Пошуково - дослідницький екологічний проект "Річка мого дитинства - річка Вовча"

Опис документу:
В запропонованому пошуково – дослідницькому екологічному проекті «Річка мого дитинства – річка Вовча» розглянуто як теоретичні, так і практичні аспекти освіти сталого розвитку.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Відділ Селидівської міської ради

ЗДО № 30 «Ясна поляна»

Екологічний проект

«Річка мого дитинства – річка Вовча»

Автор – укладач

вихователь ЗДО № 30 «Ясна поляна»

с. Курахівка м. Селидове

Старовойтова Юлія Петрівна

2018

Екологічний проект «Річка мого дитинства – річка Вовча»

Тема сталого розвитку: ресурси

Сфера сталого розвитку: екологічна

Тип: дослідницько - творчий

Термін: короткостроковий (2 тижні)

Місце проведення: ЗДО № 30 «Ясна поляна»

Вік учасників: 5 – 6 рік життя

За кількістю учасників: груповий (старша група «Капітошка», вихователі та батьки)

Обладнання: папір, олівці, ножиці, клей, маркери по кількості дітей в групі.

 Актуальність напрямку роботи

Загальною потребою XXI століття стає формування такого способу життя, який був би основою довготривалого ощадливого гармонійного розвитку людства, йдеться про систему цінностей, складову культурного світобачення кожної людини і суспільства в цілому, яка б не залежала від економічних сплесків чи занепадів, у якій би захист і збереження природи, турбота про людину, її життя і дотримання її прав вважались такими ж важливими , як і саме життя.

Один із способів довести цю думку до людей – допомогти нашим дітям зрозуміти, що є межа такої бездумної експлуатації ресурсів, і що якщо почати діяти зараз, у нас ще є надія. І діяти необхідно не лише заради нашого спільного майбутнього, але й заради нашого фізичного здоров’я.

Тому у запропонованому пошуково – дослідницькому екологічному проекті «Річка мого дитинства – річка Вовча» розглянуто як теоретичні, так і практичні аспекти освіти сталого розвитку.

Мета проекту :

  1. розширити коло знань дітей про річку Вовчу;

  2. формувати відповідальне ставлення до природних багатств рідного краю;

  3. поглибити знання дітей про екологічний стан нашої місцевості;

  4. дослідити шляхи збереження річок в нашій місцевості;

  5. розширити кругозір дітей,розвивати критичне мислення;

  6. прищеплювати любов до рідної природи;

  7. розвивати пам'ять, увагу, фантазію, естетичні смаки,збагачувати словниковий запас дітей, вчити стисло та зрозуміло висловлювати свою думку;

8. формувати в дітей уміння і навички сталого стилю життя через зміни у власній поведінці;

Завдання проекту:

1. формувати початкові вміння і навички екологічно грамотної поведінки дітей у природі;

2. розвивати пізнавальний інтерес до світу природи;

3. розвивати вміння правильно взаємодіяти з природою;

4. сприяти розвитку творчих здібностей, уяви дітей;

5. виховувати дбайливе ставлення до рідної природи;

6. сприяти включенню сім'ї в процес реалізації проекту з формування екологічної культури;

7. привернути увагу мешканців селища до проблеми забруднення річки Вовчої;

Після проведення проекту діти зможуть:

  • Пояснювати, яку роль відіграє річка в житті кожної людини;

  • Розповідати про проблеми людства пов’язані з забрудненням річок та які дії можна втілювати для їх збереження;

  • Досліджувати засмітнення річки власною родиною;

  • Планувати та реалізовувати дії з збереження річки у власному житті;

  • Висловлювати своє ставлення до питань збереження річок;

Введення

Природа рідного краю — то калина в лузі, берізка біля батьківського подвір’я, розквітлий соняшник на городі, пахучі мальви під вікном, знайома річка поміж верболозами біля селища. Багато річок є на світі. У кожної своя назва, своя вдача, своя дорога. Та наймиліша кожному — своя річка. Наша річка — це річка Вовча . Несе свої води тихо, спокійно. Але міліє наша річка. Заростають її береги, забруднюється вода. Це найболючіша проблема селища. Тому вихованці ЗДО № 30 «Ясна поляна» вирішили привернути увагу дітей, батьків, жителів нашого селища до цієї проблеми - збереження річки мого дитинства – річки Вовчої.

Реалізація проекту

Початковий етап

Мета – ознайомити дітей з творами видатних письменників, які оспівували красу водойм у своїх творах

1. Добірка художньої літератури:

  • Казки: «чому плаче річка?» (Л.О. Савчук), «Казка про річку» (А.П. Грес), «Небесна річка» (Г. Олуїч.).

  • Вірші: «Річка» (М. Підгірянка), «Річка»,(Н. Красоткіна) «На річці », «Ясочка на річці».

  • Загадки про річку.

  • Фізхвилинки : «На річці», «Каченята», «Веселка», «Рибка», «Річка невеличка»

Прислів'я: «Красна річка берегами», «За десять років навіть гори і річки змінюються», «По якій річці плисти, ту воду пити».

Дидактичні ігри: «Що шкідливе і корисне для природи (води)?»

Мета: Звернути увагу дітей на ставлення людини до об'єктів природи (води). Закріпити правила поведінки в природі. Виховувати дбайливе ставлення до води. Лото «Кому потрібна вода?» Мета: Закріпити знання дітей про значення води в житті людини, тваринного та рослинного світу. «Знайди схожість і відмінність».

  • Рухливі ігри: «Раз, два, три до берега пливи», «Земля, вода, повітря»

2. Сформульовані проблемні питання:

- Що таке річка?

- Які ознаки річки ви знаєте?

- Які ще водойми ви знаєте?

- А які водойми є на території нашого села?

3. Сформульовано навчальні питання:

  • Яку роль відіграє річка в житті людини?

  • Як можна допомогти зберегти річку?

Технологічний етап

Мета - розширити коло знань дітей про річку Вовчу,

формувати відповідальне ставлення до природних багатств рідного краю,

поглибити знання дітей про екологічний стан нашої місцевості

Робота з дітьми

Екологія

Екскурсія вздовж річки Вовча (мета - узагальнити знання дітей про річку, її рослинний та тваринний світ, значення у природі та житті людини;

Світ у якому я живу

Бесіда «Брени, брени, річенько, голуба!» (мета - формувати в дітей уявлення про цінність та значення річки в житті людини, про шляхи її забруднення та способи охорони від забруднень; заохочувати брати участь в охороні та збереженні річки; виховувати відповідальне ставлення до природних багатств, розширювати знання про річку Вовчу.)

Розвиток мовлення

«Річка мого дитинства» - складання казки за опорними питаннями, по заданому початку. (мета - виховувати екологічний світогляд, формувати відповідальне ставлення до природних багатств рідного краю.)

Малювання

Розробити макет правил поведінки на природі «Буду я природі другом» - колективна робота (мета - вчити з дітьми  норми і правила поведінки в природі. Спонукати дітей до фантазії й творчості.  Викликати у дітей бажання допомагати у природоохоронному процесі: оберігати рідну природу, реагувати на поведінку оточуючих щодо природи, розповідати про свої дії по охороні природи. Розвивати навички дбайливого ставлення до природи, як до свого здоров’я. Виховувати  бережне та турботливе ставлення до природи рідного краю.)

Формування груп для створення проекту

І група

« Краєзнавці»

Ключове завдання групи «Краєзнавці» - дізнатися, які водойми є на території нашого села.

ІІ група

«Зоологи»

Ключове завдання групи «Зоологів» - створити брошуру рослинного та тваринного світу річки Вовча.

ІІІ група «Літератори»

Ключове завдання групи «Літераторів» - дослідити, як письменники оспівують красу водойм у своїх творах, скласти свої твори про збереження водойм.

ІV група «Художники»

Ключове завдання групи «Художників» - створити власні малюнки із зображенням водойм.

V група «Дослідники»

Ключове завдання групи «Дослідників» - зібрати і дослідити матеріал про екологічний стан водойм на території нашого села.

VІ група

«Екологи»

Ключове завдання групи «Екологів» - розробити макет правил поведінки на природі «Буду я природі другом»

Робота з батьками

Створення лепбука «Річка Вовча»

Екологічно – практичний етап (на березі річки Вовчої)

Мета - сформувати уміння і навички сталого стилю життя та екологічно грамотної поведінки дітей у природі

Екологічна зарядка

Мета -  створення у дітей гарного настрою, підняття емоційного, м'язового та життєвого тонусу, налаштування дисципліни.

Екологічний сніданок

Мета – виховувати дбайливе ставлення у дітей до рідної природи, вчити прибирати за собою сміття, бережно та відповідально ставитися до свого здоров’я та харчування, поширювати знання про корисну та шкідливу їжу, вітаміни та мікроби.

Засвоєна модель поведінки:

  • не бий скло та не залишай своє сміття на березі річки;

  • ягоди, гриби та горіхи не можна збирати самому – лише з дорослими, які добре знаються на тому, які з них можна вживати в їжу.

Антисміттєвий рейд

Мета – очистити від сміття 50 метрів берегів річки Вовчої.

Засвоєна модель поведінки:

  • не бий скло та не залишай своє сміття на березі річки;

Екологічний благоустрій берега річки Вовчої

Мета – з метою озеленення та укріплення берегів річки посадити вздовж берега сажанці кущів та дерев.

Засвоєна модель поведінки:

  • Не ламай гілля дерев та кущів;

  • Не пошкоджуй кору дерев;

  • Їстівні ягоди та горіхи збирай так, щоб не пошкодити гілочки;

  • Не виривай рослини з корінням;

  • Не збирай суницю букетиками - загине вся рослина;

Екологічний конкурс «На гостинах у Флори та Фауни»

Мета – навчити дітей за описом знаходити рослину, кущ, дерево, комаху.

Засвоєна модель поведінки:

  • Не ламай гілля дерев та кущів;

  • Не зривай у лісах та на лугах квіти;

  • Не лови метеликів, джмелів, бабок та інших комах;

  • Не лови диких тварин та не принось їх додому;

  • Не руйнуй мурашники;

  • Не галасуй;

Еко - живопис

З метою розвитку творчих здібностей дітей, виховування дбайливого ставлення до рідної природи та привернення уваги мешканців селища до проблеми забруднення річки Вовчої, намалювати на піщаному березі річки, екологічне послання «Буду я природі другом»

Очікувані результати

І група

« Краєзнавці»

Виготовлення брошури «Річка Вовча»

ІІ група «Дослідники»

Виготовлення буклетів «Збережіть для нас – малечі і річки і інші речі»

ІІІ група «Літератори»

Виготовлення газети «Струмочок»

ІV група «Художники»

Оформлення галереї власних малюнків «Річка Вовча очима дітей».

VІ група

«Зоологи»

Створення брошури рослинного та тваринного світу річки Вовча.

VІ група

«Екологи»

Розроблення макету моделі поведінки на природі «Буду я природі другом»

Висновки

В результаті проведеної роботи дошкільнята розуміють і знають, що:

  • річки відіграють у природі та в житті людини важливу роль.

  • засмічення річок завдає великої шкоди природі.

  • як зменшити забруднення водних ресурсів та допомогти річці приносити людям користь і радість.

В результаті проведеної роботи ми відзначили:

  • Підвищення рівня екологічної культури не тільки вихованців, але і педагогів, а також батьків дітей.

  • Розвиток у дітей стійкого інтересу до природних багатств рідного краю.

  • Активне включення батьків у педагогічний процес ЗДО, зміцнення зацікавленості у співпраці з дитячим садом.

Дослідницька робота

«Річка мого дитинства – річка Вовча»

Звіт групи «Краєзнавці»

Дитина 1. Річка Вовча на території Донецького кряжа бере свій початок з джерел балки Вовчої, біля хутора Вовчого, між залізничними станціями Желанне та Очеретине на висоті 165м над рівнем моря, і впадає в річку Самару, а Самара – у Дніпро, а Дніпро – у Чорне море.

Біля витоку річка має вид невеличкого струмочка до 0,5м шириною і 10 – 15см глибиною. Далі вона утворює численні плеса, поверхня яких влітку покрита ряскою, а берега заростають високим і густим очеретом. У літню пору перекати між плесами часто пересихають. І лише за межами Донецької області Вовча перетворюється в річку з постійним плином: глибина її в окремих місцях перевищує 2м (до 4м), а ширина 20 – 30м. До середини 60 років ХХ століття річка Вовча була судноплавною.

Дитина 2. Довжина річки 323км (з них 115км приходяться на територію Донецької області). У Вовчу впадають річка Солона, Мокрі Яли, Сухі Яли, Верхня Терса, Плотва та ще 497 малих річок та струмків. На вовчій розташовані Карлівське і Курахівське водосховища. На берегах Вовчої розташовані міста: Курахове та Павлоград; селища: Зоряне, Курахівка, Вовчанка, Покровське, Василівка; села: Дачне, Андріївка, Багатир, Олексіївка, Іскра, Великомихайлівка, Олександрівка, Катеринівка, Григорівка, Троїцьке, Межиріч.

Дитина 3. Існує красива легенда, яка описує виникнення річки Вовчої, яка раніше називалась Вовчі Води. Колись давно в диких степах жило багато вовків. І ось в одній зграї помер вожак. Тоді його вовчиця взяла на себе роль вожака зграї. Але не всі вовки погодились. І тому зграя розділилась на дві ворогуючі групи. Вовчиця зі своєю групою пішла на схід і почала у горі рити велике логово, щоб там сховатися від ворогів. Але раптом з логова хлинула вода, яка перетворилася на річку. Цю річку ми знаємо зараз як Вовчу. Багато років жили вовки на берегах річки. Пробиралися до людських осель, нападали на худобу. Це набридло людям,і вони скоро винищили всіх вовків. Тепер на берегах річки Вовчої вовки стали великою рідкістю.

Дитина 4. Існує ще одна версія виникнення назви річки. Вважають, що свою назву річка Вовча дістала не тому, що в її заплаві водилось багато вовків, а тому, що місцеві жителі цією назвою відобразили якість води у річці, яка непридатна не тільки для пиття чи приготування їжі, а й для поливання городини.

Дитина 5. За деякими даними назва річки Вовчої пішла від слова «волок» (волочити), бо ще в ІХ столітті по річці проходив водний шлях з Київської Русі в Тьмутаракань, Керч і Царград (Константинопіль). Цей шлях обирали тому,що йдучи човнами через пороги Славутича треба було волоком тягти човни майже 70 км. А водним шляхом через Самару та Вовчу річку волоком тягли човни всього 10 – 15 км до річки Кальміус, а далі – Азовське море.

Вихователь. На Землі багато річок. У кожної своє ім’я, своя вдача. І велика річка, і малесенька наче промовляють до людей: «Любіть нас такими, якими ми є, не творіть над нами зло!». Бездумна діяльність людини спричиняє знищення водних ресурсів Землі. Забруднення річки – це на совісті кожної людини. Для захисту водойм потрібно об’єднати всіх. Кожен повинен сказати своє слово, зробити свій внесок. Природа чекає від нас не черствості і зла, а мудрості і доброти.

Додаток 1

Звіт групи «Зоологи»

Дитина 1. Річка Вовча – це маленький світ в якому мешкають представники мікроорганізмів, кілька видів водоростей. Наявність великої кількості найпростіших, ракоподібних, молюсків, черв’яків, водних комах приваблює безліч пташок. Птахи з задоволенням гніздяться по берегах заплавних озер. Тут мешкають сірі качки, крижні, шилохвіст, свищів, широконоски, сірі гуси, нирки, казарки, лиски. Водоплавні зупиняються на берегах річки під час прольотів, а також вибирають ці місця для постійного гніздування. Багато з них селяться в густій ​​рослинності в безпосередній близькості до водойми, хтось вибирає заболочені ділянки заплави, інші вважають за краще відкриту воду для денного існування, відлітаючи на ніч до лісового масиву, а деякі будують плаваючі гнізда.

Дитина 2. Багатий і тваринний світ. У місцях, де річка віддаляється від населених пунктів, можна зустріти бобра і зайця, горностая і ховраха. Повсюдно зустрічаються гризуни – полівки, хом’яки, нутрії.

Дитина 3. Рослинність залежить від особливостей берегової лінії. Часто берега буваю порослими очеретом, а напівзанурені рослини представляють латаття, кушир, німфейнік.

Дитина 4. Вовча рясніє представниками рибних сімейств. У водосховищах багато щуки, судака, окуня, ляща. У місцях річки з крутими перекатами поширена ловля головльов, коропові ловляться в спокійних розливах, з великою кількістю очерету і осоки. У нижній течії промишляють сома, що досягає значних розмірів. На мілководдях попадається багато плотви, густери, ляща, судака, уклейки та інших риб. У середній частині, з невеликим плином і обривистими берегами, звичайні головень, краснопірка, короп, окунь, щука, карась. У місцях, де річка більше схожа на гірську, з бурхливою течією і перекатами, трапляються активні клювання головня. Трофеї також бувають численними.

Додаток 2

Звіт групи «Літератори»

Дитина 1. Багатьом рікам судилася пісенна доля, багато річок оспівували в піснях, звеличували у віршах та оплакували в легендах. Отак пише про красуню – ріку Василь Басараба, твори якого – це сповідь душі, яка сповнена великою синівською любов`ю до рідного краю. Його вірші закликають нас відноситись до природи як до найбільшого багатства, яке потрібно не лише оберігати, а й примножувати, щоб нащадки наші мали змогу милуватися прекрасними краєвидами, голубоокими озерами, ріками та безмежними лісами.

Дитина 2. Возвеличує своїм пером красу рідного краю письменник – краєзнавець, поет – пісняр – Григорій Сербін. Дуже багато його віршів покладені на музику. «Край над Горинню» - найбільш популярна пісня, яка  проникає  глибоко  в  душу  і  викликає  сльози  радості,  любові,  сльози відданості.

Дитина 3. Щедро, з великою любов`ю оспівує в своїх віршах річку Іван Степанович Катрук. В його віршах річка постає настільки величавою і сильною, що так і хочеться хоч на мить у ці прекрасні поліські краї, відчути прохолоду лагідної, м`якої, наче мамина рука, ріки. Хочеться пройти пахучим різнотрав`ям, яке щедро вкриває береги ріки, торкнутись рукою до тремтливих листочків верб, що ніжно торкаються своїми гілками – руками тремтливого плеса.

Вихователь. Наші «Літератори» гарно потрудилися та знайшли вірші, слухаючи які кожен зможе представити річку свого дитинства – Вовчу.

Додаток 3

Звіт групи «Художники»

Дитина 1. З давніх-давен річка виконує роль джерела не тільки прісної води, а й натхнення для митців. Річки оспівують у віршах, піснях, баладах, легендах; не обділені вони і увагою живописців. Мабуть, найвідомішими з усіх художніх зображень річки є картини українського майстра Архипа Куїнджі «Дніпро вранці» та «Місячна ніч на Дніпрі». Вони легко впізнаванні, їх репродукції є в багатьох галереях.

Дитина 2.Звертався до річної краси по творчу наснагу й відомий живописець Аполлінарій Васнєцов. Його робота «Дніпро перед бурею», написана 1888 році, пронизана світлом і відчуттям величі природи.

Дитина 3. Іще один знаний художник – Олексій Саврасов –  у 1852 році змалював Дніпро з трохи незвичайного ракурсу. «Вид Києва з Дніпра на Печерську лавру» зображує не стільки саму ріку, скільки прибережжя, але від цього картина анітрохи не програє.

Вихователь. Та наші маленькі художники не відстають від своїх попередників. Надихнувшись краєвидами річки Вовча, вони створили власну галерею «Річка Вовча очима дітей».

Додаток 4

Звіт групи «Дослідники»

Дитина 1. Під час пошукові – дослідницького проекту «Річка мого дитинства - Вовча», діти досліджували природне угруповання річки Вовчої, вивчали стан її збереження і з’ясували, що річка міліє, заростають її береги, забруднюється вода. Провівши експедицію вздовж річки, члени групи «Дослідники» встановили, що на дослідженій території в річку впадає 2 струмки. Коли пройшли вздовж всіх струмків, з’ясували, що вони надзвичайно засмічені. Провівши дослідження русла річки, члени групи встановили, що існує висока розораність водозбору. В більшості місць ґрунт розораний майже до берегів річки. Часто відстань між руслом і розораною територією становить 2–6 м. Отже за підсумками своєї роботи ми прийшли до невтішних висновків: Природа благає про порятунок!

Додаток 5

Вихователь. Сьогодні ми переконані: кожен з нас зможе зберегти свій край, якщо з малих років буде любити свою батьківщину, берегти кожну квіточку, кожне деревце, кожну билинку у полі. Коли ми перестанемо кривдити братів наших менших. Коли усвідомимо, що всі ми залежимо від природи і будемо турбуватися про своє довкілля, щоб воно було чисте, гарне, зелене і таке ж казкове і дивовижне як у далекому дитинстві. Бо саме природа надихає людину на творчість, дарує радість, щастя і життя.

Природа рідного краю – це велике і незбагненне диво. А скільки у ній непізнаного, нерозгаданого, величного і дивовижного! Лиш будь уважний, умій роздивитися і прислухатися, збагнути і здивуватися. Але ця чарівність і неповторність може незабаром зникнути. Зникнути через черствість людей, їх байдужість, бажання мати все і відразу, не задумуючись над наслідками своєї діяльності. Час невпинно біжить вперед. Наше життя, як марафон: немає часу зупинитись, поглянути на день, який минув. Замислитись: чому околиці сіл збідніли на лелечі гнізда, замулилися на видноколах живі джерела, поріділи солов’їні переспіви, чому сьогодні рідко почуєш жайворонка? А може в цьому є провина кожного з нас? Звідки виростає, неначе чортополох, наша байдужість? Де шукати порятунку?

Влаштовуючи собі благоустрій, людина свідомо знищує природу навколо себе, руйнує чиєсь життя. Байдуже, що пташці не буде де звити гнізда, що вода в озері стала мертвою, а річка, яка дарувала в літню спеку прохолоду, висохла, і тепер це звалище для сміття.

ЛЮДИНО, ЗУПИНИСЬ! В якому світі будуть жити твої діти? Що ти їм залишиш у спадок? Дійсно, природа – це невичерпне джерело краси, натхнення, радості, щастя, і навіть достатку. У ній є все, щоб людина була не тільки ситою, здоровою, задоволеною, але й могла відпочити душею, творити, радіти і бути щасливою. Природу треба любити і берегти. Вчитися її розуміти, дивуватися і бачити красу у кожному її витворі: у стрімких потоках і тихій річці, у високих горах і зелених лісах, у дивовижних хмарках, безмежних полях, у зірочках, що підморгують нам і манять до себе, і навіть у малій калюжі, де відбилося величезне небо.

Ми повинні зробити навіть неможливе, щоб зберегти для майбутніх поколінь все те, що нас оточує. Вони повинні бачити цей світ таким, яким бачимо його ми, дихати чистим повітрям, милуватися чарівністю рідного краю, і кожен ранок і вечір свого життя зустрічати посмішкою.

Наші водойми серйозно хворі. І треба лікувати не наслідок, а причину хвороби. Можна з повною упевненістю сказати, що якість води залежить від кожного з нас. Отже, річка – це багатство рідного краю! Її треба оберігати від забруднення. Ми часто не відповідаємо за свої вчинки, не думаємо, що робимо, і як наслідок гине все живе на Землі. Річка – джерело життя! Пам’ятайте про тих, хто йде за нами! Збережемо здоров'я нинішніх і прийдешніх поколінь! Якщо побачите, що хтось висипає сміття - зупиніть його! Ця людина забруднює не лише річку, але і своє життя. А щоб вода не підливала береги, не замулювалася, потрібно обсаджувати її деревами, кущами. Цим ми збережемо водойму.

А доки ми ще малі, ми можемо зробити те, що в наших силах. Ми склали модель поведінки на природі.

Звіт групи «Екологи»

Модель поведінки «Буду я природі другом»

  1. Не ламай гілки дерев та кущів, не обривай з них листя, цвіт. Рослина – також істота.

  2. Не псуй кору дерев.

  3. Не рви квіти на лузі, в полі, в лісі.

  4. Лікарські рослини можна збирати лише ті, яких у тій чи іншій місцевості росте багато. Збирати їх можна лише разом з дорослими. Лікарські рослини – неоціненне багатство природи, і до нього треба ставитися дуже дбайливо.

  5. Їстівні ягоди, горіхи також слід збирати лише разом з дорослими, щоб не завдати шкоди гілкам дерев. Плоди, які ростуть дуже високо, залишайте пташкам, а горішки – білочкам.

  6. Гриби не можна збирати самому – лише з дорослими, які добре знаються на тому, які з них можна вживати в їжу. Їстівні гриби не можна виривати в їжу. Їстівні гриби не можна виривати із землі, а лише обережно зрізати, аби не пошкодити грибницю. Отруйні для людини гриби потрібні природі, тому їх не можна топтати, збивати ногами чи палицею.

  7. Не обривайте павутиння на деревах, не вбивайте павуків. Вони, як і інші комахи потрібні природі.

  8. Не чіпайте мурашники. Мурашники підвищують родючість ґрунту, знищують шкідників.

Додаток 6

Список використаної літератури

  1. Василевський Г. А. Водні багатства Карпат. – Ужгород: Карпати, 1973.

  2. Водне господарство в Україні / За ред. А. В. Яцика, В. М. Хорєва. – К.: Генеза, 2000.

  3. Водний Кодекс України. Постанова ВР № 214/95 – ВР від 06.06. 95

  4. Географічна енциклопедія України: в 3-х т. / Відп. ред. О. М. Маринич. – К., 1989, 1990, 2000.

  5. Малі річки України: Довідник / А. В. Яцик, Л. Б. Бишовець, Є. О. Богатов та ін.; за ред. А. В. Яцика. – К.: Урожай, 1991.

  6. Методика з упорядкування водоохоронних зон річок України / Міністерство екології та природних ресурсів України. – К.: УкрНДІВЕП, 1999.

  7. Національна доповідь про стан навколишнього природного середовища в Україні у 1999 році / Міністерство екології та природних ресурсів України. – К., 2000.

  8. Паламарчук М. М., Ревера О. З. Нове життя малих річок. – К.: Урожай, 1991.

  9. Перехрест В. С., Чекушкина Т. А. Малим річкам – чистоту і повноводність. – К.: Урожай, 1984.

  10. Поліщук В. В. Малі річки України та їх охорона. – К.: Т-во "Знання" УРСР, 1988. (Сер. 8 "Нове в науці, техніці, виробництві", № 14).

Додаток 1

Макет буклету «Річка мого дитинства – річка Вовча»

Додаток 2

Макет буклету «Рослинний та тваринний світ річки Вовчої»

Додаток 3

Макет газети «Струмочок»

Додаток 4

Галерея «Річка Вовча очима дітей»

Додаток 5

Макет буклету «Збережіть для нас – малечі і річки і інші речі»

Додаток 6

Макет брошури «Буду я природі другом»

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Розвиток ключових компетентностей педагога Нової української школи в умовах безперервної освіти»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
30 годин
590 грн