Повторення й узагальнення вивченого про займенник

Опис документу:
Розробка уроку з української мови для вчителів4 класів

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

7

Тема: Повторення й узагальнення вивченого про займенник

Мета:

  • повторити й узагальнити вивчене про займенник; удосконалювати навички правопису займенників; розвивати вміння впізнавати в реченнях займенники, визначати їх особу, число, відмінки;

  • розвивати вміння використовувати займенники у мовленні;

  • виховувати працелюбність, бажання допомогти один одному; прагнення співпраці з іншими учнями, вміння висловлювати власну думку, поважати думки інших.

Обладнання: назви станцій маршруту; завдання групам; ноутбук, проектор,презентація до уроку

Хід уроку:

І. Організація класу

Закінчилася перерва,

Продзвенів чаклун - дзвінок

А тепер усі швиденько

Налаштуймось на урок.

У мене діточки -

Як ті квіточки.

Всі гарненькі, чепурненькі

Й до роботи беручкі.

Починаймо працювати,

Ви ж у мене молодці,

Мови рідної знавці.

ІІ. Психологічний тренінг

ВЧИТЕЛЬ

УЧНІ

Ви - найкращі

Ви - активні

Ви - розумні

Ви – ерудовані

Ви – винахідливі

Я люблю Вас!

Ми - найкращі

Ми - активні

Ми - розумні

Ми – ерудовані

Ми – винахідливі

Ми любимо Вас!

2. Позначення настрою на уроці на полях зошита, запис числа, класної роботи.

- Побажайте один одному удачі на уроці, потисніть руку товаришеві.

ІІІ. Повторення та узагальнення знань.

  1. Повідомлення теми й мети уроку.

  • Сьогодні ми здійснимо подорож до знайомої вам частини мови. Шлях буде довгим, але у дорозі ми будемо допомагати один одному. Бо девіз нашого уроку такий: «Якщо дружить увесь клас – успіх буде повсякчас».

  • А мандруватимемо ми на веселому поїзді.

  1. Станція « Домашня»

  • До якої частини мови ми здійснимо подорож допоможе вам дати відповідь загадка: ( слайд)

Є добрий друг в іменника,

Числівника й прикметника.

Як звуть його – секрет,

Така ось арифметика.

Як втомляться іменники

У реченнях стояти,

До себе звуть їх

Від втоми рятувати. ( ЗАЙМЕННИКИ)

  • Що це за частина мови?

  • Отож, сьогодні ми повторимо та узагальнимо наші знання про займенник.

  • Чому ця частина мови називається саме займенник? ( Тому що вживається замість імені, тобто іменних частин мови)

  • Наша мова була б нудна і довга, коли б у ній не було займенників. Адже займенники з успіхом заміняють іменники, прикметники, числівники. Це, ніби « запасні гравці на футбольному полі чи « дублери « в театрі»( рос. лінгвіст Олександр Реформатський)

  1. Станція « Каліграфічна» ( слайд)

МММ Ммм ммм люб имо рід ідн олу шко

Ми любимо рідну школу.

  • Визначте основу цього речення

  • Назвіть частини мови.

  1. Станція « Загадкова» ( слайд)

Гра « Чий будиночок?» ( слайд)

  • Яка сім’я живе в цьому будиночку?

  • Чому ви так саме думаєте?

  • На що вказують займенники?

  • Назвіть їх.

  1. Станція « Казкова»

  • А зараз з одним із цих займенників складіть речення казкового змісту. А всі інші і наші гості спробують відгадати казку та казкового героя про кого або про що йдеться.

  • ( Діти складають речення)

  1. Цікаві завдання командам

Усе для перевірки знань -

Парад завдань і запитань!

Що займенник, ти це знаєш,

А чи особу відгадаєш?

І команда шукає тільки займенники І особи, ( нам)

ІІ команда - ІІ особи ( тобі)

ІІІ команда – ІІІ особи. ( з ними)

Висновок: особові займенники при відмінюванні змінюють основу слова.

Диктант – мовчанка

  • Я буду показувати вам картки, а ви записуйте займенники.( Один учень працює біля дошки)

  • ІІ особа однини

  • ІІІ особа однина ж.р.

  • І особа мн.

  • Прийшов до ( він)

  • Згадувати (я )

  • Спілкувати з ( ми)

Перевірка диктанту:

Ти, вона, ми, прийшов до нього, згадувати мене, спілкувати зі мною.

Самостійна робота. Робота з деформованими реченнями.

Очі, були, у, великі, нього, сині, очі.

( У нього були великі сині очі.)

  • Як ви написали у нього? Чому?

  • Визначіть особу, число, відмінок цього слова.(3 ос.одн.Р.в.)

Висновок: в особових займенниках можна визначити особу, в деяких - рід, число , відмінок.

Станція « Спортивна» діти під музику виконують вправи веселих звіря (презентація)

Станція « Всезнайок»

  • Спишіть текст, замінивши займенники І особи однини на займенники ІІІ особи однини. Поясніть роль займенників у реченні.

Висновок:займенник може виступати головним і другорядним членом речення.

Станція « Дружна» ( слайд)

Робота в групах( завдання на картках)

Емоційний настрій: вказівним і середнім пальцем « підійдіть» по руці сусіда до плеча , похлопайте і скажіть: « Не хвилюйся! Я тобі допоможу!»

  • В якій формі вжито займенник:

І команда

ІІ команда

ІІІ команда

Дай мені ( І ос. Д.в.)

Несуть нам ( І ос. Д.в.)

Вітаю вас ( ІІ ос. З.в)

Дякую тобі ( ІІ ос. Д.в.)

Летить над нами (І ос. О.в.)

Живе в ньому ( ІІІ ос. М.в.)

Дружу з ним ( ІІІ ос. О.в.)

Привіт від мене ( І ос. Р.в.)

Приніс вам ( ІІ ос. Д.в .)

Весело з тобою ( ІІ ос. О.в)

Дарую їй ( ІІІ ос. Д.в.)

Цвіте на ній ( ІІІ ос. М.в.)

Станція « Жартівлива»

Мозковий штурм

  • Займенник – це дуже цікава частина мови, Жарти – загадки зможе той розгадати, хто добре знає особові займенники.

  • Які два займенники псують дороги? ( ями)

  • Що треба зробити з руками, щоб утворилися три особові займенники? ( ви-ми- ти)

  • Додавши до займенника І особи одну букву, перетворіть його на антонім до слова « війна». ( Мир)

  • Я – спереду, я – вкінці, а посередині назва породи коня ( маленького). Разом буде назва країни. ( Я – поні –я)

  • Хто швидше назве займенники з двома буквами е ? ( Мене, тебе)

  • Хто швидше здогадається , у яких займенниках є буквосполучення ьо, йо? ( у нього, у ньому, його, йому)

  • Яке жіноче ім’я складається з тридцяти займенників? ( Зоя)

Фокуси займенника

Це невигадана історія, яка трапилася років тридцять тому. Молодий художник вперше приїхав у незнайоме село, щоб написати кілька портретів. Того ж дня й почав працювати. Зібрався чималий гурт, подивитись на роботу хлопця. Одна бабуся досить голосно спитала:

  • Що воно там малює?

Художник почув цю репліку й мовчки всміхнувся.

Портрет вдався на славу, всі говорили, що жінка, яку малював художник, на портреті була як жива, тільки ще гарніша.

Минуло кілька тижнів. У клубі, ще без рамок, просто на підлозі стояли картини молодого художника. А він усе малював. Якось нагодилася та сама бабуся, тільки спитала вона вже інакше:

  • Що він сьогодні малює?

А згодом, побачивши в клубі цілу галерею портретів та бабуся спитала:

  • А кого вони ще малюватимуть?

  • Чому ж бабуся вживала щоразу нові займенники, називаючи одну і ту ж саму людину?

Слайд

Висновок: повагу людей треба заслужити, займенник «Ви» може вживатися при зверненні до однієї особи ( ти) як засіб вираження ввічливості й пошани. Тоді його пишемо з великої букви.

Станція « Творча»

Твір – мініатюра

  • Напишіть про себе і про ту несподіванку, яка трапилася за поданим зачином.

Учитель просить мене прочитати домашній твір. Я розгортаю зошит, а там….

Запис продовження розповіді учнями.

Зачитування фантастичних розповідей.

Станція « Підсумкова»

Прес – конференція

Вчитель обирає знавця Займенникових наук, якому кореспонденти будуть задавати питання з даної теми. Учень сідає за учительський стіл і відповідає на запитання однокласників. Якщо відповіді були правильними, то учень отримує відзнаку - медаль.

  • Ось ми і закінчили вивчати тему « Займенник». Позначте на полях зошита свій настрій в кінці уроку. Чи змінився він? Чому?

  • Тому що допомагали мені сьогодні ви та ваша дружба.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
1
міс.
2
2
дн.
0
3
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!