Позакласне читання: Кальдерон де ля Барка, п’єса ,,Життя – це сон’’

Опис документу:
Мета уроку: подати основні відомості про п’єсу; Ознайомити учнів з композицією, головними героями, сюжетом твором; розвивати навички: Виразного і вдумливо читання у ролях та аналізу твору, користування словниково – довідниковою літературою; виховувати інтерес до драматичних творів.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

В

Ознайомити учнів з композицією, головними героями, сюжетом твором; розвивати навички:

 

Тема уроку: Позакласне читання: Кальдерон де ля  Барка, п’єса  ,,Життя – це сон’’.

Мета уроку: подати основні відомості про п’єсу;

Ознайомити учнів з композицією, головними героями, сюжетом твором; розвивати навички:

Виразного і вдумливо читання у ролях та аналізу твору, користування словниково – довідниковою літературою; виховувати інтерес до драматичних творів.

Обладнання: портрет Педро Кальдерона де ля Барки,   репродукції картин: Бартоломео Естебана Мурільйо “ Апостол Петро у в’язниці”,

Дієго Веласкеса “Поотрет інфанти Маргарити”,

Мікеланджело Караванджо “Лютнист “, Ремрандта ван Рея"Повернення блудного сина”, музинчі композиції Баха.

Епіграф до уроку: Пішов останній акт моєї драми,

                                     Остання миля мандрівок моїх ,

                                    Все швидший рух до рубежів сумних

                                    До всім навстріч разчахнутої  брами.

                                                                             Джон Донн

 

 

Тип уроку: комбінований.

Драма-один із жанрів драматичного роду,який має серйозний зміст,нерідно з трагічною розв’язкою,зображає буденне життя і звичайних героїв.

П’єса- драматичний твір для театрального показу.

Хорнада- теж саме що і дія у англійському, французькому і т.п. театрах.

Мандрівні сюжети-сюжети казок, байок, пісень, творів, письменної літератури, які начебто переходять від народу до народу. Типологічна подібність між ними, встановлена за допомогою порівняльно- історичних зіставлень, пояснюється взаємовпливами культур  і літератур  в період активних міграційних процесів.

Композиція- (від латинського composition – укладання, поєднання) співвідношення частин твору, яке відбиває складність зображуваних у ньому явищ життя; послідовно побудова, розміщення та взаємозв’язок частин, образів, епізодів  художнього твору; побудова твору, обумовлена його змістом і жанровою формою.

Сехисмундо- іспанська версія польського імені Сигизмунд.

                                                       Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань.

1. Слово вчителя.

       Діти, до шкільної програми введена  філософська драма Педро Кальдерона ,,Життя – це сон”,яка є одним із найхарактерніших творів літератури бароко. У 2000 році світ відзначав 400-річчя від дня народження драматурга. Визначною в культурному житті України на рубежі ХХ і ХХІ століть став перший повний переклад драми ,,Життя – це сон” українською мовою Михайлом Івановичем Литвинцем. (Демонстрація фотоматеріалів із журналу ,,ЗЛ”) Як розповів журналістам Михайло Іванович,робота над перекладом драми була в одночас цікавою і  складною, адже Кальдерон – національний геній і державна гордість Іспанії. А, що ми вже знаємо  про іспанського драматурга.

2.  Пропоную пограти в ,,біографічну естафету”.

         Умови гри: учні записують на дошці дати з життя Кальдерона і коментують їх, передаючи естафету один одному

3. А тепер гра – ребус ,,Розшифруй назву”

         Умови гри: подано перші букви від слів, що входять до назви драм Педро Кальдерона, або предмети, що символізують слова із назви. Треба написати повну назву твору.

 

 

  ІІ. Оголошення теми і завдань уроку.

 

ІІ. Основний зміст уроку.

  1. Робота із словничком до уроку.

  2. Слова вчителя.

 

Герої кальдеронівських п’єс – морально-здорові та благородні молоді люди. Такі якості, як заздрість, ревнощі, сумніви виникають найчастіше випадково, зазвичай через недогляд одного із героїв. Ось чому драматург часто використовує прийоми переодягнення, потаємних дверей, підземних ходів, перепутаних листів, сучасники шанобливо називали усе це «прийомами Кальдерона»

  1. «Слідом за автором»

Читання та аналіз п’єси «Життя – це сон» Педро Кальдерон де ля Барки.

                         Крок перший

                           (Хорнада І)

          *Читання уривку від слів: «Як краще дам вам королів,

                                                до: Як зрадник убивати.»

            *Розповідь учня-Кальдерона про інші події, зображені в цій хорнаді.

 

             Питання для обговорення:

-Які події в Польському королівстві зобразив автор на початку п’єси?

-Яке питання турбує старого короля Басиліо?

-Навіщо потрібен шлюбний союз Астольфо і Естрелії?

-Як поводить себе племінник короля, щоб заволодіти короною?

-Чи так само поводить себе інфанта?

-Який провідний метафоричний лейтмотив починає звучати у п’єсі?

-Як відноситься Естрелья до улесливих компліментів зі сторони Астольфо?

-Про що говорять нам слова: «…викриває // Тебе в нещирості портрет, // Який на грудях твоїх бачу»?

-З якою метою московитка Росуара. Переодягнена у чоловічий костюм, разом зі своїм слугою-блазнем залишає рідний дім?

-Яка ще таємниця існує в сюжеті, що є вагомішою за неприязнь Естрельї до Астольфо?

-Про що король Басиліо розповідає на урочистій церемонії гостям?

 

  *Читання уривка від слів: «В нічному маринні і в сновиддях

                                       до: І академією пророцтва».

Мандрівний . Чи не нагадує вам цей уривок один із Пушкінських творів?

сюжет            Який? Як називаються такі мотиви у фольклорі?

              Метафорична зарядка             (створення синонімів метафор до запропонованого вчителем                           словосполучення)

      Жорстоке марення –

      Нечистивий монах –

                        Як вчинив Басиліо з інфантом Сесисмундо?

                        Про що розповідає опальний принц Росуарі?

v Читання напам’ять. Монолог Сехисмундо.

Проблемне     Чи може змінити свою долю людина наперекір пророцтву

питання         асторологів?

                        Чому Басиліо вирішив переглянути своє рішення стосовно

                        сина?

                        Як король-мудрець хоче вирішити питання із спадкоємцем

                        Сехисмундо?

                                           Крок другий

                                           (Хорнада ІІ)

v Читання уривків з п’єси.

  • Ø Про який напій розповідає Клотальдо – вчитель?

  • Ø Як відчуває себе Сехисмундо у палаці?

  • Ø З чим порівнює своє теперішнє життя принц-спадкоємець?

  • Ø Як поводить себе у палаці?

  • Ø (Проблемне питання) Чи можна погодитись із тезою «Життя – це сон»?

  • Ø Чому пробудження принца було жахливим?

  • Ø Чи можна назвати Сехисмундо людиною доби Бароко? Обгрунтуйте свою відповідь.

  • Ø Спробуйте заперечити песимізм цієї хорнади.

                           Крок третій
                          (Хорнада ІІІ)

Слово вчителя про сюжет цієї частини п’єси.

v Виразне читання учнями уривків з третьої хорнади.

  • Ø Чому поляки піднімаються на повстання?

  • Ø Яку присягу дає Сехисмундо перед народом і самим собою?

  • Ø Чи вважає себе винним король Басиліо у ситуації, що склалася?

  • Ø (Казковий поворот долі) Який потрійний поворот долі змальовує Кальдерон у слідуючій сцені?

  • Ø Які моральні якості виявляє принц у розмові з Росуарою?

            …Принце слід скоріше 
             Повернути те, що відняли в слабих… 

  • Ø Пообіцяв Сехисмундо Росуарі помститись за її безчестя, чи ні?

  • Ø Перекажіть епізод у якому розповідається про поведінку спадкоємців корони під час повстання?

 

v Читання напам’ять учнем виступу Сехисмундо «в преславному дворі Полонії».

  • Ø На ваш погляд, чи може людина перебравшись з башти-темниці в розкішний палац перемогти свою егоїстичну натуру?

  • Ø «Ніколи не виправить свого буття той, хто міняє місце і не змінює стиль  життя і своїх звичок» - іспанський афоризм XVII ст.

 

ЧПКМ                                 Стратегія «Кутки» («Голосуємо ногами») 
          
Дискусія. За іспанським афоризмом.
                           Чи треба змінювати стиль свого існування,

                              в залежності від місця проживання?
треба                                     і так, і ні                                           не треба 
          Умови гри:
 Аргументи кожної групи заслуховуємо. Можна переходити в іншу групу, якщо їхні думки вагомі. Вчу дітей мислити позитивно, якщо аргументи вагомі, вмінню перебудуватися, бо не буде розвитку вперед. 

  • Ø Чи правий народ, який придумав такий вислів, чи має цей афоризм відношення до п’єси «Життя - це сон»?

  • Ø Який благородний вчинок зробив Клотальдо при всьому народові?

  • Ø Чому Астольфо одружується з Росуарою?

  • Ø Перекажіть уривок, у якому палко закоханий молодий чоловік поступається місцем тверезо-мислячому молодому монарху.

  • Ø Охарактеризуйте оптимізм кальдеронівської п’єси, чи можна його назвати трагічним, чому?

 

     4.Слово автора. Кальдерон про образний світ п’єси.

Учень (Кальдерон). Я використав у п’єсі техніко-поетичні засоби гонгористики, спробував показати світ у кольорових тонах. Космос твору схожий на килим, на фоні якого плавають риби небаченої краси, пурхають птахи з казковим пір’ям, пролітають коні, над усім цим сяє зоряне небо. Сяйву світла протистоять у моєму творі тьма і морок, які заперечують оптимізм п’єси. Басиліо змальовує картину народження сина, майже, як кінець світу.

     Але в’язень Сехисмундо співає оду красі Росуари: для нього вона – «роза, блиск сонця, пробудження світила, мрія», значить не померла душа спадкоємця у башті. А безкінечність бажань Сехисмундо я передав у формі розширеної метафори, яка об’єднала традиційний для нашого часу «будматеріал». 
     Повірив Сехисмундо в те, що життя – це сон, але ж не повірив у те, що сном було його кохання до Росуари. Краса перевиховала його.

      Думку про марноту усього земного я заперечив істинністю кохання до жінки. Другим протиставленням уявленню про те, що життя – це сон я зробив зображення цілком реального повстання. А щоб ще раз підкреслити, що життя – є життям зміцнив дух Сехисмундо після бунту. Отже, шановні добродії, я довів, що доля Сехисмундо дає йому можливість перемогти свободою волі те перенакреслення, яке віщують його долі небеса.

     Для моєї епохи Сехисмундо є ідеальним монархом, який не розпалює політичні міжусобиці, а навпаки згуртовує всі сили навколо ідеї державності.

Проблемне питання – Як ви вважаєте, чи повинні бути домінуючими такі риси поведінки у характері сучасних державних діячів?

 

IV. Складання власного кросворду по вивченій темі.

 

IVа. Розгадування кросвордів.

V. Підведення підсумків. Оцінки за урок.

 

VI. Домашнє завдання.

            С.р. Закінчити роботу зі складанням кросворду.
            Д.р. Визначити композицію драми « Життя – це сон».
            В.р. Спробувати скласти віршований перелік того, що ви знаєте про бакоро.

Індивідуальні завдання.

Виразного і вдумливо читання у ролях та аналізу твору, користування словниково – довідниковою літературою; виховувати інтерес до драматичних творів.

Обладнання: портрет Педро Кальдерона де ля Барки, репродукції картин: Бартоломео Естебана Мурільйо “ Апостол Петро у в’язниці”,

Дієго Веласкеса “Поотрет інфанти Маргарити”,

Мікеланджело Караванджо “Лютнист “, Ремрандта ван Рея"Повернення блудного сина”, музинчі композиції Баха.

Епіграф до уроку: Пішов останній акт моєї драми,

Остання миля мандрівок моїх ,

Все швидший рух до рубежів сумних

До всім навстріч разчахнутої брами.

Джон Донн

Тип уроку: комбінований.

Драма-один із жанрів драматичного роду,який має серйозний зміст,нерідно з трагічною розв’язкою,зображає буденне життя і звичайних героїв.

П’єса- драматичний твір для театрального показу.

Хорнада- теж саме що і дія у англійському, французькому і т.п. театрах.

Мандрівні сюжети-сюжети казок, байок, пісень, творів, письменної літератури, які начебто переходять від народу до народу. Типологічна подібність між ними, встановлена за допомогою порівняльно- історичних зіставлень, пояснюється взаємовпливами культур і літератур в період активних міграційних процесів.

Композиція- (від латинського composition – укладання, поєднання) співвідношення частин твору, яке відбиває складність зображуваних у ньому явищ життя; послідовно побудова, розміщення та взаємозв’язок частин, образів, епізодів художнього твору; побудова твору, обумовлена його змістом і жанровою формою.

Сехисмундо- іспанська версія польського імені Сигизмунд.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань.

1. Слово вчителя.

Діти, до шкільної програми введена філософська драма Педро Кальдерона ,,Життя – це сон”,яка є одним із найхарактерніших творів літератури бароко. У 2000 році світ відзначав 400-річчя від дня народження драматурга. Визначною в культурному житті України на рубежі ХХ і ХХІ століть став перший повний переклад драми ,,Життя – це сон” українською мовою Михайлом Івановичем Литвинцем. (Демонстрація фотоматеріалів із журналу ,,ЗЛ”) Як розповів журналістам Михайло Іванович,робота над перекладом драми була в одночас цікавою і складною, адже Кальдерон – національний геній і державна гордість Іспанії. А, що ми вже знаємо про іспанського драматурга.

2. Пропоную пограти в ,,біографічну естафету”.

Умови гри: учні записують на дошці дати з життя Кальдерона і коментують їх, передаючи естафету один одному

3. А тепер гра – ребус ,,Розшифруй назву”

Умови гри: подано перші букви від слів, що входять до назви драм Педро Кальдерона, або предмети, що символізують слова із назви. Треба написати повну назву твору.

ІІ. Оголошення теми і завдань уроку.

ІІ. Основний зміст уроку.

Робота із словничком до уроку.

Слова вчителя.

Герої кальдеронівських п’єс – морально-здорові та благородні молоді люди. Такі якості, як заздрість, ревнощі, сумніви виникають найчастіше випадково, зазвичай через недогляд одного із героїв. Ось чому драматург часто використовує прийоми переодягнення, потаємних дверей, підземних ходів, перепутаних листів, сучасники шанобливо називали усе це «прийомами Кальдерона»

«Слідом за автором»

Читання та аналіз п’єси «Життя – це сон» Педро Кальдерон де ля Барки.

Крок перший

(Хорнада І)

*Читання уривку від слів: «Як краще дам вам королів,

до: Як зрадник убивати.»

*Розповідь учня-Кальдерона про інші події, зображені в цій хорнаді.

Питання для обговорення:

-Які події в Польському королівстві зобразив автор на початку п’єси?

-Яке питання турбує старого короля Басиліо?

-Навіщо потрібен шлюбний союз Астольфо і Естрелії?

-Як поводить себе племінник короля, щоб заволодіти короною?

-Чи так само поводить себе інфанта?

-Який провідний метафоричний лейтмотив починає звучати у п’єсі?

-Як відноситься Естрелья до улесливих компліментів зі сторони Астольфо?

-Про що говорять нам слова: «…викриває // Тебе в нещирості портрет, // Який на грудях твоїх бачу»?

-З якою метою московитка Росуара. Переодягнена у чоловічий костюм, разом зі своїм слугою-блазнем залишає рідний дім?

-Яка ще таємниця існує в сюжеті, що є вагомішою за неприязнь Естрельї до Астольфо?

-Про що король Басиліо розповідає на урочистій церемонії гостям?

*Читання уривка від слів: «В нічному маринні і в сновиддях

до: І академією пророцтва».

Мандрівний . Чи не нагадує вам цей уривок один із Пушкінських творів?

сюжет Який? Як називаються такі мотиви у фольклорі?

Метафорична зарядка (створення синонімів метафор до запропонованого вчителем словосполучення)

Жорстоке марення –

Нечистивий монах –

Як вчинив Басиліо з інфантом Сесисмундо?

Про що розповідає опальний принц Росуарі?

v Читання напам’ять. Монолог Сехисмундо.

Проблемне Чи може змінити свою долю людина наперекір пророцтву

питання асторологів?

Чому Басиліо вирішив переглянути своє рішення стосовно

сина?

Як король-мудрець хоче вирішити питання із спадкоємцем

Сехисмундо?

Крок другий

(Хорнада ІІ)

v Читання уривків з п’єси.

Ø Про який напій розповідає Клотальдо – вчитель?

Ø Як відчуває себе Сехисмундо у палаці?

Ø З чим порівнює своє теперішнє життя принц-спадкоємець?

Ø Як поводить себе у палаці?

Ø (Проблемне питання) Чи можна погодитись із тезою «Життя – це сон»?

Ø Чому пробудження принца було жахливим?

Ø Чи можна назвати Сехисмундо людиною доби Бароко? Обгрунтуйте свою відповідь.

Ø Спробуйте заперечити песимізм цієї хорнади.

Крок третій

(Хорнада ІІІ)

Слово вчителя про сюжет цієї частини п’єси.

v Виразне читання учнями уривків з третьої хорнади.

Ø Чому поляки піднімаються на повстання?

Ø Яку присягу дає Сехисмундо перед народом і самим собою?

Ø Чи вважає себе винним король Басиліо у ситуації, що склалася?

Ø (Казковий поворот долі) Який потрійний поворот долі змальовує Кальдерон у слідуючій сцені?

Ø Які моральні якості виявляє принц у розмові з Росуарою?

Принце слід скоріше

Повернути те, що відняли в слабих…

Ø Пообіцяв Сехисмундо Росуарі помститись за її безчестя, чи ні?

Ø Перекажіть епізод у якому розповідається про поведінку спадкоємців корони під час повстання?

v Читання напам’ять учнем виступу Сехисмундо «в преславному дворі Полонії».

Ø На ваш погляд, чи може людина перебравшись з башти-темниці в розкішний палац перемогти свою егоїстичну натуру?

Ø «Ніколи не виправить свого буття той, хто міняє місце і не змінює стиль життя і своїх звичок» - іспанський афоризм XVII ст.

ЧПКМ Стратегія «Кутки» («Голосуємо ногами»)

Дискусія. За іспанським афоризмом.

Чи треба змінювати стиль свого існування,

в залежності від місця проживання?

треба і так, і ні не треба

Умови гри: Аргументи кожної групи заслуховуємо. Можна переходити в іншу групу, якщо їхні думки вагомі. Вчу дітей мислити позитивно, якщо аргументи вагомі, вмінню перебудуватися, бо не буде розвитку вперед.

Ø Чи правий народ, який придумав такий вислів, чи має цей афоризм відношення до п’єси «Життя - це сон»?

Ø Який благородний вчинок зробив Клотальдо при всьому народові?

Ø Чому Астольфо одружується з Росуарою?

Ø Перекажіть уривок, у якому палко закоханий молодий чоловік поступається місцем тверезо-мислячому молодому монарху.

Ø Охарактеризуйте оптимізм кальдеронівської п’єси, чи можна його назвати трагічним, чому?

4.Слово автора. Кальдерон про образний світ п’єси.

Учень (Кальдерон). Я використав у п’єсі техніко-поетичні засоби гонгористики, спробував показати світ у кольорових тонах. Космос твору схожий на килим, на фоні якого плавають риби небаченої краси, пурхають птахи з казковим пір’ям, пролітають коні, над усім цим сяє зоряне небо. Сяйву світла протистоять у моєму творі тьма і морок, які заперечують оптимізм п’єси. Басиліо змальовує картину народження сина, майже, як кінець світу.

Але в’язень Сехисмундо співає оду красі Росуари: для нього вона – «роза, блиск сонця, пробудження світила, мрія», значить не померла душа спадкоємця у башті. А безкінечність бажань Сехисмундо я передав у формі розширеної метафори, яка об’єднала традиційний для нашого часу «будматеріал».

Повірив Сехисмундо в те, що життя – це сон, але ж не повірив у те, що сном було його кохання до Росуари. Краса перевиховала його.

Думку про марноту усього земного я заперечив істинністю кохання до жінки. Другим протиставленням уявленню про те, що життя – це сон я зробив зображення цілком реального повстання. А щоб ще раз підкреслити, що життя – є життям зміцнив дух Сехисмундо після бунту. Отже, шановні добродії, я довів, що доля Сехисмундо дає йому можливість перемогти свободою волі те перенакреслення, яке віщують його долі небеса.

Для моєї епохи Сехисмундо є ідеальним монархом, який не розпалює політичні міжусобиці, а навпаки згуртовує всі сили навколо ідеї державності.

Проблемне питання – Як ви вважаєте, чи повинні бути домінуючими такі риси поведінки у характері сучасних державних діячів?

IV. Складання власного кросворду по вивченій темі.

IVа. Розгадування кросвордів.

V. Підведення підсумків. Оцінки за урок.

VI. Домашнє завдання.

С.р. Закінчити роботу зі складанням кросворду.

Д.р. Визначити композицію драми « Життя – це сон».

В.р. Спробувати скласти віршований перелік того, що ви знаєте про бакоро.

Індивідуальні завдання.

 

Тема уроку: Позакласне читання: Кальдерон де ля  Барка, п’єса  ,,Життя – це сон’’.

Мета уроку: подати основні відомості про п’єсу;

Ознайомити учнів з композицією, головними героями, сюжетом твором; розвивати навички:

Виразного і вдумливо читання у ролях та аналізу твору, користування словниково – довідниковою літературою; виховувати інтерес до драматичних творів.

Обладнання: портрет Педро Кальдерона де ля Барки,   репродукції картин: Бартоломео Естебана Мурільйо “ Апостол Петро у в’язниці”,

Дієго Веласкеса “Поотрет інфанти Маргарити”,

Мікеланджело Караванджо “Лютнист “, Ремрандта ван Рея"Повернення блудного сина”, музинчі композиції Баха.

Епіграф до уроку: Пішов останній акт моєї драми,

                                     Остання миля мандрівок моїх ,

                                    Все швидший рух до рубежів сумних

                                    До всім навстріч разчахнутої  брами.

                                                                             Джон Донн

 

 

Тип уроку: комбінований.

Драма-один із жанрів драматичного роду,який має серйозний зміст,нерідно з трагічною розв’язкою,зображає буденне життя і звичайних героїв.

П’єса- драматичний твір для театрального показу.

Хорнада- теж саме що і дія у англійському, французькому і т.п. театрах.

Мандрівні сюжети-сюжети казок, байок, пісень, творів, письменної літератури, які начебто переходять від народу до народу. Типологічна подібність між ними, встановлена за допомогою порівняльно- історичних зіставлень, пояснюється взаємовпливами культур  і літератур  в період активних міграційних процесів.

Композиція- (від латинського composition – укладання, поєднання) співвідношення частин твору, яке відбиває складність зображуваних у ньому явищ життя; послідовно побудова, розміщення та взаємозв’язок частин, образів, епізодів  художнього твору; побудова твору, обумовлена його змістом і жанровою формою.

Сехисмундо- іспанська версія польського імені Сигизмунд.

                                                       Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань.

1. Слово вчителя.

       Діти, до шкільної програми введена  філософська драма Педро Кальдерона ,,Життя – це сон”,яка є одним із найхарактерніших творів літератури бароко. У 2000 році світ відзначав 400-річчя від дня народження драматурга. Визначною в культурному житті України на рубежі ХХ і ХХІ століть став перший повний переклад драми ,,Життя – це сон” українською мовою Михайлом Івановичем Литвинцем. (Демонстрація фотоматеріалів із журналу ,,ЗЛ”) Як розповів журналістам Михайло Іванович,робота над перекладом драми була в одночас цікавою і  складною, адже Кальдерон – національний геній і державна гордість Іспанії. А, що ми вже знаємо  про іспанського драматурга.

2.  Пропоную пограти в ,,біографічну естафету”.

         Умови гри: учні записують на дошці дати з життя Кальдерона і коментують їх, передаючи естафету один одному

3. А тепер гра – ребус ,,Розшифруй назву”

         Умови гри: подано перші букви від слів, що входять до назви драм Педро Кальдерона, або предмети, що символізують слова із назви. Треба написати повну назву твору.

 

 

  ІІ. Оголошення теми і завдань уроку.

 

ІІ. Основний зміст уроку.

  1. Робота із словничком до уроку.

  2. Слова вчителя.

 

Герої кальдеронівських п’єс – морально-здорові та благородні молоді люди. Такі якості, як заздрість, ревнощі, сумніви виникають найчастіше випадково, зазвичай через недогляд одного із героїв. Ось чому драматург часто використовує прийоми переодягнення, потаємних дверей, підземних ходів, перепутаних листів, сучасники шанобливо називали усе це «прийомами Кальдерона»

  1. «Слідом за автором»

Читання та аналіз п’єси «Життя – це сон» Педро Кальдерон де ля Барки.

                         Крок перший

                           (Хорнада І)

          *Читання уривку від слів: «Як краще дам вам королів,

                                                до: Як зрадник убивати.»

            *Розповідь учня-Кальдерона про інші події, зображені в цій хорнаді.

 

             Питання для обговорення:

-Які події в Польському королівстві зобразив автор на початку п’єси?

-Яке питання турбує старого короля Басиліо?

-Навіщо потрібен шлюбний союз Астольфо і Естрелії?

-Як поводить себе племінник короля, щоб заволодіти короною?

-Чи так само поводить себе інфанта?

-Який провідний метафоричний лейтмотив починає звучати у п’єсі?

-Як відноситься Естрелья до улесливих компліментів зі сторони Астольфо?

-Про що говорять нам слова: «…викриває // Тебе в нещирості портрет, // Який на грудях твоїх бачу»?

-З якою метою московитка Росуара. Переодягнена у чоловічий костюм, разом зі своїм слугою-блазнем залишає рідний дім?

-Яка ще таємниця існує в сюжеті, що є вагомішою за неприязнь Естрельї до Астольфо?

-Про що король Басиліо розповідає на урочистій церемонії гостям?

 

  *Читання уривка від слів: «В нічному маринні і в сновиддях

                                       до: І академією пророцтва».

Мандрівний . Чи не нагадує вам цей уривок один із Пушкінських творів?

сюжет            Який? Як називаються такі мотиви у фольклорі?

              Метафорична зарядка             (створення синонімів метафор до запропонованого вчителем                           словосполучення)

      Жорстоке марення –

      Нечистивий монах –

                        Як вчинив Басиліо з інфантом Сесисмундо?

                        Про що розповідає опальний принц Росуарі?

v Читання напам’ять. Монолог Сехисмундо.

Проблемне     Чи може змінити свою долю людина наперекір пророцтву

питання         асторологів?

                        Чому Басиліо вирішив переглянути своє рішення стосовно

                        сина?

                        Як король-мудрець хоче вирішити питання із спадкоємцем

                        Сехисмундо?

                                           Крок другий

                                           (Хорнада ІІ)

v Читання уривків з п’єси.

  • Ø Про який напій розповідає Клотальдо – вчитель?

  • Ø Як відчуває себе Сехисмундо у палаці?

  • Ø З чим порівнює своє теперішнє життя принц-спадкоємець?

  • Ø Як поводить себе у палаці?

  • Ø (Проблемне питання) Чи можна погодитись із тезою «Життя – це сон»?

  • Ø Чому пробудження принца було жахливим?

  • Ø Чи можна назвати Сехисмундо людиною доби Бароко? Обгрунтуйте свою відповідь.

  • Ø Спробуйте заперечити песимізм цієї хорнади.

                           Крок третій
                          (Хорнада ІІІ)

Слово вчителя про сюжет цієї частини п’єси.

v Виразне читання учнями уривків з третьої хорнади.

  • Ø Чому поляки піднімаються на повстання?

  • Ø Яку присягу дає Сехисмундо перед народом і самим собою?

  • Ø Чи вважає себе винним король Басиліо у ситуації, що склалася?

  • Ø (Казковий поворот долі) Який потрійний поворот долі змальовує Кальдерон у слідуючій сцені?

  • Ø Які моральні якості виявляє принц у розмові з Росуарою?

            …Принце слід скоріше 
             Повернути те, що відняли в слабих… 

  • Ø Пообіцяв Сехисмундо Росуарі помститись за її безчестя, чи ні?

  • Ø Перекажіть епізод у якому розповідається про поведінку спадкоємців корони під час повстання?

 

v Читання напам’ять учнем виступу Сехисмундо «в преславному дворі Полонії».

  • Ø На ваш погляд, чи може людина перебравшись з башти-темниці в розкішний палац перемогти свою егоїстичну натуру?

  • Ø «Ніколи не виправить свого буття той, хто міняє місце і не змінює стиль  життя і своїх звичок» - іспанський афоризм XVII ст.

 

ЧПКМ                                 Стратегія «Кутки» («Голосуємо ногами») 
          
Дискусія. За іспанським афоризмом.
                           Чи треба змінювати стиль свого існування,

                              в залежності від місця проживання?
треба                                     і так, і ні                                           не треба 
          Умови гри:
 Аргументи кожної групи заслуховуємо. Можна переходити в іншу групу, якщо їхні думки вагомі. Вчу дітей мислити позитивно, якщо аргументи вагомі, вмінню перебудуватися, бо не буде розвитку вперед. 

  • Ø Чи правий народ, який придумав такий вислів, чи має цей афоризм відношення до п’єси «Життя - це сон»?

  • Ø Який благородний вчинок зробив Клотальдо при всьому народові?

  • Ø Чому Астольфо одружується з Росуарою?

  • Ø Перекажіть уривок, у якому палко закоханий молодий чоловік поступається місцем тверезо-мислячому молодому монарху.

  • Ø Охарактеризуйте оптимізм кальдеронівської п’єси, чи можна його назвати трагічним, чому?

 

     4.Слово автора. Кальдерон про образний світ п’єси.

Учень (Кальдерон). Я використав у п’єсі техніко-поетичні засоби гонгористики, спробував показати світ у кольорових тонах. Космос твору схожий на килим, на фоні якого плавають риби небаченої краси, пурхають птахи з казковим пір’ям, пролітають коні, над усім цим сяє зоряне небо. Сяйву світла протистоять у моєму творі тьма і морок, які заперечують оптимізм п’єси. Басиліо змальовує картину народження сина, майже, як кінець світу.

     Але в’язень Сехисмундо співає оду красі Росуари: для нього вона – «роза, блиск сонця, пробудження світила, мрія», значить не померла душа спадкоємця у башті. А безкінечність бажань Сехисмундо я передав у формі розширеної метафори, яка об’єднала традиційний для нашого часу «будматеріал». 
     Повірив Сехисмундо в те, що життя – це сон, але ж не повірив у те, що сном було його кохання до Росуари. Краса перевиховала його.

      Думку про марноту усього земного я заперечив істинністю кохання до жінки. Другим протиставленням уявленню про те, що життя – це сон я зробив зображення цілком реального повстання. А щоб ще раз підкреслити, що життя – є життям зміцнив дух Сехисмундо після бунту. Отже, шановні добродії, я довів, що доля Сехисмундо дає йому можливість перемогти свободою волі те перенакреслення, яке віщують його долі небеса.

     Для моєї епохи Сехисмундо є ідеальним монархом, який не розпалює політичні міжусобиці, а навпаки згуртовує всі сили навколо ідеї державності.

Проблемне питання – Як ви вважаєте, чи повинні бути домінуючими такі риси поведінки у характері сучасних державних діячів?

 

IV. Складання власного кросворду по вивченій темі.

 

IVа. Розгадування кросвордів.

V. Підведення підсумків. Оцінки за урок.

 

VI. Домашнє завдання.

            С.р. Закінчити роботу зі складанням кросворду.
            Д.р. Визначити композицію драми « Життя – це сон».
            В.р. Спробувати скласти віршований перелік того, що ви знаєте про бакоро.

Індивідуальні завдання.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з ІСПАНСЬКОЇ МОВИ залишилося:
0
4
міс.
0
4
дн.
1
6
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!