Поурочне планування теми "Органи людини та система органів. Організм як єдине ціле."

Опис документу:
Поурочний план призначений для організації індивідуального навчання учнів 9-го класу у відповідності до програми для спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів 5-9(10) класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів інтенсивної педагогічної корекції (для дітей із затримкою психічного розвитку) «Природознавство». Укладач: Блеч Г. О., Трикоз С. В., Київ - 2016. Для закріплення матеріалу з теми: " Органи людини та система органів" додаються флеш-картки.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Дата Урок №2

Природознавство 9 клас

Тема: Органи людини та система органів: опорно-рухова, кровоносна, дихальна, травлення, видільна, нервова. Організм як єдине ціле.

Мета: дидактична: ознайомити з поняттями про органи та системи органів,

навчити усвідомлювати поняття про організм, як єдине ціле.

Виховна: виховувати акуратність, наполегливість, сприяти формуванню інтересу до вивчення організму людини; позитивного емоційного ставлення до навчання;.

Розвиваюча: розвивати увагу, спостережливість, уміння порівнювати і робити логічні висновки

Основні поняття і терміни:

Методи та методичні прийоми: бесіда, показ, робота з флеш-картками;

Обладнання: дидактичні картки, таблиці, презентації,

Тип уроку: урок формування знань і умінь,

Хід і зміст уроку

І. Організація уроку:

Створення сприятливої психологічної обстановки.

ІІ. Актуалізація опорних знань ( бесіда за питаннями)

  • Чому людина належить до живої природи?

  • Що таке здоров’я?

  • Що таке хвороба?

  • Чому організм людини можна вважати системою?

  • Навіщо потрібно знати будову свого організму?

Отже, Основними причинами хвороб людини є гіподинамія, стреси, шкідливі звички, неправильне харчування, порушення режиму праці й відпочинку, стан довкілля, вплив хвороботворних організмі.

Тому дотримуйся порад пам’ятки

«Будьте здорові»:

Живіть у злагоді з природою

Будьте добрими і милосердними

Зміцнюйте впевненість, що ви здорові

Бажайте здоров’я всім, хто вас оточує

Загартовуйтесь

Правильно харчуйтесь

Давайте організму навантаження

Обмежте вживання «штучних» ліків

Найдіть у собі віру

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності і вивчення нового матеріалу.

Ви вже ознайомилися з тим, що тіло людини складається з багатьох частин – органів. Серце, легені, шлунок – це приклади органів. Кожен орган надзвичайно важливий для організму людини і виконує певну функцію. Наприклад, за допомогою легенів людина дихає, шлунка і кишечнику – перетравлює їжу; м’язів і кісток – рухається.

Усі органи залежать один від одного. У тілі здорової людини вони діють злагоджено, узгоджено.

Органи, які виконують спільну роботу, утворюють системи органів. Наприклад, стравохід, шлунок, кишечник і деякі інші органи утворюють травну систему.

Серце і кровоносні судини утворюють кровоносну систему.

Вона забезпечує рух крові в організмі – кровообіг.

Злагодженою роботою всього організму керує нервова система. Вона складається з головного мозку, спинного мозку і нервів.

До всіх органів тіла від головного і спинного мозку відходять

нерви, схожі на нитки. По них у мозок надходять різні сигнали, а від мозку йдуть зворотні сигнали всім органам тіла.

Тепер дізнаємось про те, що Організм людини — складна система.

Давайте подумаємо , які асоціації у вас виникають із словом «система»?

Ще вивчаючи курс природознавства, ви дізналися, що живі організми є системами. І людина не виняток. Це теж система, причому дуже складна. До складу її організму входить багато різних органів, і всі вони повинні працювати злагоджено. Як же все це відбувається?

Уявіть, що ви довго гуляли і втомилися. Вашому організму треба відновити витрачені ресурси. Для цього ви з’їдаєте бутерброд або пиріжок. Для того щоб ця їжа перетворилася на потрібну вам енергію, організм повинен задіяти м’язи голови, стравоходу, шлунка й кишечника. Він повинен віддати команду слинним залозам, а також залозам шлунка та кишечника на виділення ферментів (речовин, які розщеплюють їжу); задіяти підшлункову залозу й печінку; забезпечити рух крові у відповідних органах і транспорт кисню з легень для потреб клітин.

Що й казати, система складна. Однак вона є досить надійною і, якщо ми не будемо їй заважати, може працювати ефективно десятки років.

Різноманітність клітин і тканин

Тіло людини складається з 1014 (100 трильйонів) клітин. Однак ці клітини не є однаковими: вони спеціалізовані й мають певні особливості будови. Це пов’язано з тим, що різні типи клітин виконують в організмі свої функції..

Схожі за будовою клітини організму, які виконують спільну функцію, об’єднуються у тканини. Окрім власне клітин, до складу тканини входить міжклітинна речовина, яка виділяється цими ж клітинами.

Різні типи тканин містять різну кількість міжклітинної речовини.

Міні-лекція(конспект)

Органи й фізіологічні системи

Людський організм не є мішаниною тканин і клітин. Він складається з окремих частин, кожна з яких пристосована до виконання

певних функцій. Ці частини називають органами.

Орган — це частина тіла, яка має певне розташування, характеризується певною формою й будовою та виконує одну або декілька специфічних функцій. Для того щоб забезпечити виконання всіх необхідних організму функцій, органи об’єднуються в групи. Ці групи називають фізіологічними системами.

Фізіологічна система — це сукупність органів, які спільно забезпечують перебіг найважливіших життєвих процесів.

До таких процесів належать травлення, дихання, транспорт речовин,

виділення тощо.

Травна система

До складу травної системи входять такі органи, як ротова порожнина, зуби, глотка, стравохід, шлунок, підшлункова залоза, печінка, кишечник.

Їхнє основне завдання полягає в тому, щоб перетворити їжу,

яку споживає людина, на поживні речовини, здатні засвоїтися організмом. Адже саме з них організм будує нові клітини й виробляє енергію для своєї життєдіяльності. Для цього всю їжу треба розщепити на окремі молекули або групи молекул. Розщеплення різних речовин відбувається за різних обставин, тому в кожній окремій частині травного тракту створюються певні умови. Так, у шлунку утворюється кисле середовище, а в ротовій порожнині й кишечнику — лужне.

Дихальна система

Дихальна система людини представлена такими органами, як носова порожнина, гортань, трахея, бронхи, легені. Ця система відповідає за насичення крові киснем. Кисень потрібен організму для вироблення енергії. Окрім того, через цю систему з організму видаляються газоподібні продукти обміну речовин.

Сама дихальна система кисень не транспортує. Це робить кров.У легенях кисень з повітря проходить через стінки кровоносних судин і захоплюється клітинами крові. А з крові в легені в цей час виділяються продукти обміну речовин.

Кровоносна система

До складу кровоносної системи входять такі органи, як серце, артерії, вени, капіляри. Її основне завдання — забезпечувати транспорт речовин усередині організму. Кровоносна система переносить кисень, вуглекислий газ, мінеральні та органічні речовини. Вона також забезпечує утворення тромбів у разі свого пошкодження. Тромби запобігають витіканню крові з організму й попереджають її значні втрати. Також ця система відіграє важливу роль у захисті організму від інфекцій.

Видільна система та покриви тіла

Органами сечовидільної системи є нирки, сечовий міхур, сечоводи. Також видільні функції здійснюють шкіра, легені й печінка.

Ця система відповідає за виведення з організму продуктів обміну, надлишку води і шкідливих речовин.

Покриви тіла представлені шкірою та її похідними — волоссям

і нігтями. Шкіра вберігає організм людини від потрапляння в нього

мікроорганізмів та шкідливих речовин. Нігті захищають кінчики пальців від механічних пошкоджень, а волосся — голову від перегрівання на сонці. Брови та вії перешкоджають потраплянню в очі пилу, поту тощо.

Опорно-рухова система

Опорно-рухова система складається з кісток і м’язів. Вона відповідає за рухи тіла та захист внутрішніх органів.

Череп захищає головний мозок і є однією з найміцніших структур організму людини, а ребра і грудина прикривають органи грудної порожнини. Однак захисні функції виконують не тільки кістки: м’язи живота уберігають органи черевної порожнини від пошкоджень. Також кістки і м’язи забезпечують опору внутрішнім органам і їхнє фіксоване положення в організмі.

Нервова система

До складу нервової системи входять нерви, нервові вузли, спинний та головний мозок.

Ця система відповідає за керування всім організмом: вона забезпечує взаємодію окремих органів і частин тіла за допомогою нервових імпульсів.

Ендокринна система

Ендокринну систему утворюють залози внутрішньої секреції. Їх називають так тому, що вони виділяють речовини, які синтезують, не в зовнішнє середовище, а в кров або лімфу, що є частиною внутрішнього середовища організму. Ендокринна система, як і нервова, здійснює регуляцію функцій

організму та забезпечує узгоджену дію його органів і фізіологічних

систем. Проте робить вона це в інший спосіб — за допомогою спеціальних речовин — гормонів.

Сенсорні системи

Складовими сенсорних систем є органи чуттів: зору, слуху, нюху, смаку, дотику, рівноваги.

Репродуктивна система.

Включає органи розмноження.

Імунна система

обєднує органи і клітинии, які беруть участь у підтриманні сталості внутрішнього середовищаорганізму та забезпечує його захист від хвороботворних бактерій і вірусів. До її складу входять кістковий мозок, загрудинна залоза (Тимус), селезінка та лімфовузли.

Робота з роздатковим матеріалом(флеш-картки)

Запишіть висновки в зошиті.

IV. Закріплення

Підсумки

Орган – це частина тіла, що має певну форму й будову та виконує одну або декілька специфічних функцій.

Фізіологічні системи – це органи, поєднані між собою функціонально, а часто – й просторово, які забезпечують певні функції організму.

Різні фізіологічні системи, тимчасово об’єднуючись, утворюють функціональні системи, що забезпечують складні процеси життєдіяльності.

Перевір себе

  1. Чому людина належить до живої природи?

  2. Що таке орган?

  3. Наведи приклади органів людини. Яку роботу вони виконують?

  4. Що таке система органів? Наведи приклади.

  5. Яка система керує діяльністю організму?

  6. Що таке фізіологічна система?

  7. Які функції виконує система органів: а) нервова; дихальна? Видільна? Г) кровоносна?

  8. Які органи входять до системи: а) травної? Б) кровоносної?в) опорно-рухової?

  9. Виберіть одну правильну відповідь

1. Укажіть основну функцію, яку виконує опорно-рухова система:

а) опорна; б) секреторна; в) транспортна; г) гуморальна.

2. Укажіть основну функцію, яку виконує кровоносна система:

а) транспортна; б) секреторна; в) рефлекторна; г) видільна.

  1. Утворіть логічні пари

Установіть відповідність між фізіологічними системами та їхніми функціями.

А дихальна

Б травна

В кровоносна

Г видільна

1 гуморальна регуляція

2 газообмін

3 живлення організму

4 забезпечення органів поживними речовинами і киснем

5 виведення з організму

продуктів обміну

V. Рефлексія:

1. Що ми пізнали на уроці ?

2. Що залишилось неясним?

3. Що було відомо раніше?

4. Які питання про системи органів людини цікавлять?

ІV. Домашнє завдання.

Джерела інформації

  1. Задорожний К. М. Біологія : підруч. для 8 класу загальноосвіт. навч. закл. / К. М. Задорожний. — Х. : Вид-во «Ранок», 2016. — 240 с. : іл. ISBN 978-617-09-2885-6

УДК [591:

  1. Гільберг Т.Г.Природознавство : підруч. для 3-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / Т.Г. Гільберг, Т.В. Сак. – К. : Генеза,

  2. Біологія : підруч. для 8-го кл. загальноосвіт.навч. закл./Н.Ю. Матяш[та ін.]. – Київ: Генеза, 2016.-288с.:іл..

ДОДАТКИ

Опорно-рухова система складається з кісток і м’язів. Вона відповідає за рухи тіла та захист внутрішніх органів

До складу травної системи входять такі органи, як ротова порожнина, зуби, глотка, стравохід, шлунок, підшлункова залоза, печінка, кишечник.

Дихальна система людини представлена такими органами, як носова порожнина, гортань, трахея, бронхи, легені. Ця система відповідає за насичення крові киснем. Кисень потрібен організму для вироблення енергії. Окрім того, через цю систему з організму видаляються газоподібні продукти обміну речовин.

Органами сечовидільної системи є нирки, сечовий міхур, сечоводи. Також видільні функції здійснюють шкіра, легені й печінка.

Ця система відповідає за виведення з організму продуктів обміну, надлишку води і шкідливих речовин.

До складу кровоносної системи входять такі органи, як серце, артерії, вени, капіляри. Її основне завдання — забезпечувати транспорт речовин усередині організму. Кровоносна система переносить кисень, вуглекислий газ, мінеральні та органічні речовини

До складу нервової системи входять нерви, нервові вузли, спинний та головний мозок.

Ця система відповідає за керування всім організмом: вона забезпечує взаємодію окремих органів і частин тіла за допомогою нервових імпульсів.

Завдання: доповніть флеш-картки системами органів, яких немає на малюнках.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»