеш 10 снів, 20 снів, 40 снів» (тобто діб).

Естонські моряки міряли відстань трубками. Так називався у них шлях, пройдений кораблем при нормальній швидкості за час, поки куриться набита тютюном трубка. В Іспанії такою ж мірою відстані служила сигара, а в Японії - кінський черевик. Так називали шлях, прохідний конем, поки зноситься прив'язується до її ніг солом'яний підошва, що заміняла в цій країні підкову.

У багатьох народів була міра відстані стріла - дальність польоту стріли. Але цей захід залежить від сили стрілка.

Однак кроки, милі, переходи - все це було добре для вимірювання відстаней на землі. Ні зростання людини, ні рулон тканини кроками неможна виміряти. Тут застосовували інші одиниці міри. При вимірах довжин стали використовувати ширину пальця, довжину суглоба пальця, відстань від ліктя до кінчика середнього пальця, розмах рук і т. д.

Однією з найпоширеніших одиниць довжини був лікоть, Тобто відстань від ліктя до кінця середнього пальця. Ліктями купці вимірювали тканини, намотуючи їх на руку (і, звичайно, намагаючись при цьому обдурити покупця), ліктями вимірювали і висоту підйому Нілу під час повені, висоту дерева, зрубаного на будівництво будинку, і т. П. Повний оберт тканини навколо ліктя іноді називали подвійним ліктем. Але лікті у різних людей мають різну довжину. Тому в кожному містечку правив цар видавав указ, яким ліктем повинні користуватися всі його піддані. А коли маленькі царства зливалися в одну велику державу, то вже зі столиці надходили відповідні накази.

Поряд з ліктем застосовували й інші одиниці для вимірювання довжин. Якщо звести руки на грудях, то кінці пальців зійдуться разом. Це означає, що лікоть дорівнює чверті відстані між кінцями пальців розставлених рук. Таку відстань застосовувалося для вимірювання довжин в багатьох країнах і називалося сажень. Сажень приблизно дорівнює відстані від підошви до кінців пальців піднятою вгору руки. Тому, можливо, що це слово походить від дієслова «сяга» - діставати (сам цей дієслово зараз не вживається, але похідний від нього «зазіхнути» і тепер можна зустріти в книгах).

Для вимірювання менших відстаней вживалася долоня - ширина кисті руки.

Ще меншою одиницею довжини є дюйм, Який спочатку був довжиною суглоба великого пальця. На це вказує сама назва цього заходу: «дюйм» - голландська назва великого пальця. Міра довжини, рівна  дюйму, називалася лінією (Очевидно, тому, що її можна було відкласти за допомогою лінійки). Довжина дюйма була уточнена в Англії, де в 1324 році королем Едвардом II був встановлений «законний дюйм», рівний довжині трьох ячмінних зерен, витягнутих з середньої частини колоса і приставлених одне до іншого своїми кінцями. 1ДЮЙМ=2,54 см В англійському побуті і мові до цих пір збереглася міра «ячмінне зерно», що дорівнює одній третині дюйма. Зріст у Дюймовочки в казці Х. К. Андерсена 25,4 мм.

Одночасно з дюймом була уточнена довжина іншого запобіжного - фути, вживати з давніх часів багатьма народами. фут - це середня довжина ступні людини (англійське слово «фут» - ступня).

У XVI столітті математик Клавий, один з головних учасників створення нашого (григоріанського) календаря, визначає геометричний фут як ширину 64 ячмінних зерен. Таке визначення довжини фути представляє велику уточнення цього заходу, так як ширина зерна набагато більш постійна, ніж його довжина.

Іноді випадкова довжина могла бути прийнята за міру. За основну в англійському побуті міру довжини - ярд - указом короля Генріха I (1101 рік) було визначено відстань від носа короля до кінця середнього пальця витягнутої його руки. Довжина ярда в даний час дорівнює приблизно  метру

Завдання: порахувати в сантиметрах ( слайд 7) Правильна відповідь оцінюється у 2 бали.

1)«Сім футів під кілем», якщо 1ФУТ=30,48 см

Відповідь: 213,36 см

2)Кільце баскетбольної корзини розташовано на висоті 10 футів ,яка це відстань в метрах і сантиметрах

Відповідь: 304,8 см, 3,048 м 

ІІ тур « Розминка» (слайд 8)

Кожній команді по черзі задаються питання, на які вони повинні відповісти. Якщо команда не знає відповіді, або відповіла неправильно, то право відповіді отримує друга команда. (Правильна відповідь на 1 питання оцінюється в 1 бал, неправильна відповідь – нуль балів)

Питання (слайди 9-11)

  1. Як називають знаки для написання чисел? (Цифри)

  2. Скільки нулів у кінці добутку чисел від 1 до 10? (Два нулі)

  3. Скільки буде десятків, якщо два десятки помножити на два десятки? (Сорок десятків)

  4. Скільки яєць можна з’їсти натщесерце? (Одне)

  5. Півень, стоячи на одній нозі важить 5 кг. Скільки він буде важити, стоячи на двох ногах? (5 кг)

  6. На руках 10 пальців. Скільки пальців на 10 руках? (50)

  7. У батьків 6 синів. Кожен має сестру. Скільки всього дітей у сім’ї (7)

  8. Каталися 2 синів на триколісних велосипедах, а батько на двоколісному. Скільки всього було колес? (8)

  9. З-під тину видно 6 пар кінських ніг. Скільки цих тварин у дворі? (3)

  10. Троє коней пробігли шлях 30 км. Скільки пробіг кожний кінь? (30 км)

  11. Яке число наказує, що роби? (Три)

  12. Скільки одиниць у дюжині? (12) або (одна, якщо дивитися на запис 12)

  13. Коли доба коротша: взимку чи влітку? (Однакова, що влітку, що взимку)

  14. Дід, бабка, онучка, собачка Жучка, кішка, мишка тягли-тягли і витягли ріпку. Скільки очей побачило ріпку? (12)

  15. Іванко додав два числа, а Оленка перемножила ці числа. Отримали один і той же результат. Що це за числа? (2 і 2)

  16. До однозначного числа дописали таку ж цифру. У скільки разів збільшилось число? ( в 11 разів)

  17. Щоб дійти до роботи Івану Петровичу потрібно 1,5 години. З роботи, поспішаючи додому, він повертається по тій самій дорозі за 90 хвилин. Чим ви поясните таку різницю?

(Нема ніякої різниці: 1,5 години = 90 хв)

  1. Скільки років дванадцятирічній дівчинці було 4 роки назад? (8)

  2. Яким по порядку стоїть “Ь”(м’який знак) в назві першого місяця осені? (8, бо вересень)

  3. Найменше тризначне число? (100)

ІІІ тур «Хто швидше» (слайд 12)

На малюнку (див презентацію) треба порахувати від 1 до 23 за найменший час.(По 2 ігрока з кожної команди за правильну відповідь отримують по 2 бали)

IV тур. «Ерудит» (слайд 13)

За правильно розв’язану задачу – 4 бали.

Командам дають по одній задачі, які слід розв’язати..

Задача 1. З детективної справи: «Того дня о 10-й годині вечора йшов дощ, а через 48 годин була сонячна погода» Чи правдива ця інформація? (Ні, бо через 48 годин знову буде 10-та година вечора).

Задача 2. Тетяна та Марічка – дуже правдиві дівчатка. Вони говорили неправду тільки у день свого народження. 6 квітня їх запитали про дату народження, на що Тетяна відповіла: «Вчора», а Марічка: «Завтра».7 квітня запитання повторили, але відповідь була такою самою. Коли насправді у них день народження? (Тетяна-6 квітня,Марічка 7 квітня)

За правильно розв’язану задачу – 4 бали.

V тур «Оце так я!» (слайд 14) по 2 бали кожному ігроку

По три учасника від кожної команди лічать від одного до сорока. При цьому замість чисел, що діляться на 5 або містять у запису цифру 0, кажуть: «Оце так я!». Хто «збився» - виходить з гри. Лічбу починають з початку. Виграє команда, чий учасник залишився останнім.

VІ тур «Математичні перегони» (слайд 15) по 1 бали кожному ігроку

1. Від сувою тканини довжиною 26 м щодня відрізають по 2 м. Якого дня відріжуть останній шматок? (Дванадцятого)

2. Щука важить 1кг і ще півщуки. Скільки ва­жить уся щука? (2 кг)

3. Як швидше знайти добуток чисел 25, 15, 6, 4? ( (25 • 4) • (15 • 6) )= 9000

4. Назвати три числа, добуток і сума яких од­накова. (1, 2, 3)

5. На фізкультурі учні стоять у шерензі довжи­ною 25 м на відстані 1 м один від одного. Скільки учнів у класі? (26)

6. Назвати 5 днів підряд, не називаючи ні чис­ла, ні дня тижня. (Позавчора, вчора, сьогодні, завтра, післязавтра)

7. Розділіть число 1888 навпіл так, щоб отримали по 1000. (1888)

8. Зайці пилять дерев’яну колоду. Вони зробили 10 розпилів. Скільки утворилося полін? (11)

VІІ тур «Порахуй» (слайд 16) по 2 бали кожному ігроку

Скільки трикутників зображено на малюнку ( 13 трикутників)

.

44 трикутника (кольорових)

VІІІ тур Конкурс Художники” (слайд 17) (2 бали)

Цей конкурс проводиться під час змагання капітанів. Команді необхідно намалювати картину, використовуючи лише математичні знаки, цифри .

ІХ тур «Змагання капітанів» (слайд18)

Капітанам кожної команди по черзі задаються питання, на які вони повинні відповісти. Якщо капітан однієї команди не знає відповіді, або відповів неправильно, то право відповіді на це запитання отримує капітан другої команди.

Питання:

  1. Коли частка дорівнює 1? (коли число ділять саме на себе)

  2. Скільки метрів у сантиметрі? (ніскільки)

  3. Скільки нулів містить запис 1млрд? (1 000 000 000 – дев’ять нулів)

  4. На яке число не можна ділити? (на нуль)

  5. Як знайти невідомий доданок? (треба від суми відняти відомий доданок)

  6. Фігуру, що складається з двох променів, які мають спільний початок, називають... (кутом)

  7. Частина прямої, що має початок і не має кінця, є... (промінь)

  8. Скільки прямих можна провести через дві точки? (одну)

  9. Хлопчик ліг спати о 8-ій годині вечора і поставив будильник так, щоб він задзвенів о 9-ій годині ранку. Скільки часу проспить хлопчик? (1 годину)

  10. Уяви, що ти машиніст потяга. Потяг ру­хається зі швидкістю 60 км/год. У дорозі він був 7 год. Скільки років машиністу? (скільки відповідаючому)

За кожну правильну відповідь капітани отримують по 1 балу.

А тепер брейн-ринг для капітанів. Потрібно відповісти на 5 запитань якнайшвидше. Правильна відповідь оцінюється у 2 бали.

Запитання капітану І команди.

1. Скільки в кілометрі метрів? (1 км = 1000 м)

  1. Як називають числа при відніманні? (зменшуване, від’ємник, різниця)

  2. У яких одиницях вимірюється температу­ра повітря? (в градусах)

  3. Як називають результат ділення? (частка)

  4. Скільки в годині секунд? (1 год = 3600 с)

Запитання капітану ІІ команди.

  1. Як називають числа при діленні? (ділене, дільник, частка)

  2. Скільки в добі годин? (1 доба = 24 год)

  3. У яких одиницях вимірюють кути? (в градусах)

  4. Як називають результат віднімання? (різниця)

  5. Скільки в метрі міліметрів? (1 м = 1000 мм)

Запитання вболівальникам (слайд 19)

Х тур.1.Прочитайте ребуси.

5.Що важче: 1 кг пуху чи 1 кг заліза? (однаково)

6.Як правильно сказати: «7 плюс 5 дорів­нює одинадцяти» чи «Сім плюс п'ять дорівнює одинадцять»? (буде 12, а не 11)

7.Кришка стола має 4 кути. Якщо один з кутів відпиляти, то скільки кутів буде у кришки? (5 кутів)

8.Одне яйце вариться 10 хв. Скільки хвилин варитимуться 5 яєць? (10 хв)

За кожну правильну відповідь вболівальники отримують 1 бал, який вони можуть передати тій команді, за яку вболівають.

ХІ тур « Поетичний » (слайд 20)

оцінюється в 6 балів: 1 бал за кожне поєднання.

Поетом можеш ти не бути, а математиком – зобов’язаний!

Пропонується скласти по заданих римах вірші з математичним змістом.

Остача-недостача

частка-пастка

копійка-лінійка

число-весло

куб-дуб

закон-дракон

Журі пропонується порахувати результати змагань, а вчитель в цей час показує фокуси і розповідає про магію чисел.

Фокуси розвивають творчі початки особи, артистичні здібності, стимулюють потребу в творчому самовираженні. Математичні фокуси сприяють концентрації уваги і активізації розуму. Магія фокусу здатна розбудити сонних, розтормошити ледачих, змусити думати тугодумів. Адже не розгадавши секрету фокусу, неможливо зрозуміти і оцінити його красу. А секрет фокусу найчастіше має математичну природу.

«Магія чисел» (слайд 21)

1 x 8 + 1 = 9

12 x 8 + 2 = 98

123 x 8 + 3 = 987

1234 x 8 + 4 = 9876

12345 x 8 + 5 = 98765

123456 x 8 + 6 = 987654

1234567 x 8 + 7 = 9876543

12345678 x 8 + 8 = 98765432

123456789 x 8 + 9 = 987654321

Я навчу вас множенню на пальцях (слайд 22)

Ви ніколи не пробували множити на пальцях? Це легко. На пальцях можна помножити на 9 будь-яку цифру.

Секрет фокусу:

Припустимо, хочемо помножити 9 на 6. Загинаємо палець з номером, рівним числу, на яке ми умножатимемо дев'ятку. У нашому прикладі потрібно загнути палець з номером 6. Кількість пальців зліва від заломленого пальця показує нам кількість десятків , кількість пальців справа - кількість одиниць. Зліва у нас 5 пальців не заломлено, справа - 4 пальці. Фокус “Чарівна таблиця”. (слайд 23)

На дошці або екрані таблиця, в якій відомим чином в п'яти стовпцях записані числа від 1 до 31. Фокусник пропонує присутнім задумати будь-яке число з цієї таблиці і вказати, в яких стовпчиках таблиці знаходиться це число. Після цього він називає задумане вами число. Розгадка фокусу: Наприклад ви задумали число 27. Це число знаходиться в 1-ом, 2-ом, 4-ом і 5-ом стовпчиках. Досить скласти числа, розташовані в останньому рядку таблиці у відповідних стовпчиках, і отримаємо задумане число. (1+2+8+16=27).

5

4

3

2

1

16

8

4

2

1

17

9

5

3

3

18

10

6

6

5

19

11

7

7

7

20

12

12

10

9

21

13

13

11

11

22

14

14

14

13

23

15

15

15

15

24

24

20

18

17

25

25

21

19

19

26

26

22

22

21

27

27

23

23

23

28

28

28

26

25

29

29

29

27

27

30

30

30

30

29

31

31

31

31

31

16

8

4

2

1

Підсумки гри

Слово для підбиття підсумків конкурсу має журі

За результатами підрахунків нагороджується команда переможців

(слайд 24)

Таблиця оцінювання

Всього балів

І команда

«Допитливі» (бали)

Всього балів

ІІ команда

«Розумники»

(бали)

І тур (2бали)

«Згадаємо історію мір довжини»

І тур (2бали)

«Згадаємо історію мір довжини»

ІІ тур (10балів) «Розминка

ІІ тур (10балів) «Розминка

ІІІ тур(4 бали)

«Хто швидше»

ІІІ тур(4 бали)

«Хто швидше»

ІV тур (4 бали)

«Ерудит»

ІV тур (4 бали)

«Ерудит»

V тур (2бали)

Конкурс «Оце так я!»

V тур (2бали)

Конкурс «Оце так я!»

VI тур ( 4 бали)

«Математичні перегони»

VI тур ( 4 бали)

«Математичні перегони»

VІI тур (2 бали)

«Порахуй»

VІI тур (2 бали)

«Порахуй»

VIIІ тур (2 бали)

Конкурс Художники”

VIIІ тур (2 бали)

Конкурс Художники”

ІX тур (по1 балу)

«Змагання капітанів»

ІX тур (по1 балу)

«Змагання капітанів»

Х тур (8 балів)Гра з вболівальниками

Х тур (8 балів)Гра з вболівальниками

ХІ тур (6 балів)

«Поетичний»

ХІ тур (6 балів)

«Поетичний»

Підсумок

Підсумок

джерело

http://www.teacherjournal.com.ua/attachments/13086_Позакласний захід з математики для учнів 5 кл

1.Математична гра «Розумники і розумниці», 5 клас Шатило Вікторія Янівна 29.05.2013

2.П.Р.Орникул «19 игр по математике»-СОЮЗ.С.-Петербург 1999

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з МАТЕМАТИКИ залишилося:
0
1
міс.
1
7
дн.
0
4
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!