Позакласне читання. М.Старицький. Соціально-побутова драма з життя театральних акторів «Талан»

Опис документу:
Розробка учнів зі змістом соціально-побутової драми «Талан», її проблематикою; дати характеристику образів персонажів твору; обґрунтувати місце М. Старицького в історії української літератури, виховувати розуміння загальнолюдських цінностей, любов і повагу до творчості письменника.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема. Позакласне читання. М.Старицький. Соціально-побутова драма з життя театральних акторів «Талан»

Мета: ознайомити учнів зі змістом соціально-побутової драми «Талан»,

її проблематикою; дати характеристику образів персонажів твору; обґрунтувати місце М. Старицького в історії української літератури, виховувати розуміння загальнолюдських цінностей, любов і повагу до творчості письменника.

Тип уроку: комбінований.

Методи проведення : розповідь , бесіда, тренінг «Роздуми вголос», літературна гра «Найуважніший читач», читання уривків п’єси за ролями.

КМЗ: портрет М. Заньковецької, пам'ятка «Засоби творення образу людини», орієнтовний план-характеристика, критичні статті І. Франка та К. Станіславського, презентація.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів , перевірка домашнього завдання.

Тренінг «Роздуми вголос»

Як ви розумієте поняття «любов і кохання»?

ІІІ . Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми, мети і завдань уроку.

Сьогодні ми з вами продовжуємо вивчати творчість видатного нашого земляка М. Старицького. Адже, мабуть, сам Бог благословив нашу Черкащину, яка дала світові таких геніїв , як: Т. Шевченко,

І. Нечуй-Левицький і безумовно М. Старицький, творчість якого користується широкою популярністю.

Епіграфом нашого уроку є такі слова М. Старицького:

На вас, завзяті юнаки,

Що возлюбили Україну,

Кладу найкращії гадки,

Мою сподіванку єдину.

То ж ми з вами повинні продовжувати справу наших славних земляків, які робили все для того , щоб Україна стала вільною і незалежною, а її народ щасливим.

Сьогодні на уроці ми з вами проаналізуємо твір «Талан» М.Старицького, щоб ви ще більше полюбили його творчість і пройнялися почуттям гордощів за наших земляків.

То ж тема нашого уроку…

І V. Засвоєння нового навчального матеріалу.

1. Вступне слово

«Я думаю, що моя сила найбільша у драмі»,писав М. Старицький І. Франкові. Драматург написав більш як 30 п'єс оригінальних (на запози­чені сюжети популярних прозових творів) і ґрунтовно перероблених сценіч­них драм інших авторів. Серед оригінальних творів письменника найвищої

оцінки заслуговують соціально-психологічні драми «Не судилось» («Панське

болото») (1881), «Талан» (1893), «У темряві» (1892), «Крест жизни» (1901), соціально-побутова «Ой не ходи, Грицю, та й на вечорниці» (1887) їм при­таманна актуальна й вагома проблематика, психологічна достовірність харак­терів, зв'язок із фольклорно-етнографічною культурною традицією, яскрава сценічність. Життя українського пореформеного міста й села, побутування різних суспільних шарів і прошарків, їх взаємодію показано тут правдиво й глибоко.

2. Повторення відомостей з теорії літератури.

Драма — 1. Один із основних родів художньої літератури, що зображує дійсність безпосередньо через висловлювання та дії самих персонажів.

2. Один із жанрів драматичного роду, поряд із комедією, трагедією, це п'єса соці­ального чи побутового характеру з гострим конфліктом, який розвивається в постійній напрузі.

3. Аналіз драми «Талан» .

Ви вдома прочитали драму М. Старицького ”Талан”, яка була написана в 1893, а опублікована 1894 р. в московському журналі „Театральная библиотека”. В цьому творі автор звернувся до теми інтелігенції.

У творчості М. Старицького заговорив „ український інтелігент не до фікційного (українського) народу, який з елементарних причин не міг не слухати, ані розуміти його, - але до своїх рівних інтелігентів. Про свої інтелігентські погляди та почування».

І. Франко

Драма постала, як результат театральної діяльності самого автора та його спостережень над життям акторів. Прототипом головного образу – актриси Марії Лучинської є Марія Заньковецька, якій і присвячено п’єсу, а в 1894 році Заньковецька почала виконувати роль Лучинської .

У 1911 році засновник МХАТу К. Станіславський писав: „ Такі українські актори, як Кропивницький, Заньковецька, Саксаганський, Садовський – блискуча плеяда майстрів української сцени, імена яких увійшли золотими літерами на скрижалі історії світового мистецтва”.

  • Хто мені скаже, що таке драматургія?

Отже, драматургія - це сукупність драматичних творів певного письменника, народу, історичної епохи.

Отже, за жанром твір „Талан” є драмою. То ж скажіть, що таке драма?

Драма «Талан» споріднена п’єсі І . Карпенка-Карого «Суєта». У цих двох творах показано складне, а деколи просто нестерпне життя акторів за лаштунками, в побуті, в сім’ї. І. Карпенко-Карий і М.Старицький знали це життя дуже добре, а тому ставили за мету показати глядачам театр, так би мовити, зсередини, щоб показати глядачам важке акторське життя.

Драму «Талан» М. Старицький присвятив Марії Заньковецькій — видат­ній акторці, яка високо піднесла українське сценічне мистецтво.

У драмі «Талан» М. Старицький ставить і розв'язує з демократичних по­зицій низку важливих на той час проблем, зокрема таких, як доля митця. Драматург зображує діяльність прогресивних митців, що прагнуть своєю сценічною працею вірно служити народові. Борючись проти апологетів без­ідейного мистецтва, мистецтва для розваги, вони захищають основні прин­ципи реалістичного, народного театру, його могутню соціально-виховну роль. Такими є Степан Безродний, Марко Жалівницький, Ганна Кулішевич та інші актори. До них належить і молода талановита актриса Марія Лучицька.

У театрі Лучицька веде тривалу боротьбу проти сваволі та інтриг з боку бездарної артистки Катерини Квятковської, деспотичного антрепренера трупи Юрія Котенка, продажного репортера газети Аврама Юрковича та інших. Усі вони не тільки заважають творчій праці актриси, але й прискорюють її тра­гічний кінець.

Трагічна смерть артистки типове явище в класовому тодішньому сус­пільстві, панівні кола якого вороже ставились як до справжнього мистецтва, так і до талановитих діячів сцени.

4. Бесіда за змістом драми «Талан».

  • Яким епізодом автор розпочинає першу дію?

  • Якими у творі показані майстри сцени, підсобні робітники, газетярі?

  • Коли вперше ми знайомимося з драматичною актрисою Марією Лучицькою?

  • Яке враження вона на вас справила?

  • Чому стара няня вважає Квітку гідною парою Лучицькій?

  • Чого не може вибачити акторка Квітці, якого колись дуже любила?

  • Чому зрада мистецтва найбільше дошкуляє Марії Лучицькій?

  • Розкрийте образ Котенка. Чи дійсно талановита ця людина і чи справді повинна завдячувати талантом йому Лучинська? Наводьте приклади з твору.

  • Хто така Квятковська, чи можна Квятковську назвати дволикою істотою? Чому? Чи талановита вона і чи працює над удосконаленням своєї майстерності? Наводьте приклади з твору.

  • Яке на вас враження справляє Юркевич на початку і в кінці твору? Наводьте приклади з твору.

  • Розкажіть, як Котенко і Квятковська безсердечно погіршують стан здоров’я хворої Лучинької інтригами і зневагою до її таланту.

  • Чому в сім’ї Квітки ні мати, ні навіть покоївка Гаша не раді приїзду Лучинської? Як вони до неї ставляться?

  • Чи Квітка любив свою обранку по-справжньому ? Чому так швидко вигасло його кохання?

  • Розкрийте трагедію Лучинської, вигнаної Квіткою зі свого маєтку. Чи була причина для такого жорстокого вчинку панича?

  • Яким способом Квятковська спровокувала скандал під час вистави й призвела Лучинські до смертельної хвороби?

  • Чи вдалою є назва твору і чому?

5. Читання уривків п'єси за ролями.

6. Літературна гра «Найуважніший читач».

1. «Людину-то я чую... От ви мені дорогі не талантом своїм, не тим, що на його збирається люд, а своєю ясною вірою у людей і в святу справу, своєю чистотою, як кришталь, душею». Говорить Лучицькій... (Безрод­ний)

2. «Ні, голубко: і він, і я... як брат і сестра, як друзі... Про кохання не може бути й речі». Про кого говорить Лучицька? (Про Жалівницького)

3. «Ні, я вірю в сцену! Я вірю в її високу вагу: вона мене ласкою відігріла, і я мушу їй послужити!»... Хто кому говорить? (Лучицька Квітці)

4. «У нас тепер мода на Лучицьку, і мода найбільше у режисера». Говорить (Квятковська), звертаючись до (Юрковича).

5. «...зрадила діло велике ради свого власного серця, і мене моя зрада зра­дою ж і б'є!»... Говорить (Лучицька), звертаючись до (Палажки).

7. Характеристика образів персонажів.

Слово викладача.

У драмі «Талан» основну увагу драматург зосереджує на всебічному роз­критті образу Лучицької, на показі її сценічного та особистого життя. Інші персонажі зображені блідніше: вони власне підпорядковані більш широкому розкриттю образу головної героїні твору.

Користуючись великим успіхом на сцені, Лучицька прагне до особистого щастя, не розуміючи того, що воно для неї можливе лише в натхненній твор­чій праці на користь народу.

8. Робота з пам'яткою.

(Учні за пам'яткою характеризують образ Марії Лучицької.)

Пам'ятка «Засоби творення образу людини»:

зовнішній вигляд (портрет);

психологічний аналіз;

характер персонажа;

пряма авторська характеристика;

• характеристика героя іншими персонажами;

порівняння героя з іншими персонажами, їх протиставлення;

зображення умов, у яких живе й діє персонаж (інтер'єр);

зображення соціального оточення, суспільства, яке має вплив на форму­вання характеру;

художня деталь;

наявність або відсутність прототипу.

9. Складання плану-характеристики.

(Учні самостійно складають план-характеристику Марії Лучицької.)

Орієнтовний план-характеристика:

1. Марія Лучицька центральна постать драми «Талан».

2. Зовнішній вигляд.

3. Риси характеру:

а) чиста, цілісна натура;

б) надзвичайна виразність і емоційність;

в) душевна сила й доброта.

4. Нещасливе кохання.

5. Талановита акторка.

6. Нелегке акторське життя.

7. Ставлення інших персонажів до героїні:

а) щире співчуття, любов друзів;

б) цькування преси, брудні закулісні інтриги.

8. Загибель молодості, краси, таланту.

9. Чим приваблює цей образ?

Слово викладача.

Марія Лучицька прагне нести світло мистецтва глядачам, виховувати їх картинами народного життя, звичаїв, обрядів, багатством і красою рідної поезії і мови, підносити національну свідомість і знедолених низів, і

зденаці­оналізованої верхівки. Однак їй на заваді стоять бездарна акторка Квятков­ська, продажний журналіст Юркович та ін. На деякий час актриса, вийшовши заміж за поміщика Квітку, залишила сцену, однак ні спокою, ні рівноваги не знайшла в домі чоловіка.

М. Старицький у драмі визначає роль і місце творчої інтелігенції в житті нації. Такими є Степан Безродний, Марко Жалівницький, Ганна Кулішевич, Роман Лемішка та інші.

Учні в групі розподілені за варіантами. Кожен варіант складає план-характеристику персонажа драми, потім усно за планом характеризує його.

10. Значення драми «Талан». Повідомлення учнів.

1-й учень. П'єса «Талан» не позбавлена окремих мелодраматичних при­йомів, і все ж її можна вважати одним із кращих зразків жанру соціально-психологічної драми в українській літературі. Як режисер, Старицький виходив із засад правдивості, життєвості, поваги до слова одного із найважливіших засобів творення сценічного образу. Розвиваючи традиції 0. Островського в зо­браженні життя акторів провінційного театру, він у драмі «Талан» не тільки показав актора як виразника морального потенціалу народу, а й зробив на­ступний крок у художній розробці проблеми інтелігенції та народу.

Продовжуючи типологічний ряд образів жінок, які ведуть нерівну бо­ротьбу за особисту гідність, Лучицька багато в чому повторює їхню долю. Але, на відміну від них, із життя йде не тільки не зломленою, а в момент найвищого творчого злету.

2-й учень. Правдиво змальовуючи нелегкий акторський побут, Стариць­кий не тільки торкнувся драматичного становища українського театру. Філо­софська проблема вибору між любов'ю, сімейним життям і сценою, від якої залежить душевний стан героїні, якісно відрізняє «Талан» від драми М. Ста­рицького «Не судилось», «Ой не ходи, Грицю, та й на вечорниці», де супереч­ність між почуттям та обов'язком виявилась усе ж у межах сімейно-побутових. Висока мета служіння народові своїм талантом, своїм мистецтвом вступає в суперечність із умовами життя суспільства, в якому мистецтво є предметом купівлі-продажу, а висока духовність піддається страшному на­тискові вульгарності та корисливості.

9. Місце М. Старицького в історії української літератури. Повідомлення учнів.

1-й учень. Огляд життя і творчості М. П. Старицького демонструє, що він пройшов важкий, але славний шлях боротьби за прогресивну українську літературу, залишивши значну поетичну, драматургічну та прозову спад­щину. Про його заслуги перед українською літературою влучно сказала Леся Українка в привітальному листі з нагоди 30-річчя літературної діяльності письменника: «Втішно єсть думати, що настав-таки час, коли замовкло всяке глузування та клепання, а вимовилась вголос честь і дяка, справді належна тому, хто увесь вік свій дбав, «щоб наше слово не вмерло».

Ці слова стали пророчими. Спадщина М. Старицького користується широ­кою популярністю. Його кращі поезії стали хрестоматійними, основні п'єси не тільки перевидаються, але й ставляться на сценах театрів, а кращі прозові твори видані масовими тиражами.

Новаторство поезії Старицького виявилося в розширенні жанрів укра­їнської поезії, збагаченні виражальних засобів. Проте ім'я його ми звикли пов'язувати саме з розвитком українського театру й драматургії.

Творчість М. Старицького ще чекає ґрунтовного об'єктивного дослідження. «Немає сумніву, що таке дослідження,— писав академік

О. Білецький,— необ­хідне не тільки для пізнання письменницької індивідуальності Старицького, але й для історії цілого періоду української літератури, українського театру, української громадськості».

2-й учень. Велика розмаїта мистецька спадщина Старицького живе й нині, вона активно впливає на наших сучасників, зберігаючи не тільки історико-пізнавальну цінність, а й виховну та естетичну. Співець трудової людини — письменник у своїх творах утверджував її високу мораль і етику, волелюбність і високий патріотизм, немеркнучу красу народної душі, яку не могли знівечити віки визиску, жорстокості, наруги.

Усе життя і творча діяльність М. Старицького були підпорядковані на­ціональній культурі, піднесенню її на світовий рівень, розширенню обріїв українського театру.

V. Закріплення нових знань.

1. Розкрити зміст вислову М. Старицького.

«З перших кроків самопізнання, на полі народнім я загорівся душею і думкою послужить рідному слову, огранувати його, окрилити красою і ду­жістю, щоб воно стало здатним висловити культурну освічену річ, виспівати найтонші краси високих поезій».

2. Незакінчене речення.

На уроці у розкритті образів-персонажів допомагало...

На мою думку, виховна цінність драми «Талан» полягає...

VI. Підсумок уроку.

Чим цінна спадщина М. Старицького для сучасного читача?

Висновок. Творчість М. Старицького багатогранна. В історію літератури

він увійшов як поет, прозаїк, видавець. Перекладач творів російських і за­хідноєвропейських класиків, але найяскравіше його талант проявився в укра­їнському театрі, де М. Старицький виступав і драматургом, і актором, і ре -жисером, і організатором театральних труп.

VII. Домашнє завдання.

Дати розгорнуту відповідь (письмово) на запитання:

У чому драматизм образу головної героїні п'єси «Талан» Марії Лучицької ?

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
2
міс.
2
8
дн.
2
3
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!