. Повторення вивченого про типи мовлення. Особливості побудови опису приміщення й природи.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема. Повторення вивченого про типи мовлення. Особливості побудови опису приміщення й природи. Словосполучення в одному тексті різних типів мовлення (розповіді й опису, розповіді з елементами роздуму). Жанри мовлення: оповідання, замітка, повідомлення, план роботи, оголошення, особливості їх побудови

Мета: повторити відомості про типи мовлення, навчити правильно визначати кожен тип мовлення, особливості їх побудови, навчити правильно збирати й систематизувати зібраний матеріал для твору з основних джерел, виховувати культуру мовлення.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

Актуалізація опорних знань учнів.

Уважно прочитайте текст. Дайте відповіді на запитання і виконайте завдання.

Мовлення, яке ми чуємо, доволі різноманітне. Це і розмовно-побутове спілкування, і місцевий говір, і дискусія в науковій лабораторії, виступи на радіо й телебаченні. Звичайно. Мовлення людей залежить від рівня культури мовців, від мети спілкування, ситуації, в якій воно відбувається.

Літературну мову ми вивчаємо у школі, оволодіваємо нею, читаючи книги. Це мова освіти, офіційно-ділових паперів, науки, художньої літератури та культури.

До основних рис літературної мови належать словникове багатство і розмаїтість виразів, загальновживаність, обов’язковість їх норм. Норма літературної мови – це взірець, сукупність правил уживання в мовленні слів, їх форм, виразів. Існують правила вимови слів, їх наголошування, написання, за певними правилами будуються словосполучення і речення. Спілкуватися літературною мовою – це говорити відповідно до загальноприйнятих правил довідника.

1. Від чого залежить мовлення людей?

2. В яких ситуаціях необхідно послуговуватися літературною мовою? Наведіть приклади.

3. Які риси літературної мови відрізняють її від побутового мовлення або місцевої говірки? Складіть ї розіграйте діалог за ситуацією на самостійно обрану тему.

4. Як ви розумієте поняття норма літературної мови?

Робота з таблицею

Види мовленнєвої діяльності

                                                                           

Аудіювання

Читання

Говоріння

Письмо

Уміння сприймати на слух висловлювання і розуміти його

Уміння читати тексти мовчки і вголос із достатньою швидкістю, розуміти зміст прочитаного

Уміння грамотно складати власні висловлювання на певні теми з дотриманням правил спілкування

Уміння грамотно передавати думки, певні висловлювання, дотримуючись правил написання слів і вживання розділових знаків

Яким типом мовлення ви скористаєтесь, розповідаючи, що ви робили сьогодні ранком, як провели вчорашній вечір? Складіть невеличке усне висловлювання «Мій вихідний день».

Який тип мовлення ви покладете в основу твору - мініатюри на тему:

  1. Незвичайна зустріч.

  2. Осінній ранок.

  3. Моя подруга.

  4. Моє улюблене заняття.

  5. Дім, де я живу.

  6. Цікава подорож.

Культура мовлення. Усно складіть висловлювання – розповідь у відповідному до мети та ситуації спілкування стилі (обсяг 6-8 речень) про те, як висівається, росте і якого догляду потребує ваша рослина, уявивши, що ви передаєте цю інформацію:

меншій сестричці вдома;

на засіданні шкільного гуртка ботаніки;

у листі до найкращого друга.

Культура мовлення. Складіть (письмово) першу репліку діалогу, в який ви вступите за окреслених нижче ситуацій. Які слова ввічливості (етикетні формули) ви використаєте?

  1. Ви вперше прийшли до хворого товариша в лікарню, не знаючи відділення, де його лікують, ні номера лікарняної палати.

  2. Ви знайшли у вагоні поїзда метро кимось загублену парасольку.

  3. Ви прийшли до цирку, не маючи квитка на виставу.

  4. Ви хочете купити в книгарні книжку, останній примірник якої виставлено на вітрині.

Підсумок уроку.

Домашнє завдання.

Напишіть невеличке повідомлення «Типи мовлення». Яким типом мовлення ви скористаєтесь? Чому?

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
4
міс.
0
3
дн.
2
1
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!