Повторення в кінці року. Словотвір та орфографія. Українська мова, 6 клас

Опис документу:
Тема. Повторення в кінці року. Словотвір та орфографія. Мета: узагальнити й систематизувати знання шестикласників зі словотвору й орфографії; удосконалити вміння й навички визначати словотвірні категорії, пояснювати орфограми у словах, використовуючи вивчені правила правопису; розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу, творчі вміння використовувати словотвірні категорії у власних висловлюваннях; виховувати повагу до сім’ї, членів родини, свого роду.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Урок № 120

Тема. Повторення в кінці року. Словотвір та орфографія. Українська мова, 6 клас

Мета: узагальнити й систематизувати знання шестикласників зі словотвору й орфографії; удосконалити вміння й навички визначати словотвірні категорії, пояснювати орфограми у словах, використовуючи вивчені правила правопису; розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу, творчі вміння використовувати словотвірні категорії у власних висловлюваннях певного стилю і типу мовлення; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати повагу до сім’ї, членів родини, свого роду.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань.

 

Хід уроку

 I. Організаційний момент

 

II. Оголошення теми й мети уроку

 

III. Актуалізація опорних знань

 

Робота з текстом (читання мовчки)

Прочитати текст мовчки. Визначити тему й основну думку. Виділити мікротеми. Дібрати до них заголовки. Переказати текст, доповнивши власними міркуваннями.

СІМ’Я

Необхідною умовою життя кожної людини українці, як і інші народи, завжди вважали сім’ю, тому що саме вона складала його господарську та моральну основу. До родини в Україні завжди ставились з великою увагою та пошаною.

Здавна в українській родині існував чіткий розподіл обов’язків між усіма її членами, тому що налагодженість побуту та створення сімейного добробуту залежали саме від цього (З журналу).

 

Виписати виділені слова. Зробити їх словотворчий розбір.

Позмагайтеся! До слова пошана дібрати синоніми (повага, шана, шанування, шаноба, признання, увага).

 

IV. Узагальнення й систематизація здобутих знань у процесі практичної роботи

 Ситуативне завдання

Уявити ситуацію: під час морської подорожі ви знайшли пляшку з запискою. Її автор дуже хвилювався, коли складав повідомлення, і тому переплутав слова місцями. Розшифрувати, що хотів сказати автор. Порівняти свій варіант із тим, що склав ваш однокласник. Що Африки на півмісяця біля вже я перебуваю розташований острові.

Виписати слово з пів- і пояснити його правопис. Продовжити ряд слів з пів- своїми власними прикладами.

Самостійна робота з творчим завданням

Записати подані слова, знімаючи риску. Аргументувати свій вибір.

Радіо/передача, кіно/зал, яхт/клуб, радіо/деталь, фут/бол, теле/фільм, зірви/голова, південно/західний, кают/компанія, генерал/армії, режисер/ постановник, біло/ручка, ред/колегія.

З двома-трьома словами скласти речення, пов’язані між собою однією темою.

З’ясувати лексичне значення виділених слів. У разі потреби звернутися до тлумачного словника.

 

Ігрове завдання «Хто швидше?»

Поєднати слова з двох колонок у словосполучення.

жовтогарячий

прапор

жовто-блакитний

сонце

південноукраїнський

факультет

інженерно-технічний

землі

кисло-солодкий

дерево

буйнолистий

страва

Пояснити написання складних прикметників.

Творче конструювання

Пригадати способи словотворення. Від поданих слів утворити якомога більше нових слів, використовуючи різні способи творення.

Сад, сім’я, мати, батько, вода, озеро, земля, рушник, честь, хата, добро, хліб, вишня, село, країна, квітка, книжка, верба, зірка.

Виділити наголос у кожному слові. Дослідити, чи змінюється він при утворенні нових слів.

 

Вибірково-розподільна робота

Прочитати текст. Визначити тип мовлення. Дібрати заголовок.

     

Я пам'ятаю, як урочисто проводжали в поле плугатарiв iз раннiм плугом. Коли ж вони повертались увечерi додому, їх стрiчали старi й малi. А яка то була радiсть, коли орач виймав тобi з торби шматок причерствiлого хлiба i казав, що вiн од зайця. Це був найкращий хлiб мого дитинства! А хiба не святом ставав той день, коли ти сам торкався до чепiг i проводив свою першу борозну? I досi з глибини рокiв озивається голос мого батька, який одного прихмареного ранку поставив мене, малого, радiсного i схвильованого, до плуга, а сам став бiля коней. Дома вiн про нашу працю говорив як про щось героїчне: "Хмари йдуть на нас, громи обвалюються над нами, блискавки падають перед нами i за нами, а ми собi оремо та й оремо поле".

З щедрiвок, якi взимку виспiвувались пiд вiкнами добрих людей, я знав, що за плугом навiть сам бог ходив, а богоматiр носила їсти орачам. Тому й досi, коли я в полi бачу обрис жiнки, що несе обiд уже не орачевi, а трактористу чи комбайнеру, в моїй душi трепетно сходяться ранковi легенди минулого з сьогоднiшнiм днем... (М. Стельмах).

Виписати у три колонки іменники, утворені різними способами: префіксальним, суфіксальним, префіксально-суфіксальним.

Зробити синтаксичний розбір першого речення.

 

V. Підсумки уроку

Подумати і дати відповіді:

1. Яка особливість утворення нових слів?

2. Назвати способи творення слів. Навести приклади.

3. Які орфограми щодо правопису слів виявилися найскладнішими? Аргументувати відповідь, підтверджуючи прикладами.

4. Навести приклади слів, утворених поєднанням основ слів.

 

VI. Домашнє завдання

Скласти монологічне висловлювання у науковому стилі про словотвір як розділ науки про мову та його значення для розвитку мовлення кожної людини.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Методологічні основи організації психолого-педагогічного супроводу освітнього процесу дитини із особливими освітніми потребами»
Маргарита Сергіївна Чайка
30 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.