Повторення вивченого у 8 класі (дидактичний матеріал для 9 класу)

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Повторення вивченого у 8 класі

Завдання 1. Запишіть текст. Підкресліть головні і другорядні члени речення. Якими другорядними членами може поширюватися речення?

І уявляється мені степ. Широкий, необмежений, незайманий степ. Передранішній вітер злегка хвилює тирсу. Бліде небо мигтить зірками до блакиті, що оповила степову далечінь. У синьому тумані ледве мріють могили. Чорніють здалеку лози. Межи небом і землею якась таємна змова… (М. Коцюбинський.)

Завдання 2. Запишіть текст. Знайдіть у ньому узгоджені і неузгоджені означення.

Всі глянули на дітей. Дівчинка років семи чи восьми сором’язливо опустила великі чорні оченята і шуснула за комин. А хлопчина, якому можна було дати років десять чи одинадцять, сміливо дивився на незнайомців з-під острішкуватого білявого волосся (В. Малик.)

Завдання 3. Прочитайте текст. Випишіть із нього речення із прикладкою. Якими членами може поширюватися прикладка?

Спочиває степ, набирається прохолоди після денної сліпучою спеки. Місяць зійшов, прадавнє козацьке сонце, на якому тепер наш вимпел лежить…Лежить та жде когось, зарившись у космічній, не торканій вітрами пилюці… (Олесь Гончар.)

Завдання 4. Спишіть. Підкресліть додатки. Зясуйте в тексті роль сполучника «і»

Лист черкається об лист і тихо дзвенить. Він роздивляється на той дивний лист і примічає на самісінькому вершечку груші якусь дивну птицю з золотим та срібним пір’ям. Птиця розпустила широкі крила, розпустила розкішний, як у павича, хвіст, та все спускалась нижче по гіллі. З золотих крил посипались огняні іскри, впали на ярий кришталевий лист, і лист ще краще задзвенів і заспівав (І. Нечуй-Левицький.)

Завдання 5. Запишіть текст. Визначте називні речення. Якими членами речення можуть поширюватися такі односкладні речення? Поясніть правопис підкреслених слів.

Червень. Ясно-сліпучий гарячий день. Полтавський степ. Обабіч понад трасою красуються жита, пнуться в стрілку озимі пшениці, зеленими й зелено-жовтавими килимами стелиться ярина (Остап Вишня.)

Завдання 6. Випишіть двоскладні і односкладні речення. Визначте граматичну основу, зробіть морфологічний розбір підкресленого слова.

Хліб – найвиразніший, найпопулярніший, найбільш значущий атрибут слов’янського харчування. Хліб – усьому голова. Хліб та вода – козацька їда. Без хліба суха бесіда. Таких прикладів української народної мудрості можна наводити безліч. Хліба споживали завжди багато, бо харчування в цілому було низьким за калорійністю. З хлібом їли й рідкі страви, й картоплю, й навіть кашу. З ним улітку їли на полуденок (підвечірок) свіжі огірки, фрукти, ягоди, баштанні (З кн.. «Українська минувшина»)

Завдання 7. Запишіть текст. Знайдіть односкладні речення. Визначте їх тип. Яким способом виражається в них головні члени?

Сідаймо снідати!

Розпочнемо з хліба. Адже хліб – усьому голова. Хліб… Таке м’яке, пахуче, тепле слово, а ще й яке таємниче! Є воно лише у слов’янських мовах, а колись було ще у готській мові (вимовлялося гляйф) і в давньонімецькій мові (хлейб). У давнину ці народи були нашими сусідами по Дніпру та Віслі. Проте вчені вважають, що усі ці народи запозичили назву хліба з якоїсь ще більш таємничої мови, може, від неї тільки це слово залишилося (А. Коваль.)

Завдання 8. Спишіть. Визначте неповні речення та вкажіть на виражальні особливості неповних речень.

  • Привіт, Іване!

  • Як справи?

  • Чудово, а в тебе?

  • Нормально. Ти ще довго тут будеш?

  • Тільки перегляну ось ці журнали. А що?

  • Я хотіла б поговорити з тобою.

  • Добре. Чекай через півгодини біля входу.

  • Домовились.

Завдання 9. Запишіть текст. Знайдіть речення з однорідними підметами. Які засоби зв’язку при цьому використовуються?

Провесна. По узліссі і на галявині зеленіє перший ряст і цвітуть проліски та сон-трава. Дерева ще безлисті, але вкриті бростю, що от-от має розкритись. На озері туман то лежить пеленою, то хвилює од вітру, то розкривається, одкриваючи блідо-блакитну воду (Леся Українка.)

Завдання 10. Прочитайте і спишіть, підкреслюючи однорідні члени речення. Назвіть поширені і непоширені однорідні додатки.

Краса в імені твоїм

Є слово, з яким людина не розлучається ніколи. І народиться дитина – до неї це слово приходить першим. Воно має бути дзвінким і красивим. Це – ймення твоє.

Дитині ім’я дають батьки. Воно вирізняє людину з-поміж інших людей, супроводжує її у щасті й журі, у життєвих випробуваннях. Ім’я з’єднує нас із батьківською хатою, рідною мовою і культурою, минулим і прийдешнім, з багатьма народами світу, з поезією слова. Ймення окремих людей зливаються в симфонію краси, несуть у світи відлуння вічності.

(І. Вихованець.)

Завдання 11. Поширте речення спочатку однорідними означеннями, а потім – неоднорідними. Запишіть їх.

Зразок. Пішов дощ. – Пішов тихий, теплий дощ. Пішов тихий грибний дощ.

Надходив вечір. Зацвіли квіти. Почулась пісня. Висипала дітвора. Грає море.

Завдання 12. Зробіть стилістичну правку речень і поясніть, які були допущені помилки. Підкресліть однорідні члени речення.

1.Хлопці нашого класу люблять і займаються спортом. 2. Я люблю читати оповідання, повісті, фантастику, романи та прозу. 3. У магазині продаються канцелярські товари, олівці, зошити. 4. Школярі поважають і допомагають батькам у праці.

Завдання 13. Спишіть, поставте розділові знаки при звертаннях, вставних словах, словосполученнях і реченнях. Зробіть словотвірний розбір виділеного слова.

1.Поезіє сонце моє оранжеве щомиті якийсь хлопчисько відкриває тебе для себе… 2. О рік ріко Перлино краю в сорок четвертім пам’ятаю фашисти щезли із села, і воля в маскхалатах йшла. 3. – Бач наші йдуть, йдуть вже сину – і я побачив огняну сльозину у матері на звітренім лиці. 4. Тоді почув уперше я легенду, а ніч конала, нищилась дощенту, у хаті було світло од заграв, як Щек і Кий, Хорив й сестриця Либідь жили на кручах ув одній колибі…

Завдання 14. Наведіть власні приклади речень з відокремленими членами і запишіть.

Відокремлені члени речення

Приклади

Означення

Прикладки

Додатки

Обставини

Уточнюючі члени речення

Завдання 15. Спишіть, вставляючи пропущені букви.

Пр..їхати, ро..казати, пр..думати, бе..кінечний, ..бити, ..хопити, ро..колоти, бе..збройний, ..планувати, ро..відати, пр..звисько, пр..тихий, ..рушити, бе..пощадний, ро..пустити, пр..будова. пр..глибокий.

Завдання 16. Розкриваючи дужки, поставте, де треба, дефіс. Сформулюйте правила написання різних частин мови через дефіс.

(Пів)Європи, (пів)книги, (пів)школи, (ніжно)зелений, (загально)відомий, (хто)небудь, раз(у)раз, де(не)де, (як)небудь, (аби)як, (де)що, (з)за, (по)перед, (сніжно)білий, казна(де), (часто)густо, (світло)чутливий, (по)англійськи, (десяти)тонний, коли(не)коли, (будь)який, (трамвайно)тролейбусний, (високо)гірний, (зі)школи, (жовто)сірий.

Пишіть і говоріть правильно

Бути в найкращих стосунках.

Стягувати штраф.

Поза всяким сумнівом.

Винагорода за вислугу років.

У разі вашої згоди.

У поточному році.

Справа варта уваги (заслуговує на увагу).

Якщо це вас не обтяжить.

Укладати угоду.

Обіймати посаду.

Зачинено на перерву.

Працювати за власним бажанням.

Викласти письмово.

! Державний експерт

Старовинний шолом

Зібрання творів

«Зіркова» хвороба

Справжній хаос (безпорядок)

Безмежний хаос (простір)

Хвалений учень

Посланець миру

Атласна ковдра

Атлас світу

Урочистий вечір

? Визначте основні орфограми у поданих словах.

В’юнитись, черв’як, морквяний, Воробйов, пам'ять, верхів’я, підв’язати, бюро, тьмяний. Лук’янчук, реп’ях, дит’ясла, зоряно, дзвякати, мавпячий, пів’яблука, ,пів’ящика, роз’їзд, без’язикий, крюк, духмяний, медвяний, кучерявий, матір’ю, Мар’яна, кров’ю, Святослав, В’ячеслав, Валер’ян, бюрократ, пір’я, миш’як, солов’їний, духмяний.

*********************************************************************

Вивчення мови – це та площина, з якої починається пізнання світу, свого народу, його духовності. Звідси бере початок національно-патріотичне та й взагалі всяке інше виховання.

В. Іванишин, Я. Радкевич-Винницький

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
4
міс.
0
1
дн.
0
9
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!