Позакласний виховний захід "Великий Кобзар"

Опис документу:
Поглибити знання учнів про життєпис сина українського народу – Т.Г.Шевченка; спираючись на слово, домагатися розвитку не тільки інтелекту, а й душі; спонукати учнів до власної творчості; виховувати любов і повагу до спадщини, яку нам залишив поет, традицій нашого народу, бути справжнім патріотом України.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Золотівська багатопрофільна гімназія

Попаснянської районної ради

Підготувала

Бібліотекар гімназії

Федяєва О.А.

2019р.

Мета: поглибити знання учнів про життєпис сина українського

народу – Т.Г.Шевченка; спираючись на слово, домагатися розвитку не тільки інтелекту, а й душі; спонукати учнів до власної творчості; виховувати любов і повагу до спадщини, яку нам залишив поет, традицій нашого народу, бути справжнім патріотом України.

Наочне оформлення: Святково прибраний зал: портрет Тараса Шевченка у рушнику, виставка творів Т.Шевченка; мультимедійна дошка з презентацією про життя і творчість Кобзаря.

Епіграф. "Немає в світі поета,

який стільки важив би в житті

свого народу, як Шевченко".

М. Рильський

Щовесни, коли тануть сніги,

І на рясті засяє веселка,

Повні сил і живої снаги

Ми вшановуєм пам'ять Шевченка

Бібліотекар.

Доброго дня! Ми сьогодні зібралися, щоб разом відзначити день народження великого українського поета – Тараса Григоровича Шевченка.

Народився він 9 березня 1814р. в селі Моринці на Київщині в сім'ї кріпака. Гірке йому випало дитинство, бо Тарас був власністю лихого пана. Хлопчик ріс мовчазним, завжди чомусь замислений, ніколи не тримався хати, а все тинявся десь по бур’янах. Коли Тарасу виповнилося вісім років, батьки віддали його до диякона в науку, п’яниця – диякон навчав дітей по церковних книгах і за найменшу провину карав різками. Та недовго тривала Тарасова наука. Несподівано горе випало на долю маленького хлопчика. Коли Тарасові було 9 років, замучена важкою працею, померла мати… Незадовго після смерті матері в 1825 році помер батько. Смерть батька зовсім приголомшила малого Тараса. Хлопчик залишився круглою сиротою.

Тарас дуже любив малювати, а ще він дуже хотів писати й читати. Він пішов вчитися в сільську школу. Там він навчився читати. Потім Тараса служити до себе покликав пан. Він віддав його вчитися на маляра. Розумні люди полюбили талановитого хлопця. Вони його викупили з неволі. Крім малювання Тарас любив писати вірші. Мине 20 років – і він буде з болем згадувати своє дитинство у вірші «Мені тринадцятий минало».

Учень.

Мені тринадцятий минало

Мені тринадцятий минало
Я пас ягнята за селом.
Чи то так сонечко сіяло,
Чи так мені чого було?
Мені так любо, любо стало,
Неначе в бога. .......
Уже прокликали до паю,
А я собі у бур'яні
Молюся богу... І не знаю,
Чого маленькому мені
Тоді так приязно молилось,
Чого так весело було?
Господнє небо і село,
Ягня, здається, веселилось!
І сонце гріло, не пекло! 

Та недовго сонце гріло,
Недовго молилось...
Запекло, почервоніло
І рай запалило.
Мов прокинувся, дивлюся:
Село почорніло,
Боже небо голубеє —
І те помарніло.
Поглянув я на ягнята —
Не мої ягнята!
Обернувся я на хати —
Нема в мене хати!
Не дав мені бог нічого!..
І хлинули сльози,
Тяжкі сльози!.. А дівчина
При самій дорозі
Недалеко коло мене
Плоскінь вибирала
Та й почула, що я плачу,
Прийшла, привітала,
Утирала мої сльози
І поцілувала .....

Бібліотекар.

Тарас Шевченко – символ чесності, правди і безстрашності, великої любові до людини. Вся творчість великого Кобзаря зігріта гарячою любов’ю до Батьківщини, пройнята священною ненавистю до ворогів і гнобителів народу. Його думи, його пісні, його полум’яний гнів, його боротьба за світлу долю трудового люду були думами, піснями, гнівом і боротьбою мільйонів. Поезію Шевченка люблять усі народи. Поет, який віддав усі свої сили боротьбі за визволення рідної України від соціального і національного гніту.

Шевченків «Кобзар»… Це Біблія українського народу, якій судилося бути безсмертною бо сам народ визнав її своєї книгою. Кобзар зібрав кожну сльозину, найменший стогін болю кріпака. Духовну велич і красу народу підніс на найвищу височінь, чим збагатив увесь світ. Шевченкове життя – це повість про те, що таке мистецтво, яке воно безмежне. Здається, усі обставини були проти того, щоб Шевченко став поетом і художником. Спочатку злидні, рабство, свавілля поміщика перешкоджали досягненню мети.

Згодом коли Шевченко їх здолав, саме держава перегородила шлях поетові. Він був фізично надломлений в’язницею та засланням, але своє мистецтво проніс до кінця життя.

Тарас Григорович Шевченко прожив дуже мало – лише 47 років. З них 34 роки провів у неволі: 24 роки – під ярмом кріпацтва і понад 10 років – у найжорстокіших умовах заслання. А решту – 13 «вільних» років - перебував під невсипущим наглядом жандармів.

Оглядаючи прожите життя, сповнене страшної негоди і злиднів, він з болем говорив; «Сколько лет потерянных, сколько цветов увядших!»

1-й читець.

І виріс він, і кобзу взяв,

І струн її торкнувсь рукою –

І пісня дивна полилась,

Сповита вічною тугою.

2-й читець.

В тій пісні людям він співав

Про щастя, про добро, про волю,

Будив зі сну, пророкував

Їм вищу і найкращу долю.

3-й читець.

Співав про чесну боротьбу,

Про сором кайданів брязкучих

І не жалів він сил своїх,

І не втирав він сліз пекучих.

4-й читець.

І пісня голосно лилась…

Але не довго: ворог лютий

Підкрався нишком – і замовк

Співець, кайданами окутий.

5-й читець.

І довго у степу глухім

В неволі жив між москалями.

Співець самотній, мовчазний,

З своїми думами й піснями.

1-й читець.

А сил в співця вже не було…

Остання пісня продзвеніла –

І в небо тихо піднялась

Душа поета наболіла.

2-й читець.

Умер співець! І привезли

Його на рідну Україну,

І коло синього Дніпра

Йому насипали могилу.

3-й читець.

Умер співець! Але живуть

В серцях людей слова безсмертні,

І тихо по Вкраїні всій

Бринять його пісні славетні.

4-й читець.

Залишим у спадок живим поколінням

Свої ідеали й свої устремління,

Могутню Вкраїну, в якій наша сила.

І геній Шевченко, як нації крила.

5-й читець.

Залишим у спадок новим поколінням

Свої ідеали й свої устремління,

Любов до народів всієї планети –

Велику і щиру, як серце поета.

Бібліотекар.

Тарас Шевченко увійшов в історію української культури як великий демократ, видатний поет, прозаїк, драматург, художник, творець нової літератури та літературної мови.

І зібралися ми сьогодні не даремно: ще раз переконаємося, що мова – багатство народу, його душа, це сходинка до нашого зближення, до родинного єднання в «сім'ї вольній, новій».

Кажуть скільки ти и знаєш мов, стільки ти й людина. А найперше, що повинна робити кожна людина – вивчати і знати рідну державну мову.

Тому я хочу запросити сюди тих, хто старанно вивчає українську мову та літературу і хоче показати нам свої знання. Зустрічайте учасників.

Ми раді вітати вас на нашій грі. Зібралися ви для належної боротьби, і хоч ця боротьба і не кривава, але вимагає великого напруження ваших розумових здібностей. Ви готові до гри? Тоді почнемо. Але спершу я хочу оголосити склад нашого компетентного шановного журі: ____________________________________________________________________________________________________________________________________

Надаємо слово нашим учасникам для представлення команд (девіз, назва) і побажань своїм суперникам.

Ви шановні учасники, маєте дати відповідь на питання. Чия відповідь буде найближчою до правильної, той і розпочне гру.

Питання: Яку річницю з дня народження Тараса Шевченка ми відзначаємо сьогодні? (203 роки. 9 березня 2017р.)

Вікторинга «Життя та творчість Т.Г.Шевченка».

Командам по черзі оголошуються запитання. Правильна відповідь – 1 бал.

  1. Назвіть дату народження Тараса Шевченка. (9 березня 1814р.)

  2. Назвіть дату смерті Кобзаря. (10 березня 1861р.)

  3. Як називається збірка поезії Тараса Шевченка? (Кобзар)

  4. Як звали сестер і братів Шевченка? (Катерина, Марія, Микита, Йосип)

  5. Назвіть прізвище пана, кріпаками якого були Шевченки? (Енгельгард)

  6. В якому селі народився Тарас? (Моринці)

  7. Село, в якому минуло дитинство Тараса? (Кирилівка)

  8. В яких творах Шевченко описує своє дитинство? («Мені 13 минало», «Як би ви знали паничі», «І золотої, й дорогої»)

  9. Хто був Т. Шевченко за професією? (Художник)

  10. Народний псевдонім Шевченка? (Кобзар)

  11. Основна премія в Україні? (Шевченківська)

  12. Скільки творів Т. Шевченка увійшло до першого «Кобзаря» (8)

  13. Який композитор написав близько ста музичних творів на слова Шевченка? (М. Лисенко)

  14. Скільки років прожив Т. Шевченко? (47)

  15. Скільки років було тарасові, коли померла його мати? Батько? (9,11)

  16. Де похований Тарас Шевченко? (У Каневі)

  17. Яка річка протікає біля могили поета? (Дніпро)

  18. Яким псевдонімом підписував свої прозові твори Шевченко? (Кобзар Дармограй)

  19. Назвіть перший твір Шевченка на історичну тему («Іван Підкова»)

  20. Хто написав музику до «Заповіту»? (М. Вербицький)

  21. Ім’я улюбленого Тарасового діда? (Іван)

  22. Прізвище прапрадіда Тараса? (Швець)

  23. Як звали матір Тараса? (Катерина)

  24. Дівоче прізвище матері Шевченка (Бойко)

Наступний конкурс називається «Редактор». Кожна команда отримує набір слів, з яких повинна скласти рядки з поезії Т. Шевченка. За правильно відредагований текст команда отримає один бал. Ще один бал дістане команда, назвавши поезію, з якої взято рядки.

Конкурс «Редактор»

Слова для 1-ї команди:

Пішла ще до ланового глянула та щоб дожать копну на сина його взяла тихенько сповила дожинать.

Правильна відповідь:

На сина глянула, взяла,

Його тихенько сповила

Та, щоб дожать до ланового,

Ще копну дожинать пішла.

Слова для 2-ї команди:

Коло хати хрущі гудуть плугатарі співають ідучи садок вишнями вишневий дівчата з плугами йдуть ждуть а матері вечерять.

Правильна відповідь:

Садок вишневий коло хати,

Хрущі над вишнями гудуть,

Співають ідучи дівчата,

А матері вечерять ждуть.

Наступний конкурс «Далі…Далі…».

Кожній команді задається серія запитань, на які треба відповісти за 1 хвилину. Виграє та з команд, котра за цей час встигне відповісти на більшу кількість запитань; кожна правильна відповідь – 1 бал.

Запитання для 1-ї команди.

  1. Державна мова України. (Українська)

  2. Найбільша одиниця мови. (Текст)

  3. Частина мови про ознаку предмета. (Прикметник)

  4. Знак у кінці питального речення. (Знак питання)

  5. Чим починається діалог? (Тире)

  6. Слова з протилежним значенням. (Антоніми)

  7. Перша буква у власній назві. (Велика)

  8. Наука про звуки мови. (Фонетика)

  9. Розмальоване яйце. (Писанка)

  10. Скільки Н у слові незрівнянний? (Чотири)

  11. Головні члени речення. (Підмет, присудок)

  12. Документ про середню освіту. (Атестат)

  13. Словниковий склад мови. (Лексика)

  14. Знак у слові В’ячеслав? (Апостроф)

  15. Символ українців, що оберігає? (Оберіг)

  16. Речення з другорядними членами. (Поширене)

  17. Влучний вираз. (Фразеологізм)

  18. Префікс у слові прекрасний. (Пре -)

  19. Стиль художньої літератури. (Художній)

  20. Список літер встановленого порядку. (Алфавіт)

  21. Слово з багатьма значеннями. (Багатозначне)

  22. Займенник з однієї букви (Я)

  23. Складне речення з сурядним сполучником. (Складносурядне)

  24. Слово про спільний обробіток землі. (Толока)

  25. Розділ науки про правопис. (Орфографія)

  26. Остання буква у слові шістдесят. (Т)

Запитання для 2-ї команди.

  1. Без якої святині зникає народ? (Без мови)

  2. Найменша одиниця мови? (Звук)

  3. Слово спільного кореня. (Спільнокореневе)

  4. Частина мови сьогодні? (Прислівник)

  5. У що береться пряма мова? (Лапки)

  6. Знак у кінці розповідного речення? (Крапка)

  7. Буква без звука? (М’який знак)

  8. Словник про значення слів. (Тлумачний)

  9. Народна назва Пасхи. (Великдень)

  10. Власний життєпис? (Автобіографія)

  11. Знак у слові пів-Європи (Дефіс)

  12. Правила спілкування. (Етикет)

  13. Стиль у науці. (Науковий)

  14. Остання частина слова. (Закінчення)

  15. Документ про хід зборів. (Протокол)

  16. Розмова двох осіб. (Діалог)

  17. Українці за кордоном. (Діаспора)

  18. Частина мови про кількість. (Числівник)

  19. Опис природи. (Пейзаж)

  20. Складне речення без сполучників. (Безсполучникове)

  21. Речення з однією граматичною основою. (Просте)

  22. Нема України без верби і …? (Калини)

  23. Новостворені слова. (Неологізми)

  24. Слова з близьким значенням (Синоніми)

  25. Речення лише з підметом (Називні)

  26. Помилка на правопис. (Орфографічна)

Конкурс на кращого читця віршів Т. Шевченка.

«Вогонь поезії не згас»

А зараз запрошую на сцену по одному читцеві від кожної команди. Ви повинні прочитати на вибір вірш Тараса Шевченка. Журі оцінює до 5 балів виразність та майстерність виконання, особливість обраного літературного твору.

Програма нашого конкурсу вичерпана. Просимо журі оголосити остаточні результати.

(Журі оголошує результати, нагороджує команди).

Дякуємо за прекрасну гру. Бажаємо всім учасникам наснаги у вивченні рідної мови та літератури, говоріть нею, спілкуйтесь нею, бо це справді Божий дар. До нових зустрічей!

9

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Впровадження веб-квестів в освітній процес»
Левченко Ірина Михайлівна
36 годин
590 грн
395 грн